Den officiella Canyon-tråden

calleking sa:
Då var den här. Bikefit gjord och nu ska lite småsaker inhandlas så som flaskhållare.
Vikten låg på 7251g utan pedaler men med GPS-fäste.
Kör med Powertap P1 effektpedaler. Mycket nöjd och extremt enkla att byta mellan hojarna men något hög vikt. OK kompromiss!

Funderar på att byta ut lite delar och få ner vikten. Just nu lutar det dock åt alternativ 3:

1. Byta till SRAM eTAP och spara 400g mot Ultegra DI2. Behåller Reynolds Strike SLG och kör tubeless med Schwalbe Pro One
2. Dura-ace vevparti/bromsar och byta ut hjulen mot Bora Ultra One 50mm tub (Fulcrum Racing Quattro LG som träningshjul).
3. Shoppa Schwalbe Pro One tubeless och invänta vårvärmen :)

Inte den bästa bilden men den får duga. Hojen ser bra mycket bättre ut live och speciellt i solljus.

Snygg! Men jag skulle inte byta hela växelgruppen bara för att spara gram utan istället kika på att byta specifika delar som vevarmar och bromsar till något lättare, snyggare och snabbare. Och fler hjul är ju aldrig fel.

Det är knappast välspenderade pengar i skillnad på växelgrupp, bromsar eller vevparti. Däremot kommer det göra under för dig att byta till lättare och samtidigt styva hjul. Riktigt bra hjul är alltid välspenderade pengar enligt min erfarenhet om man ser till kulfaktor och vinster i prestanda.

Viktbesparingen ligger mest på hjulen i det fallet då jag byter till DA vevparti/bromsar. Det är egentligen mest för att jag tycker att det blir snyggare som jag är inne på att byta dom delarna. Prestandan är ju samma :)

Tubhjulen är intressanta eftersom jag hört mycket gott om Bora One/Ultra efter att dom uppdaterat fälgbredden. Jag ska tävla i år så av den anledningen är det också intressant med lätta hjul. Men som sagt, det lutar åt att jag inte byter något alls. Reynolds Strike SLG är tillräckligt styva och tubeless hade varit kul att testa så jag tror jag kör på det även om det lockar att få ner hojen närmare 6.8kg. Börjar man räkna in totalvikten på cykel + kroppsvikt så är det ju uppenbart var grammen ska kapas!

Bora One 50 tub 1265g
Reynolds Strike SLG 1635g
370g skiljer mellan hjulen och med DA vevparti/bromsar sparar jag 90g till. Totalt 460g.

Jag köpte en medium. Jag är 179cm och har 86cm i innerbensmått.
Cykeln finns i Göteborg om du vill provtitta. Har cyklat från kontoret till köket än så länge :)

Supersonic sa:
Det är knappast välspenderade pengar i skillnad på växelgrupp, bromsar eller vevparti. Däremot kommer det göra under för dig att byta till lättare och samtidigt styva hjul. Riktigt bra hjul är alltid välspenderade pengar enligt min erfarenhet om man ser till kulfaktor och vinster i prestanda.

Njae, bromsar och växlar kan jag hålla med om man kan diskutera hur stor funktionsskillnad det blir när man uppgraderar på LVG, men vevar "används hela tiden" (lite som att hjul alltid rullar) och om man får styvare och lättare vevar kommer man nog kunna märka skillnad. Hoppas jag =)

Är man tokig om man ska cykelpedla och funderar på en fitness roadlite 7.0?

Vad är största storleken på däck man kan pressa in?

Hjulseten klarar 110kg. Ramen 120kg. Men jag plus cykel blir 118kg. Är vi kompatibla eller kommer hjulen vika sig?

Går man till LBS och frågar vad de kan kontra med prestandamässigt. då blir de stumma men brukar påpeka att det är risk för rambrott hos canyons ramar. hur mycket sanning finns det i detta? större chans med rambrott hos canyon än någon annan?
Mvh

Senast ändrad:
Går i tankarna att köpa en canyon ultimate. Någon som har en och kan säga sin åsikt? Jag funderar på att börja tävla lite funkar denna hoj då? Är det värt att gå upp några tusen för att få 9.0 med ultegra och ett något bättre hjulset än att nöja sig med 7.0?

Bilagor

• Skärmavbild 2016-02-07 kl. 08.33.33.png
    Skärmavbild 2016-02-07 kl. 08.33.33.png
    132.2 KB · Besök: 86
Vad är det för q-faktor på en spectral al 29? Jag har lyckas få fram att det är pressfit 92 vevlager men behöver köpa ett vevparti. Tacksam föt svar

Skriver igen angående skärmar till Canyon Inflite. Lade en order via supporten men lev.tiden är tidigast i april.
Det vore ju trevligt att få cykla med sina kompisar innan dess...

Någon som har tips på alternativa skärmar?

Senast ändrad:
Tjenare
Väntar oxå på skärmar till min Inflite 9.0s, har köpt Raceblade XL som jag monterat. Fungerar hyfsat, dom täcker ju
inte hela vägen, googla hur dom ser ut så förstår du. Bättre än inget, bakskärmen passade bra, framskärmen fick
jag mecka med, lägga lite distanser för det skulle passa.

Med vänlig hälsning, Raceit

Fick min spectral 8.9 på utsatt tid. Återstår bara finjusteringar och premiärtur i helgen :)

Bilagor

• IMG_2187.jpg
    IMG_2187.jpg
    245.7 KB · Besök: 66
  • IMG_2190.jpg
    IMG_2190.jpg
    269.2 KB · Besök: 73
Hej
Min Canyon-cykel blev stulen i veckan och jag tänkte nu chansa och göra en polisanmälan. Är serienumret som angavs i min "delivery note" samma sak som ramnummer? Kan jag hitta ramnumret någonstans (givet att jag inte längre har cykeln att tillgå)?

Tack på förhand
/Carl

Hejsan

Som novis inom MTB Området då jag tidigare endast cyklat LVG så har jag nu börjat kika på att skaffa mig en instegs MTB för att variera min träning.

Jag har kikat på en grand canyon al sl 6,9 är detta något att rekommendera för mig tror ni? det känns som att man får mycket cykel för pengarna eller kan jag lika gärna skaffa en 5,9? Får jag mycket för de extra pengarna?

Sedan undrar jag även vad ni anser om förfarandet av att inte kunna provcyklar en cykel innan man köper den då de ej har några återförsäljare? Har det fungerat bra när ni köpt era cyklar? Måste man göra mycket inställningar med växlar o liknande eller är de inställda vid leverans?

Tack för all hjälp man kan få.

"Måste man göra mycket inställningar med växlar o liknande eller är de inställda vid leverans?

Tack för all hjälp man kan få.[/quote]"

Har köpt/ägt 4st Canyon å är mkt impad hur fint inställda dom varit vid leveransen! Har aldrig behövt göra minsta lilla finjustering! Annat när jag köpt i butik då har jag alltid behövt göra nån mindre växel/bromsjustering på direkten!

Senast ändrad:
calundin sa:
Hej
Min Canyon-cykel blev stulen i veckan och jag tänkte nu chansa och göra en polisanmälan. Är serienumret som angavs i min "delivery note" samma sak som ramnummer? Kan jag hitta ramnumret någonstans (givet att jag inte längre har cykeln att tillgå)?

Tack på förhand
/Carl

Tyvärr inte. Ramnummret ej angivet på mitt kvitto i varje fall. Skrivit dit det ifall stöld osv. Kontakta Canyon och hör om de kan ha det i några rullar...

Hej igen
Jag kanske borde ha kontaktat Canyon direkt men nu kan jag i alla fall dela med mig av svaret här:
Givet att man har kvar sin "delivery note" så kan Canyon ta fram ramnumret. Jag mailade sverige@canyon.com och fick svar inom en timme.

Tack för tipset Aliiide.

/Carl

calundin sa:
Hej igen
Jag kanske borde ha kontaktat Canyon direkt men nu kan jag i alla fall dela med mig av svaret här:
Givet att man har kvar sin "delivery note" så kan Canyon ta fram ramnumret. Jag mailade sverige@canyon.com och fick svar inom en timme.

Tack för tipset Aliiide.

/Carl

Grejen är ju att för att få ut på hemförsäkringen så måste polisanmälan göras (deras diarienummer måste anges), inte för att polisen lyfter ett finger.

/Hon som fått två cyklar stulna inom ett halvår...

Jag skulle få min spectral vecka 4. efter 50 Order confirmation så såg man till slut att pengar har dragits och monteringen har startat. Nästa vecka skulle jag få känna på den. Äntligen tänkte jag, men ack o ve så fick jag ännu en en order confirmation och leveransen är framflyttad till slutet av mars.

Om man beställer en nu ska man tydligen få den i maj ;) Optimistiskt företag

Om någon ska beställa så höjer jag ett varningens finger

Senast ändrad:
Så när blir Spectral CF modern för oss som är långa? Jag talar så klart om en 29a! Ingen som har inside information? Eller kanske Canyon själva har något att berätta?

THS sa:
Så när blir Spectral CF modern för oss som är långa? Jag talar så klart om en 29a! Ingen som har inside information? Eller kanske Canyon själva har något att berätta?

Med tanke på att de i princip slutade med Spectral 29 Al (förutom 1 modell) pga sviktande försäljning lär de väl knappast ta fram en i CF. Men det vore nice!

gizmo sa:
Jag skulle få min spectral vecka 4. efter 50 Order confirmation så såg man till slut att pengar har dragits och monteringen har startat. Nästa vecka skulle jag få känna på den. Äntligen tänkte jag, men ack o ve så fick jag ännu en en order confirmation och leveransen är framflyttad till slutet av mars.

En polare beställde en Canyon och blev lovad leverans i slutet på April. Han fick mail att den hade skickats från Tyskland idag, och att han kommer få den nästa vecka.

Du kanske bara har oflyt. :-)

Sunny sa:
THS sa:

Med tanke på att de i princip slutade med Spectral 29 Al (förutom 1 modell) pga sviktande försäljning lär de väl knappast ta fram en i CF. Men det vore nice!

Hur i hela världen kan försäljningen vara sviktande! Jag trodde det var ett segment som var på uppgång. (120mm-140mm 29ers.) Jag har också sett att det bara ligger en modell men trodde att det skulle komma upp fler på sidan. Kanske lite sent för fler lanseringar nu iofs. Även för Canyon...

gerrardsdobbar sa:
gizmo sa:

En polare beställde en Canyon och blev lovad leverans i slutet på April. Han fick mail att den hade skickats från Tyskland idag, och att han kommer få den nästa vecka.

Hm det låter som att det är min cykel. Om det är en Spectral 7.0 EX får han nog visa lite solidaritet och skicka vidare den till mig ;)

Jag beställde cykeln 22 september. Snart så är det väl lika bra att avbeställa och köpa 2017 års modell istället.

Jag beställde en Nerve 8.9 den 17 januari 2016. Leverans bekräftades till mitten mars. Den 18:e feb drog de betalningen och skickade leveransinfo. Några få dagar senare levererades cykeln av UPS.

Min erfarenhet (tillsammans med ett tidigare köp av en Grand Canyon) är därmed enbart positiv!

Nu skall det bli kul att sticka ut och cykla!

gizmo sa:
gerrardsdobbar sa:
gizmo sa:

Hm det låter som att det är min cykel. Om det är en Spectral 7.0 EX får han nog visa lite solidaritet och skicka vidare den till mig ;)

Jag beställde cykeln 22 september. Snart så är det väl lika bra att avbeställa och köpa 2017 års modell istället.

Låter verkligen som maximalt oflyt, polarn beställde en Ultimate. Han lade in ordern i mitten på januari. Kanske går snabbare att trycka ut LVG?

gerrardsdobbar sa:
gizmo sa:
gerrardsdobbar sa:
gizmo sa:

Låter verkligen som maximalt oflyt, polarn beställde en Ultimate. Han lade in ordern i mitten på januari. Kanske går snabbare att trycka ut LVG?

Okej. Jag tror att spectral 7.0 EX är väldigt populär tyvärr ;)

Ja Canyon verkar ha fått bra snurr på verksamheten igen. I mitten på januari beställde jag en LUX 9.0 Team och fick hem den på drygt en vecka. Kundservicen har även den god kvalitet, de svarar på mail inom minuter till någon timme. Jag har fått svar till och med kl 22.00 på helgen.

Ja dom verka ha fått upp farten. Tog 6 dagar att få min spectral, men helt klart är det högre tryck på 7.0 ex verkar det som. Körde på en CF 9.0. Det stod 3 veckor men gick ju betydligt snabbare, det är ju trevligt, men säger också att systemet inte är klockrent ännu. Så länge det är åt rätt håll så blir man ju glad.

Supersonic sa:
Ja Canyon verkar ha fått bra snurr på verksamheten igen. I mitten på januari beställde jag en LUX 9.0 Team och fick hem den på drygt en vecka. Kundservicen har även den god kvalitet, de svarar på mail inom minuter till någon timme. Jag har fått svar till och med kl 22.00 på helgen.

Inte riktigt. Beställde en sadelstolpe i början av januari och den kom i och för sig som den skulle. Sen upptäckte jag att jag behövde klämmor för ovala rails. Det har inte gått lika smärtfritt kan man väl säga....

/Eric

Hej!

Är någon av er Nerve- eller Spectral-ägare boendes i stockholmstrakten villiga att låta mig provcykla ett hundratal meter på er 650b-hoj? Jag ligger mellan medium och large och vill inte lägga 20k plus på en hoj som inte känns perfekt. Pm'a gärna i så fall.

Mvh Magnus

Hur går det för canyon med deras flytt av fabrik eller hur det nu va .Jag la min beställning av en cyckel run sista oktober avbeställde den runt sista nov och under den tiden så reserverade dom beloppet av kostnade fram och till backa ett ex antal gånger,Och nu snart 3månader efter jag avbeställde så dök det åter den reserverad summa upp, jag kontakta min bank det lilla infon dom hade efter som beloppet va reserverat så kunde dom bara se att det va en cyckel affär, och den enda cykelaffär jag har get ut mitt kortnummer är canyon .Jag antar att det blir o slå en pling till canyon sverige imån

Supersonic sa:

Köpt ännu en Lux? :) / Niklas på Anthem.

Tillbaka
Topp