Den officiella Canyon-tråden

Hej Niclas!

Har beställt 4 st via Canyon (2 till mig och 2 till dig om du vill ha, de var billiga).
Vajerstyraren är unik för Canyon.

Återkommer när jag fått leveransen.
Mvh
Fredrik

NiclasY skrev:
-------------------------------------------------------
> Frehal skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad kallas en sån här (plastdelen som styr
> > växelvajrarna under veven)?
> > ...
>
> Hej Fredrik, Zugführung SMSP18-M (på bilden
> ovan) passar ingen vidare till Ultimate CF.
> Provade för några veckor sedan. Tjoa om du
> hittar rätt modell för då vill jag också ha
> en.
>
> /N

Mtb kite skrev:
> Skriv gärna och berätta hur det gick och vad som
> var problemet, om du nu får reda på det.

Mekarna är på kurs idag så i morrn skulle dom fixa cykel, återkommer då.

Canyon-mannen, går det att beställa clips så man kan montera sin Rockshox Reverb på en 2012 Nerve AM-ram på samma sätt som på modellerna från AM 8.0 och uppåt?

Jag skulle även behöva ett nytt sånt clip som det normalt sett sitter 3 av på "understången" ty ett har skakat lös. Eller är det bättre att köra med stripes?

Ringde Canyon förut (Tyskland) för att höra mig för om några saker, jag var nära att trycke på beställning men är nu helt avtänd.
Jag undrade om det gick att byta framdrevet till 38/26 på en AL29 7.9; nein es get nicht.
Då frågade jag om leveranstiden skulle hålla, vecka 27; om det står så på hemsidan så är det så, vi vet vad vi gör.
Om jag beställer en 8.9 istället, kan ni skicka den inom någon dag? Nej nej, 10-14 dagar fick jag till svar.
På hemsidan står det ju "Sofort" vilket för mig betyder omgående, nej det visste de inte.

Lite svårt att överföra tonen, men jag fick ingen känsla av att wow här vill jag handla.

Som en jämförelse så har jag innan jag bestämde mig för Canyon talat med dem på en annan tysk firma och de har varit mycket tillmötesgående.

Hoppas det bara var denna person som var ointresserad, men jag köper något annat.

@ Roy Mance Ja det kan du beställa av oss - maila mig så lägger jag en order till dig.

@ Rodge68 Jag beklagar att vår kundservice inte motsvarade dina förväntningar. Jag hoppas och tror att detta var mer av en engångshändelse och du är i framtidnen varmt välkommen att ringa och diskutera Canyon med oss på det svenska numret.

Det kan ha varit så. Jag jobbar själv som global säljchef och man beter sig inte som den personen gjorde. Mitt val föll idag på en FOCUS för jag vågade inte handla av Canyon, för om bemötandet är så när man ska handla, hur är det då om man får problem.

Jag beklagar att jag inte kontaktade dig, det hade säkert varit en annan utgång då!

Senast ändrad:
Canyonmannen!

Jag är nybörjare och vill köpa mig min första MTB hittils, och funderar på en Yellowstone 5.0, MEN jag är en extrem nybörjare och hade verkligen uppskattat om du kortfattat kunde förklara för mig vad skillnaderna på delarna är på 5.0 och 4.0.

En sak till; går det att beställa en vit Yellowstone 5.0 fast med en sadel för män?

Tack på förhand!

Jashi:

Den största skillnaden är att flera komponenter som växelreglage, framväxel, vevparti och kassett på 4.0:an är Shimanos Alivio istället för Shimano Deore och SLX som sitter på 5.0:an. Förutom den lite lägre vikten så ger det bättre växling. Utöver detta så är gaffeln snäppet vassare. Bara du kan avgöra om det är värt de extra pengarna, men den generella synen bland många seriösa cyklister är att Deore är lägstanivån man bör lägga sig på.

Tyvärr går det inte att specialbeställa 5.0:an med vit färg eller 5.0W med annan sadel. Det skulle göra det svårare för folket i Tyskland att beräkna efterfrågan för enskilda komponenter.

/Canyonmannen nr. 2

Tjenare!

Sitter just nu på en Merida O.nine 2010
dvs en Carbon HT med sram OX bak och xt fram,
samt avid elexri 5 fram och bakbroms.
Samt en Fox Fserie 100mm fram dämpare.

Då jag är sugen på heldämpat så är frågan om jag skall gå via xc/am eller direkt till Am/Dh?
Kör dock mesta dels i delsjön, ängården torrekulla, men är väldigt sugen på ale och mer nerför.

Min stora fråga är då jag har fått ett erbjudande
Alt 1
påatt byta ramar, Canyon lux 9.0 ram med en RS Monarch rt3 bakdämpare.

alt 2 även byta fram dämpare!

Är det ett bra byte för mig? är priset likvärdigt eller kan jag ta pengar imellan?

Alt nr 3 är att byta cyklar helt, (känns dock här som att jag kan behålla mina grejer och isåfall sätta på nya ramen. Annars vad kan jag ta ut för pris imellan hela cyklarna?

Men på Canyon lux 9.0
sitter de Avid Juisy 3 (nergraderat)
Nergraderade nav
120mm Fox air fram fork
SLX fram och bak
Vevparti: FSA Firex

Jag är 183 och på Meridan har jag storlek 21,5 tum 52 cm.
lux är en M (vad det nu kan innebära) blir det för litet tro?

Tacksam för hjälp med denna övergång från HT Till FS.. (både min och lux:en ligger ute på annonser på happy

Om du funderar på xc/am skulle jag inte titta på Lux utan på en Nerve XC eller Nerve AM. Jag cyklar min Nerve XC som en "Light AM" med 1x9.

nl skrev:
> Om du funderar på xc/am skulle jag inte titta på
> Lux utan på en Nerve XC eller Nerve AM. Jag
> cyklar min Nerve XC som en "Light AM" med 1x9.

Men ramarna imellan är dom jämlika i värde?
För jag kommer inte fåihop 35000:- på min cykel=(

Är supernöjd med leveransen på min nya Canyon. Skulle komma vecka 24 men kom i tisdags (vecka 23). Toppen att kunna köra redan på nationaldagen!

Karin

Hej!

Hur lång tid skulle det ta att få en Roadlite AL 6.0 SL eller Roadlite AL 7.0 om jag beställer den idag?

Hur mycket kostar frakten? (Jag bor i Stockholm)

Mvh Joel

Mtb kite skrev:
> Skriv gärna och berätta hur det gick och vad som
> var problemet, om du nu får reda på det.

Eftersom det inte gick att bara byta en vevarm, så var jag tvungen att köpa hela klabbet; två vevarmar, tre nya klingor (inkl. klingbultar), nya lager och axel, men nu är det tyst. Kalaset gick på 900 spänn. Dåligt att det inte bara går att köpa en vevarm. Men jag får skylla mig själv som drog sönder gängorna i vevarmen. Klantigt värre.

Belio: Leveranstiden beror på vilken storlek och färg du köper. Kolla under fliken "se lagerstatus" på hemsidan. UPS-frakt + transportkartong kostar totalt ca. 500 kr och då fraktas cykeln direkt från Tyskland hem till din dörr.

Hej!
Jag tänkte köpa en 29tummare HT. Cyklar mest landsvägar och skogsvägar för att hålla igång hundarna inför jakten.
Jag har kollat in Canyon Grand Canyon AL 29 7.9 http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=2750. Det verkar vara fullt tillräckligt mycket cykel för mina behov, men jag är orolig att ramen kan bli för liten.

Jag är 195 cm och har 98 cm i grenmått. Vikten är ca 92 kg

Är det någon som vet om det går att få ut tillräcklig sadelhöjd för mina långa ben och vad får man för körställning om man hissar upp sadeln till max? Är det som att sitta på en flaggstång med händerna ner mot backen?

Grand Canyon AL29 finns med XL-ram, sadelröret är då 545mm och överröret 630mm horisontellt. Är denna cykel för liten för mig? Någon som vet eller kan ge råd? Om detta inte skulle fungera så blir det nog en Merida Big.Nine TFS XT-D black. Den finns i 23" ram och går att få för samma pengar. http://www.bike-discount.de/shop/k1275/a58905/big-nine-tfs-xt-d-black.html

Tacksam för svar och synpunkter, så att jag beställa inom kort.

Hej
Fick min Grand Canyon al 9.9 härom veckan. Är grymt nöjd! Jag har nästan exakt samma mått som dig (196cm, 96cm, 90kg). Tyckte ramen kändes lite stor till en början, men efter några turer i skogen känns den perfekt i storleken.

Hej!
Tack för det...
Hur högt måste du höja sadeln och blir det någon stolpe kvar i röret?
Hur upplever du körställningen? Är den extremt framåtlutad?
Det har diskuterats om utväxlingen med 36/22T fram. Någon tyckte att blir för låg utväxling. Har du någon uppfattning i frågan?

Vorstehman skrev:
> Hej!
> Tack för det...
> Hur högt måste du höja sadeln och blir det
> någon stolpe kvar i röret?
> Hur upplever du körställningen? Är den extremt
> framåtlutad?
> Det har diskuterats om utväxlingen med 36/22T
> fram. Någon tyckte att blir för låg utväxling.
> Har du någon uppfattning i frågan?

Har gott om stolpe kvar i röret, så det är inget problem för mig!

Körställning känns varken extremt framåtlutad eller upprätt.

När det gäller utväxlingen har jag kört för lite att bilda mig en bra uppfattning. Känner dock att på asfalt hade det inte skadat med lite större framdrev. I skogen har det hittills känts mycket bra. Jag har för mig att 7.9 har ännu mindre utväxling.

Hej Canyon,

Har en Speedmax CF 9.0 av 2010 års modell som skulle behöva lite bättringslack på ett par ställen.
Inget som ni säljer har jag förstått.
Men kan ni tipsa om färgkoder för den svarta och vita färgen så vore jag tacksam.

Freerunner

Freerunner: Vi har tyvärr inte färgkoder för Speedmax CF, så jag skulle hänvisa dig till en välsorterad färgaffär som kan hjälpa dig med en färgkarta.

Vorstehman: Utväxlingen är först och främst anpassad för terräng, så helt optimal är den inte för asfalt, även om det inte är något problem. 36-11 som maxutväxling låter trots allt lägre än vad det är (när man är van vid 26"), den större hjuldiametern kompenserar för detta. Grand Canyon AL (29:er) 7.9 har samma utväxling som de andra modellerna i serien.

Hej.

Min reverb post som jag fick med på min Strive har börjat läcka luft.

Är det något man skall ta med er, eller rockshox?

Eric

Hej Crossfit!
Verkar som att alla AL29 har samma utväxling.
Vet du anledningen till att det inte går att dreva upp fram?
Vad har du för sadelhöjd mätt från trampan och hur mycket mer går det att höja sadelstolpen utöver det? Eller rättare bestämt vad är den maximala höjden som sadeln kan ha mätt från trampan?

Vorstehman skrev:
> Hej Crossfit!
> Verkar som att alla AL29 har samma utväxling.
> Vet du anledningen till att det inte går att
> dreva upp fram?
> Vad har du för sadelhöjd mätt från trampan och
> hur mycket mer går det att höja sadelstolpen
> utöver det? Eller rättare bestämt vad är den
> maximala höjden som sadeln kan ha mätt från
> trampan?

Hej! Det skall gå att dreva upp till 38t, enligt tidigare uppgift här på happymtb! Vill man ha större måste man byta framväxel.
Jag har en sitthöjd på 970mm. Max är 1070mm.

Har också en 29 i XL och är 194, benläng 94 och vikt ca 100. Perfekt storlek för mig och mycket kvar på sadelstolpen för de med ännu längre ben...

När kommer det en VCLS sadelstolpe som passar till ø30.9?

Senast ändrad:
MRobson: Du kan beställa lager via oss, skicka oss ett mejl med vad du vill att vi ska beställa så fixar vi det. Svart brukar var den minst kinkiga färgen att bättra på, brukar själv använda vanlig mattsvart sprayfärg.

EricR: Samma sak här, mejla oss så hjälper vi dig med reklmationen av dämparen.

Pastis: Den har redan kommit, men ligger inte ute på webbsidan än, då det endast finns ett fåtal i lager just nu. Kan beställas via oss om det görs innan de sista från första leveransen har sålts.

Canyon_Sverige skrev:
> Pastis: Den har redan kommit, men ligger inte ute
> på webbsidan än, då det endast finns ett fåtal
> i lager just nu. Kan beställas via oss om det
> görs innan de sista från första leveransen har
> sålts.

Oj, när kommer det längre VCLS-stolpar? :-)

Hej!

Var in på en av cykelbutikerna i Stockholm idag för att byta upp mig till en landsvägshoj i kolfiber. Handlaren hade inte min storlek (60cm) på lager och jag nämnde då i förbigående att jag tittat på Canyon på nätet.

Handlare påstod då att han fått in fyra cyklar från Canyon under året som alla spruckit i kolfibret på samma ställe (bakgaffeln) och att han dragit slutsatsen att "kvalitén på kolfibret i canyoncyklarna verkar inte vara det bästa".

Jag är fortfarande inne på att beställa en CF 9.0 men skulle vilja höra om någon här på forumet har några erfarenheter av just kvaliteten på cyklarna? Har även sett att representanter från Canyon är aktiva här (mycket bra initiativ då det blir smidigt att få svar på frågor!) har ni någon feedback på detta? Har det funnits kvalitetsproblem och är de i så fall lösta?

Kan jag vara trygg med att få en bra produkt om jag beställer CF 9.0?

Nu har jag ingen aning, men det känns lite som skitsnack från nån som är rädd för konkurrensen.

Om bara den handlaren fått in fyra hojar (varför de nu skulle gå dit med sina trasiga Canyons??) så skulle det drälla av folk som råkat ut för det här på happy och det känns det inte som att det gör? Det är ju många som kör Canyon här.. jag hade inte varit det minsta orolig.

Och nej, jag cyklar inte på Canyon själv. Däremot har jag cyklat av flera av de alu- och stål-cyklar jag haft. Ett gäng Specialized, en On-one, en Trek och säkert nån mer..

Senast ändrad:
Har själv en CF 8.0 från 2010 och kört nästan 10000 km på den. Är tungviktare på 95-105 kg och kör på dåliga (grova) fjällvägar med mycket uppför och nedför. Den håller för mig i alla fall. :) Tror det var en handlare som var sur på postordercyklar och drog en rövare för att få sälja en till dig...

Pastis skrev:
> Har själv en CF 8.0 från 2010 och kört nästan
> 10000 km på den. Är tungviktare på 95-105 kg
> och kör på dåliga (grova) fjällvägar med
> mycket uppför och nedför. Den håller för mig i
> alla fall. :) Tror det var en handlare som var sur
> på postordercyklar och drog en rövare för att
> få sälja en till dig...

Samma här en 08:a, har cyklat mycket på den och är en tungviktare. Inga problem!

Mest troligt en handlare som sprider FUD. Lite trist beteende tycker jag. Jag har en CF 9.0 SLX som jag kört 1000 problemfira mil på och ser fram mot fler. Mycket bra prylar tycker jag som dessutom vunnit VM titlar och duger i Pro-Tour.

Funderar lite om de DT Swiss X1700 fälgarna som används på årets Nerve modeller bland annat,e det någon specialmodell som blivit producerat till just era cyklar o e dom jämförbara med X1800 eller närmare X1650 modellen?

Har en Nerve XC 6.0 sj som jag är fantastiskt nöjd med,den jag har är typ någon ihop plockad sen årsmodell med Sram X9,Fox framdämpare,Formula RX bromsar o Mavic fälgar.....o det e väl just fälgarna jag inte e helt nöjda med.

Finns det någon möjlighet att få tag i ett par X1700?

Refererar till Per-Eriks problem: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1345402/1879746#msg-1879746

Upplever precis samma problem med min Nerve XC 2011. Har uteslutit vevpartiet genom en nogrann koll. Det som verkar låta kommer från bakdämparlänkaget. Om man håller handen på länkaget och sedan framkallar knaket känner man tydligt att det är något i länkaget som inte gillar lastfallet som uppstår när man lägger ett moment på ramen när man bara trycker ifrån på ena pedalen. Gjorde denna upptäckt idag och har inte hunnit kolla närmare på det. Ska se över vilka moment respektive bussning/lager i länkaget är draget med.

Senast ändrad:
Landforce skrev:
> Refererar till Per-Eriks problem:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/1345402/18797
> 46#msg-1879746
>
> Upplever precis samma problem med min Nerve XC
> 2011. Har uteslutit vevpartiet genom en nogrann
> koll. Det som verkar låta kommer från
> bakdämparlänkaget. Om man håller handen på
> länkaget och sedan framkallar knaket känner man
> tydligt att det är något i länkaget som inte
> gillar lastfallet som uppstår när man lägger
> ett moment på ramen när man bara trycker ifrån
> på ena pedalen. Gjorde denna upptäckt idag och
> har inte hunnit kolla närmare på det. Ska se
> över vilka moment respektive bussning/lager i
> länkaget är draget med.

Hej,
Har samma problem som du beskrev i länken. Har haft cykeln inne på koll och dom kollade alla lager, kasett och nav men hittade inget. Det enda dom kunde tänka sig var i länkaget uppe vid dämparen där det är delat. Svårt att förklara och enligt LBS inget man kan göra något åt. :(
Ska ta en bild på var jag menar och lägga upp senare idag.

Tillbaka
Topp