Cykelförsäkring

Kanntorp

Medlem
Cykelförsäkring
Halloj! Jag har en hemförsäkring i moderna försäkringar med bra villkor, förutom hojjen som bara täcks till 8000. Vill helst inte byta bolag. Vet ngn om ett bolag där man bara kan försäkra cykeln??

Cykelförsäkring
Moderna försökte kränga på sin hemförsäkring till mig också - jag har bilarna hos dem, där är de grymt billiga för mig - men när jag frågade om cyklar och lösöre skulle de återkomma. Jag väntar fortfarande..

Cykelförsäkring
Vänta inte längre. De erbjuder inte specialförsäkring för cykel.
Någon som vet vart man vänder sig för att hitta den bästa/mest prisvärda fristående cykelförsäkringen?

Cykelförsäkring
Bäst vet jag inte, men tilläggsförsäkta går det iaf hos IF + att du får rabatt ju fler försäkringar du har där (hem, brf-tillägg, bil, cykel, båt, olycksfall, osv ). :-) T

Cykelförsäkring
En fråga, jag hemförsäkring + drulleförsäkring hos moderna försäkringar. Kan drullen tänkas täcka upp mer än 8000kr?

EDIT: Cykeln är snodd på min uteplats som vi delvis haft uppsikt på under tiden då den försvann.

Senast redigerad av en moderator:
Cykelförsäkring
STIZZE skrev:
-------------------------------------------------------
> En fråga, jag hemförsäkring +
> drulleförsäkring hos moderna försäkringar. Kan
> drullen tänkas täcka upp mer än 8000kr?
>
> EDIT: Cykeln är snodd på min uteplats som vi
> delvis haft uppsikt på under tiden då den
> försvann.

1 Var cykeln låst ?
2 Rätt svar får du antagligen bara från ditt försäkringsbolag, med lite tur kan du luska fram svaret från deras hemsida utan att kontakta någon på bolaget.
Mest hoppas jag iofs att den kommer till rätta :-) T

Cykelförsäkring
Länsförsäkringar hade ingen övre gräns för värdet på cykeln och det ingår i hemförsäkringen. (Gällde för ca 2 år sedan). Tillkommer självrisk och krav på lås.

Cykelförsäkring
zodah skrev:
> Länsförsäkringar hade ingen övre gräns för
> värdet på cykeln och det ingår i
> hemförsäkringen. (Gällde för ca 2 år sedan).
> Tillkommer självrisk och krav på lås.

Övre gräns är 50000 kr sa dom för 2 dagar sedan. Får du två cyklar stulna samtidigt är det 50000 totalt.

Funkar för mig. Annars har jag länsförsäkringar mest för det fina inplastade kortet som säger att dom täcker alla kostnader för olyckor vid off-piståkning som man kan visa upp för ambulanshelikoptern när man brutit alla ben i nån couloir i Kanada.

Patrik

Cykelförsäkring
mr Lindwall skrev:
> Jag kör med IF stora hem. Den täcker i stort
> sett allt som kan ske. Har man den så behövs
> ingen extraförsäkring på cykeln.

Här är maxvärdet för IFs stora hemförsäkring Maj 2010, bara så det vet vad som gäller när ytterdörren är uppbruten.

– per cykel 8000 kr

http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Private/Stor Hem/Villkor_StorHem_2010.pdf

Jag har därför tilläggsförsäkrat mina cyklar som kostar avsevärt mer i inköp styck... :-/ T

Cykelförsäkring
Ultralite skrev:
> Vissa länsförsäkringarsbolag har inför 25% i
> självrisk. Kolla med ditt lokala bolag. 25% kan
> var rätt mkt....

Jag har det på cykelförsäkringen, i Stockholm.

Cykelförsäkring
STIZZE skrev:
> En fråga, jag hemförsäkring +
> drulleförsäkring hos moderna försäkringar. Kan
> drullen tänkas täcka upp mer än 8000kr?
>
> EDIT: Cykeln är snodd på min uteplats som vi
> delvis haft uppsikt på under tiden då den
> försvann.

Sist jag gjorde en rejäl försäkringskoll var januari -09:
http://happymtb.org/2009/01/24/forsakringsdjungeln-atererovrad/

Då gällde det att inga drulleförsäkringar täckte cykelstölder.

Cykelförsäkring
folkskam e det man ska ha.har kollat mycket efter en bra Cykelförsäkring men det e inte enkelt
som privatsnubbe att fa ut deg för hojar.tavlar du e det enkelt men om inte sa ger folkskam 20000 for din
hoj om du blir av med den.blir du av med 100 e det 20000.blev av med 2 av mina for exakt
ett ar sedan i da.en sintesi bazooka 03 och en cannondale raven 00=24000.jag hade bykt ihop dem
med andra komponenter sa jag kunde skriva var komponent för sig annars hade det blivit mycket mindre

Bilagor

• pbpic1516986.jpg
    pbpic1516986.jpg
    120.7 KB · Besök: 72
Senast redigerad av en moderator:
Cykelförsäkring
Folksam är hyggliga på stöld men det är skamligt att de inte ersätter trafikolycka.

20000 som du refererar till gäller om cykeln blir stulen utanför bostaden eller dess biutrymmen, om inte försäkringsvillkoren ändrats till i år.

Cykelförsäkring
nej 20000 inne eller utanfor din bostad lag och sav nar de gick in kl 01:00 pa natten och hamtade hojjarna.
ena i huset och andra i garaget.angaende trafikolyckor finns folkskams drulle=ersatter
allt (baseras pa older).upp till ett ar full ersattning,2 till 10 ar 80 % och efter det 10%.nar du sager
trafikolycka ar det sa att om det ar bara en person inblandad finns ingen ersattning (saknar
trafikörsäkring) men annars e det motparten som far ta det om inte ni har frontalkrockat med tva cycklar
eller not.

Cykelförsäkring
LF har olika avtal beroende på vilket län (kanske förstås utav namnet) du är i. Stockholm och ett par andra län har sämre avtal när det kommer till cyklar än andra. De enda som är riktigt bra hittills är faktiskt Trygg Hansa, men man ska såklart se över hela sin försäkringssituation och inte bara till sina hojar.

Cykelförsäkring
hedmo:
1. du har nog blivit blåst av folksam. du borde fått ersättning upp till försäkringsbeloppet för båda cyklarna. Läs punkt A6-A7. Den begränsade ersättning du fått (enligt punkt A23) gäller medförd och förvarad egendom.
http://www.folksam.se/dpublic/a0346.nsf/vLookUpFiles/S2940.pdf/$FILE/S2940.pdf

2. blanda inte in trafikförsäkring för motorfordon. Ersättningen i hemförsäkringen gäller i de fall cyklister är inblandade i trafikolyckor utan att motorfordon är inblandade. De flesta bolag ersätter då skador på cykeln. Folksam är ett sorgligt undantag.

Läs gärna artikeln jag refererar till ovan, den är trist men reder ut en del begrepp så du vet vad du ska kräva av försäkringsbolaget nästa gång.

Cykelförsäkring
LF Älvsborg ersätter bara cykel upp till ett värde av 6500Kr i hemförsäkringen.
själv har jag tecknat en tilläggsförsäkring på racern hos LF kostnad ca 1000Kr för ett försäkringsvärde på 45000Kr.
När jag skulle utnyttja försäkringen efter en vurpa i Vätternrundan, så fick jag besked att försäkringen inte gällde vid tävling eller träning inför tävling.
Om inte försäkringen gäller när man cyklar, så när skulle den då gälla?
Efter ett tag ändrade man sig på LF och gick med på att ersätta skadorna på cykel och kläder.

Cykelförsäkring
Boråsarn skrev:
> När jag skulle utnyttja försäkringen efter en
> vurpa i Vätternrundan, så fick jag besked att
> försäkringen inte gällde vid tävling eller
> träning inför tävling.

Vättern är ingen tävling, det är ett motionslopp. Det där ska du argumentera.

Cykelförsäkring
STIZZE skrev:

> Vättern är ingen tävling, det är ett
> motionslopp. Det där ska du argumentera.

Jo, det var nog därför som jag fick ersättning till slut.

Cykelförsäkring
Det finns alltså ingen fristående cykelförsäkring?
Bara eventuella tillägg till hemförsäkring, vilket inte alla försäkringsbolag erbjuder?

Cykelförsäkring
Det är med andra ord rimligt att anta att cykeln är oförsäkrad vid olycka i samband med tävling, vilken försäkring man än har, eller? Försäkringen i SCF-licensen täcker vad jag vet inte utrustning (utom möjligen saker som hjälm och glasögon), och vanliga försäkringar har alltid undantag för "tävling och träning inför tävling". Det senare skulle kunna tolkas som att en tävlingscyklists träning alltid faller utanför försäkringen. Möjligen skulle rena nöjesturer i slötempo kunna undantas.

Det gäller att hålla sig uppe i alla lägen, således! Eller ha en hyfsad buffert att täcka cykelskador med ur egen kassa...

Cykelförsäkring
geologen skrev:
> Det är med andra ord rimligt att anta att cykeln
> är oförsäkrad vid olycka i samband med
> tävling, vilken försäkring man än har, eller?
> Försäkringen i SCF-licensen täcker vad jag vet
> inte utrustning (utom möjligen saker som hjälm
> och glasögon), och vanliga försäkringar har
> alltid undantag för "tävling och träning inför
> tävling". Det senare skulle kunna tolkas som att
> en tävlingscyklists träning alltid faller
> utanför försäkringen. Möjligen skulle rena
> nöjesturer i slötempo kunna undantas.
>
> Det gäller att hålla sig uppe i alla lägen,
> således! Eller ha en hyfsad buffert att täcka
> cykelskador med ur egen kassa...
------------------------------------------------------------------------
Det är allmänt känd fakta att man är oförsäkrad mot allt annat än personskada om man tävlar Geologen... :-) T

Cykelförsäkring
geologen skrev:
> Det är med andra ord rimligt att anta att cykeln
> är oförsäkrad vid olycka i samband med
> tävling, vilken försäkring man än har, eller?
> Försäkringen i SCF-licensen täcker vad jag vet
> inte utrustning (utom möjligen saker som hjälm
> och glasögon), och vanliga försäkringar har
> alltid undantag för "tävling och träning inför
> tävling".

Nej, alla försäkringar gör inte undantag. Kolla i artikeln jag länkade till, med reservation för att villkoren kan ha ändrats sedan januari -09.

Cykelförsäkring
Efter att gett en telefonförsäljare från IF en rejäl grillning står det nu klart att deras hemförsäkring bara ersätter cyklar upp till ett värde av 8000kr! Bakgrunden är att mitt fack Unionen bytt från Folksam som sist jag kollade ersatte upp till 25000kr. Inte ens om jag lade till allrisk får jag upp beloppet över 8000kr. Då måste jag teckna en specialare så när han började då fråga efter märke, modell bla bla och kände jag att Folksam är nog rätt ok ändå. Fast man börjar ju undra...

Cykelförsäkring
Honky Dory skrev:
> Efter att gett en telefonförsäljare från IF en
> rejäl grillning står det nu klart att deras
> hemförsäkring bara ersätter cyklar upp till ett
> värde av 8000kr! Bakgrunden är att mitt fack
> Unionen bytt från Folksam som sist jag kollade
> ersatte upp till 25000kr. Inte ens om jag lade
> till allrisk får jag upp beloppet över 8000kr.
> Då måste jag teckna en specialare så när han
> började då fråga efter märke, modell bla bla
> och kände jag att Folksam är nog rätt ok
> ändå. Fast man börjar ju undra...

Jag skrev det häromdagen i tråden och bifogade en länk till villkoren, har haft tilläggsförsäkring hos If dom senaste 9 åren... :-) T

Cykelförsäkring
Little Stereo skrev:
> mr Lindwall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör med IF stora hem. Den täcker i stort
> > sett allt som kan ske. Har man den så behövs
> > ingen extraförsäkring på cykeln.
>
> Här är maxvärdet för IFs stora hemförsäkring
> Maj 2010, bara så det vet vad som gäller när
> ytterdörren är uppbruten.
>
> – per cykel 8000 kr
>
> http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Pr
> ivate/Stor%20Hem/Villkor_StorHem_2010.pdf
>
> Jag har därför tilläggsförsäkrat mina cyklar
> som kostar avsevärt mer i inköp styck... :-/ T

Jag tecknade försäkringen för några år sedan men kollade upp det tidigt i våras. Det är möjligt att If ändrat i avtalen sedan dess och att mitt avtal skiljer mot en nyteknad försäkring. Den jag har täcker även om skada skulle uppstå när cykeln transporteras på bilen eller blir stulen ur den eller hotel rum. Jag hadde en liten diskussion med min försäkringsagent om hur värdet skulle beräknas vid stöld eller skada eftersom cykeln byggs av olika delar från olika företag. Det var inga problem bara man har kvitton. Därmed så får man inget problem med maxvärdet heller eftersom prylarna räknas var för sig. Jag vet att den fortfarande gäller på detta sett då jag precis fick nytta av den efter en vurpa på väg till jobbet. Den skadan överskred 8000kr med över det dubbla och det var inget snack om något maxbelopp.

Cykelförsäkring
mr Lindwall skrev:
> Little Stereo skrev:
> -----
> > mr Lindwall skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag kör med IF stora hem. Den täcker i
> stort
> > > sett allt som kan ske. Har man den så
> behövs
> > > ingen extraförsäkring på cykeln.
> >
> > Här är maxvärdet för IFs stora
> hemförsäkring
> > Maj 2010, bara så det vet vad som gäller när
> > ytterdörren är uppbruten.
> >
> > – per cykel 8000 kr
> >
> >
> http://www.if.se/web/se/SiteCollectionDocuments/Pr
>
> > ivate/Stor%20Hem/Villkor_StorHem_2010.pdf
> >
> > Jag har därför tilläggsförsäkrat mina
> cyklar
> > som kostar avsevärt mer i inköp styck... :-/
> T
>
> Jag tecknade försäkringen för några år sedan
> men kollade upp det tidigt i våras. Det är
> möjligt att If ändrat i avtalen sedan dess och
> att mitt avtal skiljer mot en nyteknad
> försäkring. Den jag har täcker även om skada
> skulle uppstå när cykeln transporteras på bilen
> eller blir stulen ur den eller hotel rum. Jag
> hadde en liten diskussion med min
> försäkringsagent om hur värdet skulle beräknas
> vid stöld eller skada eftersom cykeln byggs av
> olika delar från olika företag. Det var inga
> problem bara man har kvitton. Därmed så får man
> inget problem med maxvärdet heller eftersom
> prylarna räknas var för sig. Jag vet att den
> fortfarande gäller på detta sett då jag precis
> fick nytta av den efter en vurpa på väg till
> jobbet. Den skadan överskred 8000kr med över det
> dubbla och det var inget snack om något
> maxbelopp.
---------------------------------------------------------------------
Det är skillnad på stöld och skada... :-) T

Cykelförsäkring
Hej
det har inte dykt upp något nytt inom cykelförsäkringsproblematiken?
Finns inga separata försökringar för den som tränar&tävlar på sin 30-50tkrhoj och vill ha ersättning vid krasch?

Cykelförsäkring
Har saluansvar, mitt cykelförråd försäkras med cyklarna i till ett värde om max 40 000:-

runt 900/året, tycker det är prisvärt.

Cykelförsäkring
Hej!

Jag undrar också om hemförsäkringar generellt täcker krascher? Jag har nu LF, som ersätter upp till 50000kr vid stöld (25% självrisk).

Mvh, Johan

Cykelförsäkring
Beror på hur du crashade. På tävling - då får du (oftast) ingenting. Till och från jobbet - då får du betala drullesjälvrisk (oftast).

Cykelförsäkring
Jag har Trygg Hansa och jag har fått ersättning för att köra sönder ett hjul på Roslagsvåren (motionslopp), krascha sönder mig själv i Flottsbro på mtbn och tokklotning när jag körde DH i Säfsen. Jag har fått allt via hemförsäkring eller olycksfallsförsäkring. Jag har inget drulletillägg eller liknande.

Cykelförsäkring
Jofahjälm du har säkert en allrisk = drulle. Finns i de flesta villa/hem försäkringar.

Jag har LF o kollade upp detta för en månad sen. Det JohanGust skriver stämmer. Om hojen försvinner när man är på annan plats än i hemmet. Det finns en tilläggsförs man kan köpa som sänker självrisken till 1500kr. Kostar dock typ 2500... Blir cykeln stulen när den är fastlåst i hemmet/garaget så täcker försäkringen hela värdet minus självrisken.

Tillbaka
Topp