Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Ledsnade på rövvätan, så jag byggde en ass saver av mjölkkartong + två buntband. Funkade ändå över förväntan.

Bilagor

• 20191113_153549.jpg
    20191113_153549.jpg
    315.3 KB · Besök: 305
Dagens fulmek-tråden
Dagens fulmek-tråden
Behövde en extra skärm imorse. Tog en barnpenselförpackning å bara satte dit den med två små klipp om ca1 cm för railsen. Den funkade bra för var torr om stjärten när jag kom fram?

Bilagor

• 20191114_062423.jpg
    20191114_062423.jpg
    149.8 KB · Besök: 282
Dagens fulmek-tråden
Dämparpumpen vill inte samarbeta längre. Funkar med gaffel men inte där bak. Måste vara packningen som svält. Skitpump.

Klippte ut en tunn packning från en slang och mycket riktigt nu öppnar det!
Tyvärr är visst slang bara certifierat till 150psi...helt omöjligt att få i mer. Nu är i all fall skiten monterad på hojen.

Jag får väl stå i backen och tigga pump...

Möjligt att det funkar om jag haft en stor nog stans för ytterdiametern.

Dagens fulmek-tråden
Lagerbytet i mitt bakhjul gick inte riktigt som tänkt :
IMG_0755.jpg

Om det inte framgår på bilden så är hela flänsen där "muttern" som håller fast bromsskivan borta, jag fick karva bort de deformerade resterna med morakniv (aluminium är imponerande mjukt) för att få dit lager och endcap.

Så hur löser vi detta problem då:
IMG_0832.jpg

Sådärja
IMG_0754.jpg

Detta är en temporär lösning tills mitt nya bakhjul dyker upp, sedan blir detta ett reservhjul.

Dagens fulmek-tråden
Kneecap sa:
Tjena!

Living on the edge!

Ytterligare en pluspoäng till IS enligt mig. Om man drar gängpaj så går det oftast att lösa med en mutter.

Drar man det på sexskruvs (eller vad nu motsvarigheten blir på svenska) är ju lösningen en helicoil eller tom en skruv en storlek upp dock.

Dagens fulmek-tråden
dagens fulmeck utan bild kärvande guide bromshantag demonterades ena gick smidigt o slipa till o återmontera andra så var gummitätningarna torrspruckna.... hmmmmmm vänta på nya neeeeeee sneglar på ett par gamla shimano br m396 bromsar i skrotlådan.

inspekterar dom o inser de verkar va samma diameter på kolven river ner o upptäcker glädjerikt de e exakt samma gummitätningar i shimano handtagen som i guide swip swop så sitter de nya tätningar o guide handtagen e som nya

så nu återstår de o se om myten e sann att packningarna i shimano inte tål dot-olja ;)

Dagens fulmek-tråden
darkforce sa:
dagens fulmeck utan bild kärvande guide bromshantag demonterades ena gick smidigt o slipa till o återmontera andra så var gummitätningarna torrspruckna.... hmmmmmm vänta på nya neeeeeee sneglar på ett par gamla shimano br m396 bromsar i skrotlådan.

inspekterar dom o inser de verkar va samma diameter på kolven river ner o upptäcker glädjerikt de e exakt samma gummitätningar i shimano handtagen som i guide swip swop så sitter de nya tätningar o guide handtagen e som nya

så nu återstår de o se om myten e sann att packningarna i shimano inte tål dot-olja ;)

Haha, tyvärr är den sann... Så beställ nya tätningar direkt :p

Dagens fulmek-tråden
darkforce sa:

Högst sannolikt är tätningarna i shimanobromsar gjorda av NBR eftersom de kör med mineralolja. Detta material tål inte dot vätska.

Dagens fulmek-tråden
kais01 sa:
fast så länge det är åtskruvat och på plats lär det fungera? kolvens packning kan dock bli kritisk när den börjar svälla...

Jag vill minnas en gammal groda en vän till mig ( nämner inga namn men...) gjorde inom detta område. I det fallet blev det sopor av alla tätningar.

Dagens fulmek-tråden
kais01 sa:
fast så länge det är åtskruvat och på plats lär det fungera? kolvens packning kan dock bli kritisk när den börjar svälla...

Nej, det kommer gå åt pipan, det är bara en tidsfråga. Särskilt när det rör sig om dynamiska tätningar, då går det åt pipan fortare.

Dagens fulmek-tråden
ja jag skulle inte vilja testa just på bromsar iaf. men ni har alltså förstahandsuppgifter på att detta går åt helvete..?

annars mycket nys därute, en välspridd myt är t ex att stekpannor i gjutjärn inte skulle tåla diskmedel.

Dagens fulmek-tråden
kais01 sa:
ja jag skulle inte vilja testa just på bromsar iaf. men ni har alltså förstahandsuppgifter på att detta går åt helvete..?

annars mycket nys därute, en välspridd myt är t ex att stekpannor i gjutjärn inte skulle tåla diskmedel.

Det är inte nys att tätningar gjorda för mineralolja försvinner i dot vätska...

Dagens fulmek-tråden
Jag har förstahandsuppgift på att det omvända iaf inte fungerar. Renoverade ett par gamla Hayes och tänkte jag skulle testa mineral istället för DOT för att slippa den skiten. Resulterade i att alla packningar i huvudcylinder och ok svällde upp till dubbla sin storlek efter 24h. Försökte återställa genom att torka av och lägga i DOT-bad igen, men 4 månader senare är det ingen skillnad.

Dagens fulmek-tråden
marr sa:
kais01 sa:

Man använder bromsolja för färgborttagning ibland. Dess upplösande egenskaper är inte att förakta. Som exempel brukar det vara enda stället i motorutrymmen där lacken är krackelerad pga spilld bromsolja.

Dagens fulmek-tråden
marr sa:
kais01 sa:

och de verkligen löser upp sig har du sett hända? att de sväller upp är annars det man hör. bromsvätska är väl besläktat med glykol, inte så bra på att lösa upp gummislangar direkt.

alltså, anser inte man ska förväxla eller byta dessa vätskor, men kunde vara intressant med förstahandsuppgifter om vad som händer. svullna packningar är ju inte ett problem så länge de ligger på plats. löser de verkligen upp sig vore det en annan sak.

Dagens fulmek-tråden
kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:

och de verkligen löser upp sig har du sett hända? att de sväller upp är annars det man hör. bromsvätska är väl besläktat med glykol, inte så bra på att lösa upp gummislangar direkt.

alltså, anser inte man ska förväxla eller byta dessa vätskor, men kunde vara intressant med förstahandsuppgifter om vad som händer. svullna packningar är ju inte ett problem så länge de ligger på plats. löser de verkligen upp sig vore det en annan sak.

Eftersom du inte verkar vilja tro på oss som säger att det INTE funkar så föreslår jag att du kontaktar Preacher här på forumet eller angrybikemechanic på Instagram.

Duger inte hans förstahandsuppgifter så kan vi nog aldrig övertyga dig....

Dagens fulmek-tråden
"funkar inte" är ett brett spektrum. Det han frågar är mer exakt vad som händer. Löser skiten upp sig? Tar det 15 minuter eller 15 år innan den är helt borta?

Det kan väl vara intressant att veta om man är så lagd. Själv är jag mer binär och löser problemet genom att hålla mig till mineralolja.

Dagens fulmek-tråden
DOT packning i mineralolja sväller. mineraloljapackning spricker i DOT vätska spricker och bryts ner. Sen hur snabbt beror på vilken typ av packning temperatur mm.

Dagens fulmek-tråden
Paco sa:
kais01 sa:
marr sa:
kais01 sa:

Eftersom du inte verkar vilja tro på oss som säger att det INTE funkar så föreslår jag att du kontaktar Preacher här på forumet eller angrybikemechanic på Instagram.

Duger inte hans förstahandsuppgifter så kan vi nog aldrig övertyga dig....

det låter ju som seriösa aktörer. men du menar alltså att dessa snubbar testat och sett vad som händer irl..? du kanske till och med hitta en länk:)?

det handlar inte om tro på, jag tror redan tillräckligt för att aldrig göra det där bytet. men samtidigt har jag hört liknande utsagor om diverse andra omöjligheter som vid närmare kontroll visar sig faktiskt inte stämma. så nu när vi har det på bordet och med happys samlade intelligens borde det gå få fram om just det här att aldrig byta vätsketyp verkligen stämmer.

egentligen.

annars kan ju darkforce här hos oss berätta hur det går.

Tillbaka
Topp