Den officiella Canyon-tråden

Henk2055

Ny medlem
Vid vilken tid på året brukar Canyon avisera nästa modellår?
Känner mig redo för ett köp av spectralen men det är så lång lev tid nu att jag lika gärna kan vänta på 2020 års modell, då kanske dom snyggar till färgen lite med (al 6.0).
 
Henk2055 sa:
Vid vilken tid på året brukar Canyon avisera nästa modellår?
Känner mig redo för ett köp av spectralen men det är så lång lev tid nu att jag lika gärna kan vänta på 2020 års modell, då kanske dom snyggar till färgen lite med (al 6.0).
November/december typ. Iallafall för spectral en ?
 

Haskåmannen

Ny medlem
Hur ligger det till med eventuella rabatter/rabattkoder hos Canyon?

Har kollat igenom deras outlet o inte funnit någon hardtail som passar mig i storlek!
Men har fastnat før nya Canyon AL 9.0 men den ligger lite øver vad jag tænkt spendera på en kul o ha grej!

Men med lite rabatt kan det bli så att jag køper mig en ny MTB som komplement till min Racer!

Haskåmannen
 

gizmo

Ny medlem
Någon som äger den nya canyon strive som kan rekommendera storlek? Som vanligt ligger man mellan storlekarna på 180 cm. Personligen väljer jag gärna den större, men man vill ju inte att den ska vara för stor heller.
 

Senapskungen

Ny medlem
Allvarliga leveransproblem?
Jag beställde en grail bike i början av april, fick prel lev.datum i juni. Detta har nu vid fyra tillfällen skjutits upp och ligger nu i september. Cykelsemestern uteblev och om två veckor börjar jag jobba och hade tänkt att cykelpendla. Det kommer inte att hända.

Vad händer på Canyon? Om jag inte hade sett många som använder deras cyklar hade jag tveklöst trott att det handlar om ett blufföretag.

Är det någon som har bra ersättningsalternativ till en grail al 7.0?
Nöjer mig med aluram, men vill ha 105:an och discar. Kan tänka mig en ren racer och byta däck vid behov också. Budget under 20 tkr.

/David
 

Manurhin2

Aktiv medlem
Senapskungen sa:
Allvarliga leveransproblem?
Jag beställde en grail bike i början av april, fick prel lev.datum i juni. Detta har nu vid fyra tillfällen skjutits upp och ligger nu i september. Cykelsemestern uteblev och om två veckor börjar jag jobba och hade tänkt att cykelpendla. Det kommer inte att hända.

Vad händer på Canyon? Om jag inte hade sett många som använder deras cyklar hade jag tveklöst trott att det handlar om ett blufföretag.

Är det någon som har bra ersättningsalternativ till en grail al 7.0?
Nöjer mig med aluram, men vill ha 105:an och discar. Kan tänka mig en ren racer och byta däck vid behov också. Budget under 20 tkr.

/David
Endurace cf sl disc 7 uppfyller alla krav utom aluram på några hundringar när.
Min cf slx rymmer 32mm:s crossdäck.

M
 
Senast ändrad:

Örjan Lax

Aktiv medlem
Senapskungen sa:
Är det någon som har bra ersättningsalternativ till en grail al 7.0?
Nöjer mig med aluram, men vill ha 105:an och discar. Kan tänka mig en ren racer och byta däck vid behov också. Budget under 20 tkr.

/David
Kanske en Cannondale Topstone 105?

Lite "kralligare" än Grail, men å andra sidan har den utrymme för upp till ca 40-45 mm däck och gott om fästen för t.ex. cykelsemester.

https://www.henrikssonscykel.se/cyklar/cannondale-topstone-105-2019-6444
 

Henriken

Ny medlem
Senapskungen sa:
Vad händer på Canyon? Om jag inte hade sett många som använder deras cyklar hade jag tveklöst trott att det handlar om ett blufföretag.
Jag har researchat cykelköp en månad, läst alldeles för många Canyontrådar på olika forum och jag har kommit fram till att Canyon inte är främmande för att ändra sina planer för att maximera nånting - oklart om det är profit eller nöjda kunder. De har en plan för hur de ska tillverka cyklar men om de inte får tillräckligt antal kunder på den tillverkningsbatchen så pushas den till senare medan en mer populär produkt tar dess plats. Från vissa perspektiv är det vettigt - fler människor blir gladare och kassaflödet mår bra - men ur Grail-köparens perspektiv är det väl sådär... De verkar dock sälja väldigt mycket cyklar just nu så det kan ju också vara så att de helt enkelt inte har produktionskapacitet att tillverka mer än de mest populära modellerna.

Man kan också tänka sig att de har underleverantörsproblem men en Grail har väl inget konstigt på sig?

Själv beställde jag en Endurace 7.0 Disc i torsdags kväll, den skickades på fredagen och kommer hit idag (jag ser på UPS att den lastades på lastbil i Jönkping imorse så jag tror på dem) så om cykeln finns i lager så är leveranserna rentav blixtrande. Det är det där med "i lager" bara, jag valde disc en hel del för att fälgbromsalternativet hade leveransdatum i december...
 

växelcykel

Ny medlem
castrello sa:
De har rea i september och ofta lite rabetter på utvalda modeller i samband med TdF
Hej -
Brukar rean September vara i storleksordningen för rabatten nu under TdF?
Jag är ute efter Spectral WMN AL 4.0 som kostar 18299:- och är rabatterad från 20499:-
Jag har ingen direkt brådska och undrar mest om det lönar sig att vänta in September eller det blir ungefär samma rea som nu?
Hälsningar V
 

Mayhem

Aktiv medlem
växelcykel sa:
Brukar rean September vara i storleksordningen för rabatten nu under TdF?
Jag är ute efter Spectral WMN AL 4.0 som kostar 18299:- och är rabatterad från 20499:-
Jag har ingen direkt brådska och undrar mest om det lönar sig att vänta in September eller det blir ungefär samma rea som nu?
Skulle nog snarare säga att det är större risk att den är slutsåld i september än ytterligare rabatterad.
 
Eftersom så många klagar på Canyon tänkte jag bara ge dem lite beröm. Har en Speedmax som jag behövt reservdelar till, båda gångerna har det gått smidigt (nu har jag iofs inte fått andra omgången än men förutsatt postnord gör det de ska är delen i mina händer 3-4 dgr efter beställning). Vet inte ens om jag behöver betala för delen denna gången.
 

mklmtb

Medlem
Jag har stött på ett märkligt bekymmer med min Aeroad 8.0 2017. Efter att jag fick punktering på bakdäcket och därmed fick ta av hjulet för slangbyte så har något börjat strula med växlarna. Jag får välja om jag vill få in lägsta eller högsta växeln (oavsett framklingans läge), jag har justerat om allt från början och följt varenda instruktion. Har även tagit hjälp av min granne, som meckat mycket cykel så jag tror vi har koll på läget och inte gör något fel vid injusteringen. Den fungerar utomordentligt fint i övrigt och växlar jämnt mellan de övriga växlarna.

Så min fråga är om bakväxeln kan ha gått itu? När jag justerar B-skruven så tycker jag inte att avståndet minskar mellan kedja och kuggar och avståndet är en aning stort.

Nästa fråga, finns det någon sida hos Canyon som visar på äldre generationers specifikationer? Om jag ska köpa en ny bakväxel och montera på helt enkelt.

Tack på förhand!
 

marr

Aktiv medlem
mklmtb sa:
Jag har stött på ett märkligt bekymmer med min Aeroad 8.0 2017. Efter att jag fick punktering på bakdäcket och därmed fick ta av hjulet för slangbyte så har något börjat strula med växlarna. Jag får välja om jag vill få in lägsta eller högsta växeln (oavsett framklingans läge), jag har justerat om allt från början och följt varenda instruktion. Har även tagit hjälp av min granne, som meckat mycket cykel så jag tror vi har koll på läget och inte gör något fel vid injusteringen. Den fungerar utomordentligt fint i övrigt och växlar jämnt mellan de övriga växlarna.

Så min fråga är om bakväxeln kan ha gått itu? När jag justerar B-skruven så tycker jag inte att avståndet minskar mellan kedja och kuggar och avståndet är en aning stort.

Nästa fråga, finns det någon sida hos Canyon som visar på äldre generationers specifikationer? Om jag ska köpa en ny bakväxel och montera på helt enkelt.

Tack på förhand!
Har du monterat bakhjulet rakt?
 

mklmtb

Medlem
marr sa:
mklmtb sa:
Jag har stött på ett märkligt bekymmer med min Aeroad 8.0 2017. Efter att jag fick punktering på bakdäcket och därmed fick ta av hjulet för slangbyte så har något börjat strula med växlarna. Jag får välja om jag vill få in lägsta eller högsta växeln (oavsett framklingans läge), jag har justerat om allt från början och följt varenda instruktion. Har även tagit hjälp av min granne, som meckat mycket cykel så jag tror vi har koll på läget och inte gör något fel vid injusteringen. Den fungerar utomordentligt fint i övrigt och växlar jämnt mellan de övriga växlarna.

Så min fråga är om bakväxeln kan ha gått itu? När jag justerar B-skruven så tycker jag inte att avståndet minskar mellan kedja och kuggar och avståndet är en aning stort.

Nästa fråga, finns det någon sida hos Canyon som visar på äldre generationers specifikationer? Om jag ska köpa en ny bakväxel och montera på helt enkelt.

Tack på förhand!
Har du monterat bakhjulet rakt?
Jodå, den rullar fint och jag har dessutom haft av det typ 4-6 gånger i felsökningssyfte och verifierar att det sitter som det ska i ramen. Cyklade 10 mil igår märkte inga variationer eller konstigheter i övrigt, förutom att jag inte hade tillgång till minsta kugghjulet bak :/
 

Canyonfrälst

Ny medlem
Jag har en Canyon Lux Pro Race 8 och funderar på att byta från 34 kuggars till 36 kuggars drev fram. Är det någon som vet vilket typ av framdrev jag behöver? Pratade med en säljare som frågade om det var boost samt hur klingans utter fast.

Sen ser jag att den lilla kroken som ser till att kedjan ej hoppar är nersliten. Nån som vet varför den blir det? Till och med skruven ser bortsliten med. Kommer jag behöva ha en ny sådan om jag ska byta framdrev?
 

Bilagor

Canyonfrälst sa:
Jag har en Canyon Lux Pro Race 8 och funderar på att byta från 34 kuggars till 36 kuggars drev fram. Är det någon som vet vilket typ av framdrev jag behöver? Pratade med en säljare som frågade om det var boost samt hur klingans utter fast.

Sen ser jag att den lilla kroken som ser till att kedjan ej hoppar är nersliten. Nån som vet varför den blir det? Till och med skruven ser bortsliten med. Kommer jag behöva ha en ny sådan om jag ska byta framdrev?
Gillar ditt namn +1
 

Robban

Ny medlem
Hej,

En fråga om 2019 års modell av Dude...
Vilken modell av Manitou framgaffel är det? Std eller Ext? Enl Manitou så tar Std bara 4,0"
Är det max 100 mm slag som går att minska till 80 mm eller är det en 120 mm som är satt 100 mm?

mvh Robban
 

BuTTuS

Medlem
Grail AL som nu ligger på hemsidan, är det vad som är kvar av 2019 modellerna, eller är de 2020 som redan är slutsålda?
 

Thomas_N

Ny medlem
Upptäckte en spricka in min Canyon kolfiberram som ser ganska konstig ut. Ser ut som om den varit där från början och finns under lacken.
Mailade Canyon för en vecka sedan och fick ett ärendenummer men inget svar. Har även försökt att ringa dem, men en telefonsvarare berättar att det är många som ringer och att man skall försöka igen.
Någon som vet hur Canyon brukar göra med garantier på ramar?
Skickar man in hela cykeln? Hur lång tid blir man av med den då? Är ju lite dålig tajming att skicka in sin ram just nu när det kommer lite roliga cykellopp i augusti September..
 

JesperA

Ny medlem
Beror nog på vad det är för "spricka", jag hade en i min, det är inte en spricka utan bara yttre kolfiberväven som blivit klämd i mallen vid bakningen



Så har du en spricka eller bara kosmetiskt kläm som jag har? Det kan även se ut som en spricka på dom ställena där 2 vävar går ihop.
 
Senast ändrad:

Thomas_N

Ny medlem
Ja det är en Endurace CF ram.. Köpt 2017
Men verkar målat/lackerat. Ser ut som om sprickan är under lacken/färgen.
Kanske varit där hela tiden, men jag har nog aldrig kollat så noga från det hållet.
 
Senast ändrad:

Musashi

Ny medlem
Har Canyon Sverige lagt ner verksamheten? Jag har försökt ringa dom i 4 dagar utan svar, har även mejlat. Chatten är stängd.
Jag har en cykel inne hos dom för garantibyte av ram och vill gärna veta när jag får tillbaka min cykel.
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
Skärpning Canyon Sverige!
Fortfarande dubbla budskap gällande framgaffel på en del modeller. Har påtalat just framgaffelspecifikationerna som varit felaktiga till er via mail flera gånger i våras på både 4.0, 5.0 och 6.0. Här t.ex. Grand Canyon AL 5.0 nedanför med färsk skärmdump från idag 2019-08-06. Perfekt upplägg för att dra på sig missnöjda kunder vilket kan leda/leder till miljö- och ekonomibelastande returfrakter i onödan. Man kanske helt enkelt bara läser det första "den luftfjädrade gaffeln" och missar sen det finstilta en bit ner på sidan "med stålfjäder" ...

https://www.canyon.com/sv-se/mountain-bikes/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon-al-5.0/2032.html

AL5.0.png




Dessutom står det fortfarande felaktigt 70 grader styrhuvud vinkel i geometritabellerna för Grand Canyon AL 4.0 och 5.0 och 6.0 trots att ni har uppmärksammats på felet redan i slutet av mars detta år,
se inlägg här =>> https://happyride.se/forum/read.php/1/1345402/3518191#msg-3518191 och att ni själva på Canyon Sverige dessutom skriftligt har bekräftat att vinkeln är 68,5 grader. Det är augusti nu...

AL4.0.png
 
Senast ändrad:

FranzJaeger

Ny medlem
Behöver byta styrlager på min Spectral CF 8.0 2018. Vad jag har förstått så har det suttit Cane Creek på original. Dessa ska förvisso vara av bättre kvalitet än de från Acros som sitter på 2019 men undrar ändå om någon har hittat några bättre styrlager som passar?

Om man ändå ska gå på Cane Creek så har jag Googlat mig till att det är dessa som gäller:

Övre: hss20130k
Undre: aaa0006k

Någon som har bytt eller haft ute sina och kan bekräfta detta?
 
Ni som kör Nerve från runt 2014, vad har ni tryck i bakdämparen, Fox Float CDT Performance BV? Har labbat lite med tryck och klick men lyckats tappa bort lappen med inställningarna jag hade och har svårt att få till det bra igen. Jag väger runt 79 kg med kläder och vatten på cykeln.
 

Mback72

Medlem
Vänsterbacken sa:
Ni som kör Nerve från runt 2014, vad har ni tryck i bakdämparen, Fox Float CDT Performance BV? Har labbat lite med tryck och klick men lyckats tappa bort lappen med inställningarna jag hade och har svårt att få till det bra igen. Jag väger runt 79 kg med kläder och vatten på cykeln.
 
Mback72 sa:
Vänsterbacken sa:
Ni som kör Nerve från runt 2014, vad har ni tryck i bakdämparen, Fox Float CDT Performance BV? Har labbat lite med tryck och klick men lyckats tappa bort lappen med inställningarna jag hade och har svårt att få till det bra igen. Jag väger runt 79 kg med kläder och vatten på cykeln.

Jodå, jag har sett en massa såna filmer. Tycker dämparen beter sig märkligt. Jag har ett spann på 10-15 PSI där jag antingen har ca 10% sag med det högre trycket eller 25-30% sag med det lägre. Det lägre trycket borde ju alltså vara "bäst" men då uppträder dämparen svampigt och är väldigt nära att bottna utan att jag pressar cykeln, t.ex. bunnyhoppar ett par decimeter och även på stig.

Tänkte ha nåt värde att utgå från.
 

bfire

Ny medlem
Fundera på en roadlite 6.0 men undrar lite om vilken storlek på cykel man ska välja. Kan man lita på canyon tabeller?
Jag är 169cm och har 80cm grenmått.
 

superdea

Medlem
Har en speedmax cf -18. Måste jag ta bort ”lådan” bakom styrstammen för att den ska bli uci-legal? Är det nåt mer än två skruv som ska lossas? Inga problem med växelvajrar?
 

Pepposi

Medlem
Säkert varit uppe tidigare men måste fråga. Har precis beställt en Ultimate CF SLX 8.0 Di2 med fälgbromsar och Mavic cosmic pro carbon UST. Jag undrar om denna tar Conti GP 4000 28 mm. Någon?
/Peter
 
Senast ändrad:

D3EP

Ny medlem
Känner mig så jävla dum man fattar inte vilka däck som sitter på cyklarna vi nyligen köpt. (Neuron 7.0). Vad menas med Tubeless ready och Tubeless easy egentligen?

På sambons är däcken:
Däck
MAXXIS Forekaster 2.35''
Gummiblandning: 3C Triple

Däck
MAXXIS Ardent 2.4"
Hölje: Exo
Gummiblandning: Dual
Teknologi: Tubeless ready

Och på min xl cykel är det

Däck
Schwalbe Nobby Nic 2.35''
Hölje: Snake Skin
Gummiblandning: Evolution
Teknologi: Tubeless Easy

Däck
Schwalbe Nobby Nic 2.35''
Gummiblandning: Addix Performance

Så frågan är egentligen: har vi tubeless redan nu eller sitter det en slang i våra hjul?

Tack!
 

Lassla

Medlem
D3EP sa:
Känner mig så jävla dum man fattar inte vilka däck som sitter på cyklarna vi nyligen köpt. (Neuron 7.0). Vad menas med Tubeless ready och Tubeless easy egentligen?

På sambons är däcken:
Däck
MAXXIS Forekaster 2.35''
Gummiblandning: 3C Triple

Däck
MAXXIS Ardent 2.4"
Hölje: Exo
Gummiblandning: Dual
Teknologi: Tubeless ready

Och på min xl cykel är det

Däck
Schwalbe Nobby Nic 2.35''
Hölje: Snake Skin
Gummiblandning: Evolution
Teknologi: Tubeless Easy

Däck
Schwalbe Nobby Nic 2.35''
Gummiblandning: Addix Performance

Så frågan är egentligen: har vi tubeless redan nu eller sitter det en slang i våra hjul?

Tack!
Det sitter slang i, men däcken är förberädda för tubeless, lite frågetecken om preformance däcket men det går säkert att få tätt med vätska
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer