Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag kanske ska motivera varför? :-)KJS sa:Otroligt att det går att välja när det snart är år 2017. Men finns ju alltid en mängd kramade av dåliga retro prylar.
Tydligt bevis på det är ju att någon rekommenderar mekaniska istället hydrauliska. Imponerande.
emmer sa:Vissa hydrauliska (Shimano) är ganska sega och otäcka - i mitt tycke - (främst) på bakbromsen (den man använder mest) : Även om de bromsar med fin "modulation".
MartinRF sa:Jag har en Focus Mares med fälgbroms. När det snöade rejält för några veckor sedan tog bromsarna knappt alls. Hade skivbroms varit bättre? Jag hade till slut rejält med snö runt naven och i växleriet så skivor hade inte varit snöfria.
/Martin
Har det svängt om varför höga fälgar är bättre i lera och grus? Vad hände där?Knä-Ola sa:Med skivbroms så slipper du att kompromissa på fälgvalet också, och kan använda starka och lätta fälgar (race 29er fälg) för att bygga hjul.
Då köper du en Crockett med skivbroms.Hogren sa:Jag ska ha den och hobby cykla med träna lite skogen cykla till jobbet ibland mer en motions cykel på hösten
emmer sa:Då köper du en Crockett med skivbroms.Hogren sa:Jag ska ha den och hobby cykla med träna lite skogen cykla till jobbet ibland mer en motions cykel på hösten
emmer sa:Har det svängt om varför höga fälgar är bättre i lera och grus? Vad hände där?Knä-Ola sa:Med skivbroms så slipper du att kompromissa på fälgvalet också, och kan använda starka och lätta fälgar (race 29er fälg) för att bygga hjul.
(Nyfiken på varför breda låga fälgar blivit bättre än höga halvbreda? Det är ju sas ett steg tillbaka till gamla tiders fälgar, vilket ju var tusan så mycket vingligare när det var riktigt löst.)
Har själv ett par hjul med dt swiss mtb-fälgar på och jag tycker det paret suger fetvadd när man hamnar i lössand.
På hårt underlag så visst - funkar finemang - men på löst...
Raggamuffin sa:Hade jag bara kört lite grusväg mm med min cross hade jag varit nöjd med mina canti. Men nu när den både används till vinterlandsväg, grusrundor och cx-tävlingar så är det rätt drygt att byta klossar mellan alu/kolfiber och justera hela tiden.
Har man olika hjulpar är disc flott bara av den anledningen. Nästan värt att byta bara för det...
Skulle inte få för mig att köpa en ny cross med canti om den inte var 100% dedikerad till tävling.
Upplever en fullkomlig anekdotiskt förbättring i lera med högprofil :) Men det senaste ropet är väl halvhöga numera?
Kan så vara.Raggamuffin sa:Upplever en fullkomlig anekdotiskt förbättring i lera med högprofil :) Men det senaste ropet är väl halvhöga numera?
emmer sa:Kan så vara.Raggamuffin sa:Upplever en fullkomlig anekdotiskt förbättring i lera med högprofil :) Men det senaste ropet är väl halvhöga numera?
Det är lite svårt att veta om mina "stoppstyrningar" i sandfållan beror på att fälgen är för låg eller om jag bara är lika kass på det som på så mycket annat... För att få statistiskt underlag på några olika hjulsett med olika bredd och höjd så får man ju cykla sig fördärvad :-)
(Om låga är runt tjugo och höga är strax över tretti. Är halvhöga tjugofem?)
Jag har bytt från canti till V-broms på en av mina cyklar, inte en MTB.jomper sa:Jag minns att det var folk som propagerade för v-broms på mtb rätt länge.
+1Raggamuffin sa:Skulle inte få för mig att köpa en ny cross med canti om den inte var 100% dedikerad till tävling.
HåkanC sa:Jag har bytt från canti till V-broms på en av mina cyklar, inte en MTB.jomper sa:Jag minns att det var folk som propagerade för v-broms på mtb rätt länge.
Då först fick jag bra bromsverkan på den cykeln, (nästan) underhållsfritt dessutom.
+1Raggamuffin sa:Skulle inte få för mig att köpa en ny cross med canti om den inte var 100% dedikerad till tävling.
/Håkan
Då pratar alla om samma sak :-)Stumpy sa:35-40 är väl det som gäller nu och kallas halvhöga.