Cross med disc broms eller fälgbroms?

Hogren

Aktiv medlem
Funderar på skaffa en Cross men är disc bromsar det bästa eller ? Har sett att några topp modeller har fälgbromsar tex Trek boone RSL

Senast ändrad:
Blir det mycket grus på fälgarna är skivor att föredra. Dessutom har skivorna bättre bromseffekt till mindre ansträngning (åtminstone hydrauliska).

Att det är cantis på toppmodellerna är att man sparar ganska mycket vikt, inte är så känsligt för skit (skivor kan bli rätt igengeggade när det är gyttjigt gräs) och bromsar mer än tillräckligt för tävling - samt att hjulbyte är snabbare när man passerar depån, även om toppåkare har extracykel och då spelar det mindre roll för då har ju meken minst tre minuter på sig att centrera beläggen på nya hjulet.
Fast för vanligt folk så är skivor trevligt - även om jag nog skulle föredra mekaniska som inte är så kladdiga att greja med och som är inte är så sega i känslan (även om SRAMs hydrauler är hyfsat stumma).

Sitter och funderar på
Trek Boone med 105 disc
Trek crockett force utan disc
Specalized Crux 105 disc
Cannondale caadx tiagra eller 105

Har massa ultegra saker liggandes så planen är att uppgradera den till ultegra

En bra cantibroms funkar löjligt bra. Så länge det är torrt. Men en cx med cantibromsar är snyggare. Oavsett väder.
Skulle jag haft två stycken hade jag haft en med cantisar och en med skivor och använt den med cantisar hela tiden ända tills vädret satte stopp. Men nu har jag bara en och då blev det en med skivor.

Fast nu utgick jag ifrån att du ska rejsa med den, inte ha den som pendlare eller åretruntracer... Isf ska du ju ha skivor.

Otroligt att det går att välja när det snart är år 2017. Men finns ju alltid en mängd kramade av dåliga retro prylar.

Tydligt bevis på det är ju att någon rekommenderar mekaniska istället hydrauliska. Imponerande.

KJS sa:
Otroligt att det går att välja när det snart är år 2017. Men finns ju alltid en mängd kramade av dåliga retro prylar.
Tydligt bevis på det är ju att någon rekommenderar mekaniska istället hydrauliska. Imponerande.
Jag kanske ska motivera varför? :-)
Skulle jag ha en till (har en med skivor nu) så skulle jag köpa en lättare och då blir det cantis (vilket funkar kanon på dotterns) då både bromsar och hjul är lättare.
SVissa hydrauliska (Shimano) är ganska sega och otäcka - i mitt tycke - (främst) på bakbromsen (den man använder mest) : Även om de bromsar med fin "modulation". Det är ju olika hur känslig man är men jag upplever det otäckt (det lilla jag provat dom) när man ska trampa, bromsa, växla ner och styra in samtidigt. Det är inte alls som på en MTB eller på SRAMs och inte i närheten av den distinkta känslan i ett par riktigt uppsatta mekaniska. Sen har ju skivor en olägenhet i att gnissla så jäkligt och bli allmänt "pulsiga" och konstiga när de blir rejält nerskitade med lera och gräs (eller sand).
Men som sagt, jag har skivor och skulle jag bara ha en så blev det skivor igen.
Hur motiverar du?

Låter hela tiden som att du beskriver cantis när du skriver om skivor.

Bra skivbromsar är ljusår bättre, överallt, på en CX. Forutom kanske i Johans vardagsrum.

Det är väl jättebra att det fortfarande går att välja trots att det snart är 2017. Hur skulle valfrihet kunna vara dåligt? Vill man ha en lätt hoj för att hoja på i bra väder är ju en canticross löjligt bra.

Tjena!

Canti, jag är bakåtsträvare. Skivor är ok på pendlarcyklar (och självklart MTB), för tävling/träning på CX och LVG så ser det rent ut sagt för jävligt ut med skivor. På CX kan jag iofs förstå det på riktigt leriga tävlingar, på LVG ser jag ingen anledning alls, överhuvudtaget, någonsin.

emmer sa:
Vissa hydrauliska (Shimano) är ganska sega och otäcka - i mitt tycke - (främst) på bakbromsen (den man använder mest) : Även om de bromsar med fin "modulation".

Jag råkar ha både mekaniska Ultegra(6700)+BB7 och hydrauliska ST685+BR785. Tycker båda fungerar mycket bra, men de hydrauliska har bättre känsla eftersom man slipper få tillbaka skrapet från beläggen till reglagen. Inget segt eller otäckt på något vis. Har inte haft de hydrauliska tillräckligt länge för att kunna uttala mig om underhåll. De är dock självjusterande, så när man byter hjul (eller beläggen slits) behöver man inte göra någonting.

Tyckte cantisar funkade tillfredställande också, så länge det var torrt och fint. Dock äter de fälg, vilket inte är så kul om man har fina fälgar. Det är lite lättare och billigare att byta en bromsskiva än en fälg.

Jag har en Focus Mares med fälgbroms. När det snöade rejält för några veckor sedan tog bromsarna knappt alls. Hade skivbroms varit bättre? Jag hade till slut rejält med snö runt naven och i växleriet så skivor hade inte varit snöfria.

/Martin

MartinRF sa:
Jag har en Focus Mares med fälgbroms. När det snöade rejält för några veckor sedan tog bromsarna knappt alls. Hade skivbroms varit bättre? Jag hade till slut rejält med snö runt naven och i växleriet så skivor hade inte varit snöfria.

/Martin

Jag har aldrig råkat ut för att mina skivbromsar inte tar oavsett hur mycket det snöar eller hur lerigt det är.

Hydraulisk skivbroms är fantastiskt!
Har kört med fälgbroms/canti på cross och räser de senaste 20 åren, och bytet till skivbroms gav en helt annan nivå med kontroll och förutsägbarhet. Du vet alltid hur mycket bromsen tar, oberoende av väder.

Med skivbroms så slipper du att kompromissa på fälgvalet också, och kan använda starka och lätta fälgar (race 29er fälg) för att bygga hjul. Du får tyngre nav, men lättare och starkare fälg (och hjul), i min värld en god prioritering.

Knä-Ola sa:
Med skivbroms så slipper du att kompromissa på fälgvalet också, och kan använda starka och lätta fälgar (race 29er fälg) för att bygga hjul.
Har det svängt om varför höga fälgar är bättre i lera och grus? Vad hände där?
(Nyfiken på varför breda låga fälgar blivit bättre än höga halvbreda? Det är ju sas ett steg tillbaka till gamla tiders fälgar, vilket ju var tusan så mycket vingligare när det var riktigt löst.)
Har själv ett par hjul med dt swiss mtb-fälgar på och jag tycker det paret suger fetvadd när man hamnar i lössand.
På hårt underlag så visst - funkar finemang - men på löst...

Hydrauliska skivbromsar är ju bäst, men det kostar nån tusing till (som det är värt såhär i efterhand när man köpte en med mekaniska skivbromsar...).

Vill du ha bra i stort sett underhållsfri bromsverkan oavsett väder?
-Hydrauliska skivbromsar

Vill du ha bra bromsverkan oavsett väder, samt spara lite pengar i utbyte mot lite mer underhåll?
-Mekaniska skivbromsar

Vill du blidka stilpoliserna?
-Cantisar...

...själv tycker jag skivbromsar är snyggt, men så dricker jag varken vin eller whiskey heller.

emmer sa:
Knä-Ola sa:
Med skivbroms så slipper du att kompromissa på fälgvalet också, och kan använda starka och lätta fälgar (race 29er fälg) för att bygga hjul.
Har det svängt om varför höga fälgar är bättre i lera och grus? Vad hände där?
(Nyfiken på varför breda låga fälgar blivit bättre än höga halvbreda? Det är ju sas ett steg tillbaka till gamla tiders fälgar, vilket ju var tusan så mycket vingligare när det var riktigt löst.)
Har själv ett par hjul med dt swiss mtb-fälgar på och jag tycker det paret suger fetvadd när man hamnar i lössand.
På hårt underlag så visst - funkar finemang - men på löst...

Det har inte blivit så mycket djupsand/djuplera i de sista, så jag har inte testat det så mycket. Men du har helt rätt i att där är en högprofilsfälg bättre för att styra hojen.
Men om man skal ha ett lätt och hållbart hjul så finns det fler alternativ med en lägre fälg . Och en fälg som inte behöver en bromsbana kan optimeras mot styrka och vikt. Så skal man inte satsa på djupt och löst eller ren aero så finns det många fördelar med 29er fälg. Plus att de oftast är lite bredare (inte så dumt med 20mm inner bredd) och funkar fint med tubeless.

Att smala fälgar i högprofil är bättre i lera och sand har jag alltid tyckt låter som ett extremt teoretiskt argument även för folk som tävlar....

Ok hydraliska bromsar får det bli då jag är dålig på att mecka
Vilken Cross är bäst för så ca 15000kr plus minus 5000kr

Den enda nackdelen med skivbromsar är den extravikten. Det är rätt mycket dyrare att bygga en riktigt lätt hoj med skivbromsar och motsvarande cantialternativ kommer alltid vara lättare. Men bromsverkan och känslan är helt överlägsen med hydrauliska skivbromsar. Apropå underhåll, min senaste cross fick exakt 0 i underhåll under 2 år. Funkade lika bra när den såldes som när den var ny. Canti cxen som fanns innan dess justerade man bromsarna på varannan vecka i slaskiga förhållanden.

Har cantis på min cross och nej, de är inte lika bra som skivor, men de funkar faktiskt och jag behöver justera inte i tid och otid. Inte värt att köpa ny cykel för men om man ändå ska köpa nytt är skivor ett rätt självklar val.

Svårt dilemma.
Jag ångrar mästan att jag sålde v-broms mtb:n.
Men lutar åt ny cantibroms-cx nästa hoj. JohanA har aldrig haft fel hittills.
Dessutom, man cyklar inte för att bromsa och skulle det knipa så tar ju sidiklacarna rätt bra i marken, tom i asfalt :)

Canti duger, är lättare och snyggare. Egentligen svårt att se någon orsak att köra skivbromsat.

Hade jag bara kört lite grusväg mm med min cross hade jag varit nöjd med mina canti. Men nu när den både används till vinterlandsväg, grusrundor och cx-tävlingar så är det rätt drygt att byta klossar mellan alu/kolfiber och justera hela tiden.

Har man olika hjulpar är disc flott bara av den anledningen. Nästan värt att byta bara för det...
Skulle inte få för mig att köpa en ny cross med canti om den inte var 100% dedikerad till tävling.

Upplever en fullkomlig anekdotiskt förbättring i lera med högprofil :) Men det senaste ropet är väl halvhöga numera?

Raggamuffin sa:
Hade jag bara kört lite grusväg mm med min cross hade jag varit nöjd med mina canti. Men nu när den både används till vinterlandsväg, grusrundor och cx-tävlingar så är det rätt drygt att byta klossar mellan alu/kolfiber och justera hela tiden.

Har man olika hjulpar är disc flott bara av den anledningen. Nästan värt att byta bara för det...
Skulle inte få för mig att köpa en ny cross med canti om den inte var 100% dedikerad till tävling.

Upplever en fullkomlig anekdotiskt förbättring i lera med högprofil :) Men det senaste ropet är väl halvhöga numera?

För vardagscykling är ju skivor tyvärr bättre. Personligen har jag dock planer för mina nästa tre cyklar utan skivor.

Raggamuffin sa:
Kan så vara.
Det är lite svårt att veta om mina "stoppstyrningar" i sandfållan beror på att fälgen är för låg eller om jag bara är lika kass på det som på så mycket annat... För att få statistiskt underlag på några olika hjulsett med olika bredd och höjd så får man ju cykla sig fördärvad :-)
(Om låga är runt tjugo och höga är strax över tretti. Är halvhöga tjugofem?)

emmer sa:
Raggamuffin sa:
Kan så vara.
Det är lite svårt att veta om mina "stoppstyrningar" i sandfållan beror på att fälgen är för låg eller om jag bara är lika kass på det som på så mycket annat... För att få statistiskt underlag på några olika hjulsett med olika bredd och höjd så får man ju cykla sig fördärvad :-)
(Om låga är runt tjugo och höga är strax över tretti. Är halvhöga tjugofem?)

Halvhöga är väl 45! :)

Upplever ingen skillnad mellan mina 38mm halvhöga skivbromsade kolhjul, mina låga Mavic Reflex skivbromsade eller mina Ambrosio-canti-hjul. Alla går ungefär liks trögt i sanden och leran....

jomper sa:
Jag minns att det var folk som propagerade för v-broms på mtb rätt länge.
Jag har bytt från canti till V-broms på en av mina cyklar, inte en MTB.
Då först fick jag bra bromsverkan på den cykeln, (nästan) underhållsfritt dessutom.

Raggamuffin sa:
+1

/Håkan

HåkanC sa:
jomper sa:
Jag minns att det var folk som propagerade för v-broms på mtb rätt länge.
Jag har bytt från canti till V-broms på en av mina cyklar, inte en MTB.
Då först fick jag bra bromsverkan på den cykeln, (nästan) underhållsfritt dessutom.

Raggamuffin sa:
+1

/Håkan

Jo men mtb är ju ändå fula från start. En race CX är snygg och då är ju onekligen stilen lite viktigare.

Tillbaka
Topp