Cykla till italien (venedig)

sergio88

Medlem
Jag tänkte cykla till venedig inom några veckor.
Hade velat ha lite tips och råd.
1. Enklaste och lättaste vägen?
Klarar absolut stigningar men undviker dom om jag kan.
Njuter hellre av resan än att plåga mig i flera dagar.

2. Finns någon aktuell karta där man tillåts cykla?
Har åkt bil dit en gång men då var det mest motorväg vad jag kan minnas.

Så här, men tvärtom ----- :cool:

Så här, men tvärtom ----- :cool:

Om man vill undvika backar, är Arlbergpass verkligen bästa vägen då? Tänker att det borde gå att fortsätta längs Inn från Innsbruck via Kufstein och sen snedda upp mot din rutt i Tyskland. Är ju cykelväg längs Inn, bitvis grus men ska väl vara framkomlig i alla fall.

Östra Tyskland, Tjeckien, Ungern, Kroatien bjuder nog minsta hindren. Eller lägsta passen.
Om cykelvägar vet jag inget men småvägar finns det gott om.

En sådan tur kräver en del förberedelser för största chans att få en njutbar tur. Det går att hitta cykelbara vägar i de flesta länder och regioner - och på vissa ställen riktigt vackra sådana. Vilket gör att du kanske behöver bestämma - är det några områden / städer du skulle vilja besöka särskilt?

Efter det kan man börja titta på rutt i detalj mellan de ställen som är av intresse. Alltså att titta på sträckan
Uppsala - Skåne (för färja till Travemünde till exempel) först, sen vidare genom Danmark eller Tyskland. Jag gillar papperskartor för översikt då man kan se mycket på en gång. I Tyskland finns ADFC:s cykelkartor. Brukar finnas i skala 1:100 000 - 1:250 000. Kartor med cykelvägar (som gamla banvallar) är bäst. Men vanliga kartor (typ blå kartan i Sverige) fungerar också. För digital planering är https://www.openstreetmap.org och lager "Cykelkarta" trevligt. Även https://openrouteservice.org/ där du i princip kan fylla i Uppsala - Rom och få en rutt.

Du behöver också göra en tidsplanering, inklusive dagar då och då med lite med vila. Hur tänker du cykla - är det randonnée-stil med 20-30 mil per dag, lätt packning och mest vandrarhem/hotell? Eller är det klassisk touring med cykelväskor, tält och kanske 5-10 mil per dag? Eller något mellan?

Sen vad gäller rutt har jag åkt delar av sträckan via Rhen. Det var fint. I Sverige (ca 70 mil) finns många alternativ - har åkt via Gnesta, Norrköping, Gränna, Markaryd (gamla E4) till exempel.

Finns en massa andra varianter för ruttplanering också, RideWithGPS, Komoot, etc. Tycke och smak avgör nog lite vad man fastnar för.

Dessutom kan Stravas Heatmap vara användbar för att dels kolla att man inte valt någon oframkomlig väg och dels se vad som är populärt.

Håller med kontrapunkt om att försöka fundera lite på vad du vill se på vägen. Dels är det trevligt som sådant och dels blir det delmål vilket kan vara bra.

man kan ju detaljplanera, men en del av charmen med långcykling är att ha viss flexibilitet, och kolla upp saker undervägs. jag skulle föredra områden med mycket småvägar, och åtminstone i sverige ha däck som klarar grusväg, och varför inte någon kortare bit med stig.

viktigt kolla upp i förväg att man inte blir låst till huvudvägar någon sträcka, i sverige är väl trefilsvägar värsta scenariot.

Finns en massa andra varianter för ruttplanering också, RideWithGPS, Komoot, etc. Tycke och smak avgör nog lite vad man fastnar för.

Dessutom kan Stravas Heatmap vara användbar för att dels kolla att man inte valt någon oframkomlig väg och dels se vad som är populärt.

Håller med kontrapunkt om att försöka fundera lite på vad du vill se på vägen. Dels är det trevligt som sådant och dels blir det delmål vilket kan vara bra.
jag vill nog bara ta mig dit på cykel. Har inga planer alls på att se några sevärdheter eller nåt längs vägen.

Med mindre än att du ska runda Bottenviken kommer du att vara tvungen att nyttja alternativa färdmedel någon del av sträckan. Ett alternativ till att ta dessa alternativ nere vid Skåne/Danmark/Tyskland är att ta båt Nynäshamn till Gdansk.

Då kommer du dessutom att starta rätt långt österut nere på kontinenten och det blir naturligt att skippa Brennerpasset (knappt 1400 möh) vilket man nog lätt hamnar på om man tar sig ner via Skåne/Danmark. Du kan i alla fall hålla maxhöjden till runt 800 möh om du passerar in i Italien mellan Villach och Tarvisio.

man kan ju detaljplanera, men en del av charmen med långcykling är att ha viss flexibilitet, och kolla upp saker undervägs. jag skulle föredra områden med mycket småvägar, och åtminstone i sverige ha däck som klarar grusväg, och varför inte någon kortare bit med stig.

viktigt kolla upp i förväg att man inte blir låst till huvudvägar någon sträcka, i sverige är väl trefilsvägar värsta scenariot.
Det är nog lite en personlighetsfråga hur lös planering man är bekväm med. Personligen vill jag ha en grundligt genomgången basplan att falla tillbaka på. Sen kan jag både ha rätt detaljerade alternativplaner och om andan faller på köra mer improviserat någon bit om jag på plats upptäcker något som lockar. Att p.g.a. att jag inte planerat på hemmaplan vara tvungen att planera under resan är dock inget som lockar mig personligen.

Med TS:ens senaste info om att upplevelser längs vägen är ointressanta tror jag inte att stigar behöver beaktas. Ska nog till extremfall om det inte ska vara en tidstjuv. Dessutom tror jag att grusvägar väsentligen bara är intressanta om de ger klart kortare väg eller om man undviker riktigt jobbiga vägavsnitt, t.ex. hårt trafikerade eller backiga sådana.

klart man måste reka så man tar sig fram. så det inte blir som mellan panama och colombia där det inte ens finns en väg. (men kanske stig:)?

men att vara öppen för alternativ är en god del av upplevelsen, inte minst leder till att man ser sig om lite, både på karta och irll.

jo grusvägar är väl mest intressant i mera obygd. och som du säger ta en bort frpn jobbiga vägavsnitt. men nere i europa finns ofta rätt effektiva vandringsstråk med fint grus längs fina vyer som kan vara både genväg och bra upplevelse. de kan iofs i vissa fall vara stängda för cyklar, men just det kollar man ju lättast upp på plats.

klart man måste reka så man tar sig fram. så det inte blir som mellan panama och colombia där det inte ens finns en väg. (men kanske stig:)?

men att vara öppen för alternativ är en god del av upplevelsen, inte minst leder till att man ser sig om lite, både på karta och irll.

jo grusvägar är väl mest intressant i mera obygd. och som du säger ta en bort frpn jobbiga vägavsnitt. men nere i europa finns ofta rätt effektiva vandringsstråk med fint grus längs fina vyer som kan vara både genväg och bra upplevelse. de kan iofs i vissa fall vara stängda för cyklar, men just det kollar man ju lättast upp på plats.
Som sagt, jag tror det är en personlighetsfråga hur lös planering och hur mkt improvisation man är bekväm med. Om det leder till osäkerhet och därtill kopplad stress och målet är en mentalt avkopplande semester är det sannolikt inte rätt val.

TS har ju sagt att vyer och upplevelser är ointressanta. Jag tror att om man försöker hitta "enklaste och lättaste vägen" så tror jag att man i mkt stor utsträckning hamnar på asfaltsvägar. Finnas säkert undantag men jag tror de är just undantag.

Håller med GoranS att färjan Nynäshamn - Gdansk är bästa alternativ. Man kan förkorta den svenska sträckan (ingenting fel med att cykla i Sverige, men det gör man varje dag ju) och ägna mer tid på kontinenten - samt köra Tarvisio (knappt 820 höjdmeter) istället för Brennero

https://ridewithgps.com testade jag och i sverige tar den helt otroliga omvägar. En sträcka jag cyklar som är 10 mil blev till 17 mil när man använde den kartan. Känns som man inte vågar lite på den alls i andra länder då.

En sådan tur kräver en del förberedelser för största chans att få en njutbar tur. Det går att hitta cykelbara vägar i de flesta länder och regioner - och på vissa ställen riktigt vackra sådana. Vilket gör att du kanske behöver bestämma - är det några områden / städer du skulle vilja besöka särskilt?

Efter det kan man börja titta på rutt i detalj mellan de ställen som är av intresse. Alltså att titta på sträckan
Uppsala - Skåne (för färja till Travemünde till exempel) först, sen vidare genom Danmark eller Tyskland. Jag gillar papperskartor för översikt då man kan se mycket på en gång. I Tyskland finns ADFC:s cykelkartor. Brukar finnas i skala 1:100 000 - 1:250 000. Kartor med cykelvägar (som gamla banvallar) är bäst. Men vanliga kartor (typ blå kartan i Sverige) fungerar också. För digital planering är https://www.openstreetmap.org och lager "Cykelkarta" trevligt. Även https://openrouteservice.org/ där du i princip kan fylla i Uppsala - Rom och få en rutt.

Du behöver också göra en tidsplanering, inklusive dagar då och då med lite med vila. Hur tänker du cykla - är det randonnée-stil med 20-30 mil per dag, lätt packning och mest vandrarhem/hotell? Eller är det klassisk touring med cykelväskor, tält och kanske 5-10 mil per dag? Eller något mellan?

Sen vad gäller rutt har jag åkt delar av sträckan via Rhen. Det var fint. I Sverige (ca 70 mil) finns många alternativ - har åkt via Gnesta, Norrköping, Gränna, Markaryd (gamla E4) till exempel.
Tänkte faktiskt bo ute.
I sverige har jag haft med mig en sån hängande hammock: https://www.lightinthebox.com/en/p/...ark-blue-dark-green_p6804993.html?prm=1.3.0.5

Har funkat bra med det och ett tunnare täcke.

15-25 mil per dag är mitt mål.
Snitthastigheten kommer nog va dålig men jag cyklar ofta 10-15 timmar per dag när jag gör längre sträckor i sverige.

https://ridewithgps.com testade jag och i sverige tar den helt otroliga omvägar. En sträcka jag cyklar som är 10 mil blev till 17 mil när man använde den kartan. Känns som man inte vågar lite på den alls i andra länder då.
Vill du ha enkelhet är troligen Komoot ett bättre val.

RideWithGPS går att få till bra rutter med. Jag brukar dock utgå från rutter för bil (med Avoid highways ikryssat) och sedan detaljjustera. Men jag planerar också ner till nivån att jag väsentligen undersöker varje vägavsnitt. Sen spelar kartkälla roll för hur ruttningen blir i RWGPS.

Komoot har funkat väldigt bra de gångerna jag har planerat rutter. Dock aldrig till Italien. Man klickar på startplats och målplatsen och vips så tar Komoot fram en bra väg. Du kan välja på vägcykel, turist, grus eller skog.

Komoot ger dig ruttförslag givet vilken cykeltyp du vill använda (mtb, roadbike..) Du kan enkel be programmet plotta fram småvägar att nyttja.
15-25 mil/dygn tycker jag själv låter en aning för ambitiöst. Jag skulle utgå fr antal h i sadeln som kan accepteras. Jag vill jag ha max 7h så att det finns tid att se ngt under resans gång.
Kanske upptäcker du att berg blir den stora behållningen? Det är i alla fall min erfarenhet. Dvs, platt(=trist) och berg (=njutning).?

Komoot ger dig ruttförslag givet vilken cykeltyp du vill använda (mtb, roadbike..) Du kan enkel be programmet plotta fram småvägar att nyttja.
15-25 mil/dygn tycker jag själv låter en aning för ambitiöst. Jag skulle utgå fr antal h i sadeln som kan accepteras. Jag vill jag ha max 7h så att det finns tid att se ngt under resans gång.
Kanske upptäcker du att berg blir den stora behållningen? Det är i alla fall min erfarenhet. Dvs, platt(=trist) och berg (=njutning).?
Personligen håller jag helt med och planerar mina cykeläventyr till mkt stor del baserat på vilka backar jag vill cykla (uppför).

Nu verkar ju dock TS totalt ointresserad av upplevelser och att se saker utan vill bara transportera sig med minsta möjliga ansträngning och då är ju höjdmeter en given fiende. Att med den inställningen kunna klara 20 mil/dag tycker jag inte låter orimligt givet att det inte är galen motvind. Var något år nere i Dolomiterna då jag hade 15-16 mil/dag över 8,5 cykeldagar och det var rejält mkt mer kuperat än det TS kommer att "drabbas av" så att i platt terräng klara 20+ mil tycker jag inte låter överdrivet givet att TS har gjort den cyklingsmässiga hemläxan hyggligt.

Gör det enkelt för dig. Om du likt föregående talare tar dig till Gdansk, så hoppar du på Eurovelo 9 som tar dig hela vägen ned till Trieste vid Adriatiska havet. Väl där byter du och hoppar på Eurovelo 8 som tar dig sista biten till Venedig. Sträckan genom Tjeckien och Österrike är välskyltad, och för resten av sträckan är det lätt att hitta gpx-filer.

Personligen håller jag helt med och planerar mina cykeläventyr till mkt stor del baserat på vilka backar jag vill cykla (uppför).

Nu verkar ju dock TS totalt ointresserad av upplevelser och att se saker utan vill bara transportera sig med minsta möjliga ansträngning och då är ju höjdmeter en given fiende. Att med den inställningen kunna klara 20 mil/dag tycker jag inte låter orimligt givet att det inte är galen motvind. Var något år nere i Dolomiterna då jag hade 15-16 mil/dag över 8,5 cykeldagar och det var rejält mkt mer kuperat än det TS kommer att "drabbas av" så att i platt terräng klara 20+ mil tycker jag inte låter överdrivet givet att TS har gjort den cyklingsmässiga hemläxan hyggligt.
det är som en helt ny värld öppnar sig. har du cyklat på riktigt och inte bara på internätet? ;)

Uppsala - Skåne (för färja till Travemünde till exempel)

Travemunde ? Det ligger helt fel ! Varför inte färja till Polen ( Swinoujscie ) , sen ner längs Oder floden ( på tyska sidan , men kan man cykla lite på polska också ) , sen in till Tjeckien och vidare genom Österrike . Ca 8200 höjdmeter ( på 1280 km ) , och längsta ( högsta ) klättring är från 800 m till 2500 m ( Zell Am See - Heiligenblut ) . Det är ca 640 höjdmeter /10 mil ( snitt ) , men klart mest i Alperna .

Det jag visar nere , kan man naturligtvis "justera" lite ( eller mycket ) .

Senast ändrad:
Gör det enkelt för dig. Om du likt föregående talare tar dig till Gdansk, så hoppar du på Eurovelo 9 som tar dig hela vägen ned till Trieste vid Adriatiska havet. Väl där byter du och hoppar på Eurovelo 8 som tar dig sista biten till Venedig. Sträckan genom Tjeckien och Österrike är välskyltad, och för resten av sträckan är det lätt att hitta gpx-filer.

Man behöver inte ens GPX-filer om man kör RidewithGPS! Där finns alla EuroVelo-rutter och många nationella/regionala rutter inlagda i kartlagret OSM Cycle (exempel bifogat). Det är så jag nästan helt utan ruttplanering tagit mig från Sverige till Italien. En viss övergripande plan om vilka ställen man helst vill passera är dock bra, särskilt om man har vänner längst med vägen osv.

Bilagor

• Screenshot_20220331-165149_Ride with GPS.png
    Screenshot_20220331-165149_Ride with GPS.png
    150.4 KB · Besök: 51
Travemunde ? Det ligger helt fel ! Varför inte färja till Polen , sen ner längs Oder floden ( på tyska sidan , men kan man cykla lite på polska också ) , sen in till Tjeckien och vidare genom Österrike . Ca 8200 höjdmeter ( på 1280 km ) , och längsta ( högsta ) klättring är från 800 m till 2500 m ( Zell Am See - Heiligenblut ) . Det är ca 640 höjdmeter /10 mil ( snitt ) , men klart mest i Alperna .

Det jag visar nere , kan man naturligtvis "justera" lite ( eller mycket ) .

Om man som TS vill undvika stigningar säger jag att rutter som inkluderar Großglockner Hochalpenstraße är fel.
1651684120989.png

Att det sen är en kul väg med otroligt fina vyer är en annan sak. Enda nackdelen är att den är lite för stor och bred och lite för mkt trafik, i alla fall dagtid under säsong, för att vara riktigt mysig och rofylld.

Senast ändrad:
OK ; en låååååååång klättring , men resten är mycket trevligare ( enligt mig ).
"Din" tyska delen är lite , hmmm , sådär ?
Lovar dig ; det är FANTASTISK cykling från Swinoujscie till tjeckiska gränsen ( Polen och
Tyskland ) och sen Tjeckien med tjeckisk öl ; kan det bli bättre ?

Det är tyvärr på polska , men vill bara visa lite bilder ( han cyklar UPP , altså från Tjeckien till Swinoujscie )

Senast ändrad:
OK ; en låååååååång klättring , men resten är mycket trevligare ( enligt mig ).
"Din" tyska delen är lite , hmmm , sådär ?
Lovar dig ; det är FANTASTISK cykling från Swinoujscie till tjeckiska gränsen ( Polen och
Tyskland ) och sen Tjeckien med tjeckisk öl ; kan det bli bättre ?
Min tyska del? Jag föreslog i detta inlägg en rutt som över huvud taget inte går genom Tyskland.

F.ö. kvaliteten på vägen på tredje sista bilden i den RR du länkade ska det till fantastiska bergsvyer för att jag ska godta. :sneaky:

Senast ändrad:
Bummer, cyklade upp dit en gång från Zell am See, Grossglocknervägen, till Edelweisspitze 2571, superfint ! Men nog lite jobbigt med packning.

bg3.jpg

bg5.jpg

bg7.jpg

Har väl hänt att jag råkat cykla några mil i verkligheten:

Senast ändrad:
Som sagt, jag tror det är en personlighetsfråga hur lös planering och hur mkt improvisation man är bekväm med. Om det leder till osäkerhet och därtill kopplad stress och målet är en mentalt avkopplande semester är det sannolikt inte rätt val.

TS har ju sagt att vyer och upplevelser är ointressanta. Jag tror att om man försöker hitta "enklaste och lättaste vägen" så tror jag att man i mkt stor utsträckning hamnar på asfaltsvägar. Finnas säkert undantag men jag tror de är just undantag.
i det här fallet där det tydligen skall sträckköras på ett sätt lika roligt som att sitta hemma på trainer är noggrann planering säkert värdefull.
planeringen av det nödvändiga kaloriintaget och dess genomförande skall bli intressant att följa.

Är ju inte direkt ödemark eller Norrlands inland personen ska cykla genom så med lite framförhållning tycker jag inte att matinköp borde vara ngt större problem. Dessutom, om man håller intensiteten på en måttlig nivå (vilket mitt intryck är kommer att vara fallet här) behöver man inte trycka i så mkt energi för att hålla sig rullande utan att bonka. Möjligen kan väl söndagar vara något att vara lite vaksam på, i alla fall om rutten går genom Tyskland.

Senast ändrad:
Är ju inte direkt ödemark eller Norrlands inland personen ska cykla genom så med lite framförhållning tycker jag inte att matinköp borde vara ngt större problem. Dessutom, om man håller intensiteten på en måttlig nivå (vilket mitt intryck är kommer att vara fallet hr) behöver man inte trycka i så mkt energi för att hålla sig rullande utan att bonka. Möjligen kan väl söndagar vara något att vara lite vaksam på, i alla fall om rutten går genom Tyskland.
och att många restauranger har ruhetag på måndagar.

Tillbaka
Topp