Den officiella Canyon-tråden

Sitter med beställarfingret på en Nerve AL 6.0, men är som vanligt osäker på ramstorleken. Enligt PPS ska jag ha en L, är 183cm med benlängd på 92cm. Gillar att sitta upprätt på cykeln och kör mestadels teknisk och stökiga stigar.

Någon med input om man rentav ska satsa på en M ram?

bono82 skrev:
-------------------------------------------------------
> Sitter med beställarfingret på en Nerve AL 6.0,
> men är som vanligt osäker på ramstorleken.
> Enligt PPS ska jag ha en L, är 183cm med
> benlängd på 92cm. Gillar att sitta upprätt på
> cykeln och kör mestadels teknisk och stökiga
> stigar.
>
> Någon med input om man rentav ska satsa på en M
> ram?

Tjo !
Det verkar som du bör ha en L .
Själv är jag 181cm med 86cm i grenmått,med strl.M.
Kolla även dina armlängds-mått,för om du är kort där alt. vill sitta mera upprätt, så
kan du bara ändra styrstamslängden med en passande styrstam.
Lycka till med ett bra val!

Senast ändrad:
bono82 skrev:
> Sitter med beställarfingret på en Nerve AL 6.0,
> men är som vanligt osäker på ramstorleken.
> Enligt PPS ska jag ha en L, är 183cm med
> benlängd på 92cm. Gillar att sitta upprätt på
> cykeln och kör mestadels teknisk och stökiga
> stigar.
>
> Någon med input om man rentav ska satsa på en M
> ram?

Satt i exakt samma val för ett par veckor sen. Vi är lika långa och har samma armlängd. min benlängd är 88 cm. Vi vill köra samma typ av terräng och jag föredrar ockaså en mer upprätt sittställning.

Efter massa om och men beställde jag till slut en M. Mest för att jag var rädd L skulle bli för framåtlutad ställning (= ont i nacken). Sen vill jag inte att det för stort när det är stökig terräng heller. Frågan är väl hur mkt de där extra fyra centimeterarna gör... jag tror det skulle räcka med att höja sadeln lite grann och sen är du hemma.

Med lite tur får jag hem min cykel till veckan. :)

starsailor skrev:
> bono82 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sitter med beställarfingret på en Nerve AL
> 6.0,
> > men är som vanligt osäker på ramstorleken.
> > Enligt PPS ska jag ha en L, är 183cm med
> > benlängd på 92cm. Gillar att sitta upprätt
> på
> > cykeln och kör mestadels teknisk och stökiga
> > stigar.
> >
> > Någon med input om man rentav ska satsa på en
> M
> > ram?
>
>
> Satt i exakt samma val för ett par veckor sen. Vi
> är lika långa och har samma armlängd. min
> benlängd är 88 cm. Vi vill köra samma typ av
> terräng och jag föredrar ockaså en mer upprätt
> sittställning.
>
> Efter massa om och men beställde jag till slut
> en M. Mest för att jag var rädd L skulle bli
> för framåtlutad ställning (= ont i nacken). Sen
> vill jag inte att det för stort när det är
> stökig terräng heller. Frågan är väl hur mkt
> de där extra fyra centimeterarna gör... jag tror
> det skulle räcka med att höja sadeln lite grann
> och sen är du hemma.
>
> Med lite tur får jag hem min cykel till veckan.
> :)

Det gjorde ju inte saken lättare :) Jag vill komma ifrån sittställningen jag har idag på min santacruz bullit, vilket är för långt bak. Har ändå slängt på så kort styrstam det går och kör med hyfsat brett (640mm) riserstyre.

Fått för mig att den generella inställningen på forumet numer är att "when in doubt", ta den mindre ramen.. Jag älskar som sagt teknisk stigcykling, men den ska ju såklart vara bekväm vid klättring också. Långlopp osv gör jag ytterst sällan, men det kommer kanske hända!

edit: fått ett par vettiga svar i en annan tråd, och det blir nog L. Så får jag laborera med styrstam och styre om det inte funkar med original.

Är dock fortfarande inte helt säker kring 6.0/7.0.. är det värt närmare 3000 för elixir 3 och fox gaffeln? inbillar mig att fox gaffeln kräver massa service hela tiden ("normalt" för mig skulle väl vara 1ggr/år), och bromsarna kan jag väl känna att elixir 1 funkar till att börja med..

Senast ändrad:
Jag blev rekommenderad L av Canyons PPS, men när jag ringde och pratade med dem så tyckte både Stefan och Kalle oberoende av varandra att M troligen skulle passa bäst, iaf till den åkningen jag beskrev.
Jag tror det kommer funka med vilken som, jag hoppas iaf det. :)

Kan f.ö. säga att jag hyrde en Univega Alpina SL-5 (2011) för några helger sen. Den kändes inte för liten trots att det var S (17,3"). Märkligt.

starsailor skrev:
> Jag blev rekommenderad L av Canyons PPS, men när
> jag ringde och pratade med dem så tyckte både
> Stefan och Kalle oberoende av varandra att M
> troligen skulle passa bäst, iaf till den
> åkningen jag beskrev.
> Jag tror det kommer funka med vilken som, jag
> hoppas iaf det. :)
>
> Kan f.ö. säga att jag hyrde en Univega Alpina
> SL-5 (2011) för några helger sen. Den kändes
> inte för liten trots att det var S (17,3").
> Märkligt.

Alright, ska nog ta och slå de en signal också! Vet du / någon vilken Reba gaffel man får på Nerve AL 6.0? framgår inte hos canyon om det är dual/soloair osv..

Vad skiljer AL mot AL+ prestationsmässigt? Dvs AL+ har längre slaglängd och 67° vinkel. Men är cykeln i sig rejälare? Efter att ha sett allas cyklar igår på enduroloppet så känns det nästan som att AL ändå är för klen.

Långlopp kör jag mer än gärna på min HT, men jag vill ju inte slita mer än nödvändigt på transportsträckorna som ibland kan bli rätt långa.

Tänk att den ska klara transport fin fint, härliga svenska stigar och stökiga singletracks. Den ska även gå att trampa uppför fjäll men ändå ha ännu roligare nerför.

Med andra ord.. AL 7.0 känns lite mer långlopp till rejält stökig stigcykling. AL+ 6.0 känns mer som stigcykling till endurospår.

Vad tror ni? Helst vill man ju ha en som funkar som räsern och downhill, men inser ju att jag lär begränsa mig lite. Därför behåller jag ming HT som grusvägsräser. Frågan är vilken nivå man ska lägga sig på; stökigt eller riktigt stökigt men som ändå ger en trevlig upplevelse trots att det inte enbart går utför.

/G

Tack detsamma! Jo, jag tror nog att vi satte huvudet på spiken även om jag var något snurrig.

AL+ låter som en cykel jag kan växa med eftersom jag ändå behåller min HT. Dvs. stigcyklingen får vara lägstanivå och enduro högsta.

Nu ska jag bara korka upp en Moët Chandon, fram med massageoljan och smöra för frugan ett par dagar..

/G

@ Davidsson. Det låter konstigt att vi erbjudit dig 2 flaskor som kompensation för en sådan kraftig försening. Kan du skicka ett mail med ditt kundnummer så kollar jag upp om det verkligen stämmer?

Äh, min Ultimate CF SLX som har blivit försenad i steg från vecka 11 till senaste budet vecka 25 har jag inte blivit erbjuden någonting i kompensation för. Två flaskor låter ju som en dröm....

@ bvs. Vi håller just nu på att skicka ut ett skriftligt brev till alla berörda kunder där vi informerar om förseningen och erbjuder en kompensation. I ditt fall blir det ett klädset och ett par Oakley.

Jupp, dessutom har de inte ens hört av sig och totalt ignorerat samtliga e-mail jag skickat. Det var inte förräns jag ringde veckan efter utlovad leverans (en av två cyklar leverades) som jag fick veta att de skjutit på leveransdatumet 6 veckor och blev då erbjuden flaskor som kompensation. Såg nu när jag tittar på på orderbekräftelsen att även "Bikeguard" blev gratis, så det var ju iaf lite mer värde (17,61 eur). Bytte dessutom färg och lyckades få ner leveransen till v.24 (v.19 utlovat från början). Undrar vad 5 veckor hyra av cykel kostar, 4000 sek?

PS.
Kan ju påpeka att min beställning inte går via svenska canyon, så inget ont om er svenska avdelning. Mina tre andra cyklar har gått igenom i stort sett utan problem (en var felmonterad med trasig växelkabel, Canyon skickade då ersättningskabel, en annan har mindre skador på lacken på gaffeln).

Har äntligen fått tillbaks min dämpare från service :D tog 1 1/2 vecka o det är ju helt ok. Så nu ska det cyklas i helgen om det blir lite bättre väder bara :D Hoppas den ska fungera längre nu

Letat på Canyons hemsida men hittade inget svar så jag försöker här. På ett antal av cyklarna är det väldigt lång leveranstid. Om man beställer en cykel som beräknas levereras om ex 10 veckor när dras då pengarna? Vad händer om man skulle ångra sig innan cykeln levererats och vill avbeställa ordern?
Tack
Joel

Fick en bild av sambon på en svart bikeguard låda som väntar på att brytas upp, Nerve 7.0 dök upp på ganska exakt en vecka efter beställning :D

Sådär, igår så beställde man en canyon Nerve AL 7.0. Min första heldämpad cykel och min första riktigt bra cykel. Ska bli riktigt spännadne att se hur den är. Dom hade den i lager så jag hoppas bara att dom skickar den snart.

Pug skrev:
> Sådär, igår så beställde man en canyon Nerve
> AL 7.0. Min första heldämpad cykel och min
> första riktigt bra cykel. Ska bli riktigt
> spännadne att se hur den är. Dom hade den i
> lager så jag hoppas bara att dom skickar den
> snart.

beställde exakt samma, tog ganska exakt en vecka att få den (leverans idag) :)

bono82 skrev:
> Pug skrev:
> -----
> > Sådär, igår så beställde man en canyon
> Nerve
> > AL 7.0. Min första heldämpad cykel och min
> > första riktigt bra cykel. Ska bli riktigt
> > spännadne att se hur den är. Dom hade den i
> > lager så jag hoppas bara att dom skickar den
> > snart.
>
>
> beställde exakt samma, tog ganska exakt en vecka
> att få den (leverans idag) :)

Hoppas att det går lika snabbt för mig!
Har dock inte hört något av dom sen jag beställde i söndags :S
Så antar att det lär ta lite längre tid än 1 vecka

Jag beställde min nerve al 7.0 på en måndagskväll cykeln kom fredag veckan efter, var iofs långhelg mellan. Tyvärr funkade inte rebounden på bakdämparen så nu ska den ner till på service i danmark:(

@Canyon_Sverige

Jag upptäckte idag att den röda packningen i styrlagret (Acros AiX-03) på min Nerve XC 2012 har spruckit på ett par tre ställen. Har inte tagit isär lagret utan det syns utifrån.

Cykeln levererades i juli ifjol och har inte cyklats mer än ca 30 mil pga handskada. Jag har inte justerat eller ändrat lagret sedan leverans.

Befarar att lagret kan komma att fara illa snabbt nu. Visst är det ett garantiärende?

Bilagor

• aix03.JPG
    aix03.JPG
    46.5 KB · Besök: 39
Senast ändrad:
Vad är orsaken till de långa leveranstiderna? Jag har varit lite sugen på en yellowstone ett tag nu men om jag beställer idag är leverans först i Augusti enligt hemsidan?

