Cykelbanornas hall of shame

Är det ok att snacka om politiker som grupp med tanke på "politikförbudet"? Eller krävs det nämnande av enskild politiker för att trådlåsning ska vara nära förestående?

Snirkliga mittlinjer i all ära men det riktiga problemet med vad de gjort där är att man tagit en vanlig gemensam GC-bana och satt ett streck i mitten. Cykel-delen är ibland så smal som en meter och inte enkelriktad.

Nyligen omgjord cykelbana i Lysekil, då passar man på att sätta herr gårman mitt i cykelbanan?

Bilagor

• DSC_1167.JPG
    DSC_1167.JPG
    691.7 KB · Besök: 159
Sådär är många cykelbanor i Uppsala. Är ett effektivt och bra sätt att tvinga cyklisterna sakta ner och inse att de är på väg in i en korsning och måste höja uppmärksamheten på sina medtrafikanter. Annars blåser de bara på utan att se sig för.

Det räcker med lite löv för en ny cyklist ska slå sig fördärvad när det saknas skylt eller liknande.

Såklart ska de stackars politikerna skyddas från galna cyklister. Men varför inte sätta en avspärrning före tunneln också då? Stäng av cb helt. Det vore ju det säkraste.

Avspärrning har ingenting med de anställda vid Rosenbad att göra, den finns där för att få ner farten på cyklisterna vid infarten till byggarbetsplatsen. Livsfarlig lösning. Kör själv uppe på Fredsgatan i stället.

Norrköping håller på och bygger om sina så kallade promenader, där ingår staden huvudcykelstråk. Allt är inte helt klart men den här korsningen är klar och känns inte helt genomtänkt.

För gående tar gångvägen plötsligt slut och man förväntas gå runt genom 4 stycken 90-graderssvängar, den röda markeringen.

Cyklister som vill trycka på knappen för att få grönt måste göra en högersväng in framför gångbanan som försvann för att komma åt knappen. Sen när man cyklar över gatan måste man svänga vänster tillbaka och mosa ihop sig med övriga cyklister, för där börjar ju gångbanan igen.

Utrymmet vid knappen kommer ju absolut inte bli fullt av fotgängare som inte orkar/fattar att man ska gå runt ?
DSC_2118~2.JPG

Skärmavbild 2022-09-30 kl. 09.19.07.png

Den här platsar väl inte i Hall of Shame, men den upplevs lite dåligt planerad.
Röd linje visar hur den nya GC-vägen går.
Grön linje är en anslutande GC-väg från sydost.
Turkos linje är en rimligare dragning av GC-väg (finns alltså inte i verkligheten).

Kommer man via grön GC (ligger större bostadsområdet i anslutning till den) och skall till dagiset i nordöstra hörnet av bilden, så måste man korsa bilvägen vid två tillfällen (turkos dragning = 0 vägkorsningar).
Kommer du från väster från befintlig GC-bana och skall till samma dagis, så korsas bilvägen vid 3 tillfällen (turkos dragning = 1 vägkorsning).

Det är kommunal mark på båda sidor av bilvägen, så det känns inte som en markägarfråga som avgjort GC-vägens placering.

Norrköping håller på och bygger om sina så kallade promenader, där ingår staden huvudcykelstråk. Allt är inte helt klart men den här korsningen är klar och känns inte helt genomtänkt.

För gående tar gångvägen plötsligt slut och man förväntas gå runt genom 4 stycken 90-graderssvängar, den röda markeringen.

Cyklister som vill trycka på knappen för att få grönt måste göra en högersväng in framför gångbanan som försvann för att komma åt knappen. Sen när man cyklar över gatan måste man svänga vänster tillbaka och mosa ihop sig med övriga cyklister, för där börjar ju gångbanan igen.

Utrymmet vid knappen kommer ju absolut inte bli fullt av fotgängare som inte orkar/fattar att man ska gå runt ?
Visa bilaga 593876
Ja herregud, Norrköping! Jag cyklar en del genom centrum när jag ska till kontoret och jag måste säga att Norrköping nästan förtjänar en egen tråd. Även när man bygger nytt så lyckas man göra det riktigt krångligt och farligt för cyklister.

Jag får kanske ta lite bilder...

Jag tycker cykelbanorna i Stockholm stad generellt sett är bra till mycket bra, men att det med få undantag alltid brister när entreprenörer skall utföra olika typer av vägarbeten eller dylikt. Dessa har ej insupit stadens cykeltänkande utan har bilens perspektiv. Jag kan dra mig ett par sentida klassiker till minnes:
  1. Omledning till trottoar, med förväntan om att cyklar magiskt kan flyga upp över icke-fasad kantsten.
  2. Rålis i förra veckan: Alla löv uppblåsta på GC-banan med mötande cyklar, enbart en smal fil i mitten öppen; omgiven av halvmeterhöga lövhögar och kladdig av lövgröt. De kanske tänkte att cyklister skulle landa mjukt efter en krasch?
  3. Klassikern: "Jag parkerar min hantverkarbil i ena cykelfilen, så att cyklisterna möts med dold sikt i den andra."
  4. Bonus: Även SL är med på ett hörn, med bussar som vid rödljus stannar på övergångsstället, med samma effekt som i punkt 3; frontalkrockar bakom bussen.

Jag tycker cykelbanorna i Stockholm stad generellt sett är bra till mycket bra, men att det med få undantag alltid brister när entreprenörer skall utföra olika typer av vägarbeten eller dylikt. Dessa har ej insupit stadens cykeltänkande utan har bilens perspektiv. Jag kan dra mig ett par sentida klassiker till minnes:
  1. Omledning till trottoar, med förväntan om att cyklar magiskt kan flyga upp över icke-fasad kantsten.
  2. Rålis i förra veckan: Alla löv uppblåsta på GC-banan med mötande cyklar, enbart en smal fil i mitten öppen; omgiven av halvmeterhöga lövhögar och kladdig av lövgröt. De kanske tänkte att cyklister skulle landa mjukt efter en krasch?
  3. Klassikern: "Jag parkerar min hantverkarbil i ena cykelfilen, så att cyklisterna möts med dold sikt i den andra."
  4. Bonus: Även SL är med på ett hörn, med bussar som vid rödljus stannar på övergångsstället, med samma effekt som i punkt 3; frontalkrockar bakom bussen.
1: Del av stadens bunnyhop-kampanj.

Jag anmälde faktiskt en stor sänka som ej var dränerad till kommunen. 3 veckor senare var den åtgärdad. Ibland lönar det sig!
Det var en 4x2 vattenpöl ungefär, året runt. På sommaren var det blött, vintern is eller slask.
Ja, ibland lönar det sig. Det som blir lite väl uppenbart är att om man inte anmäler händer absolut ingenting. Kommunen har ofta lagt ner ambitionen att underhålla och se över vägarna kontinuerligt. Och de som är ute och jobbar med vägarna har inget som helst ansvar utöver den uppgift de just då tilldelats.

Och ibland händer ingenting såg den här på facebook , barnsvagn och för de som inte kan röra sig så bra , rampen ner till en busshållsplats som har sett ut så här sen snön kom för över tre veckor sen ☹️
3DE023C2-9B74-4143-95B5-AD295523E358.jpeg

Tydligen felanmält flera gånger från andra sidan är det trappa….

Apropå broar:
Inte direkt cykelbanornas hall of shame eftersom det helt saknas cykelbana. Det på sidan är trotoar, och den ca 1 km långa bron är enda vägen ut på Alnön. Inte kul att cykla på vägen med farliga omkörningar där...Visa bilaga 576432
Den där bron är extremt dålig för cyklister. Var ut dit förra sommaren och det skulle behövas en lösning för säker cykling.

Grattis kommunen!
I år så har kommunen dragit ner prio på plogningen av GC-banor.
Det betyder att traktorn kör med snöplogen i luften vissa sträckor. Med andra ord så hänvisas vi cyklister ut i vägbanan där snöröjningen är bättre.
Ingen höjdare direkt.

Senast ändrad:
Här är det nybyggt i Solna, Bergshamra vid DHL. De har hållit på sedan i maj 2022, men hann inte asfaltera klart innan vintern så nu lämnar de cykelbanan i det här skicket. "Det ska färdigställas i vår." Jag skulle så gärna vilja skriva något bra om att det byggs nytt, men cykelbanan är felritad från början med en snål kurvradie och en stolpe precis i anslutning till cykelfältet i kurvan där farten blir som högst efter nedförsbacken (mina anmärkningar ang. detta under ritningsgranskning beaktades inte), men de orkar inte, eller vill inte ens tillfälligtvis fasa av gatstenskanten mitt i cykelbanan med tillfällig asfalt tills det ska göras klart. Solna kom på plats 25 av 26 i Cykelfrämjandets cyklistvelometer, det här är en av anledningarna varför. Ni som cyklar här, hjälp gärna till att felanmäla: https://kc.solna.se/formular/forms/felanmalan

Bilagor

• BH2023-01-23_113744.jpg
    BH2023-01-23_113744.jpg
    261.7 KB · Besök: 275
Efter ettochetthalvt års ombyggnad för buss- och cykeltrafik på Davidshallsgatan har gatukontoret i Malmö lyckats åstadkomma detta.
Mot Gustaf Adolf skall cyklisten ut i busskörbanan innan hen direkt kan svänga höger in på GC-gatan Storgatan. Eller blanda sig med Malmös mesta bussgata rakt fram.
Åt Triangeln-hållet är det två hundrameters-bitar cykelbana mellan bussgata och bibehållna bilparkeringar.
Cykelstaden Malmö.
#ocykligamalmö

64951552-689C-4F67-865B-5A5E29409C90.jpeg949AF940-5991-475C-9460-899C14E5F5A4.jpeg

Här är det nybyggt i Solna, Bergshamra vid DHL. De har hållit på sedan i maj 2022, men hann inte asfaltera klart innan vintern så nu lämnar de cykelbanan i det här skicket. "Det ska färdigställas i vår." Jag skulle så gärna vilja skriva något bra om att det byggs nytt, men cykelbanan är felritad från början med en snål kurvradie och en stolpe precis i anslutning till cykelfältet i kurvan där farten blir som högst efter nedförsbacken (mina anmärkningar ang. detta under ritningsgranskning beaktades inte), men de orkar inte, eller vill inte ens tillfälligtvis fasa av gatstenskanten mitt i cykelbanan med tillfällig asfalt tills det ska göras klart. Solna kom på plats 25 av 26 i Cykelfrämjandets cyklistvelometer, det här är en av anledningarna varför. Ni som cyklar här, hjälp gärna till att felanmäla: https://kc.solna.se/formular/forms/felanmalan
Långt ifrån optimal lösning, minst sagt.
Jag brukar alltid hålla höger och cykla så jag kommer fram vid Ripstigen.
Bergshamra.png

Felanmält!

Värt att nämna är att cykelbanan här ingår i det regionala cykelstråket med syfte att göra det lite enklare för folk att pendla med cykel.

Där står bland annat att minsta avstånd till hinder som stolpe är 1,0 meter. Sjukt hur man kan bygga nytt och inte lyckas uppfylla såna krav…

Göteborgsposten förra veckan
En person död efter olycka
Waterloogatan.jpg

Enligt uppgift inte det första dödsoffret på den här gatan
Liknande cykelfällor med en bred allé mellan körbanan och cykelbanan med cyklisten i döda vinkeln Lindholmsallén tre dödsoffer och Husargatan innan ombyggnaden ett dödsoffer. Nån som undrar varför Göteborg innehar en tätposition bland Sveriges sämsta cykelstäder

Göteborgsposten förra veckan
En person död efter olycka
Visa bilaga 613898

Enligt uppgift inte det första dödsoffret på den här gatan
Liknande cykelfällor med en bred allé mellan körbanan och cykelbanan med cyklisten i döda vinkeln Lindholmsallén tre dödsoffer och Husargatan innan ombyggnaden ett dödsoffer. Nån som undrar varför Göteborg innehar en tätposition bland Sveriges sämsta cykelstäder
Jag brukade cykla den vägen dagligen, inte många som kollade cykelbanan innan dom korsade, bussarna helt klart värst. Många gånger cyklade jag i körbanan istället. Tragiskt.

Felanmält!

Värt att nämna är att cykelbanan här ingår i det regionala cykelstråket med syfte att göra det lite enklare för folk att pendla med cykel.

Där står bland annat att minsta avstånd till hinder som stolpe är 1,0 meter. Sjukt hur man kan bygga nytt och inte lyckas uppfylla såna krav…
Helt riktigt, det är regionalt cykelstråk, och det är därför de har valt att "lyfta" just den här sträckan. Dessutom, innan ombyggnaden var det trottoar för gående upp i backen till vänster, men nu är det dubbelriktat cykelfält; det hindrar inte gående från att fortsätta gå där, och var skulle de annars gå? På vägen? Och vad gäller stolparna och de snäva radierna och inlagd kansten, lägga lite svängiga kanter och rutor fram och tillbaka: ritningen är fel från början. Jag har alltså begärt ut ritningar och framfört kritiken långt innan bygget började. Men nu förstår jag varför det blir fel, kommunen som är beställare och ägare av infrastrukturen vill inte särskilt mycket i detaljerna, de beställer funktionen och en konstruktionsbyrå gör ritningarna och sedan händer inte mer. Stolpen, i direkt anslutning till cykelvägen precis i kurvans innerradie, står där som ett monument över ovilja och okunskap (tills vi har tjatat bort den...).

Helt riktigt, det är regionalt cykelstråk, och det är därför de har valt att "lyfta" just den här sträckan. Dessutom, innan ombyggnaden var det trottoar för gående upp i backen till vänster, men nu är det dubbelriktat cykelfält; det hindrar inte gående från att fortsätta gå där, och var skulle de annars gå? På vägen? Och vad gäller stolparna och de snäva radierna och inlagd kansten, lägga lite svängiga kanter och rutor fram och tillbaka: ritningen är fel från början. Jag har alltså begärt ut ritningar och framfört kritiken långt innan bygget började. Men nu förstår jag varför det blir fel, kommunen som är beställare och ägare av infrastrukturen vill inte särskilt mycket i detaljerna, de beställer funktionen och en konstruktionsbyrå gör ritningarna och sedan händer inte mer. Stolpen, i direkt anslutning till cykelvägen precis i kurvans innerradie, står där som ett monument över ovilja och okunskap (tills vi har tjatat bort den...).
Enig. Men man blir ju trött…

Jag brukade cykla den vägen dagligen, inte många som kollade cykelbanan innan dom korsade, bussarna helt klart värst. Många gånger cyklade jag i körbanan istället. Tragiskt.
Vanligt folk fattar inte, att det skulle vara säkrare på cb är ju en ren illusion. Motsatsen är snarare det riktiga. Jag har tillbud var fjärde dag på cb, mest med andra cyklister som är blinda & döva och ständigt pratar telefon. På gata & landsväg har jag nästan aldrig tillbud. Folk tycks tro att cb är den enda lösningen för ett framtida samhälle. Jag är inte övertygad.

Tillbaka
Topp