Crescent från 1980-tal med 3 vxl

insu

Medlem
Har en sån där Crescent från 1980-tal, dock får jag bara 2 växlar och inte 3, är det någon här som är bra på dessa cyklar och hur man ställer in växlarna så de blir bra?

Bilagor

• crescent 1980-tal BLÅ vxl.jpg
    crescent 1980-tal BLÅ vxl.jpg
    109.3 KB · Besök: 1,453
  • crescent 1980-tal BLÅ.JPG
    crescent 1980-tal BLÅ.JPG
    184.9 KB · Besök: 4,602
Det är ganska enkelt, du justerar vajerns längd med hjälp av den gängade delen, och låser sedan med muttern. Lägg växeln i 3an (slappast) växla till 2:an och sedan 1:an, se till att vajern fortsätter dras ut för varje läge. Förmodligen är vajern för slapp, och ettan kommer aldrig i då för lite vajer dras ut, korta vajern och försök igen. Laborera lite fram och tillbaka till dess att du märker att alla lägen fungerar när du cyklar och att växeln inte glappar mellan två lägen när du tar i.

Sachs/torpedo är en av de bästa växelnaven som gjorts, kul att se en cykel i så gott skick.

Senast ändrad:
Själv lärde jag mig att ställa reglaget i friläge som brukar vara mellan 2:ans och 3:ans växel och sedan spänna vajern tills veven går runt, klart spärra med muttern.

Jag gjorde som Crocko, men det funkar att prova sig fram. Vajern töjs en del, så man får justera lite eftersom.

Bra nav, har aldrig hört någon som haft problem med dem, trots hundraprocentig brist på underhåll.

Crocko sa:
Själv lärde jag mig att ställa reglaget i friläge som brukar vara mellan 2:ans och 3:ans växel och sedan spänna vajern tills veven går runt, klart spärra med muttern.

Om jag förstått det rätt togs denna funktion bort på senare versioner av naven. Tanken är ju god, men problem uppstår om man justerat växlarna fel och ofrivilligt får i friläget (inte så bra när man ska bromsa t.ex.).

De tidigare växelreglagen (helt i metall) hade även en liten markering för friläget, vilket gjorde det mycket enklare att justera växlarna rätt. Tror inte att det finns något friläge på insus cykel (då den är så pass ny), men jag kan såklart ha fel.

en annan sak var är det för modell på cykeln, det enda jag har fått veta att den är från 80-talet, men stämmer det ens?

boson sa:
Crocko sa:

Om jag förstått det rätt togs denna funktion bort på senare versioner av naven. Tanken är ju god, men problem uppstår om man justerat växlarna fel och ofrivilligt får i friläget (inte så bra när man ska bromsa t.ex.).

De tidigare växelreglagen (helt i metall) hade även en liten markering för friläget, vilket gjorde det mycket enklare att justera växlarna rätt. Tror inte att det finns något friläge på insus cykel (då den är så pass ny), men jag kan såklart ha fel.

Korrekt av båda, men mest korrekt av boson mht att cykeln är av (i torpedo-sammanhang) nyare modell :-)

Insu: hoppas justeringen går bra, mycket cykelglädje.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp