Den officiella Canyon-tråden

Så, nu var en beställning på en Nerve XC lagd! Såg att leveranstiden för en "anodized black" var nere på v22 så jag slog till. :)

Jag körde min hemadress som leveransadress, så jag hoppas verkligen de hör av sig innan ifall den kommer mitt på dagen. Hur löser man sån't annars?

Gaaah! The wait!!!

krill skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Jag körde min hemadress som leveransadress, så
> jag hoppas verkligen de hör av sig innan ifall
> den kommer mitt på dagen. Hur löser man sån't
> annars?
>

Leveranen sker med UPS om jag minns rätt och de hör inte av sig. Kontrollera istället via internettjänsten när paketet kommer och kontakta dem på tidigt morgonen dagen när de kör ut paketet och ge dem en tid samt all tänkbar information för att kunna leverera, ev. portkod, lägenhetsnummer mm.

Hej, är ny här på forumet och tänkte som första inlägg passa på att dela med mig av min erfarenhet från storleksbestämning samt leveransdatum av en Grand Canyon AL 6.0.

Jag låg som många före mig precis mellan två storlekar, M och L. Är 179 cm, 86 cm ben, 72 kg. Fick M i PPS men ökade jag benlängd 1 cm blev det L. Pratade med Canyon-Stefan och han sa att jag med mina mått absolut skulle ha en M (han sa till och med att han inte tillät mig beställa en L ;))

Leveransdatum på hemsidan var f.ö. v. 30 för svart när jag kollade i förrgår. Igår morse blev det ändrat till v. 22 och jag lade då en beställning direkt men när bekräftelsen kom idag var det åter igen v. 30 - så ni som precis som jag vill ha cykeln till sommaren/semestern bör tänka efter en extra gång.

/Korky

gzon skrev:
> krill skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Jag körde min hemadress som leveransadress,
> så
> > jag hoppas verkligen de hör av sig innan ifall
> > den kommer mitt på dagen. Hur löser man
> sån't
> > annars?
> >
>
> Leveranen sker med UPS om jag minns rätt och de
> hör inte av sig.

Till mig hörde av sig.

korky skrev:
> Leveransdatum på hemsidan var f.ö. v. 30 för
> svart när jag kollade i förrgår. Igår morse
> blev det ändrat till v. 22 och jag lade då en
> beställning direkt men när bekräftelsen kom
> idag var det åter igen v. 30 - så ni som precis
> som jag vill ha cykeln till sommaren/semestern
> bör tänka efter en extra gång.
>
> /Korky

Leveranstiden på min var också nere på v22 när jag la beställningen och v25 nu när jag kollar igen ett par timmar senare.

På hemsidan står det:
"Vi ber dig också notera att dessa leveranstider endast gäller för kommande ordrar. Ordrar som redan lagts påverkas inte av förändringar av leveranstiderna"

Hoppas det gäller från och med när ordern lades och inte när den börjar bearbetas...

Lostsoul skrev:
> På orderbekräftelsen står det vilken vecka den
> kommer att lev. Beställde en och fick
> leveransvecka 21 på bekräftelsen.

Ja, detta verkar stämma. Har fått det bekräftat från Canyon att det alltså betyder v. 30 i mitt fall (trots att det stod v. 22 när jag la själva beställningen) :(

korky skrev:
> Jag låg som många före mig precis mellan två
> storlekar, M och L. Är 179 cm, 86 cm ben, 72 kg.
> Fick M i PPS men ökade jag benlängd 1 cm blev
> det L. Pratade med Canyon-Stefan och han sa att
> jag med mina mått absolut skulle ha en M (han sa
> till och med att han inte tillät mig beställa en
> L ;))

Nej en L kommer helt klar bli för stor för dig, M däremot blir helrätt.

Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få leverans från Canyon efter det att pengarna reserveras på kontot? Har fått v22 som leveransbesked men såg nu att pengarna reserverades igår, så man fick ju lite förhoppningar att det var på gång =)

swenzzon86 skrev:
> Dom ska väll inte dra några pengar förens dom
> skickar cykeln, så var det för mig vill jag
> minnas iaf så det borde vara på gång:)

Mycket riktigt, nu kom trackingnummer på mail! =D

Har en Canyon Nerve XC 6.0 inköpt förra sommaren,sen jag fick den/monterat ihop den så har broms skivan fram "knisslat" lite,nu e den inlämnad på service o servicekillen menade att den förmodligen måste bytas eftersom skeva skivor sällan går att fixa....vem står för bromskivan?
Bromsarna e ett par Formula ORO K18...

Mvh

Det billigaste alternativet är att du tar en skiftnyckel och riktar skivan. Det funkar. Jag har provat själv. Om du kört emot något med skivan och den blivit sned så kan du knappast hävda fabrikationsfel. Men är det lite så kan det hjälpa med att centrera bromsen. - lossa skruvarna på oket, dra åt handtaget, dra åt skruvarna på oket. Låter gör annars bromsarna när det blir blött. Framförallt om man fått gaffelolja eller liknande på skivan.

Den har varit så här sen jag satt dit hjulet efter uppackningen från canyon,antingen har den blivit skadad i frakten eller en undermålig skiva.....
Skivan e helt torr o ren,så nån gaffelolja e det inte tal om.
Man ser med ögat att skivan vandrar mellan oken,så skev e den....har testat att bryta till den,men återgår till skevhet igen.
Återstår att justera oken då....

FranzJaeger skrev:
> Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få
> leverans från Canyon efter det att pengarna
> reserveras på kontot? Har fått v22 som
> leveransbesked men såg nu att pengarna
> reserverades igår, så man fick ju lite
> förhoppningar att det var på gång =)

Stod 2 veckor på min som leverans, men den kom efter 5 dagar.

Ni som har beställt cykel från Canyon. Hur långt tid tog leveransen från Tyskland?
Ska få min denna veckan så man är ju som ett barn innan julafton. :)

Lostsoul skrev:
> Ni som har beställt cykel från Canyon. Hur
> långt tid tog leveransen från Tyskland?
> Ska få min denna veckan så man är ju som ett
> barn innan julafton. :)

Min kom igår efter att ha skickats den 19:e. Då stod den still ett tag i Danmark under helgen också.

FranzJaeger skrev:
> Min kom igår efter att ha skickats den 19:e. Då
> stod den still ett tag i Danmark under helgen
> också.

Ok då får man hoppas att dom skickar den idag eller imorgon så man har den innan helgen.

Jag har en fråga angående CANYON BIKESTAND och TOPEAK FLASH STAND
http://www.canyon.com/_se/accessories/articles.html?ac=Z02_03

Får man upp bakhjulet på denna så det snurrar fritt? Vill kunna snurra pedalerna och ställa in växlarna/rengöra. Som en kompromiss till ett riktigt ställ där man hänger upp cykeln.

Vilken av dessa rekommenderar ni?

Kan tilläggas att jag även ska använda det på andra cyklar än min Canyon så då kanske Canyon bikestand inte passar andra cyklar såsom Topeak gör (inte märkesanpassad?)

Senast ändrad:
Jag fick av PPS rekommendationen L på min Nerve XC. Jag låg precis i gränsen mellan L och XL.
I orderbekräftelsen jag fick nu står det
"Var vänlig att kontrollera din benlängd. Utifrån dina mått rekommenderar vi dig ramstorlek XL."
Av er på forumet har jag hört att jag borde köra en L iallafall för skogscykling. Vad göra?

Edit: Jag är 193 lång med drygt 90cm långa ben.

Senast ändrad:
krill skrev:
> Jag fick av PPS rekommendationen L på min Nerve
> XC. Jag låg precis i gränsen mellan L och XL.
> I orderbekräftelsen jag fick nu står det
> "Var vänlig att kontrollera din benlängd.
> Utifrån dina mått rekommenderar vi dig
> ramstorlek XL."
> Av er på forumet har jag hört att jag borde
> köra en L iallafall för skogscykling. Vad
> göra?
>
> Edit: Jag är 193 lång med drygt 90cm långa ben.

Jag har samma benlängd som dig men är 187 och Stefan på Canyon tyckte definitivt att jag skulle ha en L.
Enligt PPS skulle jag ha en XL.

perperub skrev:
> Korky: Kommer du att låta din beställning stå
> trots att du får hojen vecka 30?

Ursäkta sent svar. :)

Nej, efter mycket funderande valde jag att uppgradera mig till en 7.0 istället. Beräknad leverans v. 24!

Leveranstiden på Grand Canyon AL 6.0 var idag vecka 24 (inte längre vecka 30) så jag slog till! Håller tummarna för att den hinner komma till vecka 24 som det stod.

Testade att cykla med min gamla slitna cykel i skogen igår med en lokal cykelklubb här i Norrköping och tyckte att det var kalaskul! Som min allra första riktiga hardtail MTB tror jag att 6.0:an blir perfekt! Nu kommer jag sitta som ett barn som väntar på julafton i tre veckor :-)

Senast ändrad:
Ha, det tog ett tag att förstå att QR:en som satt i gaffeln under transport inte var den riktiga. Den såg lite tunn ut. Nu står det en väldigt svart cykel i vardagsrummet.

Har en nyinköpt Nerve XC 9 och är väldigt nöjd efter första månaden, minst sagt! Otroligt härlig cykel. MEN till min fråga, var lämnar ni in era cyklar/dämpare för service (skånetrakten), eller mekar folk mest själv? Kan tänka att vissa handlare inte är så förtjusta att serva cyklar de inte sålt, speciellt nätköpta som dessutom brädar det mesta som finns i butik...? (har inte läst alla 22 sidor i tråden, men jag hoppas inte frågan redan varit uppe...)

Jag har svårt att se varför en cykelhandlare skulle tacka nej till en affär. Du betalar ju för servicen. Lämna, kom överens om ett pris, få tillbaka en servad cykel. Så tänkte jag göra.

Hej,

Tycker att Canyon har en tilltalande design. Har kollat lite på yellowstone 5.0. Tyvärr har jag lite dåliga erfarenheter av bromsarna som sitter på (avid juicy 3). Finns det möjlighet vid beställning att uppgradera?

Andreas

Christian_W skrev:
> Kan
> tänka att vissa handlare inte är så förtjusta
> att serva cyklar de inte sålt

De flesta handlare/mekar tjänar mer på service (som de får betalt för) än på att sälja cyklar.
Prisskillnaden mellan ett utländskt nätfynd och en svensk cykelhandlarcykel stannar till stor del i importörledet, cykelhandlaren får väldigt liten del av det.

/Håkan

erilof skrev:
> Funderar på en Canyon Ultiante CF SLX, är 183
> med 86 i benlängd, cyklar nu med 56:a men
> funderar på 54, funkar det?

Njae, det blir nog obekvämt. Själv är jag 184 och 88 ben och kör på en 58:a.

cyklariskogen skrev:
> Jag har svårt att se varför en cykelhandlare
> skulle tacka nej till en affär. Du betalar ju
> för servicen. Lämna, kom överens om ett pris,
> få tillbaka en servad cykel. Så tänkte jag
> göra.

Ok, vänder på frågan. Finns det någon som kan rekommendera en cykelbutik i Malmö, Lund el. Kristianstad, som är duktig på service av Fox-dämpare?

När jag beställde en Grand Canyon AL 6.0 så visade PPS storlek S vid en benlängd på 80 cm och storlek M vid 81 cm. Efter råd från Stefan beställdes en storlek M den 11 april och leveransstatusen var enligt webbsidan omgående. Orderbekräftelsen från Tyskland visade på leverans vecka 17 (25/4-1/5). Den 27 april fick jag ett kollinummer och den 29 april levererades cykeln. Cykeln monterades och kändes för stor. Jag mailade Stefan och efter ett par dagar ringde jag istället honom och vi bestämde att jag skulle visa upp cykeln i Bålsta för en avdömning angående ramstorleken. Detta eftersom jag är nybörjare och ville få en bra cykelupplevelse. Cykeln bedömdes för stor och en storlek S beställdes den 4 maj. Jag packade ner min cykel och Stefan ombesörjde att lämna den till UPS. Fick en ny orderbekräftelse med leveransstatus vecka 20 (16-22/5). Fick kollinummer den 12 maj och cykeln levererades den 13 maj.

Omdöme Canyon avseende transporter: Mycket bra. Informationen var tydlig och exakt.
Omdöme Canyon Sverige (Stefan): Trevlig och hjälpsam, hittills.

Har efter 3 provturer fått blodad tand och är på det stora hela väldigt nöjd med cykeln. Känns trevlig att cykla på och ramen är styv och följsam. Cykeln känns välbyggd och är snygg att titta på. Dock har jag några funderingar kring cykeln. Efter en halvtimmes cyklande så "tickar/knackar" det en gång varje gång jag trampar ner högerfoten. Likaså kan man höra ett resonansljud från bromsskivan fram när man lutar cykeln i snabb fart. Inget av dessa ljud uppstår från början av cyklingen. Ett ljud som alltid låter är från framdämparen. Förutom luftljudet hörs ett lätt metalliskt repljud. Eftersom jag väger runt 100 kg så har jag i cirka 150 psi i dämparen.

Skall det vara sådana här ljud eller är det något man bör undersöka?

Tickand/knaket kan komma från pedalaxeln... Smörjde du axeln (gängorna) innan du monterade pedalerna? Om inte så gör det! Jag glömde bort det och trodde hela veven var paj eftersom det knakade så mkt. Smorde upp och helt borta!

Skivan susar lite hos mig oxå när jag kurvar duktigt (och det gör jag ofta! Haha). Fick en förklaring ang. gaffelns flexibilitet som verkade trovärdig av en "mtb-kompis" jag mötte på stigen;-) Känns ganska logiskt eftersom skivan sitter fast i hjulet och oket sitter på gaffeln... Om gaffeln flexar så bör ju skivans vinkel mot oket förändras? Förstår du hur jag tänker? Vet dock inte säkert men oroar mig inte eftersom bromsen funkar klanderfritt och inte tar i när jag cyklar "rakt".

Luftgafflar låter generellt ganska mkt men jag törs inte säga om ditt upplevda ljud är "normalt" eller ej.

Senast ändrad:
gzon skrev:
> erilof skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Funderar på en Canyon Ultiante CF SLX, är 183 med 86 i benlängd, cyklar nu med 56:a men
> > funderar på 54, funkar det?
>
> Njae, det blir nog obekvämt. Själv är jag 184 och 88 ben och kör på en 58:a.

Jag är 183 och 88 i ben, och kör också på en SLX 58:a. Har tidigare kört en 56:a men den kändes för liten för mig så en 54:a skulle jag aldrig ens drömma om.

rularn skrev:
> När har Canyon sagt att de tänker börja bygga
> 29ers?!?

Canyon har sedan tidigare gått in som cykelsponsor för Topeak Ergon. I samband med det så sa en av teamåkarna, marathonvärldsmästaren Alban Lakata, att han lockades lite av 29er.

Nu verkar Alban fått sin 29er. I helgens WC i Offenburg sågs denna mattsvarta prototyp i Topeak Ergons bås.

TopeakErgon29er.jpg

TopeakErgon29.jpg

TopeakErgon29.jpg

TopeakErgon29er.jpg

Frågan är bara om det är en Canyon som döljer sig därunder :-)

Idag var jag hemma en sväng vid lunch idag och ställde in en Canyon Nerve XC 8 i lägenheten!
Längtar efter att få komma hem och öppna lådan och börja mecka!
Är det nåt speciellt jag kan behöva inhandla på hemvägen, typ nån speciell olja eller liknande, eller är det bara att börja skruva?

Tillbaka
Topp