Den officiella Canyon-tråden

1. ;-)
2. Ser inte hur det skulel kunna hända då pinnen ligger överlappandes emot fälgen, den kan alltså aldrig nå ekrarna.
Men visst inga problem att köra med pinnen neråt istället.

@ Racer_X Nej, vi svarar tämligen omgående på alla mail. Att det dröjer i just ditt fall beror på att vi försöker hitta en lösning på problemet. Vi har absolut inte glömt bort dig!

Canyon_Sverige skrev:
-------------------------------------------------------
> @ Racer_X Nej, vi svarar tämligen omgående på
> alla mail. Att det dröjer i just ditt fall beror
> på att vi försöker hitta en lösning på
> problemet. Vi har absolut inte glömt bort dig!

Ett välmenat tips. Ge kunden återkoppling att ni arbetar på ärendet, det är GULD värt och NOLL irritation uppstår, bara mer nöjdhet. :)

Snabbare än snabbt!

Vill tacka Canyon, både i Tyskland och i Sverige för snabb service.
Efter att ha velat lite så bestämde jag mig för att en Nerve Al 7.0W blir bästa alternativet till att ersätta min flickväns gamla MTB. Alltid lite sent ute och med önskan om leverans innan påsk och stundande födelsedag (hon är nog inte på detta forum) ringde jag efter lunch i fredags direkt till Canyons svenska representant. Finns det chans att hinna, kortvecka och allt? Jodå, det tror jag nog fick jag till svar. Van med säljarsnack och orderhantering i europa så var jag lite skeptiskt men la iaf min beställning efter en kortare diskussion om tjejers ben, överkroppar, armar, mått och ramstorlekar.

Idag 11:30 så ringde en glad UPS kille upp mig och berättade att han ställt kartongen hemma på anvisad plats.
Alltså knappt 3 helgfria dygn från beställning till leverans!

Nu hem och montera och slå in jätte paket...

Toppen och Tack!

/Janne

Edit: sökte dåligt i forumet innan, hittat en hel del info

Fundering, Nerve AL 29, 7.9 vs 8.9.

Vad motiverar steget upp, bortsett från att dyrare borde vara bättre ;-).
Hade koll på komponenter etc tidigare men inte längre, tyvärr, så tänkte ngn här har koll.

Bakgrund; cyklade mkt 1998-2003, och har nu återfallit då jag har en fot som bråkar när jag löptränar. Började med en CX 2012, riktigt kul, men saknar skog o stigkörning och Canyon verkar vara prisvärda, samt alla verkar förespråka 29:er och fulldämpat om man är lång o gammal, 40+

Tacksam för alla tips och funderingar.

Senast ändrad:
Synd att det är så extremt långa leveranstider på vissa cyklar, man kan ju i många fall välja bort Canyon pga det. Gäller väl mest instegsnivå-hardtails etc som jag tittat på. Tex Yellowstone 29er.

Vi väntar på våren...

Bilagor

• C360_2013-03-31-11-51-00.jpg
    C360_2013-03-31-11-51-00.jpg
    66.8 KB · Besök: 47
Extrema? Hur menar du hög/låg, sadel långt bak? Storleken är 54 och jag är 172 cm. Just nu är cykeln inställd lite efter dom måtten jag fick när gjorde en uppmätning på Competitive cyclist(fit calculator. Jag sitter helt oki tycker jag men väntar på tid att göra en bike fit.

Mvh

Tycker oxå sadeln är extremt långt bak...kanske funkar i backar(uppför)..men knappast på platten...men jag kan ju ha fel som vanligt :)

hej!
Har bestält en Grand Canyon AL 29 9.9 och såg att leveranstiden var satt till v.21. Är den tiden statisk eller kan den komma tidigare. Någon som beställt och fått cykeln levererad tidigare än beräknat?

MVH

Tänkte jag skulle ge mig på att montera min VCLS Post 2.0 under påsken men hade förstås otur med passformen mot min sadelräls. Jag antar att kitet för ovala räls är gjort för att passa 7x9 mm vilket verkar vara någon form av standard, men hur stor är toleransen för innermått mellan rälsen samt yttermått mätt mellan utsidorna på rälsen?

Höjden på rälsen verkar inte vara något problem för mig, men stolpens fäste får inte plats mellan rälsen och även om den gjorde det verkar yttermåttet också ställa till problem. Dock verkar det som att tejpen Fizik dragit runt rälsen adderar nästan en millimeter tjocklek till både höjd och bredd, då den antagligen endast är till för att skydda rälsen kosmetiskt borde det knappast orsaka några problem att plocka bort den.

Men innan jag ger mig på det vill jag dock gärna veta måtten ovan så att jag kan mäta på den rena delen av rälsen och någotsånär försäkra mig om passform! Visar det sig att den ändå inte kommer passa så jag måste byta sadel vill jag förstås kunna sälja denna i så oförstört skick som det är möjligt...

http://www.fizik.it/en/saddles/kurve/Made_for_snake/

(Kurve-serien som min sadel kommer ifrån har aluminiumräls smidd i ett stycke men alla Fizik-sadlar med kolfiberräls kommer antagligen ha exakt samma problem pga tejpen.)

Senast ändrad:
henkevr skrev:
> Vi väntar på våren...

Intressant att du har en 54:a med tanke på din längd, då canyon rekommenderar en 52:a och jag själv funderar på en Canyon CF i 54:a. Jag är 174 cm och tror att jag skulle upplevt en 52:a som för liten.

En fråga: den sadelhöjden du har på bilden, är det den du kör på eller är den inte justerad ännu?

Canyons storleksrekommendationer verkar fel.

Canyons kalkylator går enbart på innerbensmåttet, din längd spelar ingen roll.
Jag är 186 och blev rekommenderad en medium men tog large istället.

hej!
Har lite funderingar runt "FOX 32 Float 29 FIT Terrarlogic" som finns på några av MBT cyklarna. Är det en gammal modell (2012)? Kan inte hitta den för 29" på FOX hemsida. Den finns för 26".

Någon som vet!
MVH

ostni skrev:
> hej!
> Har lite funderingar runt "FOX 32 Float 29 FIT
> Terrarlogic" som finns på några av MBT cyklarna.
> Är det en gammal modell (2012)? Kan inte hitta
> den för 29" på FOX hemsida. Den finns för 26".
>
> Någon som vet!
> MVH

Det är väl för att det är en OEM-gaffel. Min 32 Talas med 150 i slag finns inte heller med på deras sida. Jag tror inte det är en gammal modell i alla fall ;-)

Per-Erik skrev:
> ostni skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hej!
> > Har lite funderingar runt "FOX 32 Float 29 FIT
> > Terrarlogic" som finns på några av MBT
> cyklarna.
> > Är det en gammal modell (2012)? Kan inte hitta
> > den för 29" på FOX hemsida. Den finns för
> 26".
> >
> > Någon som vet!
> > MVH
>
>
> Det är väl för att det är en OEM-gaffel. Min
> 32 Talas med 150 i slag finns inte heller med på
> deras sida. Jag tror inte det är en gammal modell
> i alla fall ;-)

2013 år modell av Terrarlogic har "Kashima Coat" vilket inte den gaffeln som sitter på cykeln har (enligt canyon). Samt att det ska sitta en ID Tag på 2013 års modeller, för att kunna utnyttja FOX -appen. En OEM modell borde inte skilja sig funktionsmässigt från den kommersiella gaffeln, det handlar väl mer om hur den är paketerad samt färgval mm.

@ostni Hej den gaffel som sitter på cykeln du har beställt har Id-taggen från Fox. Det är en 2013-gaffel.

@Mayhem Jag mailar mina kollegor och frågar om vilka sadlar som stolpen funkar med.

Hej!

Har en Grand Canyon AL 9.9 SL inköpt 2012 och vevlagret känns ordentligt "grusigt" så jag misstänker det är dax för byte. Undrar vilken sort jag skall beställa?

peppen skrev:
> Hej!
>
> Har en Grand Canyon AL 9.9 SL inköpt 2012 och
> vevlagret känns ordentligt "grusigt" så jag
> misstänker det är dax för byte. Undrar vilken
> sort jag skall beställa?

Jag har också en 9.9 SL 2012 som va väldigt grusig i vevlagret mot slutet av förra året, upptäckte att det hade samlats sand/grus/damm bakom den röda packningen på vänster sida vevlagret, plockade isär och rengjorde sen va det bra igen.

Bilagor

• 001.JPG
    001.JPG
    101.2 KB · Besök: 67
Vad är det för oljevolymer som gäller för gaffeln på AL+ 7.0, 32 Talas 150 FIT DTC? Jag hittar den inte på Fox servicesida och antar därför att det är någon OEM-variant (eller att de bara är dåliga på att uppdatera).

Tjena

Funderar på att få ned min canyon nerve al7, under 12 kilo. Mest på skoj. Vad skall man satsa på som är priseffektivt? Kom gärna med både specifika komponentförslag och vilka delar som ni skulle bytt ut.

Mvh Hans

Hans Molin skrev:
> Tjena
>
> Funderar på att få ned min canyon nerve al7,
> under 12 kilo. Mest på skoj. Vad skall man satsa
> på som är priseffektivt? Kom gärna med både
> specifika komponentförslag och vilka delar som ni
> skulle bytt ut.
>
> Mvh Hans

Tjo!
Trevlig Hoj !Den väger ju int.så mycket i nuv.skick 12,4 kg.för en All-Mtb.?!
Det vanliga blir vell att byta däck ,hjul , sadelstolpen , kasetten ,men detta kostar ju faktiskt en stor slant,så ev. skulle jag nog gå för en uppgradering av en helt ny cykel

Gallan skrev:

"Tjo!
Trevlig Hoj !Den väger ju int.så mycket i nuv.skick 12,4 kg.för en All-Mtb.?!
Det vanliga blir vell att byta däck ,hjul , sadelstolpen , kasetten ,men detta kostar ju faktiskt en stor slant,så ev. skulle jag nog gå för en uppgradering av en helt ny cykel"

Helt ny cykel blir det nog inte. Att få ner den 500g kan väl inte kosta 15000:-? Vet någon om Canyon har någon spec på komponenternas vikt?

Mvh Hans

Jag letar efter en 29" för stigcykling med inslag av ganska stökig terräng. Vill inte ha någon grusvägsräcer.

Har tidigare varit inne på en 29" HT men efter jag såg Canyon Nerve AL 7.9 börjar jag fundera om det inte kan vara värt dom extra tusenlapparna då den låg så bra i pris.

Jag kan inte det där med geometri så vet inte om Nerven passar mina behöv med stökig single track, vad tror ni?

Hej!

I juli förra året köpte jag en Ultimate CF SLX 8.0.
Idag när jag var ute på en runda så upptäckte jag att cykeln började vibrera och låta otäckt så fort jag frihjulade i över ca. 40km/h.
Under rundan blev jag aldrig klok på vad det berodde på. Ljudet upphörde så fort jag sänkte hastigheten eller trampade lite.

Väl hemma har jag dels kollat på cykeln och dels Googlat lite. Problemet verkar vara slitage i frihjulsmekanismen på mina Mavic Ksyrium Elite som levererades med cykeln.
Detta är tydligen inte ett helt ovanligt problem med hjul från Mavic.

Hur ställer sig Canyon till detta?
Jag tycker att det är lite konstigt att ett par hjul som är mindre än ett år gamla och som rullat under 2000 km (har delvis kört med andra hjulpar) redan ger upp.
Kan ni tillhandahålla reservdelar till hjulen?

För ett par veckor sedan fick jag hem min G. Canyon AL 9,9. Redan efter ett par turer så började skivbromsen fram att skava och låta illa. Har plockat bort hjulet och tittar, rengjort mm men kan inte hitta något som ser "fel" ut. Jag har tidigare bara haft cyklar med V-broms så jag är lite nybörjare på skivbromasr... är det någon som har något tips på vad det kan vara och hur man kan åtgära detta? Jag har än så länge bara åkt på asfalt och lite grusväg så jag har inte kört in i något så skivan kan ha blivit skev (kan inte se med blotta ögat att den är skev heller).

Tacksam för tips!

