Dagens fulmek-tråden

Dagens fulmek-tråden
Stiftet i min gamla biltema-kolsyrepump börjar bli slitet efter 20 år , den punkterade inte patronerna ordentligt men en ordentlig klump med aluminiumfolie löste problemet ?
IMG_0867.jpeg
IMG_0869.png

Dagens fulmek-tråden
Ryggan pajade när jag genade lite för tight i ett grindhål med två innebandyklubbor på ryggen i vintras . Klubborna fastnade men det var bara ryggan som pajade.…. (annars hade väl jag gått i backen och fått riktig misär). knuten på axelremmen fixades på direkten så jag kunde cykla hem men igår kväll tog jag till slut tag i resten som gick sönder.
IMG_0906.jpeg
IMG_0905.jpeg
IMG_0904.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Husmorstips eftersöks

Jag får inte längre fatt i gängorna för låsringen till bodyn på mitt gamla Hadley SS-nav. Har testat flera låsringar utan framgång.

Har rensat gängorna. Den gängar fel.

Har mer än lätt panik.

Dagens fulmek-tråden
Visa bilaga 723980
Med plattjärn och en rörstump gjorde jag en lamphållare till pakethållaren. Sitter bra med bara en skruv!
Jag har nyligen skapat ett liknande monster gjort av en fulkinesisk lampa och ett fulkinesiskt styrfäste.
Lampan har för långa kablar så jag lindade dem runt fästet för att ha någorlunda kompakt lösning. Knappen får sitta också bredvid huvudenheten.

Nu är det bara att bestämma vart dess gigantiska batteri ska monteras, och sedan är jag redo att blända alla mötande trafikanter!

1725544193613.jpeg

Dagens fulmek-tråden
Jag har nyligen skapat ett liknande monster gjort av en fulkinesisk lampa och ett fulkinesiskt styrfäste.
Lampan har för långa kablar så jag lindade dem runt fästet för att ha någorlunda kompakt lösning. Knappen får sitta också bredvid huvudenheten.

Nu är det bara att bestämma vart dess gigantiska batteri ska monteras, och sedan är jag redo att blända alla mötande trafikanter!

Visa bilaga 724018
Ditt ser ju ut som finmek! Men smart med flera lampor. Får kanske bredda mitt fäste så jag också kan blända mer? :) Jag har en styrväska som rymmer MÅNGA batterier!

Dagens fulmek-tråden
Men smart med flera lampor.
Den här är faktisk en enhet med tre LED:er. Den har tre inställningar: endast mittdiod, endast siddioder och alla tre. Linser och reflektorer är usla och den strålar lika mycket upp som ner. Dessutom drivs den av fyra 18650.

Jag har ärvt den lampan från en anhörig. Kan inte slänga den omedelbart, så den får väl tjäna på en pendelcykel. Ingen kommer säkert att vilja stjäla den om lämnad obevakad på parkeringen, så ful den är.

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden
Den här är faktisk en enhet med tre LED:er. Den har tre inställningar: endast mittdiod, endast siddioder och alla tre. Linser och reflektorer är usla och den strålar lika mycket upp som ner. Dessutom drivs den av fyra 18650.

Jag har ärvt den lampan från en anhörig. Kan inte slänga den omedelbart, så den får väl tjäna på en pendelcykel. Ingen kommer säkert att vilja stjäla den om lämnad obevakad på parkeringen, så full den är.
Bra att synas och bra att skrämma bort tjuvar!

Dagens fulmek-tråden
Husmorstips eftersöks

Jag får inte längre fatt i gängorna för låsringen till bodyn på mitt gamla Hadley SS-nav. Har testat flera låsringar utan framgång.

Har rensat gängorna. Den gängar fel.

Har mer än lätt panik.
Om gängorna är på utsidan? Kanske ta en annan låsring, gör ett snitt så den går över gängorna och du kan hänga inifrån färska gängor för att få dom som kärvar gå rätt?

Dagens fulmek-tråden
Köpte ett vevparti som en del av en begagnad cykel. Efter närmare granskning visade sig vevarmarna anodiserade i olika färger. Tyvärr hade jag inte tagit några "före"-bilder men den ena var mörkblå och den andra var svartgrå.
Annars är båda vevarmarna helt kompatibla, samma modell, samma längd.

