Cykelsemester, vilken cykel?

Sgt_mac

Ny medlem
Har länge funderat med tanken att cykla runt om i Sverige. Men då undrar jag vad för typ av cykel man ska ha. Kanske någon som varit på cykelsemester och kan ge ngr tips om vad man ska ha med sig osv.

Tacksam för svar!

Någonting med bockstyre. Jag och min sambo brukar cykelsemestra på ett par Kona Dew Drops. Cyklade i fjol upp till Oslo från Lund. I år blev det tyvärr bara en kortare etapp – p.g.a. skada – upp till Kalmar längs östkusten.

Det beror på. Vill du cykla lite fortare och ha det jobbigare så ska du välja en cyclocross.
Men vill du ha det bekvämmare och cykla i ett lugnare tempo så ska du ha en cykel som är skön. Högt styre, skön sadel.

Det är kul att colan alltid uttalar sig så självsäkert, när alla startade trådar visar på total okunskap.

Vilken cykel som passar bäst handlar så mycket om vad du tänkt få ut av semestern. Tuva cyklade ned till Marocko på en damcykel, Stellan cyklar runt i Centralasien på en gammal Kona som han lagar med tältpinnar och gaffatejp, 48/16 kör fixie. Det mesta går att köra på, och du kommer nog ha kul oavsett cykel. Själv hade jag nog byggt en klassisk touringcykel av franskt mått: en räser med lite kraftigare hjul och inget eller litet drop mellan sadel och styre och fästen för packväskor fram och bak. Jag hade nog försökt få dit skivbromsar, även om det inte skulle ha varit ett krav.

Ska du köpa nytt kan du kolla på t ex Evans, de har ett ganska bra urval av touringhojar.

Tanken var att cykla med sambon som första tur, runt om i sverige. Man vill ju ha en robust cykel, dock inte den tyngsta heller. Tempot hade jag tänkt mellan 5-8 mil om dagen, sen om det tar hela dagen att cykla dessa mil har ingen betydelse.

Jag föreslår utan att vara superkunnig att du skall ha en stabil ram med plats för 700C med hyfsad luftkammare, skärmar, stabil pakethållare. Bockstyre är också bra då det dröjer betydligt längre innan händerna och överkroppen ger upp och man kan slippa ta lika mycket vind om det är motvind hela dagen. Det blir betydligt tyngre med packning, så stadiga fälgar och kvalitetspedaler som inte knakar är också trevligt när man står i uppförsbackarna. Vattentäta packväskor är nästan ett måste. Sen tror jag att det är bra att fundera på hur din och sambons intresse skiljer sig. Om jag skulle försöka få med min fru på långtur så skulle jag ta jättemycket last på min cykel och försöka göra det så behagligt och lätt som möjligt för henne. Jag cyklar i alla fall några hundra mil om året och hon cyklar nästan inte alls. Tänker ni tälta eller ta in på typ vandrarhem? Det påverkar ju också mängden kg som skall med.

Hasse#7 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag föreslår utan att vara superkunnig att du
> skall ha en stabil ram med plats för 700C med
> hyfsad luftkammare, skärmar, stabil
> pakethållare. Bockstyre är också bra då det
> dröjer betydligt längre innan händerna och
> överkroppen ger upp och man kan slippa ta lika
> mycket vind om det är motvind hela dagen. Det
> blir betydligt tyngre med packning, så stadiga
> fälgar och kvalitetspedaler som inte knakar är
> också trevligt när man står i uppförsbackarna.
> Vattentäta packväskor är nästan ett måste.
> Sen tror jag att det är bra att fundera på hur
> din och sambons intresse skiljer sig. Om jag
> skulle försöka få med min fru på långtur så
> skulle jag ta jättemycket last på min cykel och
> försöka göra det så behagligt och lätt som
> möjligt för henne. Jag cyklar i alla fall några
> hundra mil om året och hon cyklar nästan inte
> alls. Tänker ni tälta eller ta in på typ
> vandrarhem? Det påverkar ju också mängden kg
> som skall med.

Du har inte möjligtvis ngn länk till en exempelvis cykel? Sambon har ju fått upp ögonen för cyklingen, hon cyklar året runt dock till jobbet. Var faktiskt hennes ide att testa cykelsemester, men det kan vara en bra ide att jag tar mer parten av packningen så det blir mera roligt för henne.
Tror nog vi tar in på vandrarhem eller billigare hotell första gången. Är personligen ingen tält människa, men säger inte nej till det heller.

Tänkte väl mer att man har med sig, cykelverktyg, mindre reservdelar, mat, och kläder. Mer än det behöver man väl ej?

colan skrev:
> Det beror på. Vill du cykla lite fortare och ha
> det jobbigare så ska du välja en cyclocross.
> Men vill du ha det bekvämmare och cykla i ett
> lugnare tempo så ska du ha en cykel som är
> skön. Högt styre, skön sadel.

Varför blir det jobbigare om han väljet cykelcross?

Jag har kört vandrarhems- & fikatouring på en Kona Dew Drop. Funkade bra. Jag tänkte prova touring med "hängmattetält" vid tillfälle.

Sgt_mac skrev:
> Tänkte väl mer att man har med sig,
> cykelverktyg, mindre reservdelar, mat, och
> kläder. Mer än det behöver man väl ej?

Ungefär så. Jag har inte haft mer än "nödmat" (några bars) med mig och ätit på cafeer och restauranger. Frukost kan man äta på vandrarhemmet. Men det är en budgetfråga såklart.

Sgt_mac skrev:

>
> Du har inte möjligtvis ngn länk till en
> exempelvis cykel?
> Tänkte väl mer att man har med sig,
> cykelverktyg, mindre reservdelar, mat, och
> kläder. Mer än det behöver man väl ej?

Det är nu det börjar bli besvärligt att svara för det finns massor med cyklister på forumet som kan det här bättre. Jag cyklade 34 mil på tre dagar med 15 kg packning för nån vecka sen. För detta använde jag en Marin Sausalito från 1992 (Långt innan Cykelringen förpestade detta fina märke) med Exage växelsystem och konverterad till bockstyre. Ramen är Tange stålrör och den är klart kraftigt dimensionerad. Visst cykeln är gammal men den är samtidigt nånting som jag skruvat och cyklat mycket med, känner mig inte alls orolig att jag inte skall kunna lösa problem som dyker upp. Någon föreslog skivbromsar, visst jättebra, men om man har 15 mil cykling på en söndag och okänd ort vill man inte att det går sönder. Jag satsar på fälgbroms men det är kanske bara vana eller osäkerhet.
Satsa på en kortare tur som får misslyckas med den cykel du/ni har så märker du snart vad som är viktigt för dig/er. När kravspecen börjar klarna så låter du Happygänget guida dig till bästa köp. Räkna med att ramstorleken kommer att bli ett hett och viktigt ämne som är värt att jobba med. Sättet att packa och rätt kläder kommer också vara avgörande för hur kul det blir om vädret är emot er. Sen är det lite olika filosofi hur man skall planera resan. Antingen jättenoga med kartor och bokningar och klara vägval eller lite mer Hawaii och se var man hamnar. Tror att det kan leda till vissa konflikter om den ena semestrar efter alternativ 1 och den andra efter alternativ 2 på samma tur.

Senast ändrad:
Jag har aldrig cyklat långt med bockstyre, så det går med ett rakt med barends (eller ett touringstyre) också. En rejäl cykel med plats för lite bredare däck är bra. Trygg geometri är inte fel med packning heller.

Globalistic skrev:
> colan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det beror på. Vill du cykla lite fortare och ha
> > det jobbigare så ska du välja en cyclocross.
>
>
> Varför blir det jobbigare om han väljet
> cykelcross?

Du räknar väl inte med att få ett vettigt svar på den frågan?

Tillbaka
Topp