MakkeB skrev:
> För ett par veckor sedan fick jag hem min G.
> Canyon AL 9,9. Redan efter ett par turer så
> började skivbromsen fram att skava och låta
> illa. Har plockat bort hjulet och tittar, rengjort
> mm men kan inte hitta något som ser "fel" ut. Jag
> har tidigare bara haft cyklar med V-broms så jag
> är lite nybörjare på skivbromasr... är det
> någon som har något tips på vad det kan vara
> och hur man kan åtgära detta? Jag har än så
> länge bara åkt på asfalt och lite grusväg så
> jag har inte kört in i något så skivan kan ha
> blivit skev (kan inte se med blotta ögat att den
> är skev heller).
>
> Tacksam för tips!

Justera oket.

MRobson skrev:
> MakkeB skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > För ett par veckor sedan fick jag hem min G.
> > Canyon AL 9,9. Redan efter ett par turer så
> > började skivbromsen fram att skava och låta
> > illa. Har plockat bort hjulet och tittar,
> rengjort
> > mm men kan inte hitta något som ser "fel" ut.
> Jag
> > har tidigare bara haft cyklar med V-broms så
> jag
> > är lite nybörjare på skivbromasr... är det
> > någon som har något tips på vad det kan vara
> > och hur man kan åtgära detta? Jag har än så
> > länge bara åkt på asfalt och lite grusväg
> så
> > jag har inte kört in i något så skivan kan
> ha
> > blivit skev (kan inte se med blotta ögat att
> den
> > är skev heller).
> >
> > Tacksam för tips!
>
> Kolla så att oket och beläggen är centrerat i
> förhållande till bromsskivan. Lossa lite på
> insexskruvarna på oket och centrera oket och
> belägg med ögonmått, testa att snurra hjulet
> för hand så ser du om skivan är ok.
> Om skivan är ok så drar du åt skruvarna lite
> löst när oket är centrerat, sätt fart på
> hjulet och bromsa och håll inne bromsen hårt.
> Lätta på skruvarna och dra åt på nytt, testa
> att snurra igen. Ibland får man göra så några
> ggr innan det blir bra.
> Kolla även så att kolvarna som trycker beläggen
> mot skivan verkar gå fint och jämnt så att inte
> någon kolv fastnat och inte går tillbaka när du
> släpper upp bromsen.
>
> Ibland kan det hjälpa med skivbromsrengörning
> på skivor och belägg. Jag sandpapprar mina
> belägg då och då, tycker de skriker mindre då,
> man får bort den glasartade hårda ytan som
> bildas. Bromskraften blir även bättre efter lite
> sandpapper och rentork med bräklen el. liknande.
> Lycka till!

Tack för tipset! nu är det bara hem och skruva och hoppas det löser sig.

Senast ändrad:
Vandraren skrev:
> Jag letar efter en 29" för stigcykling med inslag
> av ganska stökig terräng. Vill inte ha någon
> grusvägsräcer.
>
> Har tidigare varit inne på en 29" HT men efter
> jag såg Canyon Nerve AL 7.9 börjar jag fundera
> om det inte kan vara värt dom extra tusenlapparna
> då den låg så bra i pris.
>
> Jag kan inte det där med geometri så vet inte om
> Nerven passar mina behöv med stökig single
> track, vad tror ni?

Du kan titta i den här tråden så kanske du blir klokare. http://happymtb.org/forum/read.php/1/2079614/2096615

Ett mycket enklare sätt att justera bromsoken är att lossa skruvarna som håller oket i gaffeln. Dra åt bromshandtaget och håll det åtdraget. Samtidigt skruvar du fast skruvarna. Vips har du ett bromsok som är perfekt centrerat över skivan!

Supersonic skrev:
> Ett mycket enklare sätt att justera bromsoken är
> att lossa skruvarna som håller oket i gaffeln.
> Dra åt bromshandtaget och håll det åtdraget.
> Samtidigt skruvar du fast skruvarna. Vips har du
> ett bromsok som är perfekt centrerat över
> skivan!

Borde fungera fint.

Om oket skall centreras perfekt så kräver det att ingen av kolvarna kärvat och rör sig lika mycket i sidled. Kolla videon nedan, ca. 1 minut in.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp