Cykelnationen Sverige - vad hände?

Tycker intresset för att tävla på cykel verkar vara ganska lågt även på det här forumet. Dom flesta trådar handlar inte ens om cykling och dom som ändå gör det handlar mest om utrustning. Dom flesta trådar blir dessutom sönderspamade av pappaskämt, ordmärkeri och allmänt småtjaffs.
Nu läser väl inte barn det här forumet ändå så det kanske är skitsamma men om jag var en förälder med barn som var intresserade av cykling hade jag ledsnat totalt på hela grejen om jag bara inhämtade information från det här forumet.
Gjorde en liten utvärdering av trådarna på förstasidan när jag kikade. Det jag landade i var nedanstående. Alla trådar finns för transparensens skulle listade i slutet av inlägget, sorterade per kategori (inser att formateringen lämnar lite att önska men orkar inte sätta mig och fixa).

Cykling i form av "lopp": 6 trådar
Cykling i annan form: 2 trådar
Material/prylar: 11 trådar
Bygge/mekande/underhåll: 6 trådar
Övrigt cykelrelaterat/cykelrelaterat men spretigt: 10 trådar
OT: 10 trådar

Så, av 45 trådar var 10 OT. Och av de 35 OnT var 11 om utrustning. Rimmar dåligt med "Dom flesta trådar handlar inte ens om cykling och dom som ändå gör det handlar mest om utrustning.".

Man kan förstås tycka olika om att det förekommer annat än cykelrelaterat material på happy. Dock har det varit så, om möjligen inte från den allra första början så i alla fall från happys tidiga barndom.

Jag tror att man bör se happy som ett socialt forum för människor som på ett eller annat sätt är intresserade av cyklar eller cykling. Cykel är huvudtemat men även allmänt snackande tillåts så länge ämnena inte är sådana att de förbjudits p.g.a. att de erfarenhetsmässigt oftast leder till urspårade trådar med bara tjafs.

Om du är intresserad av cykling i form av RR:ar kan jag tipsa om denna tråd med länkar till över 800 olika RR:ar från turer gjorda utanför Sverige. Kan säkert finnas något tjafs även där men om du fokuserar på inlägg med bilder torde du vara rätt befriad från sådant.

Cykling "lopp"

Cykling icke "lopp"

Material/prylar

Bygge/mekande/underhåll

Övrigt cykelrelaterat/cykelrelaterat men spretigt

OT

Senast ändrad:
Förr anordnades det märkesprov i Stockholm av Fredrikshof, tempolopp på 30km för allt ifrån glada amatörer till elit. Det var olika nivåer på medaljer anpassat för kön och ålder, en progressiv skala där man först fick brons (oavsett tid) sedan silver, guld och Elit 1 - 4.
Har detta helt dött ut eller är det ngt jag missat?
Det var märkesprovtagning för Svenska Cykelförbundets Stipulationsmärken
Det verkar alltså finnas kvar, men som alltid krävs det ju att ngn eldsjäl (i den lokala klubben)
anordnar sådana märkesprov.

Gubbar mig tillbaka: Ser nästan dagligen vuxna som surfar och kör elspark samtidigt. Detta gör dock inte jag (jag har nämligen ingen elsparkcykel).

Och tyvärr är jag inte ett dugg bättre än mina elever när det kommer till skärmtid. Har extremt svårt att inte kolla telefonen. Det är ett problem för mig. Jag mår inte bra av det och måste nog göra ett rejält ryck för att få bukt med det.

Faktum är att jag loggar ut nu.
1747471843354.webp

Nu var jag ju tvungen att fråga AI ! :cool:

Q: Varför är cykling mindre populärt i Sverige nu, jämfört med för 10 år sen ? Speciellt landsväg ?

A:
Det finns flera faktorer som kan ha bidragit till att landsvägscykling har blivit mindre populärt i Sverige jämfört med för tio år sedan:

Trafiksäkerhet och infrastruktur – Enligt forskning har tryggheten för cyklister på landsväg blivit en viktig fråga. Många upplever att omkörningar av motorfordon sker med för små marginaler, vilket kan avskräcka cyklister från att ge sig ut på landsvägar.

Förändrade träningsvanor – Det verkar som att fler cyklister har börjat föredra andra typer av cykling, såsom gravel eller mountainbike, där man slipper trafik och kan njuta av naturen på ett annat sätt.

Ekonomiska faktorer – Landsvägscykling kan vara en kostsam sport med dyra cyklar, utrustning och underhåll. Om ekonomiska förutsättningar har förändrats kan det ha påverkat intresset för sporten.

Klimat och väderförhållanden – Sverige har haft mer varierande väderförhållanden de senaste åren, vilket kan ha påverkat hur ofta folk väljer att cykla på landsväg.

Sociala trender och cykelkultur – Tidigare var motionslopp som Vätternrundan och andra långlopp starka drivkrafter för landsvägscykling. Om intresset för dessa evenemang har minskat kan det ha påverkat sportens popularitet.

Det är dock fortfarande möjligt att hitta fantastiska landsvägscykelrutter i Sverige, och vissa områden som Gotland och Siljanstrakten är fortfarande populära bland entusiaster.

Q: Varför väljer barn och ungdomar hellre andra sporter än cykling nuförtiden ? Och varför börjar dom inte med landsvägscykling ?

A:
Det finns flera faktorer som kan påverka varför barn och ungdomar väljer andra sporter framför cykling, särskilt landsvägscykling:

Tillgänglighet och kostnad – Landsvägscykling kräver en specifik typ av cykel, vilket kan vara en ekonomisk barriär för många familjer. Dessutom kan utrustning som hjälm, cykelskor och kläder vara kostsamt.

Attraktionskraften hos andra sporter – Sporter som fotboll, innebandy och e-sport har starka sociala och kulturella nätverk, vilket gör dem mer tillgängliga och populära bland unga.

Säkerhet och trafikmiljö – Många föräldrar kan känna sig osäkra med att låta sina barn cykla på landsväg där det finns biltrafik. Det kan vara en av anledningarna till att mountainbike och gravel-cykling har blivit mer populärt, eftersom de sker i mer kontrollerade miljöer.

Brist på förebilder och tävlingsmöjligheter – Landsvägscykling har inte lika stor medial exponering som vissa andra sporter, vilket kan göra att färre barn inspireras att börja. Dessutom kan det vara svårt att hitta organiserade träningsgrupper för unga.

Teknologins påverkan – Med ökad skärmtid och digitala aktiviteter kan intresset för utomhussporter generellt ha minskat, vilket påverkar cyklingens popularitet.

Trots detta finns det initiativ för att få fler unga att börja med landsvägscykling, exempelvis genom ungdomssektioner i cykelklubbar där barn kan prova på sporten i en trygg miljö.

Som man frågar får man svar!

Fråga: Varför är cykling på landsväg så populärt i Sverige nu?

ChatGPT sade:​

Cykling på landsväg har blivit allt mer populärt i Sverige under de senaste åren, och det finns flera faktorer som förklarar denna trend:

1.​

• Allt fler människor söker aktiva fritidsintressen som främjar hälsa och välmående.
  • Cykling är skonsamt för kroppen, särskilt jämfört med t.ex. löpning.
  • Intresset för hållbara och miljövänliga transportmedel har också vuxit.

2.​

• Under covid-19-pandemin sökte många efter aktiviteter som kunde göras utomhus och på egen hand, vilket gav cyklingen ett rejält uppsving.
  • Flera hittade till sporten då och har fortsatt efter pandemin.

3.​

• Det har blivit enklare och billigare att få tag på bra racercyklar och utrustning.
  • Kommuner och regioner har satsat mer på cykelvänlig infrastruktur, både i städer och på landsbygden.
  • Cykelvägar och lågtrafikerade landsvägar gör det säkert och trevligt att cykla längre sträckor.

