Cykelställ för bil utan dragkrok?

Eric W

Aktiv medlem
Ja, någon som har?

Hur funkar dem? Vart köper man billigast osv. Håller dom för tunga hojar.. :)
Ser klart intressant ut att skaffa då endast ena bilen i familjen har dragkrok.

RearDoor.jpg

Det framgår ju inte riktigt vilken typ av bil du har, men är det en kombi kan jag rekommendera Thule ClipOn. Ett system att hänga på bakluckan, pallar 3 cyklar á 15 kg. Lätt att plocka på och av.

/Pär

Men det är ungefär lika bökigt att hålla på med som takräcken och takhållare. Dragkroksställ är oslagbara när det gäller smidighet och storlek när man ska förvara, kan alltid ligga i bilen..

Tror detdär är rätt likt det som Bjorre här på forumet har. Det funkar inte på bilar med stora vingar..=D..och det kan repa lacken.

Som tidigare nämnt, ett dragkroksställ är smidigare men det funkar absolut.

Dragkrok funkar inte att sätta på alla bilar tyvärr, det var en nyhet för mig när jag ville göra det på min. Blir fel styvhet i bakvagnen tydligen :/ Så jag har thule freeway, funkar över förväntan.

Fördelen är att man kan ha stället på alltid om man vill.
Sitter det på draget så kan man inte öppna bakluckan.

Jag kör hellre med baklucke monterat än drag monterat.

Jag kör thule clip-on 9103 på min Polo. Sitter väldigt stadigt. Tar mig 1 min och 30 sek att montera på bilen, från att jag öppnar bakluckan och tar fram stället tills det är monterat och klart. (ja, jag har tigit tid), hur enkelt som helst att ta av och på när man lärt sig snitsen.
Det är bättre än dragkroks-ställ på ett par punkter: Det är stadigare, hojjarna sitter still och svajjar inte när man kör över gupp och sånt. Hojjen sitter högre upp, så det finns ingen risk att långa DH gafflar slår hjulet i marken. Man kan öppna bakluckan när stället sitter på.

Visst finns det risk att gnugga upp lacken lite, men med lite skyddstejp på strategiska ställen är det lungt. Har man en gammal bil behöver man ju inte bry sig alls.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp