Den officiella Canyon-tråden

Evileas skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack! Det var det jag också trodde efter lite
> efterforskning.
> Nån som vet hur man får tag i äldre specar till
> Canyon? Man är ju lite hetsig när man packar upp
> och slänger ibland lite väl mycket medföljande
> saker.. Kan vara bra att veta vad det är för
> grejer som sitter på cykeln..

Kontakta oss så kan vi maila äldre kataloger som PDF.

Umpa bumpa, nån som har svar på den här?

Roy Mance skrev:
> God afton,
> Fd. passiv läsare här som tänkt plocka upp den
> gamla cyklingsglöden. Har sneglat mycket på
> Nerve AM men har svårt att bestämma mig för 6.0
> eller 7.0. Vad är det för skillnad på
> bakdämparna på dessa två cyklar? (Fox Float
> Evolution RP 2 BSD XXV kontra Fox Float
> Performance RP 2 Boost Valve XXV) Jag lyckas banne
> mig inte läsa mig till denna information. Har du
> info om skillnaden på framdämparna nära till
> hands tar jag gärna den också.
>
> Tack på förhand!

Roy Mance skrev:
> Umpa bumpa, nån som har svar på den här?
>
> Roy Mance skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > God afton,
> > Fd. passiv läsare här som tänkt plocka upp
> den
> > gamla cyklingsglöden. Har sneglat mycket på
> > Nerve AM men har svårt att bestämma mig för
> 6.0
> > eller 7.0. Vad är det för skillnad på
> > bakdämparna på dessa två cyklar? (Fox Float
> > Evolution RP 2 BSD XXV kontra Fox Float
> > Performance RP 2 Boost Valve XXV) Jag lyckas
> banne
> > mig inte läsa mig till denna information. Har
> du
> > info om skillnaden på framdämparna nära till
> > hands tar jag gärna den också.
> >
> > Tack på förhand!

Ursäkta att svaret dröjt, var tvungen att fråga runt lite...Jag klistrar in svaret jag fått:

Fox is separating its shocks and damper in 2012 qualitiwise into Evolution, Performance and Factory.

Evolution damper have a simple lock-out without platform, no boostvalve. Instead they have a so called "Belleville Shim Damping".
The mentioned Damper has a XXV (XtraXtraVolume)=extra big air chamber.

Performance damper have a platform and therefore boostvalve. The damper cant be blocked but distinguishes between strokes and hits. XXV air chamber as well.

Factory are the best damper. only these are available as RP23 and optional Kashima Coating.

Hej alla glada! Ännu en storleksfråga.

Ska köpa en Ultimate cf 9.0 och det står mellan en 54 och en 56:a.

Mina mått är:

Inseam: 88.9
Trunk: 63.5
Forearm: 35.7
Arm: 64.8
Thigh: 61
Lower Leg: 55.8
Sternal Notch: 147.2
Total Body Height: 178

Någon som tror sig veta ? kan jag klämma ner mig i en 54? vad är det för stamlängd original?

Tack på förhand:)

AlphaMonky skrev:
> vad är det för stamlängd original?

geo.gif

Idag kom min nya kära, nerve am 8.x.

När jag skulle montera bakhjulet fick jag syn på en miss från Canyons sida. Hittade en lös bricka vid baksvingen, det var iof bara att sätta dit men om den inte suttit fast där den gjorde hade jag aldrig märkt att den saknades.
lankage.jpg

En annan fråga jag har till er Canyon angående pumpen som kom med. Pumpade upp bakdämparen kollade fox spec och det stod drygt 200psi för min vikt. Pumpade upp till vad jag antog var 200psi, sagen hamnade nog på drygt 70%, så jag pumpade i lite till. 300psi är max och jag stoppade vid vad jag trodde var 270psi, antog att något var fel. Hämtade min rockshox pump som visade 170psi. Tryckte i 200 och allt blev frid o fröjd.

Någon annan som haft problem med medföljande pumpen från Canyon?

Oj, vilken skillnad på vad pumparna visar.
Jag brukar alltid pumpa upp trycket utifrån sag och känsla, kikar inte så mycket på trycket...

Vore däremot intressant att veta om fler upplever att Canyons pumpar visar fel tryck.

@ jakob-s. Jag kan bara beklaga att vi gjort en miss i monteringen. Skönt att du upptäckte det i tid! Snyggt jobbat.

Angående pumpen och dess eventuella brister är detta första gången någon hör av sig om detta.

@canyon inga problem. Det är sånt som händer. Jag är som sagt glad att jag såg det och att brickan hamnat på den plats den gjort så den inte saknades. :)

Måste även ge stort cred till er, extremt tillmötesgående vid min beställning och hjälpte mig ändra storlek, även då order var lagd. Samt att ni finns här och tar er tid på att svara på alla frågor.

Ska testa lite mer med pumpen idag, nu när dämparn har rätt psi om den visar korrekt, testade aldrig det igår.

Funderar på att skaffa mig en Nerve Am antingen 8.0 X eller en 7.0 men är osäker på vilken storlek man ska välja.
är 173 och väger runt 78. Blir rekommenderad S på hemsidan.
Vad tror ni??

fjelle skrev:
> Funderar på att skaffa mig en Nerve Am antingen
> 8.0 X eller en 7.0 men är osäker på vilken
> storlek man ska välja.
> är 173 och väger runt 78. Blir rekommenderad S
> på hemsidan.
> Vad tror ni??

Hej fjelle, förmodligen ska du ha strl S, men du kan väl maila oss dina mått enl PPS så kan vi rekommendera dig en storlek?

Nu blir jag ännu mer sugen på att ut och cykla. För mig blir det väntan ett tag till på min på min 9.9. Hoppas också den dyker upp före v.22.

@ västanpust. Leveranstiderna på hemsidan stämmer. Den blå kan levereras i slutet av april.

@ lassbo. Det glädjer mig att du är nöjd. Jag håller med, den är fantastisk!

@ crossfit. Värd att vänta på ;-)

Jag skulle vilja ha lite mer info angående gaffeln på GC AL 8.9.
Jag hittar ingen information om den öht på nätet, då alla andra 29er gafflar heter XMM hos DT Swiss.

Hur är DT swiss gaffeln i jämförelse med fox gaffeln hos 9.9 och 9.9 SL.
För mitt beslut mellan 8.9 och 9.9 ligger på gaffelskillnaden just nu =)

Min erfarenhet av DT Swiss och Foxgaffel är att de första är ganska dåliga. Den jag hade (topversionen) var väldigt flexig och kändes inte alls bra. Foxgaffeln däremot var väldigt stabil och flexade inte alls. Skulle jag köpa en cykel igen är det ingen diskussion vilken jag skulle välja av de två.

Hmm det lät ju inte alls bra, speciellt när man är en cyklist av den manliga kalibern (+100kg).

Har Canyon_sverige något annat att inflika med?
Annars lutar det nog främst åt 9.9

@ DenGirige Det är som alltid en fråga om tycke och smak. I det här fallet står valet till viss del mellan lockout/Terralogic.(Personligen är jag ju rätt förtjust i justerbar Terralogic.) DT Swiss har lockout med remote medan Fox sköter det automatiskt med Terralogic.

@ Bulann Tack - det värmde!

Länk till Fox hemsida med video som förklarar hur Terralogic fungerar:

http://www.foxracingshox.com/technology.php?m=bike&t=tl&ref=topnav

Hej
Fick ramen i måndags. Grym finish och supersnabbt bemötande med frågor/småfix i samband med order och när växelöra inte kom med i första paketet. Bara att köra! Tack Stefan.

canyonhappyfinal2.jpg

Lång väntan på premiärturen men här har vi fortfarande snö och åker skidor. Fick min Grand Canyon AL 9.9 SL redan 10 mars, men idag blev den en asfaltstur upp till "Kåtorna" för jag kunde inte hålla mig längre! Kändes oväntat bra i uppförsbacken (8 grader) mot norska gränsen.
20120323b-002.jpg

Det lär ta några veckor innan terrängen blir cykelbar... Då ska det hårdtestas.

@Cervelomannen...2012 - 38mm men prototyp i "Liberace" marble. UD finish med matt klarlack på de officiella hjulen. Du hittar allt på Govest.

Canyon har idag rullat 125 km med Conti Test Team klungan runt Göteborg. Bra fart. Lite fundersam till trampolineffekten på VCSLS basalt sadelstolpen. Lite kusligt bekvämt jämfört med min trodde jag bekväma LOOK 586. Nedför klockrent stabil. Detta blir bra! Gött också när man skiter i allt som har med färg att göra. För purister är det inga problem med klädval till denna hoj :-)

Hej.

Lägger in en fråga här med

Min bakdämpare glappade lite, och jag undrade vad det kunde vara.
Då visade sig att på ena fästningen till bakdämparen hade den "låsmuttern" spruckit och ramlat av.
Jag vet inte om det är canyon-specifika muttrar.
Det sitter en genomgående bult genom infästningen och bussningarna på dämparen, och på andra sidan skall denna mutter-liknande grej försänkas i fästet.

Jag bifogar en bild också...
Någon som vet vart man får tag på dessa "muttrar"

Tack och hej
// Jesper

Bilagor

• 4321.JPG
    4321.JPG
    53.9 KB · Besök: 65
@ castrello. Jag kan tyvärr inte hitta några uppgifter om detta. Vi säljer bara styrlagret komplett. Sorry.

@ jeppelu. Det är en sk insatsgänga (heli coil), menar du att den har lossnat? Isåfall behöver vi få in din cykel på reparation. Maila mig!

@ paha. Nej, det är inte möjligt. Samtliga landsvägscyklar kommer med 15 mm spacers.

@canyon

Jag går och väntar på presentationen av Grand Canyon CF29. Nått nytt om när den kommer att släppas? Vad har du för cyklar i Bålsta som man kan komma och prova i vår?

Hällreänbra skrev:
> @canyon
>
> Jag går och väntar på presentationen av Grand
> Canyon CF29. Nått nytt om när den kommer att
> släppas? Vad har du för cyklar i Bålsta som man
> kan komma och prova i vår?

Vi kommer att ha en pressträff i maj med presentation av nya Grand Canyon CF 29. Där kommer mer info om leveransdatum, specar etc. Vi har inget egentligt showroom i Bålsta, de flesta frågor brukar gå och lösa per telefon eller mail.

Hej.

Har lagt en beställning på en strive, beräknad V17.

Grejen är den, att jag håller på att byta bank. Och undrar, går det att ändra til VISAt från min nya bank utan att det blir för mycket bråk?

EricR skrev:
> Hej.
>
> Har lagt en beställning på en strive, beräknad
> V17.
>
> Grejen är den, att jag håller på att byta bank.
> Och undrar, går det att ändra til VISAt från
> min nya bank utan att det blir för mycket bråk?

Det är inga som helst problem. Ring mig så lägger jag in ditt nya kort.

https://www.canyon.com/_se/about_us/contact.html

paha skrev:
> När man beställer landsvägscykel, kan man
> välja till extra spacers tex 25mm på ultimate
> al?

När jag beställde min hoj från Poison så gick det alldeles utmärkt, hos dom kan man välja helt okapat styrrör, då fyllde dom upp med spacers, så kan man kapa själv när man har hittat rätt höjd.

Canyon_Sverige skrev:
> Hällreänbra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @canyon
> >
> > Jag går och väntar på presentationen av
> Grand
> > Canyon CF29. Nått nytt om när den kommer att
> > släppas? Vad har du för cyklar i Bålsta som
> man
> > kan komma och prova i vår?
>
>
> Vi kommer att ha en pressträff i maj med
> presentation av nya Grand Canyon CF 29. Där
> kommer mer info om leveransdatum, specar etc. Vi
> har inget egentligt showroom i Bålsta, de flesta
> frågor brukar gå och lösa per telefon eller
> mail.

Förut har ni haft cyklar som man kan komma och prova i Bålsta. Har jag förstått dej rätt om ni inte har det längre?

Fundering ni som har köpt Canyon har ni använt er av pps för att bestämma storlek?
Om så är fallet har cyklarna passat bra?

Jag får att jag bör har en M 183cm lång & 84 ben..eller fick det till 83 först men då rekommenderade den S vilket i mitt huvud känns som en alldeles för liten cykel funderade själv på att välja L först men nu vart jag tveksam.

Har fått 20" från 2 andra åf när jag frågat om råd med samma mått, skiljer det verkligen så mkt mellan märken?

Hmmmm. Har Canyon ändrat PPS nyligen? Jag har tidigare - både ifjol och tidigare i år - fått förslag M (18.5") på Nerve XC med mina 177/83 cm men nu rekommenderar den myket riktigt S för 83 cm benlängd. Tror gränsen mellan S/M gick vid 81 cm då.

Jag köpte en M/18.5" förra året efter rekommendationer av PPS och Stefan A och är väl nöjd men ibland undrar jag om inte en S hade varit roligare.

@ labradoren. Vi har gjort små justeringar i PPS inför den här säsongen, det stämmer. Men jag undrar om du inte har längre ben? 83 cm låter lite kort när du är 177 cm lång.

Tjena!

Precis på väg att beställa min första MTB som i sin tur blir en Canyon AL 6.0.

Men är som många andra lite sjalur på storleken, vad väger för och emot S/M i mitt fall. Är S bättre om man tänkt köra mycket i skog etc och M bättre om man tänkt sig mer grusväg etc.

Eller märker man rent utav inte sådan stor skillnad? Med tanke på att det är min första.

Körde PPSen på hemsidan och fick S första gången, smacka upp en bok och fick typ 84cm vilket tippa mig över till M.

Är 176 och väger 65pannor.

Armlängd: 60
Axelbredd: 45
Överkropp: 65
Ben: 82-84 typ

Antar som sagt att jag blir nöjd vilket som, men kan vara kul med en åsikt iallafall

Tack på förhand

Matadoren

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp