Cykelbuds jobb i Sthlm ?

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
zodah: Ja, läbbigt hur företag kan skötas. Det där påminner mig om när jag gjorde vapenfri tjänst för en herrans massa år sedan. Det var mitt i Sthlm och de vapenfria där jag var hade varsitt eget kontor men gjorde inte ett jota. Vid ett tillfälle var jag borta en hel vecka utan anmält detta och hade litet ågren när jag kom tillbaks. Trodde jag skulle få en utskällning eller bestraffning eller nåt. Men det var lika dött som vanligt och ingen hade märkt att jag varit borta. Härligt ställe....:)

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Jag jobbade på Pedal hösten 1998. Det var kanske lite dålig koll på kontoret ibland men jag tyckte det var en väldigt trevlig stämning. Som cyklist hade man tre dagars utbildning som jag iofs inte kommer ihåg om man fick betalt för. Har för mig att bilisterna bara fick provision medans vi cyklister hade någon sorts miniminivå, typ om man körde mindre än 18 bud under en dag skrevs antalet bud upp till den nivån. Har för mig att jag snittade på 24 bud om dagen eller något sånt. Det var ju inte direkt bra betalt om man ser tillbaks på det nu men skoj var det =) Vi hade gratis lånecyklar (trevliga titancyclocross från merlin) från företaget och kläder (utan företagslogga) och slitdelar hämtade man ut hos cykelcity eller velodrom. Man hade möjlighet att vara hemma 2 dagar i månaden utan någon direkt förklaring med dagskvoten 18 bud. Vi hade bra lunchrabatt på ett schysst lunchställe. Så på det stora hela har jag intrycket av att pedal var ett av de bättre företagen att jobba på som budcyklist.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
PrinsValium skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag jobbade på Pedal hösten 1998. Det var kanske
> lite dålig koll på kontoret ibland men jag
> tyckte det var en väldigt trevlig stämning. Som
> cyklist hade man tre dagars utbildning som jag
> iofs inte kommer ihåg om man fick betalt för.
> Har för mig att bilisterna bara fick provision
> medans vi cyklister hade någon sorts miniminivå,
> typ om man körde mindre än 18 bud under en dag
> skrevs antalet bud upp till den nivån. Har för
> mig att jag snittade på 24 bud om dagen eller
> något sånt. Det var ju inte direkt bra betalt om
> man ser tillbaks på det nu men skoj var det =) Vi
> hade gratis lånecyklar (trevliga titancyclocross
> från merlin) från företaget och kläder (utan
> företagslogga) och slitdelar hämtade man ut hos
> cykelcity eller velodrom. Man hade möjlighet att
> vara hemma 2 dagar i månaden utan någon direkt
> förklaring med dagskvoten 18 bud. Vi hade bra
> lunchrabatt på ett schysst lunchställe. Så på
> det stora hela har jag intrycket av att pedal var
> ett av de bättre företagen att jobba på som
> budcyklist.

TRevligt att höra, faktiskt. Pedal hade rätt bra rykte och det var därför jag sökte mig dit. Min egen erfarenhet stämde sedan inte ells med den allmänna åsikten om företaget.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Pedalcyklister ville värva över en från Gröna Budet (kanske fick en bonus från företaget om de lyckades med det?)....skulle gjort det ifall det inte var för att Pedal körde bockstyre, hoho.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
McGortsy skrev:
> Pedalcyklister ville värva över en från Gröna
> Budet (kanske fick en bonus från företaget om de
> lyckades med det?)....skulle gjort det ifall det
> inte var för att Pedal körde bockstyre, hoho.

Det där gick att ordna sörru =) Det var en kille som fortfarande körde runt på dom gamla röda mountainbikesen dom haft innan. När han sedan lyckades få den stulen och fick en cyclocross var det första han gjorde att åka in och få styret bytt till ett rakt.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelbuds jobb i Sthlm ?
slhap skrev:
> Och vem är den snygga blonda tjejen som kör för
> Ryska!?!

