cykelvasan

cykelvasan
alla cyklar går använda till vasan men en mtb är att föredra finns en viss anledning till att duells/trek/tvåhjulsmästarna har valt trek 6300 som officiella vasacykeln...

cykelvasan
jag läste också "glad moionär" och jag sa aldrig att han skulle köpa en.... utan det var mer att dom valt en mtb av en anledning.. och som jag skrev "alla cyklar går använda till vasan men en mtb är att föredra" men för att förtydliga mej så ebbe blir nöjd så JA du kan köra på din hybrid MEN jag personligen skulle köpa en billigare mtb med lite grövre däck o köra vasan med den och vara "glad motionär" både vid start och vid målgång

cykelvasan
Tack för svaren!
Men när jag åkte vasaloppet så var man ju ute på myrar och annan svårforcerad terräng, och med cykel
känns det som det är MTB som gäller.
Men å andra sidan är jag som darkforce J-VLIGT envis så nog skulle jag ta mig dom 9 milen med p3:an.
Men det är klart man vill vara en Glad Motionär även i Mora.
Så det får väl bli en bättre beg Mtb, men inte nödvändigt vis en Trek.

(-: åzcar

cykelvasan
Det är sagt att det ska tillkomma några mer tekniska partier än förra året. Jag vet itne riktigt vad det innebär då jag inte körde förra upplagan.

cykelvasan
I tävlingsklassen måste man använda MTB. Men som motionär får man köra med vad man vill. Är väl rätt många som körde med CX förra året (bra om man vill kapa sig lite gratis tid på de lättare partierna) men MTB lär vara roligare!

cykelvasan
Jag körde vasan ifjol som motionär och det var många CX som körde om mig på vägpartierna så dom var inte speciellt ovanliga. Funkar säkert jättebra att köra även på en hybrid som sagt.

cykelvasan
Det går och beroende på väder så funkar det säkert helt okej. Jag cyklade förra året och det var gott om folk med vanliga svennecyklar. Det såg inte så kul ut inne på skogen där det var blött, sankt och lerigt. Men ute på vägen gick de ju fint.

En sportster har väl lite smalare hjul än en vanlig svennehoj, så lösningen är väl sådär kanske. I synnerhet om det blir regn och blött. Annars är det väl bara att göra en bedömning om hur mycket stryk hjulen tål inne på skogen. För även om det inte var mycket så finns det ändå passager som går på stig och ett knäckt hjul sätter ju liksom stopp för vidare trampande.

Mvh
Fredrik

Tillbaka
Topp