Den officiella Canyon-tråden

@Mayhem. Det är ett par mm skillnad i längd.

@ Kung_Gustaf Visst är det så. Den håller inte för evigt. Men den bör hålla flera år vid normal användning.

@ Ultralite. Vi väljer den specifikationen som vi tycker passar det tänkta användningsområdet bäst. På AL 9.0 EX sitter en lite grövre gaffel med mer slaglängd, kanske kan den modellen vara något för dig? Jag kan också rekommendera Strive. Dessutom finns inte PIKE eller FOX 34 för 27,5" och 140 mm.

Är riktigt sugen klicka hem en Grand Canyon CF SLX 9,9 Team XXI
Men då mitt träningsmål 2014 är CV så undrar jag om jag istället för 32 kan beställa en 34 (ev 36) framklinga? Snälla Canyon vet ni är svåra på just detta...att ändra..men hur svårt kan det va :)

Canyon_Sverige skrev:
-------------------------------------------------------
> @ Stuvarn. För svårt för oss ;-)

Haha...jag anade nästan detta :)

Stuvarn skrev:
> Är riktigt sugen klicka hem en Grand Canyon CF
> SLX 9,9 Team XXI

Varför inte välja en cykel med Fox Terralogic om du ska köra CykelVasan & likande. Jag har inte läst att det skulle vara nå problem med den. Den är ju konstruerad för just XC lopp om jag fattat rätt. :)

Frid!

Senast ändrad:
Miracle skrev:

> Varför inte välja en cykel med Fox Terralogic om
> du ska köra CykelVasan & likande. Jag har inte
> läst att det skulle vara nå problem med den. Den
> är ju konstruerad för just XC lopp om jag fattat
> rätt. :)
>
>
> Frid!

Jo hade varit mkt sugen på en Grand Canyon CF SLX 9,9 SL med XTR som jag har på min "gammla" hoj om den hade haft en Rock Shox gaffel! Är väl nojig men vill inte ha en Fox gaffel har läst så mkt negativt just här på Happy om den! Är oxå van vid Rock Shox har haft en Scott Scale med den gaffeln i 5 år utan minsta problem!

Senast ändrad:
Jo, men det är inte den modellen. Det gäller väl CTD. Den har ju en annan konstruktion. På Terralogic finns det inget reglage på styret om jag fattat rätt, utan den anpassar sig efter underlaget & nödvändiga inställningar gör man direkt på gaffeln innan man cyklar.

Frid!

Miracle skrev:
> Jo, men det är inte den modellen. Det gäller
> väl CTD. Den har ju en annan konstruktion. På
> Terralogic finns det inget reglage på styret om
> jag fattat rätt, utan den anpassar sig efter
> underlaget & nödvändiga inställningar gör man
> direkt på gaffeln innan man cyklar.

Jo du har säkert rätt där! Men tycker ändå Rock Shox känns tryggare! Har oxå lite i smyg kollat på Canyons fina CF SLX 9,9 Team...den gillar jag...tror det är bäst för mig med 2-delat fram trots allt...å denna hojen har 39-11 som jag tror räcker bra för CV!
Synd den är lite dyr...får välja mkt snart om det ska bli denna fina 29" eller ett MC byte till våren...är jäkligt sugen på KTM 1190 Adventure...har inte råd med båda :)

Hej!

Jag har planer på att beställa en Grand Canyon Al 29, men är kluven vad gäller ramstorlek. Enligt Canyons storleksprogram ska jag ha Large (19"), men cykeln finns endast i 18,5 (Medium) och Large (20"). Vad ska man välja?

180 cm, benlängd ca 89. Men är inte riktigt myndig så växer fortfarande ...

Har en inflite (den som är road-kittad). Tänkte köpa kompletterande hjulset.

Är det 100 respektive 135 i bredd o.n.d för naven som gäller?

Vidare verkar det finnas ett annat mått (bredd på navets ytterkant, d v s det aom skall passas in i gaffeländarna kanske?) som kan var 5/9/10/12/15. Vilket mått skall väljas där för fram respektive bak?

Vilken storlek skall det vara på bromsskivan?

Polarn är på väg att klicka hem en Nerve AL 6.0 2014 men vi är osäkra på vilken ramstorlek som gäller för honom.

182 cm totalt
Grenmått 81 cm
Vikt 80 kg

Jag rekommenderar en Large men tror även att en Medium kan vara bra.

han är totalt nybörjare på hoj så tips mottages tacksamt för hans bästa :)

Vilken Canyon mtb skulle ni säga passar bäst till tex CV och andra mtb långlopp och varför? Man kanske rent av kan komma fram till en "officiell" CV Canyon mtb. :-)

har tittat lite på grand canyon al 6.9..

vet inte riktigt om jag ska ha smal eller medium...enligt canyons sida ska jag ha en smal....men ändrar jag benlängden 3 cm så blir det en medium..

är 173 cm lång...ben längd 79 cm.....överkropp ca 63 cm....

mätte mig med strumpor..med skor blir man ju lite längre...

ska jag ta en smal...eller ska jag gå på en medium? å kanske byta styrstammen om det behövs?

@ Fliken. Det är 135 mm och qr som gäller. Skivorna är 160 mm.

@ JockeS. Medium bör bli bäst för honom. OM det blir fel -> 30 dagars öppet köp.

@ Knasgas. Det är lite som Kung-Gustaf är inne på. En hardtail utifrån budget. Men vår Grand Canyon AL 6.9 säljer väldigt bra i Sverige så man kan ju gissa att många av dessa ska användas på Cykelvasan.

@ rutan. Även jag rekommenderar small.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Fliken. Det är 135 mm och qr som gäller.
> Skivorna är 160 mm.
>
> @ JockeS. Medium bör bli bäst för honom. OM det
> blir fel -> 30 dagars öppet köp.
>
> @ Knasgas. Det är lite som Kung-Gustaf är inne
> på. En hardtail utifrån budget. Men vår Grand
> Canyon AL 6.9 säljer väldigt bra i Sverige så
> man kan ju gissa att många av dessa ska användas
> på Cykelvasan.
>
> @ rutan. Även jag rekommenderar small.

Tack. Vad gäller diametern på axeln, är det 9 mm fram och 10 mm bak som gäller?

Edit. Jag mätte själv med skjutmått nu när jag förstår exakt vad måttet innebär. Framnavet är alltså 9 mm och baknavet 10 mm.

M a o. Det nav som skall beställas kategoriseras som 9/100 respektive 10/135 (d v s för hjulstorlek 700c/622 med skivbroms). Kan ju vara bra att kolla en sådan dimension innan beställning ;-)

Senast ändrad:
Typiskt, här satt jag med fingret på köpknappen, och ringde Canyon för att bli övertalad att slå till. Då är Canyon Sverige på utbildning :-(
Jag har kört XC hardtail (Grand Canyon 2010) några år och vill nu ha en heldämpad hoj. Valet står mellan Nerve AL+ och Spectral. Jag tycker det verkar som att man får mycket mer för pengarna om man köper en Nerve, eller är det något jag har missat? Är Spectral bara dyrare för att det kostat mer att ta fram ramen, och att 27,7-hjul/däck kostar mer, eller finns det något som talar för den? Jag är mycket nöjd med 26-tumsdäck, och de gånger jag provat 29 har jag inte varit imponerad. 27,5 har jag aldrig testat.

Det känns bra att komma undan med knappt 20 000 för Nerve AL+ 8 (som verkar ha bättre komponenter än den dyrare Spectral 7) eller är det värt att pynta nästan 5 000 mer för en Nerve AL+ 9?

Nerve AL+ 8 kan levereras vecka 52 i den färg jag vill den. När når den mig i så fall? Har planer på att ta med den till Filippinerna i mitten av januari. Om det blir så tar jag gärna emot tips för bra och billig väska att packa hojen i. Canyons Bikeshuttle passar tyvärr bara lvg.

Har en fråga ang. vevlager på min Canyon.

Jag har en 2012 Speedmax CF. Det sitter Vision Trimax-vevparti på den. Jag vill byta ut det, för jag har köpt ett par Garmin Vector och de passar tyvärr inte på de vevarmarna.

Men jag blir inte klok på vad det är för vevlager monterat.

När man läser på Visions hemsida står det klart och tydligt:

"Does your Vision Trimax carbon crank work on frames with BB86 or BB90 bottom bracket shells?

Unfortunately no. The MegaExoTrimax carbon crankset has a carbon flange on the inside of the crankarms that will interfere with press-fit style bottom brackets. It is only compatible with the FSA MegaExo bottom bracket this is supplied with the bottom bracket."

Men när jag kollar här ( http://www.canyon.com/_en/supportce...ortcenter_articles_id=230&action=searchResult ) så verkar det som att inga cyklar levereras med MegaExo. Det står "Press-Fit 86,5mm". Det låter som BB86 i mina öron.

Snackade vid ett tillfälle med Power2Max och de trodde också det var BB86.

Och när jag kollar på cykeln så SER det ju onekligen ut som pressfit.

Så vad gäller egentligen?

Jag har beställt ett SRAM Red GXP vevparti och hoppas på att det ska passa. Men vill gärna komplettera beställningen med nytt vevlager om det krävs men fattar inte vad jag ska ha.

Inser nu att mitt inlägg ovan är rätt begreppförvirrat.

Är nu tämligen säker på att följande föreligger:

* Det är BB86
* Det är BB86 MegaExo installerat just nu för FSA/Vision-vevpartiet
* Jag måste ta bort vevpartiet och installera ett BB86 GXP för att få det nya SRAM-partiet att passa

Korrekt?

Detta gäller: Strive 8.0 Race -14

Efter att ha slagit i vevarmen så har det uppdagats att vevpartiet inte alls är X01, som i specen, utan Srams X1 med aluminiumvevar?

Prylpetter inom mig vill ha kolfibervevar. Men den mer praktiskt lagda sidan vill ha aluminumvevar.

Är specen rätt eller är det jag som tänker läser fel?

Kung_Gustaf skrev:
> Efter att ha slagit i vevarmen så har det
> uppdagats att vevpartiet inte alls är X01, som i
> specen, utan Srams X1 med aluminiumvevar?

X01 vevparti finns i både kolfiber och aluminium, där den senare inte säljs direkt till konsument utan endast för OEM. Om du i Canyons spec klickar på det lilla plustecknet bredvid "Cranks X01" säger den också mycket riktigt "Forged aluminium crank arm and spider", så specen verkar stämma överens mot cykelns faktiska utrustning trots det icke förväntade materialet. (Sedan kan det förstås ha stått något annat vid det tillfälle du lade beställningen men det vet jag inget om...)

Mayhem skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Efter att ha slagit i vevarmen så har det
> > uppdagats att vevpartiet inte alls är X01, som
> i
> > specen, utan Srams X1 med aluminiumvevar?
>
> X01 vevparti finns i både kolfiber och aluminium,
> där den senare inte säljs direkt till konsument
> utan endast för OEM. Om du i Canyons spec klickar
> på det lilla plustecknet bredvid "Cranks X01"
> säger den också mycket riktigt "Forged aluminium
> crank arm and spider", så specen verkar stämma
> överens mot cykelns faktiska utrustning trots det
> icke förväntade materialet. (Sedan kan det
> förstås ha stått något annat vid det
> tillfälle du lade beställningen men det vet jag
> inget om...)

Nix, såhär ser det ut för mig.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    57.5 KB · Besök: 48
Kung_Gustaf skrev:
> Nix, såhär ser det ut för mig.

Aha, jag tittade på den engelska versionen av hemsidan som tydligen innehåller mer detaljerad information ån vad den svenska gör.

Mayhem skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Nix, såhär ser det ut för mig.
>
> Aha, jag tittade på den engelska versionen av
> hemsidan som tydligen innehåller mer detaljerad
> information ån vad den svenska gör.

Det fanns betydligt bättre information i den engelska versionen.

@Canyon_Sverige

Tack för svaret.

Blir lite förvånad när du skriver BSA. Här står det ju pressfit: http://www.canyon.com/_en/supportce...ortcenter_articles_id=230&action=searchResult

Och så SER det ju onekligen inte ut som BSA, för BSA måste väl vara utanpåliggande lager!? Så för att dubbelkolla, är det säkert att det är rätt? Har försökt ringa er för att få bekräftat, eftersom jag nu har en order liggande för ett pressfit BB86 GXP-lager.

EDIT: Jag inser alltså att GXP ursprungligen var för gängade vevlager. Men det är väl samma bredd på BSA och BB86, bara att lagrena sitter i ramen istället för utanpå på BB86. Därför gör ju SRAM vevlager för BB86 GXP också. Så för att förtydliga - i mina ögon ser det ut som mina lager är _i_ ramen, inte utanpå. Därför förstår jag inte när du skriver att jag ska ha BSA.

Senast ändrad:
@Torwald, det är BSA, gängat alltså. Du ser inte det externa lagret på vänstersidan innan du tagit av vevarmen. På höger sida kan du se det externa vevlagret.

Vevlagerspecifikationerna i länken är för 2013, trots att det står "until".

Du har såklart rätt.

Men det var INTE lätt att se, måste vara en finurlig konstruktion som döljer de externa vevlagret så bra.

Bild vänster ovanifrån - syns inget alls:
http://i.imgur.com/6f728CF.jpg

Bild höger ovanifrån - efter MÅNGA försök lyckades jag få med vevlagret på bild:
http://i.imgur.com/8pdS8Ia.jpg

Ser ut att stå MegaExo BB-8200 - rätt gissat?

Den goda nyheten är väl att BSA-gängat GXP är lättare att få tag i än BB86 GXP. Borde kunna hitta någon butik som har det inne.

Tack!

Hallo. Fick inte med skärmarna som jag beställde extra till min inflite. Läste igenom papperna jag fick med och kan inte se att den är restnoterad.

Någon info om detta? Något beräknat leveransdatum för skärmarna? Det är ju rätt grisigt ute just nu så ett par skärmar hade ju inte varit fel.

peppen skrev:
> Hallo. Fick inte med skärmarna som jag beställde
> extra till min inflite. Läste igenom papperna jag
> fick med och kan inte se att den är restnoterad.
>
> Någon info om detta? Något beräknat
> leveransdatum för skärmarna? Det är ju rätt
> grisigt ute just nu så ett par skärmar hade ju
> inte varit fel.

Vad sa dom när du ringde?

Kung_Gustaf skrev:
> peppen skrev:
> -----
> > Hallo. Fick inte med skärmarna som jag
> beställde
> > extra till min inflite. Läste igenom papperna
> jag
> > fick med och kan inte se att den är
> restnoterad.
> >
> > Någon info om detta? Något beräknat
> > leveransdatum för skärmarna? Det är ju rätt
> > grisigt ute just nu så ett par skärmar hade
> ju
> > inte varit fel.
>
> Vad sa dom när du ringde?

Verkar vara många som inte fått sina skärmar så jag tänkte det kan vara av allmänt intresse 8)

Vilken cykel av modellerna Yellowstone och Grand Canyon AL skulle ni rekommendera till min flickvän? Hon vill ha en cykel hon sitter upprät på och inte hänger på axlarna.

Cykeln kommer mest användas till asfalt och grusväg men även lite vid sidan av vägen.

Tillbaka
Topp