Conti Gp5000

Conti Gp5000
Varför ska du ha slang i dem? Vid katastrofal punka?
Jo, precis. Jag lämnar reservslangen hemma och är inställd på att ringa en taxi eller kompis i nödläge. Har pump med mig.

Jag lyckades få punktering på min MTB i dag. Fick en gren/stock i bakhjulet och en eker brast och tryckte hål på fälgtejpen. Lyckligtvis nära hem och fick mig en promenad i regnet.
Första gången jag får punktering på tubeless.

Conti Gp5000
Jo, precis. Jag lämnar reservslangen hemma och är inställd på att ringa en taxi eller kompis i nödläge. Har pump med mig.

Jag lyckades få punktering på min MTB i dag. Fick en gren/stock i bakhjulet och en eker brast och tryckte hål på fälgtejpen. Lyckligtvis nära hem och fick mig en promenad i regnet.
Första gången jag får punktering på tubeless.

Man vill alltid ta sig hem för egen maskin. Kudos!

Conti Gp5000
Skaffa andra fälgar!

Har ju just skaffat dessa! Alla är inte gjorda av stålar...

Btw köpte jag dem för att de blir snygga på min cykel - ok?!
IMG_20200228_160602_811.jpg
IMG_20190822_161219_244.jpg

Nog borde det passa med blanka fälgarna på den cykeln?

Conti Gp5000
Rätt kul det där med hur svårt det kan vara att kränga på t.ex. GP5K. Jag blev så avskräckt av olika forum att jag typ SKAKADE innan jag började. GP5k på Reynolds AR29 - Första gick på utan verktyg. Så chockad att jag plocka av däcket och prova igen.

Superenkelt.

Conti Gp5000
Jag krängde precis på 28mm versionen av dessa däck på Light bicycle kolfälgar, inte så enkelt, krävdes gammaldags tjocka däckavtagare i stål...

Har någon testat att montera GP5K på DT swiss 511 fälgar? Jag är ute efter möjlighet att byta enkelt i fält. Paret jag köpte sitter kvar på LB fälgarna ett bra tag nu ;-)

Conti Gp5000
Sen när blev utseende meningslöst?
Jag gillar också skinwall men i det här fallet har man ju bara sminkat en gris. Däcksidan är målad, vid närmare inspektion ser den överhuvudtaget inte ut som en riktig sidovägg i bomull/silke. Med tanke på vad de verkar kosta så hade då jag förväntat mig att få det. Ungefär på samma nivå som att klä en aluminiumram i kolfibermönstrad vinyl.

Conti Gp5000
Vet inte hur ni gör men jag brukar inte använda tummarna när jag drar på däck. Jag tar ett tag "som man gasar" fast åt andra hållet och liksom både drar och vrider däcket på plats över fälgkanten. Ibland sätter jag på mig läderhandskar, det blir bra grepp då. Jag kör latexslang och då är däckavtagare lite...risky.

Conti Gp5000
Jag krängde precis på 28mm versionen av dessa däck på Light bicycle kolfälgar, inte så enkelt, krävdes gammaldags tjocka däckavtagare i stål...

Har någon testat att montera GP5K på DT swiss 511 fälgar? Jag är ute efter möjlighet att byta enkelt i fält. Paret jag köpte sitter kvar på LB fälgarna ett bra tag nu ;-)

Ta såpa eller glidmedel blir som natt och dag
Mycket enklare

Conti Gp5000
Eller bara rätt teknik. Har krängt på GP5k på LB fälgar utan större problem, tricket verkar vara att se till att så mycket av däcket som möjligt kan ligga i innersta fälgbana innan man kränger på sista biten.

Conti Gp5000
Har också känslan av att dom gör det, snålare med gummi? Slitmarkeringarna känns grundare iaf.
Jo, jag har också den känslan. Fick ut ca 620 mil av bakdäcket innan alltför många trådar började sticka fram i slitbanan. Framdäcket är snart uppe i 900 mil och borde klara närmare 1500 mil innan det är slut.

Conti Gp5000
Jo, jag har också den känslan. Fick ut ca 620 mil av bakdäcket innan alltför många trådar började sticka fram i slitbanan. Framdäcket är snart uppe i 900 mil och borde klara närmare 1500 mil innan det är slut.

På ett par 25or?
När slitindikatorerna försvinner brukar punkorna börja komma så då byter jag. Stack ut på en 60-milare en gång i tiden på ett par halvslitna gp4K 25mm och det slutade i punkafest (4 st). Kör med slang.

Conti Gp5000
På ett par 25or?
När slitindikatorerna försvinner brukar punkorna börja komma så då byter jag. Stack ut på en 60-milare en gång i tiden på ett par halvslitna gp4K 25mm och det slutade i punkafest (4 st). Kör med slang.
Ja. 25 mm. Körde ca 200 mil efter att slitageindikatorerna var borta. Tubeless dock och det ser ut att kunna hålla lite till. Bytte till ett Schwalbe One Pro av första generation som fick punktering efter ca 50 mil pga vasst smågrus. Har nu åter GP5000 TL bak.

Conti Gp5000
Körde ca 200 mil efter att slitageindikatorerna var borta. Tubeless dock och det ser ut att kunna hålla lite till.
Enl test av både GP5000 och GP5000 TL så skall GP5000 TL ha en tunnare slitbana (för att få lägre vikt?) jmf med GP5000. En tunnare slitbana kaqn vara en påtaglig nackdel vad gäller slitstyrka/livslängd.
Dessutom finns det väl en del rullmotståndstester som visar att GP5000 TL har högre rullmotstånd jmf med GP5000 med lättvikts/latex-slang?

Conti Gp5000
Dessutom finns det väl en del rullmotståndstester som visar att GP5000 TL har högre rullmotstånd jmf med GP5000 med lättvikts/latex-slang?
Möjligt, men jag värdesätter tillförlitlighet högre än en eventuell vinst på 1 watt vid 45 km/h. De håller trycket bra och har hållt för många potthål, skogsstigar m.m. Dumpar jag 1-2 kg ballast från kroppen lär det göra mer för farten.

Tillbaka
Topp