Dela upp happy?

Dela upp happy?
Det går ju att använda subforum och samtidigt ha sök möjlighet som ger möjlighet att se alla inlägg i ett virtuellt forum. Eller tycker förespråkarna av nuvarande system att alla måste göra som de tycker?

Det är inte alltid man har tid att gå igenom flera sidor för att se om någon har lagt upp något trevligt förslag på tur. Jag kan väl leva med nuvarande uppdelning, men skulle föredra uppdelning.

Dela upp happy?
Någon måste göra nånting!

Eller snarare; "Can't someone else do it?"

cantsomeoneelsedoitsimpsons.png ht=199

Dela upp happy?
mindful skrev:
-------------------------------------------------------
> Mja, hold your horses. For bara nagra inlagg sedan
> skrev jag en mer detaljerad beskrivning pa hur
> forumet kan forbattras - laste du den? Jag har
> inte stott pa den typen av organisation pa nagot
> annat forum, anda tror jag att det kan fungera.
> Vad tror du?

Den lösningen har diskuterats många gånger och tanken är väl som jag förstår att det skall implementeras något liknande när tid finns.

Dela upp happy?
andra förbättringar:
chat
att automatiskt lägga till signatur
visa 100 trådar på första sidan
en ny flik, bilder på menyn, där kan man lägga upp sina cykelbilder
kalender som man kan ställa in på vilken stad den ska visa, sen kan man lägga upp egna turer som alla i ens stad kan se.

Dela upp happy?
flog skrev:
> astromek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Massa tjöt
>
> Du glömde ju "Det var bättre förr"-delen.

Ursäkta, men va?

Dela upp happy?
ee skrev:
> andra förbättringar:

> att automatiskt lägga till signatur

Vad är det för fel på inställningen "Gör 'Lägg till min signatur' till standard: "

Dela upp happy?
skr skrev:
> > s skrev:
> >
>
> > -----
> > Målgruppen för happy är inte i första hand
> > personer som bara använder forum när dom vill
> > veta hur man justerar en bakväxel eller
> renoverar
> > sin framgaffel med billiga delar och sedan
> skiter
> > i forumet tills nästa gång grejorna
> krånglar.
>
> Den kategorin tillhör jag (fast jag brukar iofs
> läsa rätt ofta, däremot inte skriva). Problemet
> för oss icke önskvärda (?) är väl bara att
> ALLA är på Happy, dvs.

Nejdå, den kategorin är inte oönskad, för min del, men det är lite väl magstarkt av vissa att begära att forumet skall utformas efter sällananvändarens behov av att få svar på tekniska frågor och helt dissa den sociala biten. Det senare är happys styrka och skälet till att så många hänger här.

Dela upp happy?
s skrev:

> men det är lite väl magstarkt av vissa att
> begära att forumet skall utformas efter
> sällananvändarens behov av att få svar på
> tekniska frågor och helt dissa den sociala biten.

Hm. Ärligt talat. Om man läser om första inlägget i den här tråden så är det inte riktigt "begär" och "dissa" jag läser in i det. Känslan jag får är mer åt "oi, det här funkar, men skulle det kanske vara bättre om man gjorde så här? Vad tycker ni?"
Han frågade rakt ut om vad andra tycker om en idé som i en annan n00bs huvud är ganska vettig. Men som sagt. Jag är ju noob (har ju inte varit registrad mer än lite drygt ett år) och har väl inte så mycket att komma med. ;)

Dela upp happy?
mindful skrev:
> Ahh, du menar att Happy ar bara till for gamla
> ravar, och nytillkomna gaster skall bara sitta ner
> och halla kaften? Trevligt, trevligt... :o(

Nej, men man bör ha väldigt bra koll på hur stället funkar och hur jargongen går innan man börjar ha åsikter om hur det kan göras "bättre". Det handlar inte om gamla rävar som kliar varandra på ryggen. Har man lite koll på happymtb så vet man att det kommer ungefär en tråd i månaden som behandlar just uppdelning. De har alla i princip exakt samma egenskaper: trådskaparen har väldigt få inlägg och har inte varit registrerad särskilt länge och har nästan alltid exakt samma förslag på indelning. Sedan följer en diskussion om andra käcka indelningar som urartar mer och mer och slutligen kläcker nån idén att kategorisera trådar istället så man kan välja om man vill ha indelning eller inte, vilket moderatorerna redan sagt är en feature som är på gång. Bingo.

