Cykelbanornas hall of shame

Tittade runt lite i mina gamla kvarter och blev påmind om hur sorgligt det är.

Slottsskogsgatan har cykelbana på båda sidor, men halvvägs ner slutar den plötsligt med att man åker rätt in i parkerade bilar, eller så får man svänga ut i bilbanan:

Längst upp i rondellen, ombyggd 2016, slutar cykelbanan med att man leds över till... ingenmansland med uteservering. Förvisso en av Göteborgs bästa restauranger och rekommenderas starkt.

Rondellen är för övrigt en spännande upplevelse att cykla i tillsammans med sitt barn och hoppas att alla bilar ser en när de ska svänga ut:

Vidare in på Mariagatan blir det cykelfartsgata. Funkar helt okej, men varar i 150 m eller så:

Upp för backen blir det istället dubbelriktad cykelbana på ena sidan. Man får riktigt bra fart nedför och förväntas dra rätt ut i korsningen:

Kungsladugårdsgatan är iaf någorlunda vettig:

Övriga gator i kvarteret har inga cykelbanor alls.

Slottsskogsgatan har cykelbana på båda sidor, men halvvägs ner slutar den plötsligt med att man åker rätt in i parkerade bilar, eller så får man svänga ut i bilbanan:

Längst upp i rondellen, ombyggd 2016, slutar cykelbanan med att man leds över till... ingenmansland med uteservering. Förvisso en av Göteborgs bästa restauranger och rekommenderas starkt.

Rondellen är för övrigt en spännande upplevelse att cykla i tillsammans med sitt barn och hoppas att alla bilar ser en när de ska svänga ut:

Vidare in på Mariagatan blir det cykelfartsgata. Funkar helt okej, men varar i 150 m eller så:

Upp för backen blir det istället dubbelriktad cykelbana på ena sidan. Man får riktigt bra fart nedför och förväntas dra rätt ut i korsningen:

Man blir så ledsen av att cykla däromkring - stor igenkänning på kritiken. Valde mellan ?- och ?-gillamarkering.

Jag har av anledning fått anledning att cykla ganska ofta in till Guldheden från Partille. Blä på hela staden säger jag! Fast det är å andra sidan lika dåligt att köra bil centralt.. Kommunalt däremot, det har fungerat grymt! Men sen är jag och buss/tåg/spårvagn helt nyförälskade i varandra så jag kanske är förblindad av de känslorna.

Detta är ett sånt jävla skämt!
Dessutom har de gjort bort sig ytterligare nu när de gjort cykelbana upp på förlängningen av slottskogsgatan. Plus den fruktansvärda cykelbanan på Ekedalsgatan ner mot mariaplan. Ett haveri utan dess like detta område.

Just nu i mitt sociala medier-flöde.

Bilagor

• Screenshot_20230515_095219_Facebook.jpg
    Screenshot_20230515_095219_Facebook.jpg
    149.1 KB · Besök: 344
Och folk undrar varför cyklister inte respekterar trafikljus.
Cykelljuset är väl för att korsa vägen medan billjuset är för att köra rakt fram? Nu är ju mötande körfält avstängt där man korsar vägen så ljuset fyller ju ingen funktion men gubben som satte avspärrningen hade nog inte numret till gubben som programmerar ljusen...

Cykelljuset är väl för att korsa vägen medan billjuset är för att köra rakt fram? Nu är ju mötande körfält avstängt där man korsar vägen så ljuset fyller ju ingen funktion men gubben som satte avspärrningen hade nog inte numret till gubben som programmerar ljusen...
Enklaste åtgärden i dessa fall är att dra en säck över signalen.

Klart att detta är ett mindre problem.. Men ändå symptomatiskt för hur lågprio cykeltrafiken har jämfört med biltrafiken. Liten chans att samma sak hade hänt om trafikljuset inte varit för cykelbanan

Klart att detta är ett mindre problem.. Men ändå symptomatiskt för hur lågprio cykeltrafiken har jämfört med biltrafiken. Liten chans att samma sak hade hänt om trafikljuset inte varit för cykelbanan
Apropå prioriteringar så kan jag ju också nämna att 100 m längre fram fanns ett grushål mitt i cykelbanan som inte åtgärdades på ett halvår. För ett par veckor sen hade det plötsligt blivit asfalterat efter att någon dragit en blå linje förbi hålet.
(Blå linje = Göteborgsvarvets dragning)

Nu skall vi inte klaga på vårt ”otroligt bra utbyggda cykelnät” som Stina som cyklat flera veckor för några år sen minsann sett! ? klippt ur GP.
Visa bilaga 627463
Stina tycker väldigt mycket, nästan så att man kan tro att det är en man som skrivit texten.
Det finns säkert många som cyklar i Göteborg, men att ens få för sig att det är den mest cykeltäta staden i landet. Har hen hört talas om Uppsala och Lund?

De här kanske roar någon:

/Martin

De här kanske roar någon:

/Martin
Det fick mig att tänka på Wanksy

I min kommun har man precis blivit klar med att omvandla en fullt fungerande gång- och cykeltunnel till rena dödsfällan. Tidigare var det en slät betonvägg men nu är den klädd med vertikala och skarpa träribbor som gör att minsta lilla man skulle snudda vid med styret eller en trampa kommer den hugga fast och man åker handlöst ned i asfalten. Sen som extra krydda har de målat asfalten (gul) så den kommer vara snorhal när det är blött och tunneln har två kurvor varav en feldoserad så det blir till att cykla sakta här i framtiden.

De har hållit på med det här i typ ett halvår så ett antal miljoner lär ha gått åt och nu skall kommunen ge sig på nästa gc-tunnel läste jag. De enkla saker som att koppla trafikljusen för cykelbanan till bilvägens eller fixa de ställen där trädrötter förstört asfalten låter man vara som de är :(

I min kommun har man tagit bort gång- och cykeltunnlar och ersatt med plankorsningar (övergångsställen/cykelöverfarten) istället. Syftet som jag förstått är att försämra för biltrafiken. Att man samtidigt försämrar för alla verkar vara underordnat.

Glad för att det inte bara är i Göteborg som har cykel-inkompetenta gatukontor.
I Volvograd alias Göteborg har det väckts ont blod för att 180 överflödiga p-platser skall försvinna för att en meningslös cykelbana skall byggas. När några 30-skyltar skulle göra mer för säkerheten. En del av P-platserna vid korsningarna borde aldrig tillkommit

En tråkig sak är en fantastisk f.d. banvall tvärs genom halva Skåne där man i vinter för att "rusta upp" cykelleden på ett långt avsnitt först grävt sönder översta skiktet av banvallen med grävmaskin i någons slags "hyvling" och sedan lagt på ett nytt översta lager med för grov stenkross. Det som tidigare var ett i det närmaste perfekt underlag att cykla på är nu så att styret vibrerar så att fingrarna domnar och så ojämnt att cykeln hoppar omkring om man inte cyklar i gångfart. Det är så att man kan gråta blod :(

Här har jag faktiskt skrivit direkt till kommunen och påtalat förstörelsen och gett förslaget att de tar dit en riktig väghyvel för att jämna till och lägger på ett lager med finare grus som sedan körs till. Men jag har inga större förhoppningar om att de kommer bry sig.

Senast ändrad:
Arbetarna i målarbilen fick väl uppdrag att lägga cykelbanan till höger. Börjar fr ena hållet o kör halvvägs, sedan dags för fika. Efter nån timme när fikat är över börjar man fr andra hållet och ”gör klart”. Konstaterar, ”oj det blev konstigt”, men skiter i det för kl är ju 15.30 o snart dags för kväller.

Arbetarna i målarbilen fick väl uppdrag att lägga cykelbanan till höger. Börjar fr ena hållet o kör halvvägs, sedan dags för fika. Efter nån timme när fikat är över börjar man fr andra hållet och ”gör klart”. Konstaterar, ”oj det blev konstigt”, men skiter i det för kl är ju 15.30 o snart dags för
Apropå sluttiden ?

Senast ändrad:
Förslag på Sveriges sämsta cykelkommun? ”And my twelve points go to… Solna!”

Smalt, underlag som är så dåligt att styret nästan skakar ur händerna på en, banor som slutar i/bakom/framför busshållplatser med livsfara för alla som hostat upp 970kr/mån, hänvisningar utan skyltning som kräver att en kan Solnas vägnät utantill vid gatunamn, kantsten vid cykelbanas korsning av bilväg, rödljus i parti och minut, 90-graders svängar i nedförsbacke in i smala tunnlar.

Att på cykel korsa kommungränsen Stockholm-Solna via Huvudstabron är som att rulla in i cykelns Östberlin.

Förslag på Sveriges sämsta cykelkommun? ”And my twelve points go to… Solna!”

Smalt, underlag som är så dåligt att styret nästan skakar ur händerna på en, banor som slutar i/bakom/framför busshållplatser med livsfara för alla som hostat upp 970kr/mån, hänvisningar utan skyltning som kräver att en kan Solnas vägnät utantill vid gatunamn, kantsten vid cykelbanas korsning av bilväg, rödljus i parti och minut, 90-graders svängar i nedförsbacke in i smala tunnlar.

Att på cykel korsa kommungränsen Stockholm-Solna via Huvudstabron är som att rulla in i cykelns Östberlin.
Jag väljer aktivt bort närmaste pendlarvägen genom Solna och Sundbyberg och tar i stället vägen genom Sthlm centrum. Alltid, alla dagar i veckan och speciellt vintertid. Detta trots att det blir en mil längre. Bättre för själen att slippa Solna, alla andra vägar är bättre helt enkelt.

Har nu börjat cykla via Rinkeby, Tensta och Sollentuna på väg till jobbet och har hittat en fin väg som också den blir en mil längre än genom Solna.

Solna – som att cykla på dödsstjärnan. Grått, fult och kommunen försöker aktivt döda dig.

Tillbaka
Topp