Hör de långa leveranstiderna ihop med förseningarna som många kunder till er har drabbats av? Detta måste ju vara ett stort hack i varumärket. Själv lutar det nu mer åt en Radon än en Canyon pga leveranstiden.

Canyon brukar har långa leveranstider när säsongen drar igång. Jag förstår inte varför det skulle vara ett hack i varumärket; det är väl snarare en indikation på att cyklarna är populära.

Någon som kör på en Nerve med Fox CTD gaffel från 2013 som kanske har ett fungerande "ID" till iphone appen?

jag hittar bakdämparen men får bara unknown id för den främre.. lite intressant när Canyon länkar till appen på cykelns infosida..

Oskar skrev:
> Canyon brukar har långa leveranstider när
> säsongen drar igång. Jag förstår inte varför
> det skulle vara ett hack i varumärket; det är
> väl snarare en indikation på att cyklarna är
> populära.

Problemet är inte de långa leveranstiderna man vet om, utan de oplanerade förseningarna efter man utlovats ett visst datum. I mitt fall från v.19 till v.25 utan att de meddelar. Kul att stå vid starten av vätternrundan utan cykel...

Om jag hade vetat om den riktiga leveranstiden hade jag definitivt beställt från annat märke.

Davidsson skrev:
> Oskar skrev:
> -----
> > Canyon brukar har långa leveranstider när
> > säsongen drar igång. Jag förstår inte
> varför
> > det skulle vara ett hack i varumärket; det är
> > väl snarare en indikation på att cyklarna är
> > populära.
>
>
> Problemet är inte de långa leveranstiderna man
> vet om, utan de oplanerade förseningarna efter
> man utlovats ett visst datum. I mitt fall från
> v.19 till v.25 utan att de meddelar. Kul att stå
> vid starten av vätternrundan utan cykel...
>
> Om jag hade vetat om den riktiga leveranstiden
> hade jag definitivt beställt från annat märke.

Aha, vad jobbigt. Jag känner igen det där; förra våren beställde och betalade jag en Cannondale där leveransen drog ut på tiden. Visst, butiken var schysst och sa att det gick bra att avboka MEN JAG VILLE JU HA CYKELN!

Att leveranstiderna på hemsidan har utökats för vissa modeller beror på den oväntat stora efterfrågan som Canyon har upplevt i hela Europa denna säsong. Tidigare år så har vi inte fått förvarningar om försenade cyklar från produktionen i Tyskland särkilt ofta. Men nu får vi listor utskickade så att vi kunnat kontakta berörda kunder i förväg. Andelen försenade cyklar har också minskat; det har främst gällt de två nya modellerna Ultimate CF SLX och Speedmax CF där produktionen kom igång senare än väntat p.g.a. förseningar hos underlerantörer.

Nu ska väl sadeln sitta fast den har envisats med att lossna. (Loctite på)

WP_000637.jpg

Dock så är det fortfarande problem med Quickreleasen som verkar sönder.

Till Canyon: jag har alltid undrat över hur många cyklar ni säljer per år? Ta t.ex. Ultimate CF SLX-modellen - i hur många exemplar säljs och görs den?

Tjo! Canyon;s.

Jag har tyvärr råkat repa lacken "lite grann" ,på min fina Nerve AL 29;a,Acid Storm.
Vart/hur får man tag i färgen ,till att "dutta i",den gråa nyansens färg på ramen.

mvh.

Irriterande, nu har modellen jag väntar på (Ultimate AL 7.0 vit, nu 4 veckor försenad) stått som "FROM STOCK***" i flera dagar och inte har jag fått något mail om att den skulle vara på väg.

Försökte ringa servicecenter men det bröt bara när jag kom genom telefonkön. Som vanligt svarar tyskarna inte på mail heller...

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp