Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Ny gaffel men hittade ingen bromsadapter som passade. Tydligen var gamla gaffeln PM160 och nya är PM180, medan skivan är 203. Men det verkar kunna funka med en PM160-PM180-adapter plus några brickor. Förmodligen lär jag väl aldrig orka köpa rätt adapter nu när det lirar.

95357113_653561875484806_116039304689483776_n.jpg

Dagens fulmek-tråden
Köpte Vpace mtb barn vevar (som är egentligen Dartmoor) till min sons första lvgcykel. Köpte dom utan vevlager och utan drev, men Vpace skickade dom också utan bultar till Sram direct mount. Upptäckte att bultar till bromsskiv passar, men är 2 mm för långa. Lösningen hittade jag med en BB30 vevlager spacer. Det står på att den är bara för PF BB30, men det stämmer inte, den funkar också som Sram direct mount spacer. Som bonus flytar kedjelinjen sig 2.5 mm innåt, som kompenserar precis för skillnaden i kedjelinjen mellan lvg och mtb single klinga. Provat idag och funkar bra.

2020-04-30-22-29-04.jpg

Dagens fulmek-tråden
Jag råkade befinna mig i behov av en spruta till att fylla på tubeless gucka samtidigt som jag befann mig på Biltema.
IMG_20200430_203804.jpg

Väl hemma kompletterades sprutan med lite vacumslang jag hade liggande med 4mm innerdiameter, änden mot sprutan behövde jag skala av lite med en kniv då ytterdiameter på slangen var för stor, passformen var ok mot sprutan men jag drog även några lager tejp. I änden mot ventilen var istället innerdiametern för liten så jag nötte lite med en 6mm borr.

Fungerade helt ok!

Dagens fulmek-tråden
Jag råkade befinna mig i behov av en spruta till att fylla på tubeless gucka samtidigt som jag befann mig på Biltema.
Visa bilaga 413935
Väl hemma kompletterades sprutan med lite vacumslang jag hade liggande med 4mm innerdiameter, änden mot sprutan behövde jag skala av lite med en kniv då ytterdiameter på slangen var för stor, passformen var ok mot sprutan men jag drog även några lager tejp. I änden mot ventilen var istället innerdiametern för liten så jag nötte lite med en 6mm borr.

Fungerade helt ok!

En sån har jag fett i ?? gör smidigt

Dagens fulmek-tråden
Beror nog på handhavande, använt massor i liknande situation utan problem
Jag är av annan åsikt. Min erfarenhet är att det beror mer på hur hårt skruven sitter i gängan. En skruv med frisk skalle som rundras för att gängan oxiderat är hopplös att extrahera med grispitt, det har alla gånger slutat med att jag sitter med en knäckt grispitt av härdat stål i mitten av en skruv av mjukare material och ett problem som kräver större ingrepp än vad som var nödvändigt innan jag försökte använda grispitten.

Överanvända/utslitna skruvskallar dragna med ett måttligt moment och friska smorda gängor fungerar sannolikt pitten betydligt bättre på, jag kan dock inte minnas att detta är scenario jag själv råkat ut för.

Jag har sedan många år slutat köpa grispittar och tycker mig kunna ana något högre QOL ?

Dagens fulmek-tråden
Det låter ju misstänkt likt ett finmek om jag inte misstar mig? Visst, om singelspeedhjulet kom från en damcykel, då hade det varit en annan femma... (Bra tips du bjuder på f.ö.)

Dagens fulmek-tråden
Det låter ju misstänkt likt ett finmek om jag inte misstar mig? Visst, om singelspeedhjulet kom från en damcykel, då hade det varit en annan femma... (Bra tips du bjuder på f.ö.)
Haha, kanske det! Jag har hittat felet i alla fall; en av sex pawls i I9-frihjulet är kaputt. Lyckligtvis bör det tillfälligt gå att lösa genom att bara köra med 3 pawls, då de greppar tre och tre med lite offset för att få en jedra massa POE.

Dagens fulmek-tråden
Bilder huller om buller!
Köpte belysning till Pelagos rack men den gjorde sig inte alls bra. Stor och ful.
Rotade i källaren igår och hittade min gamla Blackburn Flea 2.0 som legat bortglömd runt åtta år. Använde en trasig Lezyne baklampa som stomme och en styrändplugg tillsammans med en bit rundstav. Blev väldigt nöjd med resultatet.
90226D6B-2AB8-458D-82C7-79E1DABAA6D6.jpeg
7C86F12C-25A2-4D59-9C35-A6444CD116AC.jpeg
212EBDD2-FE15-4140-AD06-F4E80BACFC83.jpeg
1C5CA64F-21F6-4AD2-933D-445FC893B853.jpeg
5F30D9C3-A34F-4A67-9B0A-FC44FF9110B2.jpeg

7CBA4056-500C-467A-AFFA-B3EB52FC9CC1.jpeg

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Tidigare ägare drog nog 2,5mm insexskruven till handtagen 15Nm istället för 1,5Nm, var precis att nyckeln greppade till att få ut dem? Hittade två phillipskruvar som passade i gängan men huvudena var lite för stora, så fram med "dremeln" och sedan passade både skruv och bits till handtagen!?
Visa bilaga 420341
Visa bilaga 420342

Den nerslipade skallen ser förvisso rätt rund ut men annars kan man sätta den gängade delen av skruven i en ”borrmaskin” så erhåller man en viss svarvande effekt ala fulmek ?

Dagens fulmek-tråden
Föregicks av "VA?!?! 700 spänn att byta ett jävla lager? Det där fixar jag lätt själv. Hur svårt kan det vara?"

hehe nej ? det är ett bushnell ebb som hade ett vevlager monterat med loc tita av värsta sorten. Standardverktyget från biltema passade inte men jag tror inte det hade gjort någon nytta med tanke mängden våld jag använde... stod Phil på vevlagret så det var säkert dyrt också. Nu sitter det ett billigt och bra Shimano i istället ?

Dagens fulmek-tråden
Smidigt sätt att räta en tillkrokad bakfälg på. Fälgen i fråga var en Mavic EX729 så det krävdes en hel del våld för att räta den.
Kanske inte någon metod jag skulle rekommendera för en fälg med känslig fälgkant. Men bucklorna i denna satt där sedan tidigare.
Nej målsättningen var inte att få den rak, endast mindre krokig.
IMG_2390.JPG

Tillbaka
Topp