Den officiella Canyon-tråden

DT skrev:
-------------------------------------------------------
> supreeme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hittar inga geometrijämförelser, hur skiljer
> de
> > sig åt?
>
> Vadå, det ser du ju i Håkans graf: de andra
> modellerna går rakt och fint medan Ultimate CF
> slingrar sig fram som en drucken orm på vägen.
> ;-)

Min dator är väl bäng, ser ingen graf ;) å hittade inget på hemsidan?

Hej.

Jag funderar efter övertalning på en Canyon Nerve AM. Antingen köpa en begagnad bland de högre modellerna 8.0-9.0 eller en ny men då en 6.0.

Har ni gjort mycket ändringar på ram och liknande de senaste åren eller kan man köpa en 2010a i bra skick av de vassare modellerna och få en bättre cykel?

Jag vet att det är en svår fråga, men om någon ska kunna svara på det så är det ju här. =D

Mvh
Fredrik

Hej,

Har lite storleksfunderingar.

Tänkte beställa en Ultimate CF storlek 60, men tror att styret kan vara lite för lågt för mig efter att snabbt ha jämfört med en jag mötte ute på vägen.

Jag kör idag på sadelhöjd 108 cm och styrhöjd 100 cm. (från marken till toppen)

Hur mycket högre blir styret om man vänder på styrstammen?

Vänligen
//Magnus

Senast ändrad:
@ freddifred. 2011 uppdaterades ramen och fick hydroformade rör. Vilket som är det bästa köpet är svårt att svara på beror på skicket på den begagnade cykeln etc.

Styrstamvinkel-lngd.jpg

@ Magnus, se bild!

har en fråga om priset på grand canyon al 6.0..

har sett att priset gått upp från ca: 9200 kr till 9449 kr...

å är det inte en 999 euro cykel?

999 euro blir ju ca: 9049 kr..

mvh roland

rutan skrev:
> har en fråga om priset på grand canyon al 6.0..
>
> har sett att priset gått upp från ca: 9200 kr
> till 9449 kr...
>
> å är det inte en 999 euro cykel?
>
> 999 euro blir ju ca: 9049 kr..
>
> mvh roland

Vi överskrider tröskelvärdet för handel inom EU och måste därmed betala svensk moms. Våra priser följer också valutaförändringarna och räknas om dagligen. De senaste dagarna har den svenska kronan tappat i värde och cyklarna har därför blivit något dyrare.

Hej.
Jag vill först tacka Canyon för mycket bra service vid köp av min nya cykel.
När det sen blev en reklamation på framväxeln så verkar det plötsligt som servicen uteblir...
Växeln havererade förra onsdagen, mailade till Canyon omgående, jag har ännu inte fått någon bekräftelse på att en ny växel är skickad utan går i väntans tider. Senaste samtalet med Canyon var i måndags, - Sram ska skicka en ny växel...
Jag har ännu inte sett någon :( Lösningen blev att svetsa ihop den som var trasig, men det är nog inte alla som har den möjligheten.

Vad är normal hanteringstid av reklamationer då delar på cykeln går sönder?

Bilagor

• IMG_0990.JPG
    IMG_0990.JPG
    48.3 KB · Besök: 43
Chrichan skrev:
> Hej.
> Jag vill först tacka Canyon för mycket bra
> service vid köp av min nya cykel.
> När det sen blev en reklamation på framväxeln
> så verkar det plötsligt som servicen uteblir...
> Växeln havererade förra onsdagen, mailade till
> Canyon omgående, jag har ännu inte fått någon
> bekräftelse på att en ny växel är skickad utan
> går i väntans tider. Senaste samtalet med Canyon
> var i måndags, - Sram ska skicka en ny växel...
> Jag har ännu inte sett någon :( Lösningen blev
> att svetsa ihop den som var trasig, men det är
> nog inte alla som har den möjligheten.
>
> Vad är normal hanteringstid av reklamationer då
> delar på cykeln går sönder?

Hur långt tid det tar innan man får en ny del beror mycket på vilket fabrikat den aktuella delen har. SRAM-delar brukar ta ca 1 vecka. Men nu var det ju också röd dag igår och klämdag idag.

Har en liten fundering angående bromskiva.. Jag har en ny Nerve Am 7.0 med magurabromsar. När jag svänger i hyfsat låg hastighet i en snäv sväng så "rister" det i främre bromsskivan. Lite som att den skallrar lite mot beläggen. Har kollat med hjulet borttaget och grejerna sitter fast ordentligt. Är det vibrationerna med det feta däcket som får det att låta eller nåt annat? Hjulet är ådraget ordentligt så det är inget sånt. Antar att själva skivan har lite flexmån också så det kan ju vara helt naturligt. Bromsarna bromsar som satan hursomhelst :-D

Detta uppkommer bara vad jag märkt på asfalt. Kanske är detta allmänt känt med skivisar dock har jag bara kört med v-broms innan.

Det är alltså när jag svänger UTAN att bromsa.

Senast ändrad:
Har du grova kantnabbar på däcken så blir de ju å vibrera lite så det är nog det isf skulle jag tro. hade samma sak på min förut. Skivan flexar ju lite, samtidigt som allt annat flexar lite med.

Jo det var väl det jag misstänkte. Det sitter ju Fat Albert 2.4 däck på den så nog är det hyfsat grova nabbar på dem som kan skapa lite vibrationer.

Har lagt märke till att Canyon lagt till en 7.9 till line-upen. Finns det anledning att tro att det även kommer en 6.9? Det förefaller rimligt.

Jag har viss förståelse för att man inte kan uttala sig om ännu ej officiellt lanserade modeller, men en liten hint borde man kunna ge...

Hej Canyon Sverige.

Har ni nån aning var min utlovade framväxel är ännu?

Chrichan skrev:
> Hej.
> Jag vill först tacka Canyon för mycket bra
> service vid köp av min nya cykel.
> När det sen blev en reklamation på framväxeln
> så verkar det plötsligt som servicen uteblir...
> Växeln havererade förra onsdagen,(9/5) mailade till
> Canyon omgående, jag har ännu inte fått någon
> bekräftelse på att en ny växel är skickad utan
> går i väntans tider. Senaste samtalet med Canyon
> var i måndags,(14/5)- Sram ska skicka en ny växel...
> Jag har ännu inte sett någon :( Lösningen blev
> att svetsa ihop den som var trasig, men det är
> nog inte alla som har den möjligheten.
>
> Vad är normal hanteringstid av reklamationer då
> delar på cykeln går sönder?

Hur långt tid det tar innan man får en ny del beror mycket på vilket fabrikat den aktuella delen har. SRAM-delar brukar ta ca 1 vecka. Men nu var det ju också röd dag igår och klämdag idag.

I tisdags 22/5 lovade ni att återkomma med ett trackingnummer till paketet... har ännu inte fått varken trackingnummer eller växel.

Jag skriver här på forumet eftersom inlägg från Canyon gjorts här senast idag, mail verkar det ta längre tid att svara på.

Jag börjar bli riktigt sur...

Canyon_Sverige skrev:
> @ Karelin. Det kommer ingen Grand Canyon AL 6.9.
> Iaf inte i 2012:års katalog ;-)
Det var attans! Jag får väl gräva lite djupare i kassakistan...

Stort tack för ditt svar!

Har ett litet knak/knäppande från ramen på min Nerve AM när jag trycker på uppför, är det normalt? Testade att tömma bakdämparen på luft och trycka ner där bak (men handkraft) och det knäppte till lite på uppvägen, utan att jag satt på cykeln alltså. Nu är det inget högljutt knäppande eller nåt sånt som får mig att tro att nåt är trasigt, och förmodligen ingen fara, men tänkte höra med er andra om ni har nån koll på sånt här. Kanske är vanligt på FS? Har läst igenom alla trådar här på forumet ang dessa ljudfenomen men har inte hittat nåt som det kan bero på (Cykeln är ny). Onekligen verkar du ju vara nåt med själva länkaget efter som jag även kan framkalla det när jag står bredvid cykeln och belastar med "handkraft"

Kanske ska tillägga att om jag släpper upp cykeln snabbt från komprimerat läge så hörs inget knäppande utan det är enbart vid en långsam "dekompression" detta hörs.

Senast ändrad:
Jag har samma problem med min nerve xc 8,0. Har bytt vevlager men knäppandet kvarstår. Ska nu kolla alla lager som sitter i länkaget. Efter det blir det till att kolla dreven fram.

Det uppstår så fort jag lägger kraft i pedaltagen och även på stig när dämpningen får jobba. Cykeln är snart ett år gammal. Återkommer när jag hittar problemet.

Jag har samma problem som Lostsoul. Jag cyklar på en knakande Nerve Am 2011. Jag funderar på om knakandet kommer från bakväxeln? Tänkte byta ut x9:an mot nya xt när den kommer.

Med tanke på att jag gör rent kasett, drev, klingbultar med tops och fettar in allt igen åtminstone efter varannan runda så ser jag inte att det kan vara problemt. Byter kedja likaså varje gång jag plockar ner cykeln för rengöring.

Har även testad det du skrev med sadelstolpen men det gav ingen effekt. Ska dock kolla så att det inte finns sprickor i klingbultarna vilket jag glömde sist. Vet att det kan orsaka knak.

Nu har jag smort in pedalgängorna med kopparpasta och skruvarna på styrstamman. Dock gjorde det ingen skillnad. Funderar på klingbultarna nu.

Såhär låter det iaf. Videon gjorde jag enbart för ljudet så ha överseende med att det mest är asfalt filmat =)

EDIT: Klingbultarna och sadelstolpen var det inte heller. (Cykeln blir ju iaf ordentligt insmord :-) )

Senast ändrad:
Per-Erik skrev:
> Nu har jag smort in pedalgängorna med kopparpasta
> och skruvarna på styrstamman. Dock gjorde det
> ingen skillnad. Funderar på klingbultarna nu.
>
> Såhär låter det iaf. Videon gjorde jag enbart
> för ljudet så ha överseende med att det mest
> är asfalt filmat =)
>
>
>
> EDIT: Klingbultarna och sadelstolpen var det inte
> heller. (Cykeln blir ju iaf ordentligt insmord :-)
> )

Exakt så låter min med. Fattar inte vad det är. Så grymt irriterande.

Mtb kite skrev:
> Jag tror mig ha hittat anledningen till mitt knak.
> Det glappar i vevlagret. Ska ett vevlager endast
> hålla i ett och ett halvt år?

Har samma problem. Jag märker inte ens något glapp, men knäpper gör det, märks ffa när jag står och cyklar. Förmodligen handlar det bara om att dra åt lagret lite enligt cykelmeken på Sportson, att lagret måste bytas är inte säkert. Min cykel är två år.

Nu är min Nerve nerpackad och ska skickas iväg till Canyon för kontroll iallafall. Hoppas de hittar problemet. Skulle dock inte förvåna mig om den är knäpptyst när de väl har satt ihop den igen...

Vad kallas en sån här (plastdelen som styr växelvajrarna under veven)?

Behöver omgående få tag på en ny, eftersom min är utsliten.
Bakre växelvajern har filat ett spår och friktionen på vajern
blir så stor att växlingsfunktionen påverkas.

Ramen är en Canyon Ultimate CF (tror det är årsmodell 2008 eller 2009).

Glad för snabb vägledning och hjälp.

Mvh
Fredrik

DSC01782.JPG

Oskar skrev:
> Frehal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kallas en sån här (plastdelen som styr
> > växelvajrarna under veven)?
>
>
> Zugführung SMSP18-M
>
>
>
> http://www.bike-discount.de/shop/k1185/a14118/zugf
> uehrung-smsp18-m.html

Hej och tack för tips!
Hur vet du att just denna passar min ram?
Har en ny liggandes till min mtb men den passar tyvärr inte på racern.
Är det en standardpryl som borde gå att hitta hos vilken välsorterad LBS som helst?
Mvh
Fredrik

Frehal skrev:
> Vad kallas en sån här (plastdelen som styr
> växelvajrarna under veven)?
> ...

Hej Fredrik, Zugführung SMSP18-M (på bilden ovan) passar ingen vidare till Ultimate CF.
Provade för några veckor sedan. Tjoa om du hittar rätt modell för då vill jag också ha en.

/N

Tillbaka
Topp