Dags igen, Cyklist V.S Lastbil gick inge bra.....

Miss Lycka sa:
Scarponi har blivit ihjälkörd av en lastbilsförare.
Men fy fan, här sitter jag med en repris på tour of alps, sista etappen, 12 km kvar, och ledarklungan som är 15 pers, där sitter han med högst levande. Klarar knappt av att titta nu. Så jävla trist.

Bilagor

• d15fc4ed2729b4bf02fb9b8b2587a96f_169_m.jpg
    d15fc4ed2729b4bf02fb9b8b2587a96f_169_m.jpg
    12.9 KB · Besök: 172
:(

Cyklist död i lastbilskrock
Publicerad idag 13.58
En cyklist dog efter att ha blivit påkörd av en lastbil på Mörners väg vid lunchtid på tisdagen.

Klockan 12:21 larmades polis och räddningstjänst till rondellen Mörners väg /Ljungdalavägen i Växjö. En cyklist hade blivit påkörd av en lastbil.

Cyklisten avled i samband med olyckan, uppger polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/cyklist-omkom-i-trafikolycka-1

Jenny W sa:
:(

Cyklist död i lastbilskrock
Publicerad idag 13.58
En cyklist dog efter att ha blivit påkörd av en lastbil på Mörners väg vid lunchtid på tisdagen.

Klockan 12:21 larmades polis och räddningstjänst till rondellen Mörners väg /Ljungdalavägen i Växjö. En cyklist hade blivit påkörd av en lastbil.

Cyklisten avled i samband med olyckan, uppger polisen.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/cyklist-omkom-i-trafikolycka-1

Klump i halsen. Igen.

Bild över eventuellt den korsning det gäller. I vart fall så har man ofta denna lösning på cykelväg ihop med vägen i Växjö.
Screenshot_20180918-171354_Maps.jpg

Classe75 sa:
Bild över eventuellt den korsning det gäller. I vart fall så har man ofta denna lösning på cykelväg ihop med vägen i Växjö.

Det finns inga riktigt bra lösningar för cykeltrafik i cirkulationsplats, men det lär vara så att den nederländska svängfesten med väjningsplikt för cykeltrafiken är säkrast:
https://goo.gl/maps/YCtLVqf4pJ32

NAnders sa:
Classe75 sa:

Det finns inga riktigt bra lösningar för cykeltrafik i cirkulationsplats, men det lär vara så att den nederländska svängfesten med väjningsplikt för cykeltrafiken är säkrast:

Vet inte exakt vad du menar, men om det är att rondellen i länken har skarpa svängar ut (jämfört med Sverige) så verkar det vara väldigt vettigt.

Där jag bor finns en stor rondell där det är 40 km/h, men som alla (eller de flesta?) stora rondeller så är den byggd så att man kan ha väldigt hög fart ut ur rondellen. Efter rondellen ut ur stan kommer sedan 90 km/h, så de flesta har väl typ 60-70 km/h ut ur rondellen. Kul, korsar den rondellen ganska ofta eftersom min favoritsnusdealer finns där.

NAnders sa:

Säkrast för cyklisterna är kanske att förbjuda cykling helt och hållet, och näst säkrast blir att nedprioritera cykling genom att som i det nederländska exemplet ge cyklisterna väjningsplikt på överfarterna i enlighet med principen att den enda som bryr sig om cyklistens överlevnad är cyklisten själv.

Rondellen på Mörners väg borde vara tillräckligt säker om man tar bort den livsfarliga cykelbanemarkeringen innan rondellen, som lurar cyklister och bilister att tro att det råder någon sorts konfliktfri trafikseparation där. Det enda säkra sättet att använda den rondellen är om fordon kör efter varandra och inte i bredd, så en cyklist bör placera sig i körbanan i god tid innan man kör in i rondellen. Markeringen för cykelbana uppmuntrar till felaktiga körsätt.

Känslan är att trafikrytmen+assholebeteende har skruvats upp ett par snäpp i Växjö senaste tiden. Fast det kan ju vara jag som börjar bli gammal också.

Senast ändrad:
:-(

Jag mailade faktiskt reportern i GP och frågade varför det verkar legio att motorfordon vs cyklist-olyckor alltid beskrivs som ”människa skadades av fordon” snarare än ”människa skadade människa” av journalister. Inväntar fortfarande svar, kanske var en dum fråga..

