Cykelvasan 2018

Cykelvasan 2018
Bor i kläppen. Nån som tagit cykeln till start därifrån? Lite skum fråga men känns det som långa 9km? Funderar på om jag ska ta cykeln till start eller bil. Smidigt dit och få lite uppvärmning. Men kanske segt hem sen. Cyklarna släpps väl bara av vid vasastarten och lindvallen va?

Senast ändrad:
Cykelvasan 2018
Capra ibex sa:
Bor i kläppen. Nån som tagit cykeln till start därifrån? Lite skum fråga men känns det som långa 9km? Funderar på om jag ska ta cykeln till start eller bil. Smidigt dit och få lite uppvärmning. Men kanske segt hem sen. Cyklarna släpps väl bara av vid vasastarten och lindvallen va?
9km eller menar du 9 mil?

Cykelvasan 2018
Jag har bott i Kläppen flera gånger. Även på vanliga Vasaloppet. Det är väldigt smidigt. På riktiga vasan parkerar jag iofs bilen om jag inte får skjuts men på sommaren så är det smidigt att cykla

Cykelvasan 2018
Aeromiten sa:
Är det packat på vägarna mellan start och mål under loppet? Farsan ska vara hjälpchaufför så jag är lite nyfiken.

Kör ni raka (rak och rak men ändå) vägen mellan Mora och Sälen är det fullt i princip från torsdag till söndag. Ta E45 via Malung så är det lugnt. Bussarna går den vägen också.

Cykelvasan 2018
MickeOstrom sa:
Aeromiten sa:
Är det packat på vägarna mellan start och mål under loppet? Farsan ska vara hjälpchaufför så jag är lite nyfiken.

Kör ni raka (rak och rak men ändå) vägen mellan Mora och Sälen är det fullt i princip från torsdag till söndag. Ta E45 via Malung så är det lugnt. Bussarna går den vägen också.
Tack för svaret :)

Cykelvasan 2018
MickeOstrom sa:
Aeromiten sa:

Jag har alltid bott strax utanför Älvdalen, och har lejt sambon som chaufför under de tidigare loppen. Jag har siktat på att vara i Sälen dryga timmen innan start - trafiken har flutit på oerhört bra hela vägen fram till Berga by. I Mora kan det vara litet trångt under helgen, men ingen katastrof. Lägg på 20 minuter på normal restid till Sälen så löser det sig.

Cykelvasan 2018
Tänkte kolla vad folk har för erfarenheter av Öppet spår. Är det någon större skllnad jämfört med lördagens lopp? SIktar inte på någon supertid men läste nånstans att det kanske var lite väl mycket nybörjare som körde på fredagen, vore ju bra om det är några halvsnabba cyklister med.

Cykelvasan 2018
henrik l79 sa:
Tänkte kolla vad folk har för erfarenheter av Öppet spår. Är det någon större skllnad jämfört med lördagens lopp? SIktar inte på någon supertid men läste nånstans att det kanske var lite väl mycket nybörjare som körde på fredagen, vore ju bra om det är några halvsnabba cyklister med.

Förra årets vinnare gick in på 3:06
Men beror väl på i vilken grupp du startar. Blir mycket köra om ifall du står långt bak.
Vilken tid siktar du på?

Cykelvasan 2018
Det har skett en liten justering i slutet av banan. När man lämnar Eldris så svänger man inte längre vänster ut på asfalt utan fortsätter rakt fram och sedan vänster ned i en djup sänka för att fortsätta på motionsspår. Så lite längre och lite långsammare men marginellt.

Cykelvasan 2018
VasaConny sa:
Det har skett en liten justering i slutet av banan. När man lämnar Eldris så svänger man inte längre vänster ut på asfalt utan fortsätter rakt fram och sedan vänster ned i en djup sänka för att fortsätta på motionsspår. Så lite längre och lite långsammare men marginellt.

Topp, tack Conny! Som varje år, liiite svårare att nå tidsmålet ?

Cykelvasan 2018
VasaConny sa:

Det som kallas "Vasaloppsspåret" på kartan?

Cykelvasan 2018
Enl SMHI ska det vräka (16.7mm prognos 8/8 kl 09:09)) ned på fredagen under Öppet spår. Hur kommer detta påverka banan inför lördagen. Jag ar krängt på Thunder Burt i vanligt ordning men börjar fungera på lite mer grepp....

Cykelvasan 2018
minusgrader? nej, enligt smhi.se ska det bli 18 grader.
Cannondale jekyl 1000 sa:
julgus sa:
Enl SMHI ska det vräka (16.7mm prognos 8/8 kl 09:09)) ned på fredagen under Öppet spår. Hur kommer detta påverka banan inför lördagen. Jag ar krängt på Thunder Burt i vanligt ordning men börjar fungera på lite mer grepp....
Regn på fredag och minusgrader på lördag? måste ha dubbdäck

Cykelvasan 2018
Cannondale jekyl 1000 sa:
julgus sa:
Regn på fredag och minusgrader på lördag? måste ha dubbdäck

Oklart vilken väderapp du använder, men den är fel.

Cykelvasan 2018
Fredag ser illa ut på alla prognoser förutom YR (som aldrig går att lita på). Lördag verkar ok fram till eftermiddagen.

Se screenshot från Windy.com för Evertsberg, sådär lagom mellan start och mål :) (4 prognosmodeller)

Bilagor

• 4C9990CB-FF97-4A25-89BE-6F84CF3D5D7D.jpeg
    4C9990CB-FF97-4A25-89BE-6F84CF3D5D7D.jpeg
    82.3 KB · Besök: 109
  • D4890024-F943-4C4F-86D1-CFAF3C4D1D9E.jpeg
    D4890024-F943-4C4F-86D1-CFAF3C4D1D9E.jpeg
    74.4 KB · Besök: 160
Cykelvasan 2018
Nu ser det mer el mindre perfekt ut, 6.5 mm på fredagen och runt 20 grader mitt på dan på lördagen. Fredagens regn gör banan fast o fin o mindre dammig.. sandpartierna kommer att bli snabba o fina. Ser bra ut. Min Thunder Burt får sitta kvar. 2.7 bar fö. FS, Scott 920. (heldämpat är nästan fusk, även på CV..)

Tillbaka
Topp