Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:
Jag ville ha en markis lr liknande som man har till husvagnar. Det var cpdyrt så jag fixade lite själv. Har kostat 40kr för 3st kvastskafft 2st 5" spik och ett tältpinnepaket på Jula för 80kr.
Materialet är Sika pvcduk från skräpsäcken(massa småbitar ihop svetsade)

Markisen gårut 2m från bilen.

Har bara torrcampat på gården än så får se hur den funkar i verklighet på semestern.

Haha... Underskönt fulmeck!
?? ger jag din improviserade markis.

Dagens fulmek-tråden
Vernersson sa:
mikipedia_ sa:
Jag ville ha en markis lr liknande som man har till husvagnar. Det var cpdyrt så jag fixade lite själv. Har kostat 40kr för 3st kvastskafft 2st 5" spik och ett tältpinnepaket på Jula för 80kr.

Har bara torrcampat på gården än så får se hur den funkar i verklighet på semestern.

Haha... Underskönt fulmeck!
?? ger jag din improviserade markis.

Jamanlär vara lite finurlig ibland:-) nu har jagjutyp 800-1000kr å lägga på cykelprylar ist!

Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:

Bra idé. Vore bra med något liknande, men ut från bakluckan. För att kunna packa, meka, fika (bo?) obekymrad av regnet.

Dagens fulmek-tråden
LarsM sa:
mikipedia_ sa:

Bra idé. Vore bra med något liknande, men ut från bakluckan. För att kunna packa, meka, fika (bo?) obekymrad av regnet.

Man kan ju ta en bygel från ett dörr/lucklås och ha en infästning i bilen istf två som jag har till takräcket

Dagens fulmek-tråden
LarsM sa:
mikipedia_ sa:

Håller med! Bra idé och jag tror att jag kommer köra på samma när nästa raodtrip som genomförs!

Dagens fulmek-tråden
Blev uppmanad att göra mig neonsynlig inför långtur. Hittade en löpväst på ÖB som grovt passade på pumpan från topeak. Fram med nål&tråd och tråckla till formen grovt. Presto!
20160801_103551-1-1.jpg

Dagens fulmek-tråden
Den kommer bara klara av torrjuck.
Regnar det så fylls den av vatten och ett tu tre ejakulerar den ett antal liter vatten och tapetserar sig runt alla o allt som befinner sig under samtidigt som tältpinnarna karateflyger in i bilplåten.

mikipedia_ sa:

Dagens fulmek-tråden
Adam K sa:
Regnar det så fylls den av vatten och ett tu tre ejakulerar den ett antal liter vatten och tapetserar sig runt alla o allt som befinner sig under samtidigt som tältpinnarna karateflyger in i bilplåten.

mikipedia_ sa:

Haha ja du var positiv:-) ja det visar sig vad det lider.

Dagens fulmek-tråden
mikipedia_ sa:

litet tips e o göra ena benet kortare än de andra får du en naturlig avrinning åt de håll du sätter de benet funkar kalas hade nämligen en liknande historia fast bakåt på gamla verkstadsbussen där vi gjorde den modifieringen för o avleda vattnet

Dagens fulmek-tråden
Man får ju spetsa till det hela lite för läsarnas nöje.
Men se upp (bokstavligen) vid regn :)

mikipedia_ sa:
Adam K sa:

mikipedia_ sa:

Haha ja du var positiv:-) ja det visar sig vad det lider.

Dagens fulmek-tråden
Kände inte för att betala 60 spänn – på rea – för specialverktyget TL-FC15 från Shimano för att få bort vevarna från mitt octalink vevlager, så jag tog en vagnsbult och en lättmetallbricka från en skruv-, mutter- och bricksats från Clas Ohlson och toppade med lite maskeringstejp istället.
fulmek.jpg

Brickan, som är för vek i sig, behövs för att inte kanterna på bultskallen av härdat stål ska gnagas sönder och viker sig inte av trycket då den har bara försumbart större diameter än bultskallen. Maskeringstejpen lindas så många varv att bulten hamnar i mitten av hålet och inte hakar i stoppet på veven.

(Jodå, det var först på tredje försöket det lyckades. Först tryckte jag in den veka brickan på en mindre bultskalle i hålet, så den fick tryckas ut igen från andra sidan. Sedan lade jag på flera brickor på bulten, så att vevavdragarverktyget inte fick fäste, utan ett par varv gängor i veven förstördes. Gör inte så!
Mynt ska tydligen också vara för mjuka för att fungera som ersättning.)

Dagens fulmek-tråden
Brukar trampa förbi den här, OT, men nog är det fulmek alltid... Den där frambakrutan är inte riktigt original på den platsen...

DSC_0516.JPG

Dagens fulmek-tråden
[OT]
mikipedia_ sa:
h.g.j sa:
Brukar trampa förbi den här, OT, men nog är det fulmek alltid... Den där frambakrutan är inte riktigt original på den platsen...

Men fyyyyyyy dom har förstört en så fin Bm Boxer!

Klart fantasifult men ack så fel!

Jag kan glädja dig med att missfostret inte ens i något tidigare liv varit en 350... :)

För stunden kommer jag inte ihåg vad det är för märke och jag har bara kikat på håll, men det enda som börjat sina dagar i norden på den där är SAAB bakluckan...har för mig att det är någon öststatare, men vad har den gjort för att förtjäna det där ödet...

[/OT]

Dagens fulmek-tråden
Försökte köpa en Shimano luftningstratt men efter 4 butiker och ingen lycka blev det succe i lådan av bra att ha saker. En hårfärgsburk som tjejen använt gick att gänga i luftningsgängan på bromshandtaget. Sen va det bara att trycka upp bromsvätska o den funkade nog lika bra som en original!
Dessa flaskor är oxå super till att applicera kedjeolja med.

Bilagor

• tmp_3320-20160911_135858245696021.jpg
    tmp_3320-20160911_135858245696021.jpg
    138 KB · Besök: 114
Dagens fulmek-tråden
[OT]

h.g.j sa:
För stunden kommer jag inte ihåg vad det är för märke och jag har bara kikat på håll, men det enda som börjat sina dagar i norden på den där är SAAB bakluckan...har för mig att det är någon öststatare, men vad har den gjort för att förtjäna det där ödet...

Inte ens bakluckan är nordisk isåfall. Det ser väl vem som helst att den är från en Opel Kadett City? :D

Traktorn gissar jag på David Brown, men det är bara en total gissning. Morfar hade en sådan en gång, med samma
färger på ram och hjul.

[/OT]

Dagens fulmek-tråden
dnleriksson sa:
darkforce sa:
dagens fulmeck korsade ikeas tertial för 79:- med ett ledlysrör från biltema o vips fick man en bra arbetsbelysning

Den där såg ju kanon ut! Har lite dålig belysning i pannrummet där mekstället står så något liknande ska övervägas :-)

ledlysrören från biltema lyser riktigt bra o väger knapp nånting o e billiga dessutom

Dagens fulmek-tråden
Har haft problem med att min bakbroms får hela ramen att vibrera. Jag testade att dra åt broms och bromsskiva utan resultat. Jag har dragit mig från att börja testa mig igenom alla delar som skulle kunna orsaka problemet, men snubblade över en tråd på Mtbr där det konstaterades att det oftast berodde på resonans i ramen pga för lite gods i bakstaget (eller något). Hursomhelst provade jag att tejpa fast en liten bit armeringsjärn och att surra bromsslangen med eltejp. Resultat: knäpptyst bakbroms.

Bilagor

• IMG_0372.JPG
    IMG_0372.JPG
    290.4 KB · Besök: 126
Dagens fulmek-tråden
Hade egentligen tänkt att skriva en artikel om fenomenet fulmeck och har sparat lite bilder på en cykel som jag sett på pendlarparkeringen...

IMG_0431.JPG
IMG_0433.JPG
IMG_0434.JPG
IMG_0435.JPG

Dagens fulmek-tråden
Imponerande det där bakhjulet, ett inskarvat footy nav där ekarna är skarvade med ståltråd. Jag bara antar att hjulet dessutom är spikrakt...

Dagens fulmek-tråden
Inte mycket till mek men fult var det. Fick låna ut styrlampan till en lamplös polare häromkvällen och den passade ju inte jättebra på hjälmen utan fästen, men skogen erbjöd ett alldeles gratis fäste :-)

DSC_0065.JPG

Tillbaka
Topp