D_R bygger LEDlampor, NightOwl

Fick min NightOwl MKII igår och körde första rundan samma kväll.

NO lampan sitter på hjälmen och på styret sitter det en Gemini Olympic.

Det första som slår mig är att NO lampan har en ovanligt bra spridning för MTB. Gemini lampan har en väldigt bred spridning helt utan spot. NO lampan har också en schyst spridning men en väl definierad och stark spot som passar min typ av cykling perfekt.

Skriver mer om några dagar då jag testat lampan mer utförligt.

2013-10-1619.54.04.jpg

2013-10-1619.54.38.jpg

2013-10-1619.54.31.jpg

IMG_4173.JPG

Hallå Jöns,
Jag tänkte lämna en kommentar till den ypperliga lampan du satt ihop till mig. Jag har alltså, för de som inte vet, på begäran fått en lampa byggt till mig - en NighOwl MKII.
Den användes under mitt deltagande i ultra-racet Fireweed400/Race Across Alaska i somras. 64 mil landsväg i Alaska på 33 h.
Galet!
IMG_4120.JPG

IMG_4279.JPG

Jag hade faktiskt inte testkört MKII något innan tävlingen, men den gjorde sitt jobb. 6 h konstant var den igång, nästan hela tiden på max-effekt. Det är mörkt i vildmarken.
Jag har testat många lampor innan, bland annat från Hope-Vision serien. Men efter NightOwl kommer jag aldrig vilja ha en annan lampa.
Fästet är smidigt, av och på. Batteripaketet stort som en knytnäve ryms i ryggfickan, ryggsäcken eller fäst under styrtappen - smidigt.
Den enda kritiken jag kan lämna är att det visslar/tjuter lite från fästet i fartvinden. Enkelt åtgärdat med lite eltejp. även om det medför att av/påsättning av lampan försvåras något.
Riktigt fint att man kan få lampan custom färgad också.
Ser fram emot fler projekt, pendlarlampan speciellt.

Så vill ni ha en riktigt fräsig, handgjord lampa så beställ en NightOwl. Grymt jobbat Jöns!

Tack!

Istället för att spamma ner andras trådar fyller jag på med några bilder här istället :)

Bilagor

• 20131102_230236.jpg
    20131102_230236.jpg
    68.6 KB · Besök: 157
  • 20131101_185111.jpg
    20131101_185111.jpg
    73.7 KB · Besök: 161
  • 20131101_185101.jpg
    20131101_185101.jpg
    88.2 KB · Besök: 166
  • 20131013_221403.jpg
    20131013_221403.jpg
    75.1 KB · Besök: 158
  • 20131017_230648.jpg
    20131017_230648.jpg
    95.6 KB · Besök: 170
Har nu kört en del med lampan (2,5 ggr) och jag tycker den fungerar bättre än jag hade räknat med. Var lite orolig att det skulle slå ut styrlampan pga ljusstyrkan så att den skulle bli för svag men har inte varit något problem alls och i och med att ljusbilden på denna lampa är bredare än den jag hade innan så fungerar det mycket bättre i terrängen än den tidigare lösningen. Man kan planera spåret bättre och tidigare och kan definitivt hålla högre fart med kontroll (och med visst självförtroende) in i svårigheterna. Fästet är stabilt och flyttar sig inte som jag haft problem med tidigare gummibandslösningar. Tog dock lite tid att få till fästet rätt på hjälmen så att ljusbilden hamnade där man ville ha den. Kapade inte buntbanden för fästet heller utan satt ekerreflexer i dom, ser säkert jättecoolt ut. Första kabeln från lampan till batteriet (utan förlängningen) hade jag nog valt att ha lite längre eftersom jag ofta kör bara med midjeväska och har batteriet i en bröstficka, så att man sluppit sladdret med lång sladd. Får se hur den förhåller sig till andra lampor i nån kommande grüppecükkling. Hur mycket lumen man än har så kan man ju alltid ha mer. Batteritiden tycker jag var en riktigt bra grej, tidigare vintern så var det i princip alltid en lampa som låg på gränsen när man var på väg ut ur skogen. Krävdes en extra lampa i ryggan, utan lampa så är man helt lost, speciellt nu utan snö.

Har ännu inte badat med grejerna eller kört i regn, hur vattentåliga är grejerna?

Slutligen kan man säga att det har blivit en renessans för man ser allt i ett nytt ljus vad gäller lampcykling i Lunsen (där jag ramlar omkring) ;) Känns lättare och mycket roligare att komma ut och träna och förhoppningsvis ger det ett ökat drag under galoscherna till slut. Slutsats: det är förbenat dyrt men kul med bra grejer och man glömmer alla problem som kostnader när man bara njuter i skogen. Återkommer med mer input om jag upptäcker något som jag tycker kan förbättras eller om den bara är bra hela tiden.....hmm snart behöver jag nog en styrlampa till också ;)

..eller.

/XIII

Kul att du är nöjd!
Ang vattentåligheten så har jag kört i ösregn med mina, har dock inte testat att sänka allt i vatten. Batteriet skall vara 100% vattentätt så det borde inte vara ngt problem. Drivarenheten är förseglad lika så lampan. Hör av dig om du badar med grejorna :)

Nu har jag visserligen lampor men det är ju apkul med folk som har lite skillz (oavsett i vad) och som fixar och donar med riktigt snygga saker...

Jag har två lampor kvar till utförsäljning pga två avhopp!
En röd/svart och en helröd lampa.
Säljes såklart färdigmonterade och som ett kit med batteri,fäste, laddare och 1 meter förlängningssladd.

1 veckas leveranstid.

Intersserad? Maila till NightOwl@jdid.se

Först till kvarn!

Bilagor

• 20131124_181723.jpg
    20131124_181723.jpg
    77 KB · Besök: 167
Jag måste säga att ett kort tag trodde jag faktiskt inte att du skulle ordna någon lampa i produktion. Men att nu se en färdig produkt som dessutom är skitfint gjord, snygg och massa smarta detaljer och som dessutom har ett riktigt bra pris är bara skitcoolt! Hatten av till dig! :)

En liten uppdatering i vintermörkret.
Jobbar på alla fronter, styrfästen och nya versioner av både nytt o uppgradering av gamla.
Först ut en uppdatering av MkII lampan med integrerad drivelektronik på baksidan av lampan.
mkII_v2.jpg

En pendlarlampa som jag har visat lite halvt förr. Denna också med inbyggd drivare.
enpetare.jpg

O sist ut ett monster. Blev inspirerad av en annan tråd och tänkte göra ett spexigt bygge :)

8XML.jpg

Om du tänker göra en pendlarlampa borde du försöka få till en bra avskuren ljusbild.
Det finns ju ett billigt lamphus som du skulle kunna "låna" reflektor/optik från.

ja, det kommer att bli en liten skärm som man kan välja att på eller inte. säg till om du finner en reflektor med max 20mm i diameter som 'skär' ljusbilden o riktar det översta nedåt.

Schysst!

Har du nån plan för fäste till pendlarlampan? Den ser ut som den skulle kunna funka som löp-lampa också ju, men då gärna med gummibandsfäste.

Dirty_rider skrev:
-------------------------------------------------------
> En liten uppdatering i vintermörkret.
> Jobbar på alla fronter, styrfästen och nya
> versioner av både nytt o uppgradering av gamla.
> Först ut en uppdatering av MkII lampan med
> integrerad drivelektronik på baksidan av lampan.
>
>
>
> En pendlarlampa som jag har visat lite halvt
> förr. Denna också med inbyggd drivare.
>
>
>
> O sist ut ett monster. Blev inspirerad av en annan
> tråd och tänkte göra ett spexigt bygge :)
>
>

I might have seen that.. http://reviews.mtbr.com/review-trail-led-halo-6000-lumen-helmet-light#slider-pro-2-8

En av invändningarna mot orginal-monstret var väl att passformen mot hjälmen blev sådär. Räknar med att du redan tänkt ut nåt riktigt smart universalfäste iofs. Men min enkla tanke är att man kunde sätta två leder längs rampen för att kunna justera in den tight. Och sen gummiband förstås! :-)

Ser fram emot Mk V!

Det blev lite kvalitetstid i verkstaden idag.
Mer eller mindre proof of concept, men lampan MkIV kommer att hysa 4st xmldioder :)

Bilagor

• 20131228_185857.jpg
    20131228_185857.jpg
    73.9 KB · Besök: 159
  • 20131228_185840.jpg
    20131228_185840.jpg
    84.5 KB · Besök: 157
  • 20131228_185450.jpg
    20131228_185450.jpg
    83.9 KB · Besök: 162
  • 20131228_185424.jpg
    20131228_185424.jpg
    79.7 KB · Besök: 148
Kört ett tag nu med Ugglan, grymt nöjd so far! Liten och smidig och lyser som fan.
Fem ugglor av fem från min bok ivartfall :]

Har tyvärr legat lite lågt pga mkt i kalendern i år.
Men det händer saker på RnD avdelningen.
Vad sägs om en avskärmad pendlarlampa med kolfiberskal?
några monsterLumen i skogen kanske?
några slimmade lampor med expanderings möjligheter :)

Dirty_rider skrev:
> Men det händer saker på RnD avdelningen.
> Vad sägs om en avskärmad pendlarlampa med
> kolfiberskal?

Intressant, nu blev jag nyfiken. Berätta mer.

/Håkan

Har några kvar pga sista-minuten återbud ifrån ifjor.
Har utöver de på bilden en helröd och en silver,blå,silver också.
De som finns kvar kan såklart kombineras i olika färger om man så vill. Den chromade lampan har sett lite äventyr och har lite skrapmärken (kanske går att polera bort) på baksidan samt en tillverkningsmiss (dock bara kosmetiskt).

Bilagor

• IMG_8126.JPG
    IMG_8126.JPG
    112.5 KB · Besök: 155
Dirty_rider skrev:
> Har några kvar pga sista-minuten återbud ifrån
> ifjor.
> Har utöver de på bilden en helröd och en
> silver,blå,silver också.
> De som finns kvar kan såklart kombineras i olika
> färger om man så vill. Den chromade lampan har
> sett lite äventyr och har lite skrapmärken
> (kanske går att polera bort) på baksidan samt en
> tillverkningsmiss (dock bara kosmetiskt).

Är den längst till höger svart/orange/svart? Eller är det min skärm som luras? Om den är det vad kostar den?

svart/röd/svart
Min kamera luras också lite med sin vitbalans.
Om du är intresserad så skicka ett mail till nightowl@jdid.se så kan vi ta detaljerna där.

Lite nytt på konceptbordet :)

Ny modell i NightOwl serien :)
Huset är mindre och lättare än föregångaren, endast 30g och helt i aluminium.
Själva fästet är ej med på bild, men höjden bygger lika mycket som i jämnförelsebilden längst ned.

20150101_191851.jpg

20150101_191908.jpg

20150101_191912.jpg

20150101_191739.jpg

Räknat lite men mest känsla och erfarenhet ifrån tidigare tester.
Alla lampor blir varma om inte fartvinden kyler ned dessa, huruvida denna nya modell har tillräcklig massa lämnar jag osagt för tillfället :)

Har tänkt på en produkt ett tag nu då jag har sett ett behov som många har haft.
Flertalet lampor som finns ute på marknaden har ingen indikator på hur mycket kräm det finns kvar i batteriet och finns det inget som är mer irriterande att man tar ett tomt batteri i tron att det är laddat?
Jag håller på att fixa till en krets+skal så att man kan antingen sätta denna i serie ifrån batteriet (passar såklart till alla befintliga batteripaket med 'magicshine'anslutningen) eller bara koppla in snabbt o lätt för att läsa av status.
Fyra stycken blåa leds visar statusen (100%,75%,50% och 25%) på batteriet vid ett knapptryck på enheten.
Låter det som en bra idé? och kan det finns ngt intresse ifrån fler?
ursäkta min kvällsaktiga photoshoppade 3dbild :=)

Bilagor

• batt.jpg
    batt.jpg
    21.6 KB · Besök: 139
Tillbaka
Topp