Nu cyklade hon förbi mig igen!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Ah, så pass, ja Box var ju faktiskt ganska så heta på den tiden. Ett av få bolag med cyklister som man fick ta i en del før att køra om/ifrån :-) PickUp var ju annars vældigt ok att jobba før nær det begav sig...bas mitt i stan, bananer i øverflød, tillhandahøll cyklar som man bytte upp ju bættre och mer erfaren man blev, fredagsøl, "cykelmek", bra kollegor och bra med bud øver hela stan...

Erland alltså, det namnet har inte fastnat i mitt minne desværre... Jojo børjade strax efter mig faktiskt, kanonpositiv och trevlig flicka med helt ok tryck i benen dessutom! Svårt att deppa ihop ens de elændigaste snømoddagarna med henne på radion :-) Kul att det går så bra før henne i budtævlingarna!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
JLarsson skrev:
> Konstigt, jag brukar inte gå omkring på stan och
> tänka "det jag gjorde på jobbet skulle inte ett
> enda av de där dumma jävla buden nånsin klara"
> när jag ser en budcyklist

nähä. och vad gör du hela dagarna? skit kan jag nog allt sprida omkring mig, om jag vill ;)
men det var kanske inte det du menade :D

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
fast det är klart. har man inte ett yrke som kräver akademisk utbildning så kanske man är en dum jävel. låt säga att man har en utbildning men ändå väljer att jobba som bud för att det är det man tycker är roligt och vill göra, är man fortfarande en dum jävel. äe jag slutar nu. det är ju riktigt tragiskt att jag ens nappar på något så dumt. antar att du skämtar istället :) tror jag gillar dig iallafall.
hej då!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Jag kommenterade Nikos inlägg

"det jag gjorde idag, och igår, och kommer göra imorgon, det hade inte ens hälften av ni lata kontorsråttor klarat av."

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Skillnaden är väl att Nikos inlägg förmodligen stämmer hyfsat med verkligheten, det gör nog inte ditt JLarsson, eller? Tycker nog hans har en lite vänligare ton också!

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
JLarsson, du får väl läsa in lite vardagligt sinne för humor i den självstolta attityden man som cykelbud kan ha efter en dags slitsamt arbete, det är yrkesstolthet och inte arrogans ;-)

Och för referens skull så har jag även arbetat som kontorsråtta, med kuber av portabla väggar, 100-tals datorer, 3 chefer på varje anställd och hela stereotyp-kitet med stress och vad det innebär ;-)

Men du får på fullaste allvar, se glimten i ögat, i det jag säger. Men det kanske är mycket begärt när man är akademiskt utbildad, finns kanske ingen kurs på högskolan med titeln ´Med glimten i ögat´.

Edit/stavfel, man kan tydligen inte stava varken som kontorist eller budpojke.

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
JLarsson skrev:
> Jag kommenterade Nikos inlägg
>
> "det jag gjorde idag, och igår, och kommer göra
> imorgon, det hade inte ens hälften av ni lata
> kontorsråttor klarat av."

jag kommenterade ditt ;)

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Kul om man har bakgrund som inte riktigt stammer in med vad folk forestaller sig. Hade en kursare (Chalmers - Teknisk Fysik) som efter examen och lite doktorerande tyckte det var trakigt att jobba drygt heltid. Hon gick tillbaks till att kora buss vilket hon gjort tidigare for att da kunna satsa pa sin andra karriar att mala. En kille sommarjobbade pa GL och han hade gjort ett ar pa Chalmers -hade med sig lite kurslitteratur och pluggade under lunchen. Nar min kursare ville veta vad han laste forklarade han att det var nog lite for svart for henne ... blev lite snopen nar hon satte honom pa plats ;).

Cykelbuds jobb i Sthlm ?
Jag arbetade som 18-åring som skiftgående industrielektriker, en av mina arbetskamrater var föredetta kirurg, som lessnat och bytt till elektriker.

Tillbaka
Topp