Den officiella Canyon-tråden

Niclas87 skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
>
> Jag tänkte att jag skulle beställa en Canyon slx
> 8.0 när den kommer i lager igen. Har fått
> rekommendationen 60 av Stefan på canyon. Tänkte
> bara kolla om det är någon mer som har liknande
> mått som mig och kör på en 60. Vet att FG gör
> detta och att det funkar bra för honom. Jag
> sitter på 82 och därmed är 58 utesluten
> eftersom den bara går att höja till 80.5. Vad
> tror ni?
>
> Your Measurements
> Gender M
> Inseam 91 cm
> Trunk 70 cm
> Forearm 35 cm
> Arm 72 cm
> Thigh 65 cm
> Lower Leg 59 cm
> Sternal Notch 151 cm
> Total Body Height 187 cm
>
> The Competitive Fit

Hej! Vi är identiska, du och jag... :) Samma längd, i stort sett samma inseam osv. Jag har en 60 cm Ultimate CF och den är helt perfekt. Kör den med en Syntace 135 mm styrstam tillsammans med ett Pro Compact styre (som är ganska "kort" - med ett annat styre skulle jag kanske klara mig med kortare styrstam). Kör nu med 1 st 5 mm spacer under styret (plus den ganska höga lagerkoppen förstås) och hamnar på ca 9.5 cm drop (styre till sadel). Om jag körde med det Ritchey-styre som kommer med dagens Ultimate CF skulle jag troligen köra med en 120 mm styrstam. Kanske, kanske 110 mm, men troligen 120 mm.

Behöver du bilder eller nåt kan jag lägga in bilder.

Och jo, en 58 är nog för liten.

Jättetack för alla svar :) grejen med en 58 är väl att jag kommer att få mycket svårare med droppet som kommer att bli ganska högt.

Jag gillar också compactstyren, va kul att 60 funkar bra för dig. Jag tror också att det kommer att funka för mig. Hade en merida innan som mätte 70 cm från sadelstolpe till styre med en 100mm stam. Tyckte alltid att jag inte hade vid min naturliga position uppe på styret tillräckligt nära reglagen. Fick liksom sträcka mig lite vid bromsningarna. Vad jag förstår så har 60 ett överrör på 575,5 plus 110 stam vilket ger 685,5 mellan sadel o styre. Då blir det ju lite närmare vilket för min del bara är positivt. :)

För 62 verkar väl bli för stort?

Hoppas att lev. Vecka 17 stämmer nu bara :)

Sådärja, nu har jag tagit långlunch och hängt hos Stefan i Bålsta. Ett gäng cyklar på plats av olika sorter, från am till tempo. Han har tom med märkt upp en liten bana i skogen för att pröva cyklarna i terräng; branta uppförsbackar och en lika brant nedförsbacke. Välorganiserat av Stefan (tacktack). Gurra G hängde också där och hjälpte med inställningar.

Något peppad att prova cyklar var jag nästan först på plats.

Först ut var målet för dagen, en Nerve XC 8.0. Föll nästan pladask även om jag inte kan jämföra med så många heldämpade. Den kändes betydligt mindre gungig och tillbakalutad än vad den Giant Anthem jag provat gör (jag får alltid känslan av att heldämpade är för korta). Jag är förvånad över hur lite gung det var även utan propedal påslaget. Cykeln kändes väldigt trygg nedför, något trög uppför, med förvånansvärt bra acceleration på platten. Jag kommer behöva ha längre styrstam och ett vanligt styre, så kommer längden bli perfekt.

Jag provade även en Grand Canyon CL 9.0SL (tror jag). Det var kärlek vid första ögonkastet. Om jag nu hade behövt en ny hardtail hade det blivit en sån. Helt underbar, både uppför och nedför. Ruggigt kvick.

Nu ska jag bara fundera om det är en XC eller MR (för en något racigare ställning) jag vill ha, samt nivå på den. Får väl se om jag provcyklar nåt mer.

Jag kan rekommendera att ta en sväng dit om du är intresserad av Canyon.

cyklariskogen skrev:
> Jag kan rekommendera att ta en sväng dit om du
> är intresserad av Canyon.

Passa på att klämma på Demarchis cykelkläder också. Deras evo-byxor är de bästa jag testat.
/J

cyklariskogen skrev:

> Jag provade även en Grand Canyon CL 9.0SL (tror
> jag). Det var kärlek vid första ögonkastet. Om
> jag nu hade behövt en ny hardtail hade det blivit
> en sån. Helt underbar, både uppför och nedför.
> Ruggigt kvick.

Jag längtar efter min Grand Canyon 9.0 SL nått fruktansvärt:)

swenzzon86 skrev:
> cyklariskogen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Jag provade även en Grand Canyon CL 9.0SL
> > ...
> > Ruggigt kvick.
>
> Jag längtar efter min Grand Canyon 9.0 SL nått
> fruktansvärt:)

Jag förstår det. Rena njutningen. Om du inte är nöjd kan jag ta hand om den:)

bigmollo skrev:
> Passa på att klämma på Demarchis cykelkläder också. Deras evo-byxor
> är de bästa jag testat.

Äh, tänkte jag inte ens på. Jag behöver nya byxor, såg att favoritbyxorna hade gett upp.

P

Jag fick min Canyon Ultimate CF SLX 9.0 SL strl 58 igår em. Ur kartong vägde den 6.26 kg, imponerande!

Jag skruvade sedan ihop den och satte dit Look pedaler, "fulhjulen" Shimano WH-7850-C24-CL med Conti 4-season 25 mm däck samt min Specialized Romin sadel och en flaskhållare. Med detta landade den på 6.9 kg istället. Resultat av gårdagskvällens testrunda då? Jag kapade ca 10 min på min 6-mils runda direkt. Vem har sagt att det inte går att köpa sig snabb(are) ;-)

Framväxeln krävde lite justering men sedan funkade det bra. Jag får kanske återkomma i ärendet när jag kört lite mer mil.

Är i startgroparna för att köpa en Canyon Nerve XC 5.0a.
Dock är jag lite fundersam över storleken på hojen.

Jag är 196 med 91cm innerben. Enligt Canyons hemsida bör jag ha en L.
Men rent spontant känns det som att en XL är att föredra?

snasker skrev:
> Är i startgroparna för att köpa en Canyon Nerve
> XC 5.0a.
> Dock är jag lite fundersam över storleken på
> hojen.
>
> Jag är 196 med 91cm innerben. Enligt Canyons
> hemsida bör jag ha en L.
> Men rent spontant känns det som att en XL är att
> föredra?

Jag har precis köpt en Nerve XC5:a! Jag är 184 med 85cm innerben. Efter att jag provcyklade så valde jag medium, vilket även PPS rekommenderar, och det passar mig perfekt! Du är ju förvisso lite längre än mig men jag har svårt att tro att du skulle tycka Large är för liten? Varför tror du XL är bättre förresten?

Om du gillar stora cyklar är det förstås en annan femma... Jag använder min på stigar som är ganska stökiga (hellas) och då vill jag defininitvt inte ha en för stor cykel. Ska du åka mer grusväg än stig så är kanske valet annorlunda?

Förörvrigt är jag sjukt nöjd med hojen!! Köp!! ;)

MM
vid en lite noggrannare mätning iför endast kalsonger så kan jag konstatera att 95 cm förmodligen är en mer korrekt iakttagelse.
Jag ska förvisso smiska en del stigar samt använda till lite brutalare utförsåkning.

snasker skrev:
> MM
> vid en lite noggrannare mätning iför endast
> kalsonger så kan jag konstatera att 95 cm
> förmodligen är en mer korrekt iakttagelse.
> Jag ska förvisso smiska en del stigar samt
> använda till lite brutalare utförsåkning.

Haha, ja, nu när du "växt" lite blir nog XL perfekt! ;-) Antar att även Canyons PPS håller med om det?

Lycka till med köpet!

Hehe
Man får väl anta att det var byxorna som gjorde skillnaden, kan även vara kvällskylan vem vet?
Det som stör mig lite är att XL hojen var så fruktansvärt osmaklig rent estetisk under de tidigare årgångarna.
Det smakar faktiskt illa i munnen av att bara se dessa skapelser på bild!
Därav undrar jag om det är någon som har någon XL på bild med det nya hippa "hydroformade" överröret
Då Canyon Sverige var helt oförstående när jag skickade ett mail där jag fråga om det var möjligt att få en bild på en XL, det gick helt enkelt inte att lösa.
Man kan ju fundera på varför...

Har tänkt att köpa en Ultimate AL 9.0. Jag är 188cm lång och har 88-89cm innerben. Canyons hemsida rekommenderar ramstorlek 60 respektive 62 beroende på den centimetern i skillnad på innerbenet. Vilken storlek tror ni passar bäst? Eller kommer båda att vara funkis?

kollat in canyon roadlite 7.0 men blir lite osäker på vilken storlek jag ska välja! Mäter jag upp min gamla racer så är den nära nog exakt med deras storlek 62 vilket dom också rekommenderar när jag lägger in mina mått i deras konfigurator (precis på gränsen mellan 60 o 62). men funderar själv på att köpa storlek 60 för att få en lite behagligare sittställning. tänker jag rätt o vad förlorar jag på att få en lite mindre cykel?? är 187cm lång o 89cm i benmått
tacksam för råd.

Senast redigerad av en moderator:
Läs nu lite i tråden kära vänner... Nu är det tre med exakt samma mått som frågat om storlek. Läs sid 19 o 20 så står det ganska ingående att är man 187/90 så är storlek 60 med allra stösrta sannolikhet rätt val. Sen om det skiljer en cm på längd och/eller benmått har ju i stprt sett noll betydelse.

Jag har tittat ett tag på både Ultimate CF och AL. Nu när euron har gått ned lite kan det eventuellt vara ett köp pågång. Men jag blir inte klok på storlekarna. Enligt Canyon ska jag med mina 181/87 ha en strl 60. Drar jag ned något av reglagen en cm är jag nere på 58. När jag sedan jämför geometrin med min Nishiki Cross Road så tycker att både 60 såväl som 58 verkar lite stora. Kanske bara jag som blandar ihop alla siffror. Men vad tycker ni, låter 58 eller 60 bäst?

Jag är 3 cm längre än du är och 1,5 cm längre ben men jag köpte en Ultimate CF 58:a till slut. Den passar perfekt. PPS på Canyon rekommenderade strl. 60 men det kändes för stort. Det är ju lite inne bland eliten med något mindre ramar samtidigt som det riskerar att bli väldigt obekvämt med för liten ram. Så 58 skulle jag säga, inte 56.

Jag är 183/88 och har en 58:a, N1klas jag är säker på att du kommer uppleva 60:an alldeles för stor. Max 58, kanske till och med 56 beroende på om du gillar att köra en liten ram.

Hej Stefan,

Hur lång är leveranstiden på en Canyon Yellowstone 3.0 M? Jag är 178 cm lång och har ca 82 cm till grenen. Eller den storlek du tycker kan passa bättre?

Samma fråga fast Yellowstone 4.0?

Stockholm

Mvh
Robert

robbfan skrev:

> Hur lång är leveranstiden på en Canyon
> Yellowstone 3.0 M? >

Klicka på lagerstatus. :)

Tack. Men 22 och 24 veckor. Seriöst. Nu får de börja jobba i Taiwan, så jag kan få mig en schysst hoj. :-)

Det var faktiskt det jag ville kontrollera, att leveranstiden stämmer på sida. Att Stefan inte har ett par nya 3.0 eller 4.0 liggandes i något garage i Bålsta.

Jag insåg precis en sak. Det står Vecka 22, inte 22 Veckor :-) Shit, haha. Vill fortfarande veta om det går att få dem typ denna vecka, på något vis? :-)

Hjälp...!

Beslutsångest av modell jätte stor...

Tänkt at jag (kanske?) ska uppgradera racer-sidan i min cykel-park.
Har en Yosemite Streamer idag med Tiagra/105-komponenter och är rätt nöjd.
Ska jag byta upp mig vill jag att det märks stor skillnad, annars är det inte värt det.

Har tidigare varit inne på Scott eftersom jag kör på sådant i skogen, men nu börjar jag inse att det ger mer cykel för pengarna om man tittar på en Canyon istället.

Mitt mål för årets cykelsässong är Kalmar triathlon...

Frågan då...

1. Är det verkligen värt att uppdatera sig? Kommer det att göra skillnad på de 180 km i Kalmar?

2. Om svaret är Ja på fråga 1, vilket alternativ är bäst av nedanstående och vad skiljer dem egentligen åt?

- Roadlite 7.0
- Ultimate Al 9.0
- Ultimate CF 9.0

Att CF är Carbonram är jag med på och allt vad det ev ger...
Den ligger dock utanför min budgets ramar i alla fall så egentligen kanske vi ska glömma den direkt...

Men vad skiljer och motiverar skillnaden de knappa 4kkr som skiljer på prislappen?

Sönderkörd växelvajer på Grand Canyon 6.0.

Efter påskhelgens försök till tyglande av Roslagsleden så fick min växelvajer till bakväxeln sig en känga och vajern fransade upp sig och har nu börjat rosta... Detta föranleder två frågor:

1.) Vilken växelvajer ska jag ersätta med? Vad behöver jag köpa?
2.) Hur byter jag vajern egentligen? Den där smarta konstruktionen med en infälld vajer i ramen ställer till en del problem nu när den ska bytas ut. Hur gör jag?

HåkanC skrev:
> Boullboull skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Mitt mål för årets cykelsässong är
> Kalmar
> > triathlon...
>
> Borde inte den här passa bäst då Speedmax AL
> 8.0
> http://www.canyon.com/_se/triathlonbikes/bike.html
> ?b=2127
>
>
> /Håkan

Iofs, mwen jag vill inte låsa möjligheterna fär Vättern mfl "vanliga" lvg-lopp i framtiden...
Tänkte hänga på en "båge" bara...

Jag beställde en Canyon XC 6.0 idag och det var beräknat 2 veckors leveranstid, är det inte lite länge med tanke på att det står "omedelbar leverans" på hemsidan. Eller har ni erfarenhet av att det stpr 2 veckor men det går snabbare?

flierman skrev:
> Jag beställde en Canyon XC 6.0 idag och det var
> beräknat 2 veckors leveranstid, är det inte lite
> länge med tanke på att det står "omedelbar
> leverans" på hemsidan. Eller har ni erfarenhet av
> att det stpr 2 veckor men det går snabbare?

Så var det när jag beställde min Nerve AM också, sen kom den på fyra dagar.

floors skrev:
> Sönderkörd växelvajer på Grand Canyon 6.0.
>
> Efter påskhelgens försök till tyglande av
> Roslagsleden så fick min växelvajer till
> bakväxeln sig en känga och vajern fransade upp
> sig och har nu börjat rosta... Detta föranleder
> två frågor:
>
> 1.) Vilken växelvajer ska jag ersätta med? Vad
> behöver jag köpa?
> 2.) Hur byter jag vajern egentligen? Den där
> smarta konstruktionen med en infälld vajer i
> ramen ställer till en del problem nu när den ska
> bytas ut. Hur gör jag?

En vanlig växelvajer och det kan var lämpligt att byta höljen samtidigt.

Det finns ett hål skyddad med ett plastlock i ramen under vevhuset för vajerbyten. Ett tips är att använda ett teflonrör som du trär in i ramen över den gamla vajern innan du drar ut den.

Hjälp...

Jag har problem att välja storlek på ett planerat inköp av en ultimate cf slx.Jag är 178cm lång och har ett innerbensmått på 88cm.Ska jag gå på en 56 eller är det möjligen 58 som är rätt storlek?Är lite rädd att droppet blir för stort på en 56 då jag sitter högt för min längd...

bomben58 skrev:
> Hjälp...
>
> Jag har problem att välja storlek på ett
> planerat inköp av en ultimate cf slx.Jag är
> 178cm lång och har ett innerbensmått på
> 88cm.Ska jag gå på en 56 eller är det möjligen
> 58 som är rätt storlek?Är lite rädd att
> droppet blir för stort på en 56 då jag sitter
> högt för min längd...

Du ska gå på strl 56. En 58:a blir förmodligen för lång för dig.

bomben58 skrev:
> Hjälp...
>
> Jag har problem att välja storlek på ett
> planerat inköp av en ultimate cf slx.Jag är
> 178cm lång och har ett innerbensmått på
> 88cm.Ska jag gå på en 56 eller är det möjligen
> 58 som är rätt storlek?Är lite rädd att
> droppet blir för stort på en 56 då jag sitter
> högt för min längd...

Jag har samma problem som du 182 lång och 89 innerben, och har för hög drop på racer.
Jag skulle definitivt försöka prova innan jag beställer.

Stewe skrev:
>Jag har samma problem som du 182 lång och 89 innerben, och har för hög drop på racer.
>Jag skulle definitivt försöka prova innan jag beställer.

-------------------------------------------------------------------------------

Ok.Men vilken storlek kör du?

Senast redigerad av en moderator:
en hrm kanske korkad fråga men är slang i Nerve XC 9 eller är det UST. Med tanke på att det kändes som 20bar i däcken gissar jag på UST. Och jo jag kan ju riva isär och kolla också...

Freddan

Hej.
Är på jakt efter ny hoj och har en fundering på Canyon strive ES 9.0 eller nerve am 9.0 HS.
Nu till frågan villken är bäst? Känns som att växlarna är bättre på nerve:en? Vet att det är olika cyklar men tror att båda funkar till mitt ändamål.villken storlek är bäst till 165 och 80 i benlängd? Tacksam för svar.

Mvh

Tillbaka
Topp