Jag mailade faktiskt reportern i GP och frågade varför det verkar legio att motorfordon vs cyklist-olyckor alltid beskrivs som ”människa skadades av fordon” snarare än ”människa skadade människa” av journalister. Inväntar fortfarande svar, kanske var en dum fråga..
Hej.. Dum fråga?? Eller är frågan smart och varje tänkbart svar dumt?? mvh borano20

Hej.. Dum fråga?? Eller är frågan smart och varje tänkbart svar dumt?? mvh borano20
En mycket tragisk olycka, återigen, vilket inte minst den här tråden visar. Som både cyklist och lastbilschaufför och dessutom boende i närområdet berörde det mig djupare denna gång. Enl. uppgifterna som jag fått var det så att cyklist och lastbil frontalkrockade, på en ganska smal och kuperad landsväg. Lastbil på väg uppför och cyklist på väg nerför. Ett antagande är ju att cyklisten var trött efter tidigare stigning och för ett ögonblick tappade koncentrationen, kanske drack vatten och kom över på fel sida och kolliderade med lastbilen. Spekulationer naturligtvis men mycket lätt hänt vet jag av egna erfarenheter.
Rent generellt angående lastbilar/cyklister så har ju moderna lastbilar bra speglar och siktmöjligheter, men framförallt i hyttens absoluta närområde så finns det ändå begränsningar. I tät stadstrafik så är det också ganska mycket att hålla reda på om man kör lastbil med släp, det har hänt mig ibland att cyklister som jag har haft koll på i speglarna helt plötsligt har "försvunnit" och då placerat sig precis intill hytten. Visst, det finns speglar som täcker dessa områden också, men i zonen mellan speglarnas yttre områden och till att de blir synliga direkt genom rutorna så blir sikten ändå begränsad. Ett råd till cyklister är däför att hålla avstånd till lastbilar generellt, cykla inte i fullfart in mot en korsning där en lastbil ska svänga, även om du kanske har rätten på din sida, sakta hellre in 10-15m innan och försök förstå om chauffören har sett dig. Till chaufförer så blir mitt råd att aldrig chansa. Cyklister och gående som du alldeles nyss sett i en spegel finns med stor sannolikhet helt nära bilen, kanske för att de tror att du borde se dem när de är så nära, men ovetandes att det egentligen är precis tvärtom.

Mvh Ulf S.

Instämmer med delar av föregående skribent. Det händer ofta att cyklister (oavsett kön) vill hävda sin rätt och jag tänker inte specifikt på snubben som hamnade i trubbel med polisen på vägarna mellan Lund>Malmö eller han dära bikesthlm utan bara rent generellt.

@us930 tack för påminnelsen om att vara försiktig runt lastbilar.

Man ser många cyklister som är totalt avskärmade från omvärlden när dom är ute och cyklar det gäller även bilister som sitter med sina grod hörlurar på sig .
Man tappar ganska mycket verklighets uppfattning när man har musik eller någon pt i sina lurar.

En mycket tragisk olycka, återigen, vilket inte minst den här tråden visar. Som både cyklist och lastbilschaufför och dessutom boende i närområdet berörde det mig djupare denna gång. Enl. uppgifterna som jag fått var det så att cyklist och lastbil frontalkrockade, på en ganska smal och kuperad landsväg. Lastbil på väg uppför och cyklist på väg nerför. Ett antagande är ju att cyklisten var trött efter tidigare stigning och för ett ögonblick tappade koncentrationen, kanske drack vatten och kom över på fel sida och kolliderade med lastbilen. Spekulationer naturligtvis men mycket lätt hänt vet jag av egna erfarenheter.
Mvh Ulf S.
Mkt spekulerande där med utgångspunkt att cyklisten har tabbat sig. Sträckan i fråga är varken svår, särskilt smal eller kuperad i nån större mån.

jag har själv åkt på riktigt många kassa omkörningar på den sträckan, i dolda kurvor och uppförsbackar. Generellt högt risktagande av bilister/lastbilar.

Mkt spekulerande där med utgångspunkt att cyklisten har tabbat sig. Sträckan i fråga är varken svår, särskilt smal eller kuperad i nån större mån.

jag har själv åkt på riktigt många kassa omkörningar på den sträckan, i dolda kurvor och uppförsbackar. Generellt högt risktagande av bilister/lastbilar.

Har du verkligen åkt den sträckan?
Och nu var det väl fråga om en frontalkrock?
Jag har själv cyklat den sträckan vid ett flertal tillfällen,
Kan bara hålla med us930

Mitt inlägg innehåller spekulationer, ja definitivt, men avsikten var inte alls att skuldbelägga någon, mera att ge en tänkbar förklaring till det som hände och varför inte chauffören längre var brottsmisstänkt.
Viktigare är dock att belysa problematiken kring lastbil vs cyklist. En närkontakt slutar nästan alltid olykligt för cyklisten, oavsett vem som bär skulden eller hur situationen uppkom. Som lastbilschaufför har man också begränsade möjligheter att göra något vid ett tillbud p.g.a. lastbilens vikt, storlek och långsamma svar på kommandon.

Mvh Ulf S.

Olyckor kan självklart hända när som helst och hur som helst, men när en tom timmerbil blåser om en grupp med cyklande ungdomar och kontentan av rapporteringen blir "av någon oförklarlig anledning vinglar han till med cykeln och kommer längre ut i vägbanan" så blir man ju ledsen i ögat på riktigt.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp