Den officiella Canyon-tråden

Rotskräck skrev:
-------------------------------------------------------
> OK, vilken typ av infästning/dimension ska man
> ange för att få hem rätt framväxel till en
> Ultimate CF?

Det är braze-on eller som tyskarna säger, anlötumwerfer.

Står i valet o kvalet. Är man dum om man köper en Grand Canyon AL 6.0 nu? eller skall man avvakta tills 2011 års modeller kommer.

Kanske man kan fålite förhandsinfo från Canyon Sverige ang pris o utrustning på 2011 :)

Grand Canyon AL 6.0 är i mitt tycke en av den mest prisvärda cyklarna på marknaden och den säljer väldigt bra också vilket nu tyvärr syns på leveranstiden. Ett alternativ är Grand Canyon AL 7.0 där det under TdF följer med ett användbart tillbehörspaket.

Förhandsinfo? Den kommer i samband med Eurobike, inte före.

morango skrev:
> Hur långt bort är uppfyllnaden i Outlet'en? Fick
> min cykel stulen och är sugen på en GC AL 9.0
> till rätt pris ;)

Det finns redan några GC AL 9.0 i outleten och helt gäng till är på väg. Jag skulle tro att onlineredaktionen hinner lägga upp dessa så snart Touren är över. Men de är naturligtvis till salu redan nu så maila mig!

En fråga gällande styrröret på Ultimate CF: man ser ofta att ägare av Ultimate inte använder så många spacers vilket ju ger en lite rejsigare look. Vill också minnas att jag sett en recension där detta uppmärksammades. Och Cadel körde väl tom med en neg. styrstam om jag minns rätt.

Är styrröret på Ultimaten något högre än andra tillverkare?

Senast redigerad av en moderator:
Ja, om du kollar geometrin på canyons sida så kan du se att styrröret är högre än många konkurenters modeller med motsvarande längd på överröret.

kanske därför det går att köpa annat lager från canyon sverige, som inte bygger lika mycket. ultimate ramarna är väldigt lågt styrhuvud fram sett till storlek och räknad med det lager canyon kör med original o jämfört med konkurrenter.

Hej,

Jga är på gång och ska köpa min första landsvägscykel och tänkte att det här borde vara en bra tråd att fråga i dels om det är en bra cykel och dels om det är ett rimligt pris.
Hmm, egentligen skulle man kanske fråga i Scott- eller Cannondaletråden där folk inte är Canyonfrälsta men jag hoppas att jag kan få ett bra svar här :)

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=49698

Tack på förhand.

//Magnus

Mange CBBU skrev:
> Hej,
>
> Jga är på gång och ska köpa min första
> landsvägscykel och tänkte att det här borde
> vara en bra tråd att fråga i dels om det är en
> bra cykel och dels om det är ett rimligt pris.
> Hmm, egentligen skulle man kanske fråga i Scott-
> eller Cannondaletråden där folk inte är
> Canyonfrälsta men jag hoppas att jag kan få ett
> bra svar här :)
>
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=49698
>
> Tack på förhand.
>
> //Magnus

Hej Magnus, jag tror att det numera är få som tvivlar på Canyons kvalitet och "pris/kvalitets-förhållande". Vilken av våra cyklar jag kan rekommendera beror däremot på en mängd faktorer. Är du komplett nybörjare eller har du cyklat MTB innan? Hur mycket får det kosta? osv osv..Det bästa är nog att du mailar mig för fortsatta diskussioner;-)

Hej Canyon Sverige!

En fråga angående storlekar på torque-serien tex dropzone m.m, hur är reachen på dessa i strl Large/största storleken? Standover kan också vara bra att veta?

/ Eriken

bump Oj

Nästnästa års torque-serie kan ju bli som jag vill: ändå kortare kedjestag eller tom utb.dropouts ända ner till 415mm, ändå lägre standover och lite slope; även på M o L då man ändå står mest när man freerajdar och nerförsåker.

Den lilla länken som är ledad i dämparen ser ut att va för kort, blir inte rörelsen väldigt linjär i slutet av slaget då/alt äter bussningar/lager(passar kanske på dh-slädar hehe), kan man inte förlänga den och ha en lite mer progressiv dämpning i sista halvan av slaget??

Annars verkar det mesta vara rätt med den serien!!

Mange CBBU skrev:
> Hej,
>
> Jga är på gång och ska köpa min första
> landsvägscykel och tänkte att det här borde
> vara en bra tråd att fråga i dels om det är en
> bra cykel och dels om det är ett rimligt pris.
> Hmm, egentligen skulle man kanske fråga i Scott-
> eller Cannondaletråden där folk inte är
> Canyonfrälsta men jag hoppas att jag kan få ett
> bra svar här :)
>
> http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&i
> d=49698
>
> Tack på förhand.
>
> //Magnus

Jag har en kolfiberram frn canyon. En 08:a tror jag det är. Mycket, mycket nöjd. Sett till priset är det i mitt tycke den bästa ram man kan köpa. Kanske inte de koolaste, inte heller riktigt den lättaste eller kanske ens den snyggaste. Men den är lätt, styv, snygg, billig (sett till vad man får) och tja.... svårt att säga något negativt (även om jag tyvärr hade en massa strul vid beställningen).

Om jag hade pengar i överflöd vid nästa ramköp skulle jag kanske köpa en supersix, en tarmac 3:a, eller en dogma eller kanske en cervelo s2... men eftersom jag är familjefar med stort bostadslån så känns canyon som enda alternativet om jag vill ha något riktigt, riktigt bra som jag kan köpa utan att få sova på soffan någon månad... Dessutom vet jag innerst inne att canyon-ramen som jag har är minst lika bra som alla de dyra alternativ som jag räknade upp.

Word. Canyon är nog inte sämre (snarare tvärtom om man får tro Tour m.fl) än de alternativ du räknade upp. Är en SL3:a läckrare? Ja, kanske. Och är det värt den mellanskillnaden? Ja, det får man nog bedöma själv.

När det gäller designen tycker jag nog att Canyon kan spotta upp sig. Loggan är inte vacker och färgsättningen är väl inget att hurra för. God smak kostar inte pengar....

Canyons design är ju rätt klassiskt tysk. Stramt hållen, dämpad och bitvis rätt intetsägande. Som en Volkswagen golf. Aldrig riktigt rätt och därmed heller aldrig riktigt fel. Den senaste Grand canyon CF var ett steg på vägen, och Aerod verkar vara ett steg till, i alla fall den rödvita vi har sett bilder på. Själv gillar jag den aktuella loggan men inte den varianten med tillägget .com. Det känns lite utdaterat, folk fattar ändå själva att alla stora cykeltillverkare har en hemsida och kan söka fram den. Det blir lite som när farsan kallar mobiltelefonen för yuppienalle, han tror han är ball men är tvärtom sedan länge helt passé.

Att jag köpt sex Canyonhojar senaste åren visar väl att jag är en av de troende. Hur man än vrider och vänder på sig, så finns inga mer prisvärda hojar, så är det bara. Lite fantasilöst och kanske lite väl förnuftigt att köra en Canyon, så där lillgammalt och förståndigt som kan misstas för tråkighet. Men varför ska jag betala mer för något annat som ger mindre? Å andra sidan kan jag tänka mig att köpa en Skoda, "För nuftiga människor".

Lägger därför in ett officiellt klagomål på designen till Canyon Sverige. Ramens design o form är helt OK tycker jag men färgsättningen kan bli mycket bättre. Är det på gång kanske?

Och medan jag ändå är igång: kommer Ultimate SLX-ramen att genomgå någon förändring under 2011?

Har för mig att Canyon-representanten hintade på förra sidan att Ultimate CF utgår från sortimentet. De måste nog komma ut med något revolutionerande när de vågar lägga ner en modell som är i ständig topp. Inväntar lanseringen med stort iver.

Ett designkoncept som åtminstone jag hade varit intresserad av är "nationscyklar", dvs. ett ramset för olika länder i deras flaggfärger. Och nej, man behöver naturligtvis inte köpa en svensk version bara för att mna bor i Sverige.

Tänk så tufft med en CF SLX i "brazilian edition" eller "swiss". Eller varför inte en "star and stripes"...?

There's no end to the possibilities.

pewe skrev:
> Ett designkoncept som åtminstone jag hade varit intresserad av...

Låter dyrt men en kul idé. En mer realistisk variant vore samarbete med några lackeringsfirmor så de som verkligen är beredda att betala kan beställa en unik lackering av ramen.

Då jag misstänker att utseendet betyder en del för många cyklister så tror jag faktiskt att en del ryggar från Canyon då designen betyder en del. Så där finns en del att hämta.

InlineOla skrev:
> Jag tycker canyons minimalistiska enkla design är
> snygg. Alla vill inte ha cyklar som ser ut som
> tivolistånd.

w0rd aPP daWg!

Sam skrev:
> Har för mig att Canyon-representanten hintade på förra sidan att Ultimate CF utgår från sortimentet. De måste nog komma ut med något revolutionerande när de vågar lägga ner en modell som är i ständig topp. Inväntar lanseringen med stort iver.

Låter inte speciellt troligt att Canyon kommer med två helt nya racerramar samtidigt. Ett mer rimligt antagande är att:
- Ultimate CF utgår och ersätts av Ultimate SLX som basmodell bland kolfiberramarna.
- Ultimate SLX position som topmodell ersätts av Aeroad som blir Canyons topram.

Jag är mer intresserad av vad de tänker lansera i MTB-väg. Stefan har ju hintat om att det kommer presenteras något spännande i den avdelningen på höstens Eurobike-mässa.

GöranH skrev:
> Sam skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har för mig att Canyon-representanten hintade
> på förra sidan att Ultimate CF utgår från
> sortimentet. De måste nog komma ut med något
> revolutionerande när de vågar lägga ner en
> modell som är i ständig topp. Inväntar
> lanseringen med stort iver.
>
>
> Låter inte speciellt troligt att Canyon kommer
> med två helt nya racerramar samtidigt. Ett mer
> rimligt antagande är att:
> - Ultimate CF utgår och ersätts av Ultimate SLX
> som basmodell bland kolfiberramarna.
> - Ultimate SLX position som topmodell ersätts av
> Aeroad som blir Canyons topram.
Eller så blir det som med cervelo att det är en aero och en lätt modell.

gzon skrev:
> Nu när man är Canyon ägare undrar man ju om det
> finns cykelkläder med canyon-design?

Tja.

Det finns, kolla på den tyska sidan, Kontakta Stefan om du är sugen.

PG.

InlineOla skrev:
> Jag tycker canyons minimalistiska enkla design är
> snygg. Alla vill inte ha cyklar som ser ut som
> tivolistånd.

Lite färg skadar inte. Tycker inte CUBE färgsättning liknar en maskeradtillställning
Sedan kan man alltid piffa till den svarta färgen med linjer i en annan färg som den här: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=42052

Har själv beställt en svart Canyon ram. Jävlig tråkig färg, men alternativet var vit lack med "Canyon.com"-loggan överallt på ramen. Snyggare logotyp, mindre textstorlek och ta bort ".com" skulle "TEAM WHITE"-ramen se mycket bättre ut.

Tack för alla förslag angående vår design. Vi får väl se om färgsättning etc blir lite mer vågad framöver. Men jag tror att Canyon alltid kommer att vara återhållsamma och diskreta vilket jag personligen uppskattar.

Vår Ultimate CF modell kommer att utgå - inte Ultimate CF SLX.

Vad gäller övriga nyheter och uppdateringar så kommer dessa att presenteras på Eurobike.

Jag har beställt en Vit Grand Canyon AL 6.0 i helgen där leveransstatus anges som omgående, och det har det också gjort hela tiden sedan dess. När jag nu får orderbekräftelse står det att planerad leverans är W33, idag är det måndag W31. Det kan väl inte ta 2 veckor att packa en cykel antar jag?

Nu sitter jag inte i sjön för det men det är lite missledande som det står nu.

/Andreas

Jag har 2 frågor att ställa!

1 Reach på Torqe-ramarna med 180mm slag i baken?

2 Standover på samma ramar?

M o L är under fundering storleksmässigt.

/ Erik

Hej Canyon!

Jag undrar om ni har bättringsfärger till gamla modeller? Man fick med en liten flaska bättringsfärg,
men nu när jag skulle fixa en liten skråma, så hade färgen torkat/dunstat bort ur flaskan :(
Det gäller en Roadlite ram, F3 tror jag den heter? från ca. 2005-2006, blå färg.
Eller om ni har kvar "färgrecepten", färgkoden?

edit* Här är en bild på ramen jag söker färg till:

F3_8.jpg ht=360

Senast redigerad av en moderator:
Hej! jag skulle vilja köpa min första MTB (kan tänka mig att betala melan 5000 och 6000 k, kanske lite mer). Finns någon Canyon för mig? Vilken modell? Var kan jag köpa den här i Uppsala?

Dan C skrev:
> Hej Canyon!
>
> Jag undrar om ni har bättringsfärger till gamla
> modeller? Man fick med en liten flaska
> bättringsfärg,
> men nu när jag skulle fixa en liten skråma, så
> hade färgen torkat/dunstat bort ur flaskan :(
> Det gäller en Roadlite ram, F3 tror jag den
> heter? från ca. 2005-2006, blå färg.
> Eller om ni har kvar "färgrecepten", färgkoden?
>
> edit* Här är en bild på ramen jag söker färg
> till:

Annars får du försöka hitta närmaste bästa eller blanda till något. Men rätt fägkod borde Canyon kunna förse dig med.

Hejsan,

Nån som har kläm på det här med koniska styrhuvuden och dess kompabilitet till "traditionella" runda gaffelkronor? Antar att adaptrar finns, hur lätt/svårt är montering? köstar det nåt?

Ciao
C

joakim_v skrev:
> Är det någon som fått leverans från
> beställningar under TdF-rean?

Japp, fick min Lux MR 9.0 efter ca en vecka.

Jensen skrev:
> kanske därför det går att köpa annat lager
> från canyon sverige, som inte bygger lika mycket.
> ultimate ramarna är väldigt lågt styrhuvud fram
> sett till storlek och räknad med det lager canyon
> kör med original o jämfört med konkurrenter.

Tycker att ultimate-ramarna har högt styrhuvud, men det kanske var det du menade...

Hur som helst, går det att byta ut orginalstyrlagret mot ett annat lägre?

Canyon_Sverige skrev:
> Tack för alla förslag angående vår design. Vi
> får väl se om färgsättning etc blir lite mer
> vågad framöver. Men jag tror att Canyon alltid
> kommer att vara återhållsamma och diskreta
> vilket jag personligen uppskattar.
>
> Vår Ultimate CF modell kommer att utgå - inte
> Ultimate CF SLX.
>
> Vad gäller övriga nyheter och uppdateringar så
> kommer dessa att presenteras på Eurobike.

Kommer Ultimate CF ha de priser som är angivet i dagsläget, eller kommer de öka till 2011 (dvs ungefär som orginalpriset - från ca9200kr till ca12300 kr)?

När beräknas 2011 års modeller släppas för försäljning?

Addict skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > kanske därför det går att köpa annat lager
> > från canyon sverige, som inte bygger lika
> mycket.
> > ultimate ramarna är väldigt lågt styrhuvud
> fram
> > sett till storlek och räknad med det lager
> canyon
> > kör med original o jämfört med konkurrenter.
>
>
> Tycker att ultimate-ramarna har högt styrhuvud,
> men det kanske var det du menade...
>
> Hur som helst, går det att byta ut
> orginalstyrlagret mot ett annat lägre?

Jag har nu börjat läsa igenom tråden och såg att det går att byta lager, topcap och styrstam (längre samt -17g)

Addict skrev:
> Canyon_Sverige skrev:
> -----
> > Tack för alla förslag angående vår design.
> Vi
> > får väl se om färgsättning etc blir lite
> mer
> > vågad framöver. Men jag tror att Canyon
> alltid
> > kommer att vara återhållsamma och diskreta
> > vilket jag personligen uppskattar.
> >
> > Vår Ultimate CF modell kommer att utgå - inte
> > Ultimate CF SLX.
> >
> > Vad gäller övriga nyheter och uppdateringar
> så
> > kommer dessa att presenteras på Eurobike.
>
>
> Kommer Ultimate CF ha de priser som är angivet i
> dagsläget, eller kommer de öka till 2011 (dvs
> ungefär som orginalpriset - från ca9200kr till
> ca12300 kr)?
>
> När beräknas 2011 års modeller släppas för
> försäljning?

Nu har jag läst igenom hela denna tråd (ordentligt också - gällande att Ultimate CF kommer att utgå)... Det lägre priset var även en TdF-special

Nu när Ultimate CF ska utgå så behöver jag givetvis inte ha svar på den uppskattade prisuppgiften. Däremot undrar jag om priset på SLX kommer att sänkas? Tycker det är lite dyrt med en ram som kostar 18500 kr (då finns det andra tillverkare som gör minst lika intressanta ramar).

Kanske får göra som Philippe Gilbert och köra med alu-ram...

Addict skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > kanske därför det går att köpa annat lager
> > från canyon sverige, som inte bygger lika
> mycket.
> > ultimate ramarna är väldigt lågt styrhuvud
> fram
> > sett till storlek och räknad med det lager
> canyon
> > kör med original o jämfört med konkurrenter.
>
>
> Tycker att ultimate-ramarna har högt styrhuvud,
> men det kanske var det du menade...
>
> Hur som helst, går det att byta ut
> orginalstyrlagret mot ett annat lägre?

ja, det var det jag menade, att det är högt o blir ännu högre av att det är ett lager som bygger en del på höjden och att det finns ett lager som canyon sverige säljer som bygger lägre

> Jag undrar om ni har bättringsfärger till gamla
> modeller? Man fick med en liten flaska
> bättringsfärg,
> men nu när jag skulle fixa en liten skråma, så
> hade färgen torkat/dunstat bort ur flaskan :(
> Det gäller en Roadlite ram, F3 tror jag den
> heter? från ca. 2005-2006, blå färg.
> Eller om ni har kvar "färgrecepten", färgkoden?

Vi säljer inte bättringsfärger längre men färgkoden är RAL design 260 30 35 (om det är Deep Blue du har).

Tillbaka
Topp