Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Valhalla_ sa:
Vernersson sa:
Valhalla_ sa:
Sådär.. knopp klar. Kostnad= nada.. :-D
Kanske man skulle fixa en returdämpningsknopp också, då även den är borta.

Med all tillbörlig respekt för kunnandet så måste jag ändå säga att saker som konstrueras i CAD och fräses ur ett stycke aluminium med en styrd fräs inte är fulmek.... Det är FINmek :-P

Med det sagt så....... Schnuggt jobbat!!! ??

Tackar ?

Finns ju ingen "Dagens finmek-tråden"-tråd så tyckte väl det platsade hyfsat här. Men du har kanske en poäng ?

Dagens snygg-mek finns https://happyride.se/forum/read.php/1/772562 :)

Dagens fulmek-tråden
När man skall såga och inser att man glömt mothållet till cirkelsågen hemma...

Bilagor

• fulmek.jpg
    fulmek.jpg
    371.3 KB · Besök: 184
Dagens fulmek-tråden
Gav tipset till non dude hör på forumet att spänna fast sin lösa shimano hollowtech vevarm med en starnut och topcap. Funkar förvånansvärt bra o ligger snugg mot veven, Tyvärr raderat bilden. O cykel stulen. Men jag hade även en bekant för herrans massa år sedan, innan alla fancy stänkskärmar fanns för dämpad gaffel, som banka in en starnut i styr-röret på undersidan istället o spännde fast stänkan. Det är lite smartmek

Dagens fulmek-tråden
Ett försök att bygga ett undre kedjestagsskydd till en Genius av Loctite kitsuglue. Får se om det hårdnar eller ens fastnar?

Bilagor

• IMG_20190718_110829.jpg
    IMG_20190718_110829.jpg
    235.9 KB · Besök: 136
Dagens fulmek-tråden
Vet att detta gjorts av medlemmar tidigare iallafall så skar jag ut lite mudhugger av bordsunderlägg.

halv genomskinliga underlägg med älgar var det enda jag hade hemma så det fick duga.

Bilagor

• IMG_20190721_181926.jpg
    IMG_20190721_181926.jpg
    462.7 KB · Besök: 171
  • IMG_20190721_181938.jpg
    IMG_20190721_181938.jpg
    238.1 KB · Besök: 107
Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
MtbIte sa:
Vet att detta gjorts av medlemmar tidigare iallafall så skar jag ut lite mudhugger av bordsunderlägg.

halv genomskinliga underlägg med älgar var det enda jag hade hemma så det fick duga.

Körde också ett gammalt underlägg. Pimpade den med en klibba med ?

Bilagor

• P_20190722_131609.jpg
    P_20190722_131609.jpg
    261.7 KB · Besök: 134
Dagens fulmek-tråden
Behövde akut en konnyckel till ett gammalt cykelskrälle, men orkade inte åka iväg och köpa en cykelspecifik, så jag tog fram vinkelslipen och karvade lite i en gammal Bahco-nyckel istället! ?

IMG_20190725_083201456_HDR2.jpg

Dagens fulmek-tråden
Örjan Lax sa:
Behövde akut en konnyckel till ett gammalt cykelskrälle, men orkade inte åka iväg och köpa en cykelspecifik, så jag tog fram vinkelslipen och karvade lite i en gammal Bahco-nyckel istället! ?
Men det där är väl inte fulmek, snarare standardmek, vem har inte en sån nyckel.

Dagens fulmek-tråden
itisasitis sa:
Min gräsklippare saknade (obligatorisk) ölburkshållare. En plastkruka och lite silvertejp löste problemet!

Det där är ju en perfekt morot när man känner att det känns trist med gräsklippningen. Man kanske till och med blir sugen att klippa grannarnas gräsmattor?

Dagens fulmek-tråden
Berk sa:
velovin sa:
Hittade inte "Trött på mina tänder"-tråden, men den här cykeln platsar här också.

Obs. Inte min cykel!

Men den är otroligt! Tyckte först att man inte kan cykla på den, men såg senare att man har svetsat tillsammans all länkar i kedjan.

Svetsad kätting i ramen och bygellås runt en eker. Nånting haltar betänkligt.

Dagens fulmek-tråden
Med den lite småruffa svetsfogen på diagonalröret parat med rikliga mängder rost känns det bara som en tidsfråga innan den går av på ett väldigt obehagligt sätt.

Jag har sett den cyklas på, personen hade inte integralhjälm.

Dagens fulmek-tråden
B91C0885-92D1-4E00-8495-63D7CDAB7875.jpeg

Vajern till dödmansgreppet på gräsklipparen rostade av. En bit fastnade i höljet. Lösningen fick bli bromsvajer samt hölje från cykelavdelningen. Ringkabelsko som gängades fast i mekanismen. Kanske inte så läckert, men billigare lösning än originalgrejor.

Dagens fulmek-tråden
weldion sa:
Vajern till dödmansgreppet på gräsklipparen rostade av. En bit fastnade i höljet. Lösningen fick bli bromsvajer samt hölje från cykelavdelningen. Ringkabelsko som gängades fast i mekanismen. Kanske inte så läckert, men billigare lösning än originalgrejor.
Är det en sån där värdelös där motorn stannar om man inte håller in handtaget? Usch.

Dagens fulmek-tråden
Rattnalle sa:
weldion sa:
Är det en sån där värdelös där motorn stannar om man inte håller in handtaget? Usch.
Precis.

Tillbaka
Topp