Då blandade jag en hink hett vatten med en påse kaustiksoda och doppade vevarmarna i den bubblande lösningen i tjugo minuter. All färgen är borta. Sedan att torka, doppa igen, spola med rent vatten och torka.
Som ett bonus försvann även små rostfläckar som fanns på stålaxeln.

Nu har jag ett smutsig-silvrigt vevparti. Det går inte längre att tyda vilken arm var blå och vilken svart.

Ytan kommer säkert blekna allteftersom rått aluminium oxideras. Men silverfärg tycker jag mer om, och dessutom har jag redan tillräckligt med icke-matchande vänster/höger komponenter på mina cyklar.

IMG_20240906_221205763.jpg

Dagens fulmek-tråden
Köpte ett vevparti som en del av en begagnad cykel. Efter närmare granskning visade sig vevarmarna anodiserade i olika färger. Tyvärr hade jag inte tagit några "före"-bilder men den ena var mörkblå och den andra var svartgrå.
Annars är båda vevarmarna helt kompatibla, samma modell, samma längd.

Då blandade jag en hink hett vatten med en påse kaustiksoda och doppade vevarmarna i den bubblande lösningen i tjugo minuter. All färgen är borta. Sedan att torka, doppa igen, spola med rent vatten och torka.
Som ett bonus försvann även små rostfläckar som fanns på stålaxeln.

Nu har jag ett smutsig-silvrigt vevparti. Det går inte längre att tyda vilken arm var blå och vilken svart.

Ytan kommer säkert blekna allteftersom rått aluminium oxideras. Men silverfärg tycker jag mer om, och dessutom har jag redan tillräckligt med icke-matchande vänster/höger komponenter på mina cyklar.

Visa bilaga 724353
Lite för fint för fulmeck?

Dagens fulmek-tråden
Fulmeksvecka fortsätter för mig.
Jag behöver en sådan bromsslangshållare till mitt gaffelrestaureringsprojekt.

En ny kostar ~50 kr:
1725698445517.png

Jag fick en idé att utforma den från en mer vanlig elledgningshållare, men en påse kostar ~180 kr och jag behöver bara ett stycke:

1725698526120.png

Igår gick jag förbi en byggarbetsplats och där låg den helt övergiven på marken:

IMG_20240907_103637445.jpg

Nu var det bara att såga av och klippa av plast tills den passade till önskade höjd:
IMG_20240907_105729822.jpg

Jag behövde även klippa av bulten eftersom de som jag hade var för långa.

Nu behöver jag bara spreja den vita biten med svart färg och kanske försänka bulten lite. Inte illa för 0 kr och det kommer att vara smidigare än buntband:

1725700077690.jpeg

Senast ändrad:
Dagens fulmek-tråden

En ny kostar ~50 kr:
Visa bilaga 724432

Jag fick en idé att forma en från en mer vanlig elledgningshållare, men en påse kostar ~180 kr och jag behöver bara ett stycke:

Visa bilaga 724434

Igår gick jag förbi en byggarbetsplats och där låg den helt övergiven på marken:

Visa bilaga 724443

Nu var det bara att såga av och klippa av plast tills den passade till önskade höjd:
Visa bilaga 724444

Jag behövde även klippa av bulten eftersom de som ha hade var för långa.

Nu behöver jag bara spreja den vita biten med svart färg och kanske försänka bulten lite. Inte illa för 0 kr och det kommer att vara smidigare än buntband:

Visa bilaga 724446
Nu snackar vi??????

Dagens fulmek-tråden

En ny kostar ~50 kr:
Visa bilaga 724432

Jag fick en idé att utforma den från en mer vanlig elledgningshållare, men en påse kostar ~180 kr och jag behöver bara ett stycke:

Visa bilaga 724434

Visa bilaga 724443

Visa bilaga 724444

Visa bilaga 724446

Försänkt bult sitter ännu bättre än jag hoppades:

1725711883253.png

Nu är delen också målad svart:

1725712044014.png

Dagens fulmek-tråden

En ny kostar ~50 kr:
Visa bilaga 724432

Visa bilaga 724434

Visa bilaga 724443

Visa bilaga 724444

Visa bilaga 724446

Vad är andra fullmeket där? Stödet under gaffeln.

Tillbaka
Topp