Cykelmusik

Hotwire

Ny medlem
Cykelmusik
Ska ut på en 5 timmars distansrunda om en liten stund. Har slut på ideer om vad jag ska fylla MP3-spelaren med, så snälla ge nått exempel på era träningsmusikfavoriter :)

Cykelmusik
Nu blir jag också sugen på att ge mig ut! Fast det blir jag å andra sidan alltid av att sitta här och drömma om bakväxeljusteringar, hjulproblem och annat skoj...

Jag har min lilla radio via telefonen. Med handsfree kan man svara medan man cyklar om det ringer.

Jag är allätare i ordets rätta bemärkelse: P2 (helst när det är riktigt bra jazz/fusion men även en pianokonsert av Mozart, Beethovens tredje symfoni eller dylikt storverk), P1, Nrj (faktiskt), soulkanalen (kommer inte ihåg vad den heter) men även riktigt HÅRD hårdrock samt dess avarter Trash Metal osv. Viss punk går även bra. Allt beroende på humör.

Cykelmusik
Musik med både takt och energi.

Lyssna lite på ex.
RMB - Matisse
RMB - Chakka Chakka

LÄgg därtill resten av låtarna på This world is yours.
Och gräv ner dig i träsket med över 160 BPM! :) (Det är väldigt mysigt när hjärtat slår i samma takt som musiken, kan bli väldigt svårt på en långtur med denna musiken dock) :)

Cykelmusik
Ja, kraftverk "Tour de France" och köra på repeat, det låter i alla fall lika dant hela tiden ( i 5 timmar) så det pelar ingen roll var man är på skivan. Kraftverk i all ära, kul att de är cykelfantaster, men ändå.

Cykelmusik
Har just insett mina begränsningar i kunskap på musikområdet!! Har inte lyssnat på ett enda av ovan nämda band, börjar jag bli gammal eller vad?

Visserligen lyssnar jag helst på naturens egen musik när jag cyklar, men skulle jag ha musik så skulle det nog bli 50 - 60 tals rock, typ Chuck Berry, Elvis eller lite mera country stuk, Jonny Cash mfl.

Gissar att jag blir lynchad efter det här inlägget ;-)

Bosse

Cykelmusik
Lonewolf, tror vi haft denna diskussion förut, om din hopplöshet. Men du är väl inte 70 år heller? Min far är 77, han har iaf hört talas om Beatles. Men alla under 60 har väl för bövelen hört talas om Kraftwerk!!!!

Cykelmusik
Bruse skrrev:
Men alla under 60 har väl för bövelen hört talas om Kraftwerk!!!!

Hört talas om JA, lyssnat på NEJ, och det var just lyssnandet jag skrev om!!

Visst har vi kört det här racet förut ;-) men jag har ännu inte ändrat musiksmak, och lär nog inte göra det heller.

Bosse

Cykelmusik
En lista på vad som befinner sig i min MP3-spelare:

Nightwish
Stratovarius
For my Pain
Sentenced
Rammstein
Disturbed
Sonata Arctica

mfl, mfl......

Detta är band som jag gillar, men när jag tränar så går även modern dansmusik bra (bara det dunkar på....). Har märkt att ju tyngre musik jag lyssnar på desto fortare cyklar jag.............

Cykelmusik
I min MP3-spelare just nu... iPod är guld! =)

A Camp
The Ark
Basement Jaxx
The Beach Boys
Beastie Boys
The Beatles
Blur
Bo Kaspers Orkester
The Cardigans
The Cranberries
Creed
Curtis Mayfield
Daft Punk
Dave Brubeck
David Bowie
Depeche Mode
Dick Dale
Doors
Eskobar
Evanescene
Fatboy Slim
Fear Factory
Fischerspooner
Foo Fighters
Franz Ferdinand
Garbage
Gyllene Tider
The Hives
Infinite Mass
Jamie Cullum
Jamiroquai
Janis Joplin
Karl Bartos
Kraftwerk
Kent
Katie Melua
Lambrettta
Lenny Kravitz
Limp Bizkit
Linkin Park
Lisa Miskovsky
...
...

Nu orkar jag inte längre...! Det fortsätter såhär till Ö typ.

Bara kompletta album, ett eller flera av varje artist.

Cykelmusik
Mina två absoluta favoriter:
- Alexander Kyckling "här kommer Alexander Kyckling, mästare på cykling. Han vet vad han gör när han cyklar och kör"

- Mountainbikesmurfen (från Smurfhits)

Sedan finns det många andra:
* Blow up (när man blir trött)
* Roots bloody Roots med Sepultura (finns även en med Pavarotti)
* Motorbreath med Metallica
* Jag orkar inte mer med Markoolio
* Jag har fått kramp med Markoolio
* Les Bicyclettes De Belsize (lite Cuplette varning)
* 08-john_cale-bicycle-fritz.mp3
* I like dirt med Red Hot Chilipeppers (vem gillar inte dirt?)
* 10 - Soundgarden - Drawing Flies.mp3 (när man stannar på sommaren)
* Vi cyklar runt i världen med Trazan o Banarne (eller Nationalteatern eller Black Ingvars)
* 16 Hellhound on my trail.mp3 (kanske Bosse känner igen :))
* Vaseline med Elastica (ingen kommentar)
* 19 - Rough Rider - Prince Buster.mp3
* Cykelsemester med Puhg Rogerfeldt
* Apopocalyps - Svantes Cykel.mp3
* Asta Kask - Varför Tog Ni Min Cykelpump.mp3
* Bicycle Spaniard.mp3
* Queen - I Want to ride my Bicycle.mp3
* Har Du Kvar Din Röda Cykel.mp3
* Massive Attack - Hymn Of The Big Wheel.mp3 (Gary Fischers favorit?)
* Mudhoney - Let It Slide.mp3
* Peaches - Rosa Helikopter.mp3 (den är så sjuk så man bara garvar när man är trött)

Det finns många mer, mer eller mindre sjuka :)

Cykelmusik
Ingen mer än jag som har "themes" som dyker upp alldeles av sig själva i huvudet under en seg uppförslöpa i skogen, när man känner sig som mest trött?

Mitt theme: Ont, det gör ont! (inte allt stolt över detta låtval men den dök upp helt oannonserat på Bockstensturen). Bra takt just vid dessa tillfällen.

Cykelmusik
Crossmax äger! Skrev:
-------------------------------------------------------
> Spela in när Vacchi kommenterar, det lär sätta
> fart på en!

Det kanske man ska göra!=)

/Fredde

Cykelmusik
Jag har kommit på att funk är den ultimata mtb-musiken. t ex redan nämnda I Like Dirt med Red hot chili peppers. annars har jag haft walk idiot walk med hives och you are the light med jens lekman på hjärnan när jag har cyklat. Har gått skitbra...

Cykelmusik
Allt som inte spelas på radions reklam kanaler och är "inne", även om det kan vara bra musik (oftast är det inte det om man tycker mest om lite tyngre hårdrock) så spelas låtarna sönder. Om man är ute och cyklar själv så kan man ju ge sig fan på att den värsta av alla slagdängorna fastnar i skallen och åker runt där inne tills man kommer hem och kan dra igång lite musik som man själv gillar.

Cykelmusik
Lonewolf Skrev:
-------------------------------------------------------
> Visserligen lyssnar jag helst på naturens egen
> musik när jag cyklar, men skulle jag ha musik så
> skulle det nog bli 50 - 60 tals rock, typ Chuck
> Berry, Elvis eller lite mera country stuk, Jonny
> Cash mfl.

Ring of Fire med Jonny Cash är ju klart skön, Cash version av Hurt, eller vad den heter är ju schysst! :)

Cykelmusik
Ooh! Trevligt!

Mer skoj;
KMFDM
Aphex Twin
Daft Punk
Metallica
Black Sabbath
Scanner
Rob Zoombie/White Zoombie
Entombed (funkar fint på gymmet)
Roffe Wikström
Cornelius Vreeswijk
Deep Purple
Gary Moore (vissa låtar)
Massive Attack, speciellt Teardrop! Kanske en av världens bästa låtar!
Ram Jam
Sweet
AC/DC
Svenne Rubins (helst live)
De gamla mästarna Mozart/Bach/Händel/Chopin/Vivaldi/Beethoven/Grieg/Tjajkoskijv/etc.

Jag brukar kalla mig för en kräsen allätare :)

Genres som jag har svårt för: Modern RnB/Hip-Hop (faktiskt hittat lite guldkorn här med)/Jazz, speciellt storbands/Fiolgnissel alá folkmusik/Dansband/det mesta på P3 och reklamkanalerna.

Tillbaka
Topp