4.​

• Det finns ett växande antal cykelklubbar, grupper och event som lockar både nybörjare och erfarna cyklister.
  • Klassikerlopp som Vätternrundan inspirerar många att börja träna.
  • Gruppcykling blir en social aktivitet, ofta kombinerad med fikastopp och gemenskap.

5.​

• Racercykling har blivit något av en livsstilsmarkör för vissa – särskilt i medelklass och storstadsområden.
  • Snygga cyklar, cykelkläder och Strava (en träningsapp) har blivit delar av kulturen.

6.​

• Många uppskattar hur mätbar och strukturerad cykling är: man kan följa sin utveckling, sätta mål och träna systematiskt.
  • Teknologi som wattmätare, pulsmätning och GPS-tracking gör det lätt att se framsteg.
Vill du ha tips på fina landsvägsrutter i Sverige eller hur man kommer igång med landsvägscykling?

Q: Varför väljer barn och ungdomar hellre andra sporter än cykling nuförtiden ? Och varför börjar dom inte med landsvägscykling ?

A:
Det finns flera faktorer som kan påverka varför barn och ungdomar väljer andra sporter framför cykling, särskilt landsvägscykling:

Tillgänglighet och kostnad – Landsvägscykling kräver en specifik typ av cykel, vilket kan vara en ekonomisk barriär för många familjer. Dessutom kan utrustning som hjälm, cykelskor och kläder vara kostsamt.

Attraktionskraften hos andra sporter – Sporter som fotboll, innebandy och e-sport har starka sociala och kulturella nätverk, vilket gör dem mer tillgängliga och populära bland unga.

Säkerhet och trafikmiljö – Många föräldrar kan känna sig osäkra med att låta sina barn cykla på landsväg där det finns biltrafik. Det kan vara en av anledningarna till att mountainbike och gravel-cykling har blivit mer populärt, eftersom de sker i mer kontrollerade miljöer.

Brist på förebilder och tävlingsmöjligheter – Landsvägscykling har inte lika stor medial exponering som vissa andra sporter, vilket kan göra att färre barn inspireras att börja. Dessutom kan det vara svårt att hitta organiserade träningsgrupper för unga.

Teknologins påverkan – Med ökad skärmtid och digitala aktiviteter kan intresset för utomhussporter generellt ha minskat, vilket påverkar cyklingens popularitet.

Trots detta finns det initiativ för att få fler unga att börja med landsvägscykling, exempelvis genom ungdomssektioner i cykelklubbar där barn kan prova på sporten i en trygg miljö.
Vet inte om du läste det här i ett tidigare inlägg.

Alla aktiva cykelklubbar i kommunen lider av ett gemensamt problem;
Utan avlysta, asfalterade träningsvägar kan vi inte locka barn och ungdomar till landsvägscyklingen.
Barn och ungdomar är av säkerhetsskäl hänvisade till mountainbike där de inte hamnar i trafiken som fallet är inom landsvägscykling. Att i dagens trafiksituation leda träningsgrupper för barn på landsväg är uteslutet och inget som någon klubb vill riskera. Detta hämmar återväxten inom svensk cykelsport med långtgående konsekvenser för vår position i cykelvärlden.

HaHa, bra kontring. Det gäller ju som sagt att ha egen kunskap & känsla så att man kan bedöma sådana svar. I detta fallet vilka av svaren som är riktiga och rimliga !! 😄
Ja, än så länge kräver användande av LLM en rejäl dos kritiskt tänkande och ofta även en hel del egen kunskap om man är i behov av hyggligt säker information.

Gjorde en liten utvärdering av trådarna på förstasidan när jag kikade. Det jag landade i var nedanstående. Alla trådar finns för transparensens skulle listade i slutet av inlägget, sorterade per kategori (inser att formateringen lämnar lite att önska men orkar inte sätta mig och fixa).

Cykling i form av "lopp": 6 trådar
Cykling i annan form: 2 trådar
Material/prylar: 11 trådar
Bygge/mekande/underhåll: 6 trådar
Övrigt cykelrelaterat/cykelrelaterat men spretigt: 10 trådar
OT: 10 trådar

Så, av 45 trådar var 10 OT. Och av de 35 OnT var 11 om utrustning. Rimmar dåligt med "Dom flesta trådar handlar inte ens om cykling och dom som ändå gör det handlar mest om utrustning.".
Det var en ambitiös sammanställning du har gjort. Av 45 trådar handlar alltså 8 st om cykling. 6 st av dom handlar om tävlingscykling. Av dom 6 så är det väl 3 som möjligen kan vara relevanta för någon som har intresse av att tävla på cykel i Sverige. Nu är det ju inte så att det här forumet har något uppdrag att driva på utvecklingen av tävlingscykling i Sverige. Det var bara en reflektion från min sida angående trådskaparens funderingar om att cyklingen som idrott länge varit på nedgång i Sverige. Jag tycker det är lite fascinerande att inte ens här på ett cykelforum verkar intresset särskilt stort.

TS skrev:
”En gång i tiden var Sverige en stormakt inom cykling. Det var lika självklart att associera oss med sporten som Frankrike och Italien. Vi har haft många stjärnor genom tiderna. En kort googling ger mig bland annat dessa”

Jag ställer mig fortfarande mkt tvivlande till sanningshalten/relevansen i 2 första meningarna.

Vilken av klubbarna är det du kör på, Brunnsviken?
BKK ligger bra till för många universitetsstuderande, men dåligt gång/cykelavstånd för ungdomar. 30~45 min restid för att träna 1-1,5 timmar blir för mycket i längden. Flera av de ungdomar som tränat upp i senioråldern har föräldrar som tävlat på ganska hög nivå i klubben. Föräldrarna ställer ofta upp med transport och hjälp.

Lite mer lantliga klubbar som Vaxholm, Nyköping, Oxelösund mfl ligger inom 5-15 min med cykel för de flesta ungdomar på orten. Jag tror det gör stor skillnad.

Det var en ambitiös sammanställning du har gjort. Av 45 trådar handlar alltså 8 st om cykling. 6 st av dom handlar om tävlingscykling. Av dom 6 så är det väl 3 som möjligen kan vara relevanta för någon som har intresse av att tävla på cykel i Sverige. Nu är det ju inte så att det här forumet har något uppdrag att driva på utvecklingen av tävlingscykling i Sverige. Det var bara en reflektion från min sida angående trådskaparens funderingar om att cyklingen som idrott länge varit på nedgång i Sverige. Jag tycker det är lite fascinerande att inte ens här på ett cykelforum verkar intresset särskilt stort.
Det är väl rätt naturligt kan jag tycka. Om man jämför 3 trådar av 45 så är det nog klart större andel än andelen som tävlingscyklisterna utgör av totala antalet cyklister. Så, om något är happys fokus på tävlingscykling oproportionerligt stort. Och det gäller nog även om man inskränker sig till de som motionerar/tränar/bedriver rekreation på cykel, vilket kanske är en rimligare jämförelse då nog en relativt stor andel av happyiterna använder cykeln till något mer än bara transportcyklar.

TS skrev:
”En gång i tiden var Sverige en stormakt inom cykling. Det var lika självklart att associera oss med sporten som Frankrike och Italien. Vi har haft många stjärnor genom tiderna. En kort googling ger mig bland annat dessa”

Jag ställer mig fortfarande mkt tvivlande till sanningshalten/relevansen i 2 första meningarna.
Vi behöver inte haka upp oss på detta längre känner jag. Jag skriver ofta mina inlägg som jag pratar i vardagen. Bjuder på min egna okunskap, gillar att krydda med sarkasm och torr humor, lägger till en humoristisk överdrift då och då. Men nästan alltid med ett korn eller två av sanning.