Och när man dessutom spetsar förslaget med: "jag orkar inte soka, scrolla eller leta efter en massa inlagg" så blir det ju inte precis bättre heller...

Dela upp happy?
Kanske dags att merga alla "dela-upp-forumet-trådar" till en tråd och klistra den tråden på sidan ett en gång för alla?

Inte för att det stör mej nämnvärt, men det kanske skulle spara en del tid för "nya" forumsmedlemmar att få läsa sej in på ämnet.....

Dela upp happy?
Uppdelning har vissa poänger men som någon sa, i slutändan så använder åtminstone jag funktionen "visa nya trådar" för man (jag) orkar inte klicka igenom 20-talet subfora.

Visst kan det vara lite stökigt att hitta den där tråden som man var intresserad av när den på 4h hamnar på sidan 6 men, tja, det är faktiskt ett i-landsproblem.

/RN - med automatisk signatur sen den där södertörnstrippen...

Dela upp happy?
s skrev:
> Nejdå, den kategorin är inte oönskad, för min
> del, men det är lite väl magstarkt av vissa att
> begära att forumet skall utformas efter
> sällananvändarens behov av att få svar på
> tekniska frågor och helt dissa den sociala biten.

Jaha... så du menar att dom som skriker högst/skriver mest skall ha mer rösträtt än andra? Ungefär som att sverigedemokraterna skulle få fler röster att tillgå bara för att de skriker högst? ;-)

Nä men ärligt... som vanligt är det myckenanvändarna som du, Plumse och andra med över 5000 inlägg som hojtar om att de inte skall uppdelas. Men tycker du att de är de 100, 200 intensivanvändarna som skall bestämma över de 1000, kanske 2000 sällananvändarna som numera är bortmotade på grund av att de känner sig ovälkomna, inte hittar, inte har tid, och så vidare?

Och ärligt... det finns redan 5-9 kategorier (beroende på hur man betraktar dom). Vad skulle två till göra?

Stalle

Dela upp happy?
Kung Stalle skrev:

>
> Jaha... så du menar att dom som skriker
> högst/skriver mest skall ha mer rösträtt än
> andra? Ungefär som att sverigedemokraterna skulle
> få fler röster att tillgå bara för att de
> skriker högst? ;-)
>

Lite väl tidigt för hitlerkortet, du kan få en egen kategori att fylla med dravel istället. Skulle det smaka?

Dela upp happy?
Kung Stalle skrev:
> s skrev:
> -----
> > Nejdå, den kategorin är inte oönskad, för
> min
> > del, men det är lite väl magstarkt av vissa
> att
> > begära att forumet skall utformas efter
> > sällananvändarens behov av att få svar på
> > tekniska frågor och helt dissa den sociala
> biten.
>
> Jaha... så du menar att dom som skriker
> högst/skriver mest skall ha mer rösträtt än
> andra? Ungefär som att sverigedemokraterna skulle
> få fler röster att tillgå bara för att de
> skriker högst? ;-)

Huh!

> Nä men ärligt... som vanligt är det
> myckenanvändarna som du, Plumse och andra med
> över 5000 inlägg som hojtar om att de inte skall
> uppdelas. Men tycker du att de är de 100, 200
> intensivanvändarna som skall bestämma över de
> 1000, kanske 2000 sällananvändarna som numera
> är bortmotade på grund av att de känner sig
> ovälkomna, inte hittar, inte har tid, och så
> vidare?

Skall en majoritet diktera vilken religion en minoritet skall ha på en plats som är skapad för dem?

Man måste ställa frågan vad målet med happy är. Skall det vara en plats för social gemenskap kring cykling eller är det bara till för att få hjälp med tekniska problem och bestämma träff för cykelturer ala självdöende kategoriserat fråge-forum?

Dela upp happy?
Man kan se på det såhär också, gillar man inte happy behöver man inte surfa hit. Det är inte en rättighet att alla ska ändra sina sajjter så att det passar dig, vet ni något bättre ställe är det bara att smurfa dit istället.

Om nu ägaren/driftaren av en hemsida kommer med frågan hur den skall ändras är det lite annorlunda.

Dela upp happy?
RN skrev:
> Man kan se på det såhär också, gillar man inte
> happy behöver man inte surfa hit. Det är inte en
> rättighet att alla ska ändra sina sajjter så
> att det passar dig, vet ni något bättre ställe
> är det bara att smurfa dit istället.
>
> Om nu ägaren/driftaren av en hemsida kommer med
> frågan hur den skall ändras är det lite
> annorlunda.

Om jag ägde en hemsida skulle jag vara glad om folk kom med förslag på förbättringar. Jag undrar varför sådant uppfattas som att man trampar någon på tårna, tvångsmöblerar om hemma hos någon, fyller forumet med trådar man inte vill se, eller vad det nu kan handla om. Kom igen, om man inte håller med om förslaget, skriv det då gärna, men håll inte på och tramsa med en massa pajkastning eller pseudoargument av typen 'då kan man gå någonannanstans'. Som jag skrev i början tycker jag happymtb är bra, och mina förslag till förbättringar är knappast radikala. Vadan detta tjafs?

Dela upp happy?
mindful skrev:
>
> Om jag ägde en hemsida skulle jag vara glad om
> folk kom med förslag på förbättringar. Jag
> undrar varför sådant uppfattas som att man
> trampar någon på tårna, tvångsmöblerar om
> hemma hos någon, fyller forumet med trådar man
> inte vill se, eller vad det nu kan handla om. Kom
> igen, om man inte håller med om förslaget, skriv
> det då gärna, men håll inte på och tramsa med
> en massa pajkastning eller pseudoargument av typen
> 'då kan man gå någonannanstans'. Som jag skrev
> i början tycker jag happymtb är bra, och mina
> förslag till förbättringar är knappast
> radikala. Vadan detta tjafs?

Detta "tjafs" kommer sig från att folk blir sura när någon säger att det tagits upp en gång varannan månad och hittills inte någon lyckats övertyga. Det är ingen direkt kritik till dig om du tog illa upp utan mer ett konstaterande att 1) frågan har varit uppe förut, någon enstaka gång och 2) när det påpekats att det kommit upp någon enstaka gång tidigare så gnälls det på att det är folk med mer än 500 inlägg (vilket jag inte har) som är kritiska, tråkiga, enkelspåriga och konservativa. Jag vill inte köra bort någon, alla ska vara med, alla får vara lucia. Dock konstaterar jag att om det inte passar och gör forumet så svårt att använda sig av finns det säkert bättre ställen.

Jag gav min syn lite längre upp i tråden och visst har jag ibland velat ha någon form av uppdelning, tex när jag letade info från någon speciell sorts cykel eller liknande men det löste sig också. Jag inbillar mig att den här strukturen kan ge något fler startade trådar eftersom folk inte alltid hittar det de letar efter men det är oftast någon räv som vet vad det stod i titeln för tråden som behandlade det senast och då blir man pekad dit eller så ger någon svaret i den nya tråden. Om inte ägaren till forumet tycker att det är ett jätteproblem med nya trådar som behandlar samma sak som tidigare trådar (ungefär som den här;)) så är det väl inte ett så stort problem. Jag är aktiv på forum där moderatorer avskyr trådar om samma ämne och skjuter dem i sank på kortare tid än de flesta hinner säga chainsuck, men här har jag inte upplevt det.

Därför tjafsar jag, är det svar på din fråga? :)

Dela upp happy?
mindful skrev:
> Vadan detta tjafs?

Tjafset uppstår förmodligen mest för att folk är trötta på en tråd i månaden (eller som nu två trådar i veckan) som handlar om uppdelning av forumet, när majoriteten är nöjd med hur det ser ut.

Dela upp happy?
cactuz skrev:
> Tjafset uppstår förmodligen mest för att folk
> är trötta på en tråd i månaden (eller som nu
> två trådar i veckan) som handlar om uppdelning
> av forumet, när majoriteten är nöjd med hur det
> ser ut.

Om vi nu ska vara lite noggranna med siffrorna så är det majoriteten av de som svarar på denna typen av trådar som är nöjda, vad majoriteten av alla medlemmar tycker är det ingen som vet. Även om jag själv tycker att det är lite retro-roligt med ett forum helt utan kategorier, så skulle jag nog om jag hade varit admin tagit dessa återkommande trådar som ett tecken på att det uppenbarligen finns ett behov hos vissa medlemmar. Men det är en känslig fråga detta...

Dela upp happy?
s skrev:
> Jag citerar mig själv från en annan tråd i
> ämnet...
>
> s skrev:
> -----
> Målgruppen för happy är inte i första hand
> personer som bara använder forum när dom vill
> veta hur man justerar en bakväxel eller renoverar
> sin framgaffel med billiga delar och sedan skiter
> i forumet tills nästa gång grejorna krånglar.
> Den kategorin användare är oftast de som blir
> frustrerade för att de inte hittar. Tack fan för
> det. Happy har mer karaktären av ett socialt
> nätverk, som råkar vara i forumformat, där man
> träffas och diskuterar cykel, livet, universum
> och allting. Det är ett livfullt och intensivt
> nätverk. Då funkar inte en kategorisering. Det
> blir lite som att dela upp en Pub i olika bord
> där man bara får diskutera ett ämne åt
> gången. Sitter du vid musikbordet får du inte
> diskutera bilar eller brudar. Så, när man slutar
> betrakta happy som ett vanligt forum så inser man
> att uppdelning är som att svära i kyrkan.

Word!

Dela upp happy?
Men de som är mest aktiva och använder happy som ett socialt forum är även de som fyller forumet med mest matnyttig information också. De är de som skriver RRs, de som ordnar happyrides, de som skriver mekguider och snabbt svarar på vad det är för fel på någons dämpare/framväxel/reglageposition/knäont/blocketfynd. Om den stora tysta massan är missnöjd så gör det lixom inte så mycket. Visst skulle de hitta svaret på sitt problem snabbare, om någon hade svarat på frågan tidigare. Men antalet som svarar skulle nog minska, eftersom många som hänger här mycket hänger här av sociala skäl och inte för att svara på frågor om dämpare/framväxlar/reglagepositioner/knäont/blocketfynd.

Dela upp happy?
Är det en Viktig tråd så ligger den på förstasidan. Inte alls mycket att gå igenom. :)
Men en bättre sökfunktion skulle vara bra. Fast då skall ju folk använda den också.

Dela upp happy?
Man behöver inte dela upp forumet på traditionellt sätt. Det räcker med att man har några checkboxar som man kryssar i beroende på vad för typ av trådar man vill se. Då kommer forumet att se likadant ut, men med alternativet att kunna sortera bort ointressanta trådar.

Dela upp happy?
Jag tror det skulle vara bra om Jomper tog sig tid och formulerade vad målet med happy verkligen är. Då kan vi komma med förslag som leder till att det blir verklighet eller hitta en annan site.

Mitt, vid ett flertal tillfällen citerade, inlägg ovan fick medhåll av jomper i den tråd den först dök upp, så jag tror att jag fattat läget korrekt. http://happymtb.org/forum/read.php/1/1146730/1147443#msg-1147443

Det där med majoritet tror jag inte ett dugg på. När vi har gäster hemma så sätter dom sig inte i ett hörn och röstar fram hur vi skall möblera. Visst kan det hända att vi får förslag, och det tar vi såklart tacksamt emot, men det är inte så att dom blir upprörda när vi inte följer råden. I det här fallet är vi hemma hos Jomper och moderatorerna.

Det kanske inte vore så dumt att klistra en tråd på första sidan där det förklaras hur happy fungerar och vad målsättningen är.

Dela upp happy?
Tack för den här tråden...slapp jag göra misstaget att skapa en tråd om uppdelning :-)

Mitt förslag (som jag nu kommer behålla för mig själv nananana!) hade innehållt ett förslag om en egen sektion för happy-rides eftersom det är det jag är mest intresserad av just nu (ser fram emot en snar premiär)...

Mekande, framgafflar, pedaler etc lämnar jag åt proffsen...

Dela upp happy?
s skrev:
> Det där med majoritet tror jag inte ett dugg på.
> När vi har gäster hemma så sätter dom sig inte
> i ett hörn och röstar fram hur vi skall
> möblera. Visst kan det hända att vi får
> förslag, och det tar vi såklart tacksamt emot,
> men det är inte så att dom blir upprörda när
> vi inte följer råden. I det här fallet är vi
> hemma hos Jomper och moderatorerna.

Hur bestämmer man vem som är gäst? Är det antalet inlägg, registreringsdatum, eller är det till och med kvalitén på inläggen? I ens hem är denna definition enkel, men hur gör man på forum där postande är frivilligt?

Jag argumenterar inte för uppdelning, eller att majoriteten ska bestämma för den delen, men det är en intressant frågeställning där en hel del personer använder argument som bygger på högst tveksamma underlag (både för och emot ska jag kanske tillägga).

Det starkaste argumentet emot uppdelning har jag förstått är resurser, att det i dagsläget tar mer tid än vad som finnes. Det starkaste argumentet för uppdelning är förstås att det åtminstone ger en chimär av ordning och reda, något som en uppdelning inte nödvändigtvis gör.

Dela upp happy?
Det har säkert sagts förut, men efter att ha skummat tråden verkar en vettig indelning vara att dela upp forumet i en avdelning för diskussioner om att dela upp forumet, och en del utan sånt tjafs. I den första avdelningen kan debattens vågor gå höga utan att störa verksamheten för alla andra i den andra delen.

Dela upp happy?
fredrikw skrev:
> s skrev:
> ... I det här fallet är vi hemma hos Jomper och moderatorerna.
>
> Hur bestämmer man vem som är gäst? ...

Om du inte är Jomper eller moderator så är du gäst. I slutändan är det dom som bestämmer vilka dom vill vara till lags. Mig veterligen råder här ingen demokrati, eller är jomper folkvald? Vi är fria att uttrycka vår åsikt men i slutändan kan vi bara rösta med fötterna.

Dela upp happy?
s skrev:
> fredrikw skrev:
> > s skrev:
> >
>
> > ... I det här fallet är vi hemma hos Jomper och moderatorerna.
> >
> > Hur bestämmer man vem som är gäst? ...
>
> Om du inte är Jomper eller moderator så är du
> gäst. I slutändan är det dom som bestämmer
> vilka dom vill vara till lags. Mig veterligen
> råder här ingen demokrati, eller är jomper
> folkvald? Vi är fria att uttrycka vår åsikt men
> i slutändan kan vi bara rösta med fötterna.

Ok, missade det, då förstår jag vad du menar. I många sådana här diskussioner tenderar annars de gamla uvarna se sig som hemma och alla som ifrågasätter ordningen är gäster, därav mitt ifrågasättande.

Dela upp happy?
Jag tycker vi lägger samman alla trådar till ett långt löpande dokument där varje trådstartares första inlägg är i fetstil och inleder varje stycke.

Som ett gigantiskt IRC-fönster, det hade vart fint det. :D

Dela upp happy?
Preacher skrev:
> Jag tycker vi lägger samman alla trådar till ett
> långt löpande dokument där varje trådstartares
> första inlägg är i fetstil och inleder varje
> stycke.
>
> Som ett gigantiskt IRC-fönster, det hade vart
> fint det. :D

mmm, funsportmountainbike.... erik h kan säkert ordna det, han har gjort det förr =)

Dela upp happy?
fredrikw skrev:
> Men det är en känslig fråga detta...

Inte det minsta. :)

Att frågan dyker upp så ofta nu beror nog till stor del på att det skrivs mycket nu (folk som inte har semester men inte vill jobba och folk som har semester men inte vill cykla?), tre sidor med trådar de senaste 24 timmarna.

Full förståelse att sällanbesökare vill ha det uppdelat. Ett tips är att använda ny-flaggorna man får upp som inloggad medlem. Gå igenom listan sedan sist, klicka upp intressanta trådar i nya flikar och avsluta sedan med att klicka på länken "Markera alla inlägg som lästa" som finns längst ned på inläggslistan. Vid nästa besök gör man om proceduren.

Simpelt, faktiskt.

Läget är hur som helst som alltid:

Vi vill införa kategorier så att den som vill se en uppdelningsstruktur kan göra det och de som vill ha det klassiska läget får ha kvar det. Alla vinner.

Problemet är att det kräver ett större ingrepp i forummotorn och vi saknar tillgänglig kompetens att fixa detta. Sådant har läget varit i många år. :( En väg fram är att använda "Visa nya inlägg"-funktionen som andra forum har som startsida med kategorierna ett klick bort. En sådan lista ska finnas i den nyare versionen av vår forummotor men det är en del jobb att uppgradera.

Någon PHP/SQL/Linux-guru som har tråkigt? :D

Dela upp happy?
the_TnT skrev:
> fredrikw skrev:
> > Men det är en känslig fråga detta...
>
> Inte det minsta. :)

Jag menade förstås inte hos er som administrerar happy, tänkte mer på den förolämpade tonen hos många oldies när frågan dyker upp.

För övrigt hade jag ju nästan rätt om det starkaste argumentet mot uppdelning i dagsläget =)

Dela upp happy?
Jag fattar ingenting. Jag har fått skitmycket hjälp, bara av att läsa eller som klockrena svar på frågor. Jag är ny - och skitnöjd. Tycker forumet är befrieande enkelt och linjärt.

Kanske beror på att jag är "gammal" istället för räv på forumet?

Dela upp happy?
s skrev:
> Jag citerar mig själv från en annan tråd i
> ämnet...
>
> s skrev:
> -----
> Målgruppen för happy är inte i första hand
> personer som bara använder forum när dom vill
> veta hur man justerar en bakväxel eller renoverar
> sin framgaffel med billiga delar och sedan skiter
> i forumet tills nästa gång grejorna krånglar.
> Den kategorin användare är oftast de som blir
> frustrerade för att de inte hittar. Tack fan för
> det. Happy har mer karaktären av ett socialt
> nätverk, som råkar vara i forumformat, där man
> träffas och diskuterar cykel, livet, universum
> och allting. Det är ett livfullt och intensivt
> nätverk. Då funkar inte en kategorisering. Det
> blir lite som att dela upp en Pub i olika bord
> där man bara får diskutera ett ämne åt
> gången. Sitter du vid musikbordet får du inte
> diskutera bilar eller brudar. Så, när man slutar
> betrakta happy som ett vanligt forum så inser man
> att uppdelning är som att svära i kyrkan.

Vackert, konfirmationen var inte i närheten.

Dela upp happy?
smiley skrev:
> Jag tror att happy skulle få färre besökare med
> ett uppdelat forum.

Jo, med ett mer strukturerat forum skulle man ju inte vara tvungen att gå hit stup i kvarten för att inte missa något =)

Dela upp happy?
s skrev:
> ...ett socialt
nätverk,

Social kan du va själv!
Själv har jag tillbringat fyra år med att försöka lista ut vilken vevlagerhöjd jag ska ha men det är ju så jävla rörigt.

/johan

Dela upp happy?
Vi kan väl dela upp det i en tråd där man tycker att det ska vara uppdelat och så en massa andra trådar som handlar om vad som helst. Förövrigt är det ju uppdelat i olika trådar hade det inte varit det kanske det varit jobbigt. Men vi kan väl prova med att skapa den stora Happy tråden.

Dela upp happy?
Kanske posta en sån här tråd under läsvärt - nybörjartips? Där finns ju lite annat smått och gott om hur forumet fungerar... Vet inte hur många som läser dessa trådar, men då kan man åtminstone peka på en viss tråd, istället för de trådar som dyker upp minst "en gång i månaden" i samma ämne.

I den här tråden tycker jag det förklaras bra, dels med s deklaration av happysjälen samt the_TnTs utlägg om varför inget har hänt än.

Dela upp happy?
mindful skrev:
dela upp
> forumet i tre: mountain bike, landsvag och
> allmant.

Det låter som fyra.

Tillbaka
Topp