Cykla stiligt-tråden

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 77490
  • Start datum Start datum
Cykla stiligt-tråden
Nja, det är ju lite modern myt över det. Myten uppstod som en reaktion på (överdrivna) positiva utsagor om ylles egenskaper. Verkligheten ligger mellan extremåsikterna.
Det kan nog kännas som ett rimligt utlåtande men sen får man inte glömma att det finns många olika sorters ull med väldigt varierande egenskaper.

Cykla stiligt-tråden
du är en rimligt härlig sorts kuf, och det är menat som en komplimang. och är här på happy en solklar merit.

makten är också en kuf, och verkar bejaka det. gör gärna det du också.

det betyder inte att man behöver tycka samma som er. ett faktum som ger kreativ debatt:)
Tack. Det var fint sagt. Blev glad.

Cykla stiligt-tråden
Så, du var tvungen att vara elak, eftersom det var påkallat? Du kunde inte bara ha struntat i att skriva? Jaja, trivs du bra med det, så.
Har du läst alla mina inlägg i den här tråden eller bara det med koftan? Jag tror du får backa bandet om du ska förstå sammanhanget. Edit: Och eftersom TS raderat sina inlägg så läs även det jag citerar i så fall.

Nej, jag var inte tvungen att vara elak, men kunde inte låta bli eftersom det dessutom var en ganska rolig bild. Tycker jag. Jag har burit offerkoftan många gånger själv, men den här gången kan ingen som vet vad ordet betyder anse det. Det får du gräva i arkiven för att hitta.

Cykla stiligt-tråden
Har du läst alla mina inlägg i den här tråden eller bara det med koftan? Jag tror du får backa bandet om du ska förstå sammanhanget. Edit: Och eftersom TS raderat sina inlägg så läs även det jag citerar i så fall.

Nej, jag var inte tvungen att vara elak, men kunde inte låta bli eftersom det dessutom var en ganska rolig bild. Tycker jag. Jag har burit offerkoftan många gånger själv, men den här gången kan ingen som vet vad ordet betyder anse det. Det får du gräva i arkiven för att hitta.
Jo, jag har läst. Frågan kvarstår: hade du kunnat struntat i att skriva? Vad trodde du att du skulle uppnå med dina inlägg? Harmoni? Samsyn? Trivsel i happysoffan?

Cykla stiligt-tråden
Det kan nog kännas som ett rimligt utlåtande men sen får man inte glömma att det finns många olika sorters ull med väldigt varierande egenskaper.

Det är bra det, så kan dom som gillar ull hitta exempel på när det funkar bra, och dom som inte gillar ull kan hitta exempel på när det funkar dåligt. Och alla kan sova gott i vetskapen om att dom vunnit diskussionen.

Cykla stiligt-tråden
Jo, jag har läst. Frågan kvarstår: hade du kunnat struntat i att skriva? Vad trodde du att du skulle uppnå med dina inlägg? Harmoni? Samsyn? Trivsel i happysoffan?
Klart jag hade kunnat det, men jag tycker att TS tog på sig offerkoftan helt enkelt. Kanske kan det bli en insikt när han ser tillbaka på saken, precis som jag själv gjort när jag klantat mig i diverse debatter.

Varför denna oändliga lättkränkthet? Raljerar man på internet om andras stil så får man väl för fasen tåla att bli ifrågasatt, eller vad är det fråga om? :oops:

Cykla stiligt-tråden
Klart jag hade kunnat det, men jag tycker att TS tog på sig offerkoftan helt enkelt. Kanske kan det bli en insikt när han ser tillbaka på saken, precis som jag själv gjort när jag klantat mig i diverse debatter.

Varför denna oändliga lättkränkthet? Raljerar man om andras stil på internet så får man väl för fasen tåla att bli ifrågasatt, eller vad är det fråga om? :oops:
Så, vad ville du uppnå med dina inlägg? Känner du att du lyckats?

Cykla stiligt-tråden
Angående tips på kläder till HåkanC gillar jag en go norsk ulltröja när man cyklar 5-10 km på vår/höstkanten. Om man kör typ hybridcykel. Blåser igenom, värmer lite, skyddar mot lite regn, bara att dra över ett tunt skal (i exempelvis polyester) om det blåser för kallt - tex nedförsbackarna.

Cykla stiligt-tråden
Kuf = får sin egen väg och sliter i andra - enligt mig en merit. Sedan - vem som är kuf eller inte vet jag inte utifrån den här diskussionen :)
Jag tycker nörd är ett bättre ord (fast var det ena börjar och det andra slutar är svårt att veta). I min värld är det (nästan bara) positivt. Att lägga tid och energi (och inte sällan pengar) på nåt bara för att man finner det intressant. Det är bra.

Cykla stiligt-tråden
Angående tips på kläder till HåkanC gillar jag en go norsk ulltröja när man cyklar 5-10 km på vår/höstkanten. Om man kör typ hybridcykel. Blåser igenom, värmer lite, skyddar mot lite regn, bara att dra över ett tunt skal (i exempelvis polyester) om det blåser för kallt - tex nedförsbackarna.
Tack
Men om jag får vara petig så var det inte vad jag menade med ett konkret tips,
jag saknar även en länk.
Har du mer åt mig?

Cykla stiligt-tråden
Helt klart. Vänder mig bara lite åt både omotiverat ärkehat mot ylle och överdrivet hyllande som att det löser allt.

Vill bara ha en gnutta nyanserad bild av yllets egenzkaper

Cykla stiligt-tråden
Jag tycker nörd är ett bättre ord (fast var det ena börjar och det andra slutar är svårt att veta). I min värld är det (nästan bara) positivt. Att lägga tid och energi (och inte sällan pengar) på nåt bara för att man finner det intressant. Det är bra.

Fast Wiktionary säger:
"Användning: En kuf är inte en nörd. Kufen frodas i klena sociala nätverk och har få om ens några vänner. En kuf är ett ofta något äldre original."

Cykla stiligt-tråden
Det har jag redan svarat på, plus att det bör framgå av sammanhanget. Du kanske borde fråga TS vad han ville uppnå med sina generaliseringar om andras klädstil istället?
Målet var alltså insikt, framkallad genom elakhet. Jag vet inte om generaliseringar är direkt elaka (eftersom de inte är riktade mot en specifik person).

Cykla stiligt-tråden
Jag har i princip uteslutande konstmaterial när det kommer till träningskläder, i min övriga garderob finns det däremot en hel del ylletyger. När det gäller sådana plagg kan ju varenda klädmärke värt namnet ge en all information man behöver (vikt mer m2, hur det är stickat, garnproducent, etc).

När det gäller träningskläder verkar detta inte vara normen. Dessutom lär ju yllekvaliten vara låg och inte sällan utblandad (med tanke på det låga priset). Så hur avgör ni egentligen kvalitén på era (tränings)ylleplagg? Vad avgör kvalitén över huvud taget? Jag kan tänka mig att strukturen spelar stor roll, ribbstickat brukar väl vara att föredra på underställ tex. Ordet "Merino" säger ju inte mycket mer än "Shimano"

Cykla stiligt-tråden
Tørm Wind Resistant Jerseys tycker jag ser intressanta ut, åtminstone på "pappret" (skärmen).
Men pga alla de livsfarligt ouppmärksamma bilförarna här i trakterna skulle jag helst vilja ha en långärmad i en synlig färg för att vilja prova.

Typ en långärmad variant av den här
2194072076.jpg

Men även om det fanns en passande långärmad moxdell så gör alla fördyrande merkostnader efter brexit att jag avstår.
Tillsvidare åtminstone, det är ju inte så att jag har brist på kläder precis...

Cykla stiligt-tråden
Jag vill bara förklara händelseförloppet som jag ser det.
Jag frågade om stiliga cykelkläder och förklarade vad jag menade med stiligt. Efter en stund kom ett ordentligt personligt påhopp.
Sedan skrev någon att hen tyckte det var en trist utveckling att det numera var legio med specialkläder för olika aktiviteter, och tog exemplet att det verkade krävas Haglöfsbyxor och kängor för att gå över en gräsmatta.

Jag replikerade med en (skämtsam, trodde jag) anekdot från en skolträff med dotterns klass, där jag kom i mina vardagskläder (linnekavaj och grova skor) och andra pappor var rustade till tänderna i funktionskläder för att träffen hölls på en lekplats i den lokala skogen.

Någon kommenterade och jag råkade avslöja att jag tycker att det är lite fånigt att ha väldigt specifika, dyra funktionskläder om man inte ägnar sig åt aktiviteten (typ bergsklättring), att det för mig känns som att man har köpt ett koncept. Förlåt för det. Jag vill inte förbjuda någon att ha vissa kläder eller någonting ditåt. Det innebär inte heller att jag inte fattar att andra tycker att jag är fånig. Tro mig, jag är väldigt medveten om detta på olika sätt. Jag tycker själv att jag är fånig ganska ofta.
Jag har nu lärt mig att man ska hålla tyst.

Efter detta blev det inte bra. Vissa tillskrev mig åsikter jag inte har, gick in väldigt hårt, gjorde mig ledsen på riktigt.

Det handlar kanske inte så mycket om vad man skriver som hur man skriver det. Jag har ju sett samma personer skriva i andra trådar tidigare och har reagerat på att de har en bitvis väldigt hård och cynisk ton och gärna söker strid. Den här gången var det jag som råkade ut för dem. För att undvika fler påhopp raderade jag mina inlägg.

Nu har jag gjort mitt i den här tråden, men vill passa på att tacka för alla fina tips på cykelkläder. Tack!

Senast redigerad av en moderator:
Cykla stiligt-tråden
Eller så kan man kanske vara ung och en kuf innan man hittar en ställe där man möter många andra och blir en nörd?
Jag tror det är svårt att kalla nån yngre för kuf. Tror kuf är ett "varumärke" man måste jobba in under en viss/lång tid. Men, språket är ju inte statiskt.

Cykla stiligt-tråden
Målet var alltså insikt, framkallad genom elakhet.
Nä. Målet var en diskussion kring TS syn på andra människors val av klädstil, som utmynnade i att TS i min mening tog på sig offerkoftan. Detta uttryckte jag med en sarkastisk bild. Diskussionen var då redan avslutad, men inte av mig.

Jag vet inte om generaliseringar är direkt elaka (eftersom de inte är riktade mot en specifik person).
Så om det riktas mot en hel grupp så behöver man inte motivera sig eller tåla mothugg? Jag tror nog du förstår hur orimligt det är om du tänker efter lite. ?

Nu orkar jag inte bjäbba mer. Gonatt!

Edit: "Kuf" kommer för övrigt från "kufisk" som syftar på staden Kufa. Det betydde åtminstone ursprungligen att något var lite märkligt.

----------

Edit 2: Och TS ska naturligtvis inte hålla tyst. Ös på med åsikter, ju fler desto bättre. Det gäller dock att åtminstone försöka argumentera för det man framför och inse att allt inte går fram i text, och att man ibland kan slå knut på sig själv och försvara något som man egentligen vet nog inte blev så bra.
Något som ses som ett påhopp av någon kan ses som en bagatell av någon annan. Ibland är det väldigt svårt att inte ta det personligt, men man är trots allt i många fall bara en anonym användare på internet för övriga i diskussionen.

Senast ändrad:
Cykla stiligt-tråden
Jag vill bara förklara händelseförloppet som jag ser det.
Jag frågade om stiliga cykelkläder och förklarade vad jag menade med stiligt. Efter en stund kom ett ordentligt personligt påhopp.
Sedan skrev någon att hen tyckte det var en trist utveckling att det numera var legio med specialkläder för olika aktiviteter, och tog exemplet att det verkade krävas Haglöfsbyxor och kängor för att gå över en gräsmatta.

Jag replikerade med en (skämtsam, trodde jag) anekdot från en skolträff med dotterns klass, där jag kom i mina vardagskläder (linnekavaj och grova skor) och andra pappor var rustade till tänderna i funktionskläder för att träffen hölls på en lekplats i den lokala skogen.

Någon kommenterade och jag råkade avslöja att jag tycker att det är lite fånigt att ha väldigt specifika, dyra funktionskläder om man inte ägnar sig åt aktiviteten (typ bergsklättring), att det för mig känns som att man har köpt ett koncept. Förlåt för det. Jag vill inte förbjuda någon att ha vissa kläder eller någonting ditåt. Det innebär inte heller att jag inte fattar att andra tycker att jag är fånig. Tro mig, jag är väldigt medveten om detta på olika sätt.
Jag har nu lärt mig att man ska hålla tyst.

Efter detta blev det inte bra. Vissa tillskrev mig åsikter jag inte har, gick in väldigt hårt, gjorde mig ledsen på riktigt.

Det handlar kanske inte så mycket om vad man skriver som hur man skriver det. Jag har ju sett samma personer skriva i andra trådar tidigare och har reagerat på att de har en bitvis väldigt hård och cynisk ton och gärna söker strid. Den här gången var det jag som råkade ut för dem. För att undvika fler påhopp raderade jag mina inlägg.

Nu har jag gjort mitt i den här tråden, men vill passa på att tacka för alla fina tips på cykelkläder. Tack!
ett förslag är att inte ta det så personligt. en debatt med makten är karaktärsdanande nog ändå. och att man i debatter blir sammankopplad med åsikter man inte har är legio inte bara här.

ett pris man får betala om man sticker ut hakan. fortsätt gärna med det. bra happy blir det:)

2AC069A8-E576-40AB-A509-770298EB0B4D.jpeg

Cykla stiligt-tråden
Tørm Wind Resistant Jerseys tycker jag ser intressanta ut, åtminstone på "pappret" (skärmen).
Men pga alla de livsfarligt ouppmärksamma bilförarna här i trakterna skulle jag helst vilja ha en långärmad i en synlig färg för att vilja prova.

Typ en långärmad variant av den här
2194072076.jpg

Men även om det fanns en passande långärmad moxdell så gör alla fördyrande merkostnader efter brexit att jag avstår.
Tillsvidare åtminstone, det är ju inte så att jag har brist på kläder precis...
E63A8895-578E-4C90-A9CC-BD6D3FBC4D41.jpeg

En sån här har jag. Dubbelt tyg i fronten gör den lite mysig när det är lite kyligt. Tänker att jag pga färg och reflexer syns bra när det är mörkt/skymning.

Cykla stiligt-tråden
Cyklar inte Jan Heine runt i lite annorlunda kläder? Fanns en tråd där det efterfrågades strumpor för att matcha cykelbyxor i gammal stil, men minns inga vettiga sökord för att hitta tråden. Tror det kan finnas inspiration där!
Läste om hans kläder och han anser ull är idealiskt för cykeltröjor men sämre till byxor eftersom det inte är lika slittåligt.

Cykla stiligt-tråden
Tack
Men om jag får vara petig så var det inte vad jag menade med ett konkret tips,
jag saknar även en länk.
Har du mer åt mig?

Fast jag köper hellre mina på myrorna, Emmaus eller liknande.

Men detta är såklart med upprätt sittställning, kortare distanser, och inte när man kan förvänta sig mer än kort duggregn. Jag fjällvandrade en vecka med en sådan tröja men det hade varit svårt (omöjligt) att torka den om det regnat mycket.

Cykla stiligt-tråden

Fast jag köper hellre mina på myrorna, Emmaus eller liknande.

Men detta är såklart med upprätt sittställning, kortare distanser, och inte när man kan förvänta sig mer än kort duggregn. Jag fjällvandrade en vecka med en sådan tröja men det hade varit svårt (omöjligt) att torka den om det regnat mycket.
Just för längre turer tycker jag ull är bäst, syntet är mer om det är en kort intensiv träning.

Cykla stiligt-tråden
Jag har i princip uteslutande konstmaterial när det kommer till träningskläder, i min övriga garderob finns det däremot en hel del ylletyger. När det gäller sådana plagg kan ju varenda klädmärke värt namnet ge en all information man behöver (vikt mer m2, hur det är stickat, garnproducent, etc).

När det gäller träningskläder verkar detta inte vara normen. Dessutom lär ju yllekvaliten vara låg och inte sällan utblandad (med tanke på det låga priset). Så hur avgör ni egentligen kvalitén på era (tränings)ylleplagg? Vad avgör kvalitén över huvud taget? Jag kan tänka mig att strukturen spelar stor roll, ribbstickat brukar väl vara att föredra på underställ tex. Ordet "Merino" säger ju inte mycket mer än "Shimano"

Alla mina kläder i Merino är av bra kvalitet och kvalitet av ylle är riktigt bra. Men då har jag bara köpt Icebreaker, Smartwool och av några kända svenska och norska tillverkare. Har flera sportiva under och mellanplagg, men ingenting cykelspecik. Vid högintensiva aktiviteter, som cykling, använder jag bara 90-100% Merino mellanplagg när det är kring nollan. Vid låga eller medelintesiva aktiviteter gärna under och mellanplagg i Merino. Jag har en 50% Merino plagg som jag använder vid längdåkning. Så jag har aldrig haft kvalitetsproblem med ylle, men till cykling är passformen viktigt, som kan vara svårt att få rätt när man köper icke-cykelspecifika plagg.

Tillbaka
Topp