Vi behöver inte haka upp oss på detta längre känner jag. Jag skriver ofta mina inlägg som jag pratar i vardagen. Bjuder på min egna okunskap, gillar att krydda med sarkasm och torr humor, lägger till en humoristisk överdrift då och då. Men nästan alltid med ett korn eller två av sanning.
nu vänder vi blad och ser framåt

Vilken av klubbarna är det du kör på, Brunnsviken?
Vi har f.ö. liknande situation här i Malmö med hågra handfullar ungdomar över hela åldersspannet trots närmast perfekta förhållanden med klubben och kanalen mitt i stan, hyfsat väderskydd och isfri i princip året om. Svanj*veln med storhetsvansinne är mer temporärt, han lugnar sig när de kläcks om nån vecka.

Intressant är att vår grannklubb i Löddeköpinge alltid har massor med ungdomar, så nåt är det som gör skillnad mellan vischan(nåja) och storstan.
Ni i Malmö har ju typ Sveriges snyggaste klubbhus och mitt i stan också! Men Lödde, kan det inte bli så på mindre ställen att nån eller några föreningar blir ortens angelägenhet och får bra med uppmärksamhet, i storstaden försvinner man. Det finns väl orter där "alla" spelar pingis, nån annan stans spelar alla volleyboll... Lödde är kanotstaden. Kanske. Jag kör på SPK som ligger i västerort, nedanför Blackeberg.

Det är väl rätt naturligt kan jag tycka. Om man jämför 3 trådar av 45 så är det nog klart större andel än andelen som tävlingscyklisterna utgör av totala antalet cyklister. Så, om något är happys fokus på tävlingscykling oproportionerligt stort. Och det gäller nog även om man inskränker sig till de som motionerar/tränar/bedriver rekreation på cykel, vilket kanske är en rimligare jämförelse då nog en relativt stor andel av happyiterna använder cykeln till något mer än bara transportcyklar.
Jag håller med och med tanke på det låga intresset så är det ju inte konstigt att det inte kommer fram så många Svenska elitcyklister internationellt. Men det visste ju alla redan och det är ju vad hela tråden handlar om.

För egen del har mitt intresse för tävlingscykling som (TV-)åskådare nog från det jag började kika närmast varit antikorrelerat med det egna cyklandet. De perioder jag tittat mest har varit då jag cyklat minst.

Dock får jag säga att intresset för att följa cykel närmast exklusivt varit kopplat till cykling på internationell toppnivå. Svensk cykling, ja, visst har jag kollat resultat från SM och kanske någon annan tävling någon gång, men det visas ju knappt någon nationell lvg-cykel. Och om man inte kan se det regelbundet är det svårt att riktigt bygga upp någon kunskap om cyklisterna så när det väl någon enstaka gång visas något (SM-)lopp så är det lite svårt att riktigt hänga med.

Sen kan man förstås titta på lopp live. Jag kan absolut tycka att det är lite kul att se hur fort det går, men som live-sport är lvg-cykel inte alltid så kul. Nästan s.a. tempo är bättre än linje i det fallet. Såg för drygt 20 år sen två etapper på vueltan, en platt linjeetapp och en platt tempoetapp. På tempoetappen kom det i alla fall någon cyklist då och då under ett antal timmar. På linjeetappen kom först ett hundratal fordon (kändes det som), sen en ensam utbrytare, ett par minuter senare klungan och efter den karavanen och sen var det slut. Lite kul att en gång ha sett, men hade jag inte då bott så näre rutten (några hundra meter ifrån) hade jag nog inte tyckt det varit värt besväret att ta sig ut och titta.

Något som verkar stort i nordamerika och även UK är ju så kallade ”crits” alltså criteriums. Ibland är det på små trånga banor inomhus, ibland utomhus. Men det verkar inte vara några gigantiska banor utan ofta kortare banor och mer runt runt med många varv. Obs! Med svängar både höger och vänster, inte något NASCAR-lopp direkt. Det gör det ju mycket lättare för publik att samlas och se mycket action. Och action blir det i dessa lopp.

Jag har inte fattat om vi i Sverige har något sådant och vad vi kallar det isåfall? Det jag sett kallas för ett ”criterium” då och då är våra GP-lopp eller kortbana-lopp. Är inte 100% uppsjungen på dessa men det verkar ändå vara så pass långa banor att det börjar bli tråkigt för publiken innan klungan svischar förbi i någon sekund. Lite som med rally men där brukar det mest vara feststämning ändå. Fram med grill, musik och alkohol i skogen och sen flyger en finländare förbi i 300 km/h med en timmes mellanrum.

En annan grej som jag sett är populärt, iofs mer i UK än nordamerika, är alla backrace där folk försöker komma upp för en brant backe så snabbt som bara möjligt. Nu saknar vi kanske sådana riktigt branta backar men någon form av TT där personerna kör en åt gången på en kort sträcka kan ju också vara roligare att kolla på på plats?

Något som verkar stort i nordamerika och även UK är ju så kallade ”crits” alltså criteriums. Ibland är det på små trånga banor inomhus, ibland utomhus. Men det verkar inte vara några gigantiska banor utan ofta kortare banor och mer runt runt med många varv. Obs! Med svängar både höger och vänster, inte något NASCAR-lopp direkt. Det gör det ju mycket lättare för publik att samlas och se mycket action. Och action blir det i dessa lopp.

Jag har inte fattat om vi i Sverige har något sådant och vad vi kallar det isåfall? Det jag sett kallas för ett ”criterium” då och då är våra GP-lopp eller kortbana-lopp. Är inte 100% uppsjungen på dessa men det verkar ändå vara så pass långa banor att det börjar bli tråkigt för publiken innan klungan svischar förbi i någon sekund. Lite som med rally men där brukar det mest vara feststämning ändå. Fram med grill, musik och alkohol i skogen och sen flyger en finländare förbi i 300 km/h med en timmes mellanrum.

En annan grej som jag sett är populärt, iofs mer i UK än nordamerika, är alla backrace där folk försöker komma upp för en brant backe så snabbt som bara möjligt. Nu saknar vi kanske sådana riktigt branta backar men någon form av TT där personerna kör en åt gången på en kort sträcka kan ju också vara roligare att kolla på på plats?
Skeppsholmen GP är väl rätt likt ett sånt lopp. Klart publikvänligt. Och anrikt.

Tänkte direkt på backarna runt Vemdalsskalet och Klövsjö. Där kunde man fixa till något race !

EPO. Slog ut både våra manliga cyklister och manliga skidåkare i princip över en natt. Det går inte att konkurrera med. Minns Johann Mühlegg krossa och förstöra Per Elofssons karriär.
Dålig dopingkultur i detta avlånga land helt enkelt.
Elofsson hade ett höghöjdssovrum. Dvs en apparat som reducerade syret i luften så att det motsv att vara på riktigt hög höjd.
Sådana höghöjdsapparater tror jag nu är förbjudna.

<REDIGERAT>
Och om jag kommer i håg såldes Elofssons höghöjdsapparat till en av Niklas Axelssons sponsorer (som gav den till honom) Men tydligen räckte dess effekt inte till...

Senast ändrad:
Elofsson hade ett höghöjdssovrum. Dvs en apparat som reducerade syret i luften så att det motsv att vara på riktigt hög höjd.
Sådana höghöjdsapparater tror jag nu är förbjudna.

<REDIGERAT>
Och om jag kommer i håg såldes Elofssons höghöjdsapparat till en av Niklas Axelssons sponsorer (som gav den till honom) Men tydligen räckte dess effekt inte till...
Jag undrar det. Är inte "simulerad höghöjdsträning" precis höghöjdssovrum?

"... och det finns inget förbud från Wada mot simulerad höghöjdsträning"

Skandis GP är/var 2km och där kunde man ju se hela stigningen och lite senare en högfartspassage varje varv. Kördes 30 varv, så det blev en hel del man såg. Sägs ha varit norra Europas tuffaste GP-bana. Men har nog inte körts efter pandemin vad jag vet, blev väl svårare när Skandisloppet flyttats ut ur stan och körts i både Tierp och utåt Dalby.

Tillväxten på motionsfronten skedde fram till 2015-2016, sedan dess har det legat still eller snarare långsamt gått neråt. Intresset för t.ex. lvg-motionslopp idag är betydligt lägre än för 10 år sedan. Då sålde ju Vätternrundan slut 24000 platser på nån dag när de släpptes i november. Idag blir den väl inte ens fulltecknad. Många motionslopp som fanns då har ju lagt ner också.
Jag ser inte alls samma intresse bland de breda massorna idag som det var i perioden 2010-2015, då var det snudd på galet.
Att XXL då ofta reade ut sina egna racers för 5-7’ kr var det som fick mig att spontanköpa en White rr lite kolfiberracer med fälgbroms och Shimano Sora för 5,5’ kr. Att cyklarna blivit så mycket dyrare gör nog att färre spontant halkar in på sporten som jag gjorde…

Nja, hade det bara varit rubriken hade jag kunnat släppa det 🙂 det kan ju betyda cykling i allmänhet. 1a inlägget ställer dock till det, där menas att Sverige var lika stora på tävlingscykling som Italien och Frankrike.

Men det hade varit intressant att diskutera vardagscykling/tillverkning historiskt sett, alltid kul med lite historia, här på Happy finns ju en del kunnigt folk. Var Sverige stora "förr" relativt t.ex. Frankrike och Italien (som jag antar var stora även historiskt sett?) vad gäller cykeltillverkning/cykelbutiker, många märken? Och övriga Norden, hade dom någon tillverkning, många butiker?

Och vanligt folk, cyklades det mycket i Sverige så det stack ut? Minns i någon tråd en bild från typ 50-talet, någon nyinvigd cykelväg runt Stockholm nånstans. Som jag minns det från den tråden var det en satsning då, men som med tiden runnit ut i sanden.

Min lilla gissning är att tendensen att det cyklas mindre bland "vanligt folk", och att tillverkning/butiker försvinner är ett globalt fenomen, iaf bland jämförbara länder vad gäller ekonomi.

Att den yngre generationen gärna sitter inomhus och spelar spel, surfar på mobilen tror jag inte är speciellt för Sverige, men kan givetvis ha fel. Nån som vet hur det ser ut i t.ex. Italien, eller varför inte Nederländerna.

Skandis GP är/var 2km och där kunde man ju se hela stigningen och lite senare en högfartspassage varje varv. Kördes 30 varv, så det blev en hel del man såg. Sägs ha varit norra Europas tuffaste GP-bana. Men har nog inte körts efter pandemin vad jag vet, blev väl svårare när Skandisloppet flyttats ut ur stan och körts i både Tierp och utåt Dalby.
Det säger något att jag inte hade hört talas om något cykellopp alls innan jag dök ner i sporten själv. Det var bara Vätternrundan jag hade hört talas om då och det har vi konstaterat i tråden att det är ett motionslopp och ingen tävling ens. Dock hade jag koll på massa andra sporter och diverse tävlingar trots att dessa aldrig hade intresserat mig. Det drog också publik och deltagare när det arrangerades motionslopp för löpning i småstäderna jag vuxit upp i genom åren, kanske för att dessa gick mitt i staden bland parker och huvudgator osv och inte var belagda utanför stan. Hade jag vuxit upp i Uppsala kanske jag hade haft koll på Skandis dock..

Vart jag vill komma med detta är att jag som riktigt liten knatt som precis hade lärt mig cykla, cyklade varv efter varv runt höghuset jag bodde i och tänkte att jag nog var bäst i världen på att hantera en cykel. Mycket på grund av kommentarer som ”oj, vad bra du cyklar!”, ”wow vad snabb du är!” från vuxna som var på väg in i porten. Jag hade då inga kompisar som cyklade än och körde bara så snabbt jag kunde själv runt alla hörn på husen och upp och ned för de små backarna. Jag dagdrömde om att tävla och vinna cykelrace men tänkte såklart aldrig att det faktiskt fanns något sånt. Eftersom jag aldrig exponerades för att det faktiskt var en sport utöver de för mig ganska oklara stora cykeltävlingar jag såg på mormors Eurosport som gick varm när man var där, och för att jag aldrig berättade högt om mina egna tankar och dagdrömmar om en cykeltävling, så var det heller aldrig någon vuxen som kunde styra mig rätt. Tänk hur annorlunda det hade varit om cykelsporten var lika stor då som på 50, 60 eller 70-talet tex. Det var för mig bara något jag kunde fantisera om!

Detta är självklart en högst individuell anekdot och skruvar man på några individuella förutsättningar och ger mig tex en cykelfrälst släkting under den här tiden eller en granne som var engagerad i en cykelklubb hade jag kanske varit Sveriges Tadej nu, eller iallafall upptäckt sporten tidigare. Men jag tror inte att jag är allt för ensam om detta ändå? Tex fotboll visste jag ju att man kunde träna då många av mina kompisar gjorde detta och jag promenerade ofta förbi knatteträningarna på lokala fotbollsplanen i närheten. Det var alltid närvarande. Släktingar försökte få mig in på hockey, någon enstaka kompis försökte få mig in på badminton, en annan på innebandy. Sånt intresserade mig aldrig dock. Jag ville bara cykla, åka skateboard eller inlines!

Inom löpningen så var det betydligt fler elitlöpare som sprang marathon på snabba tider (typ SUB 2:30) på 80-talet än idag. Trots att antalet motionslöpare antagligen är mycket större idag. Det kräver helt enkelt oerhörda mängder hård och slitsam träning över många år för att bli riktigt, riktigt bra inom konditionsidrott (+ talang såklart). Något som inte lockar särskilt många ungdomar idag när alternativen för att bli framgångsrik framstår som mycket mindre jobbiga. :-/

Inom löpningen så var det betydligt fler elitlöpare som sprang marathon på snabba tider (typ SUB 2:30) på 80-talet än idag. Trots att antalet motionslöpare antagligen är mycket större idag. Det kräver helt enkelt oerhörda mängder hård och slitsam träning över många år för att bli riktigt, riktigt bra inom konditionsidrott (+ talang såklart). Något som inte lockar särskilt många ungdomar idag när alternativen för att bli framgångsrik framstår som mycket mindre jobbiga. :-/
Hmm gällande uthållighetsrelaterad sport, så är vi väl ganska stora internationellt? Längdåkning, skidskytte, orientering och simning tex.

Det jag hört är att längdskidåkare var riktigt duktiga löpare på 80-talet, vilket är ganska rimligt när man tänker på hur åkningen såg ut då och att barmarksträningen till stor del utgjordes av löpning. De placerade sig ofta väldigt högt i de löptävlingar de ställde upp i och gjorde bra tider. Idag är de generellt sämre på löpning (med vissa undantag), gör betydligt sämre tider på milen t.ex., men skidåkningen är ju mycket mer en överkroppssport numer och barmarksträning sker till stor del på rullskidor.

Man skall uppenbart träna i Danmark om man vill komma upp sig
Visa bilaga 770055
Artikeln finns i dagens Sydsvenskan men bara i e-tidningen (och på papper såklart) så ingen länk.
Bonnier News-abonnenter av något slag kan nog hitta den.
Det är ju där den rätta kulturen och förutsättningarna finns. Lite samma som att en Dansk lovande hockeyjunior behöver komma till Sverige för att utvecklas och att kunna bli riktigt bra.

Tillbaka
Topp