Här i norr tycker jag det är rätt soft att cykla landsväg, upplever inga konflikter. Nackdelen är dock att landsvägar som finns ofta är högfartsvägar och ofta en del tung trafik. En chaufför som somnar vid fel tillfälle, eller surfar på mobilen är det jag oroar mig mest för. Jag kör numera oftast med ett starkt baklyse även på dagen så man syns i ögonvrån på långt håll så det är lite större chans att bilisten hinner se mig. En gång för inte så länge sedan när en bilist stannade på samma ställe som mig så kom han fram och berömde baklyktan som han sett på en kilometers håll och undrade var man kunde köpa en sån.
Det där att någon svänger in/ut framför lite väl nära har hänt, men jag har hittills varit beredd på sånt, problemet är inte att de vill jäklas, utan att de inte har koll på hur snabbt en medelålders gubbe på cykel kan förflytta sig.
Cykelvägar är förstås kaos, men inget jag surar till över. Cykelvägar är ju egentligen designade för att man ska röra sig i typ 15 km/h (tyvärr), så kommer man där i 35 km/h så får man anpassa sig när det dyker upp folk och andra cyklar på banan. Det blir ryckig körning, men det är ju bra träning. Har märkt att om cykelvägen går direkt intill en stor väg är det få som vågar hålla ut till kanten mot vägen, så då blir det ännu trängre.