Den officiella Canyon-tråden

Hej!

Jag blir konfunderad. Jag är på väg att köpa min första mtb, tänkte använda den till träning och kanske några motionslopp som Lida loop osv. Gillar Canyon rejält och har nästan bestämt mig för en Grand canyon AL 9.9 29tum. Läser här att många tycker den är låg utväxling och blir orolig att jag gör ett misstag. Vad jag förstår så blir det ganska jobbigt på flacka partier som grusväg/asfalt osv. Stämmer det?

/Johan

> Hej,
> Har samma problem som du beskrev i länken. Har
> haft cykeln inne på koll och dom kollade alla
> lager, kasett och nav men hittade inget. Det enda
> dom kunde tänka sig var i länkaget uppe vid
> dämparen där det är delat. Svårt att förklara
> och enligt LBS inget man kan göra något åt. :(
> Ska ta en bild på var jag menar och lägga upp
> senare idag.

Här kommer bilden:
bild.jpg

För att återkoppla då till min knäppande ram.
Cykeln har nu varit nere i Stockholm hos Canyon, dock så var den tydligen knäpptyst där så de gjorde inte så mycket åt det. Fick tillbaks den och provcyklade, den var tyst, i kanske 10 minuter, sen satte den igång igen.

Var nu ut ikväll och körde en vända på nån mil. Den knäpper vidare i vanlig ordning. Dock upplevde jag inte knäppande som konstant utan i några backar så var den tyst vilket är rätt förbryllande. Men den är i allafall mer knäppande än tyst, helt klart. Vetifan vad jag ska göra åt detta nu. Märkligt är det.

Det har snackats en del om att det är för litet drev fram på grand canyon al 29.
jag kör på en 9.9sl med 36 drev
testade lite igår då jag körde på plan asfalt.
Så detta blir en referens utifrån hur jag cyklade men det kanske hjälper någon annan i dom olika valen av drev.

Växel 19
Hastighet ca 33-35km/h
Cykeltakt ca 90 varv/min

Senast ändrad:
Landforce och Lostsoul: Om ni inte får ordning på det är ni välkomna in med cyklar, alternativt så kan vi boka upphämtning med UPS. Canyon har sex års ramgaranti.

Per-Eriks cykel är ett säreget fall. Jag provkörden den själv vid tre olika tillfällen, i olika lutning, med olika lufttryck i gaffeln och på olika växlar. Har du följt upp tipsen jag gav dig?

Beträffande utväxling på vår 29:er så är den främst anpassad för skog och inte asfalt. Med högsta växeln håller man dock 40,6 km/h vid 90 i kadens, vilket bör räcka för de allra flesta cyklister.

VCLS-stolpen passar Roadliten, den har en sadelstolpsdiameter på 27,2 mm.

@Canyon_sverige. Ok jag ska köra långloppscupens kommande lopp så jag har ingen lust att skicka den nu. Ska ut en runda idag och kolla om det låter likadant efter att den varit hos LBS. Tack på förhand.

Lostsoul skrev:
-------------------------------------------------------
> > Hej,
> > Har samma problem som du beskrev i länken. Har
> > haft cykeln inne på koll och dom kollade alla
> > lager, kasett och nav men hittade inget. Det
> enda
> > dom kunde tänka sig var i länkaget uppe vid
> > dämparen där det är delat. Svårt att
> förklara
> > och enligt LBS inget man kan göra något åt.
> :(
> > Ska ta en bild på var jag menar och lägga upp
> > senare idag.
>
> Här kommer bilden:
>

Har du kollat sadelstolpen? min scott hade en liknande åkomma,trykte man på sadelen eller lyfte så kunde det knäppa/knaka i ramen, tog ur sadelstolpen tårka rent hade på typ vd40 sen blev den helt tyst. sådana ljud kan även komma från styre/styrstam/styrlager.

LC4: oja jag har haftloss allt som går på cykeln, topsat det och fettat in allt igen. Nytt vevlager med så det är definitivt något i länkaget. Idag lät det inte lika mycket efter att LBS fettat in delarna på min bild i ett tidigare inlägg. Ska kolla exakt vad dom gjorde för det blev bättre.

Jag har också en Lux som knakar infernaliskt. Det är inte vevarna och inte sadelstolpen... men frågan är vad det annat kan vara? Kollat att alla skruvar i länkaget är tilldragna... enda jag inte gjort är att fetta in bultarna i länkaget närmaste vevlagret (där glidlagren finns) - ska dessa fettas med jämna mellanrum?

Sen en fråga till... faller Luxen bort till nästa år och blir i så fall Nerve CF enda ersättaren (antyddes ju så i happys provyckling av Nerve CF)?

castrello skrev:
>
> Sen en fråga till... faller Luxen bort till
> nästa år och blir i så fall Nerve CF enda
> ersättaren (antyddes ju så i happys provyckling
> av Nerve CF)?

Ja inte vad jag såg fram emot. Jag hade hoppats på en Lux II e.dyl med 29:er alt. En Eruopeisk utmanare till Epic, Superfly och Scalpel.

Angående knäppande!
Även min Canyon knäpper/har knäppt så man blir galen... Det har i princip tystnat om jag ställt mig upp så tankarna har ju gått till sadelstolpen vilket många pratat om! ( ett lustigt knäppande som kommer först efter ngn mil)

Då jag skulle till motala gjorde jag lite justeringar (bl.a ) vände på styrstammen! Då jag skulle dra åt sadelklämman så sade det bara krask! Drog inte hårt alls varför jag misstänker att det varit ngt fel med den hela tiden.. Den pajade i spåren där åtdragningsskruven löper..

Jag fick låna en ny klämma av min bror och på loppet var hojen "knäpptyst"!

Har gott hopp om att problemet satt i sadelklämman så har nu beställt en ny.. Beställde en lite mer gedigen modell då Canyons kändes lite tunn och då jag misstänkte att designen på originalet kan vara boven.. Den är ju designad så att den löper ner längs sadelröret på ena sidan!

Har tyvärr inte hunnit provcykla mer då jag drog på mig en rejäl förkylning men återkommer efter nästa provlopp!

// peter

Senast ändrad:
Vi kan inte kommentera vilka modeller som kommer nästa säsong, men det blir en hel del nytt på sidan. En ny modell kommer dock ut på sidan inom den närmaste månaden.

Castrello: att fetta in kontaktytan mellan växelörat och ramen kan fungera i vissa fall.

@Canyon_Sverige: Jag har fettat in växelörats fäste, det hjälpte inte det minsta så nu lutar det åt vevpartiet. Där måste jag lämna in den eftersom jag inte har de verktygen hemma.

Hej Stefan(Canyon)

Funderar på att beställa en Canyon Ultimate AL 9,0 stl 58
Men tycker det var lite oklart om dom olika färgerna black ano titanium vs team kunde inte se dom på hemsidan!
Ps Kan jag beställa genom dig?

Mvh Janne!

Kunde inte hålla mig utan beställde/betalade nu ikväll ;) Tog en i färgen Team (kollade upp färgerna på annat håll)
Hoppas jag beställt rätt stl oxå L (58)....är 184cm å har 90 i benlängd!
Ps Stefan du får gärna kolla upp att jag gjort allt rätt ;)

Mvh Janne!

Update:

jag har ju haft 1 st knakande Lux. Jag fettade in växelörats fäste, spände snabbkopplingarna, kollade sadel och sadelstolpa och snabbkopplingen där. Jag fettade också in länkaget närmast vevlagret och nu tror jag att allt borde vara ok där. En snabb koll på parkeringen och det funkade bra.

Men när jag lyfte in cykeln och tog en koll på den upptäckte jag detta:

2012-06-2319.56.50.jpg

2012-06-2319.59.351.jpg

Det verkar som om hela eländet lossnat ur ramen. Jag vet inte om det är detta som orsakat knaket och braket, men hur som helst borde det åtgärdas på något sätt. Jag ska direkt säga att jag köpte ramen 2010 på sommaren, men jag köpte den då lätt begagnad så det här handlar inte om någon reklamation, för som jag förstått det gäller garanti första ägaren. Jag ska väl också påpeka att jag inte varit med om någon krasch där det slitits bort plötsligt. Småvurpor har jag gjort senaste tiden, men ingen stor smäll tex där styret vridit sig hårt.

Men vad ska man göra åt det? Dra fast alltihopa med silvertejp? Buntband? Epoxy? Gråta åt försäkringsbolaget?

Har inte läst hela tråden men själv råkat ut för att det kan knäppa lite vid de interna vajerdragningarna. Det kan komma lite skit där som ibland låter. Vet dock ej om det är detta ljud ni är ute efter.

GurraG skrev:
> Ny blindmutter + epoxi.
>
> /G

Blindmutter? Det är någon sorts "popnit" (som vi kallar dem häromkring) antar jag, men hur går det till? Jag kan nästan lova att det finns inte en LBS inom en radie på 300 km som kan hjälpa mig med detta tyvärr.

GurraG skrev:
> Blindmutter:
> http://www.google.com/search?q=blindmutter&hl=sv&p
> rmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=agHmT4zHLfD
> N4QTn6q2iAQ&ved=0CFgQ_AUoAQ&biw=1024&bih=476
>
> Har du nån liten bilverkstad i närheten så har
> de säkert blindmuttrar + verktyg.
>
> Ev går det att återanvända muttern som sitter
> på fästet, krävs dock lite "mix o trix".
>
> /G

Ok, tack för tipsen! Jag ska kolla upp bilverkstadsalternativet och hoppas på det bästa.

castrello skrev:
> Update:
>
> jag har ju haft 1 st knakande Lux. Jag fettade in
> växelörats fäste, spände snabbkopplingarna,
> kollade sadel och sadelstolpa och snabbkopplingen
> där. Jag fettade också in länkaget närmast
> vevlagret och nu tror jag att allt borde vara ok
> där. En snabb koll på parkeringen och det
> funkade bra.
>
> Men när jag lyfte in cykeln och tog en koll på
> den upptäckte jag detta:
>
>
>
>
>
> Det verkar som om hela eländet lossnat ur ramen.
> Jag vet inte om det är detta som orsakat knaket
> och braket, men hur som helst borde det åtgärdas
> på något sätt. Jag ska direkt säga att jag
> köpte ramen 2010 på sommaren, men jag köpte den
> då lätt begagnad så det här handlar inte om
> någon reklamation, för som jag förstått det
> gäller garanti första ägaren. Jag ska väl
> också påpeka att jag inte varit med om någon
> krasch där det slitits bort plötsligt.
> Småvurpor har jag gjort senaste tiden, men ingen
> stor smäll tex där styret vridit sig hårt.
>
> Men vad ska man göra åt det? Dra fast alltihopa
> med silvertejp? Buntband? Epoxy? Gråta åt
> försäkringsbolaget?

Om det är carbon ram så kanske inte vanliga blindmutrar funkar så bra , hur tjockt är matrialet i ramen? om den muttern som har låssnat skulle fungerat som en vanlig blindmutter så borde va en fläns/förtjockning på den delen som va på insidan, o då kanske hålet har blivit lite större när den drogs ut.

LC4 skrev:
> Om det är carbon ram så kanske inte vanliga
> blindmutrar funkar så bra , hur tjockt är
> matrialet i ramen? om den muttern som har låssnat
> skulle fungerat som en vanlig blindmutter så
> borde va en fläns/förtjockning på den delen som
> va på insidan, o då kanske hålet har blivit
> lite större när den drogs ut.

Det är helt vanliga alu blindmuttrar/blindnitar till vajerstopp, vajer/kabel-fästen, flaskställs- och framväxel-fästen original på de flesta (alla?) kolfiberramar.
Min uppfattning är att niten på bilden inte är dragen, det är därför den inte har nån "förtjockning", den har troligen hållits på plats av den "klick" epoxi som niten doppas i vid monteringen.

/G

Senast ändrad:
castrello skrev:
>
> Men vad ska man göra åt det? Dra fast alltihopa
> med silvertejp? Buntband? Epoxy? Gråta åt
> försäkringsbolaget?

Mutternitsats på Biltema.

MRobson skrev:
> @Canyon:
>
> Jag har äntligen hittat mitt knak, det visade sig
> vara så otroligt trivialt som att jag klämt åt
> den bakre QR en aningens för hårt.
> Det gav upphov till ett mycket högljutt knakande
> då jag belastade vevarmarna. Puh, har nog ägnat
> ca 10h åt knaksök =) (Kollat klingbultar,
> vevlager, fettat in mest överallt, renoverat min
> body, etc etc...)
>
> Hur som helst, i mitt knaksök gick jag även
> igenom alla lager i länkaget (trodde det var
> något av de lagren nere på kedjestagen som
> lät), de såg dock fina ut så kommer ej behöva
> byta dessa.
>
> MEN, till problemet, en av de muttrar som är till
> en länkageskruv blev lite gängpaj och jag är nu
> i snabbt/stort behov av en ny!
> Jag kunde ej dra åt de sista gängorna eftersom
> muttern då började rotera i fasningen i ramen
> och skrapade bort lite aluminium från ramen. Jag
> har testat att skruva dit muttern på skruven
> utanför ramen och det tar helt stopp en bit in i
> muttern. Testade med en annan mutter och då gick
> det bra.
>
> Kan jag beställa reservmuttrar av er, gärna så
> jag har dem i nästa vecka!?!
> Eller är det standard som finns att köpa någon
> annanstans?
> (Ska köra tävling nästa helg och vill ej chansa
> även om det ev. håller som det är nu med
> muttern en bit ut och skruven ej helt iskruvad)
>
> Jag skickade ett mail till sverige@canyon.com med
> kontaktuppgifter.

kan du fåtag på en gängtapp så går det säkert att rensa gängerna

MRobson skrev:
> @Canyon:
>
> Jag har äntligen hittat mitt knak, det visade sig
> vara så otroligt trivialt som att jag klämt åt
> den bakre QR en aningens för hårt.
> Det gav upphov till ett mycket högljutt knakande
> då jag belastade vevarmarna. Puh, har nog ägnat
> ca 10h åt knaksök =) (Kollat klingbultar,
> vevlager, fettat in mest överallt, renoverat min
> body, etc etc...)

Fick naturligvis lov att också testa detta, men såklart blev det inte det minsta skillnad på min hoj. Det jag har märkt är iaf att om jag står på cykeln och belastar tex vänster pedal så knäpper det till och sen kan jag belasta den hur mycket som helst utan mer knak, byter jag däremot till höger pedal och belastar den så knäpper DEN till. Växlar jag så sen fram och tillbaks så knäpper det varje gång jag byter pedal så att säga.

Hur lång leverantider bör det vara på cyklar i outletten?
Beställde en Ultimate CF SLX och är lite nyfiken på när jag kan förvänta mig att få hem den.

Nu har jag dragit iväg en beställning på en Canyon Al 6.0 och ett par pedaler, jag valde betalningsmetoden förskottsbetalning, Hur länge tar det innan jag får mitt inbetalningskvitto?
Jag åker nämligen bort i morgon (tisdag eller eventuellt onsdag) och blir borta hemifrån i 9 dagar.
Finns det annars något ännu smidigare sätt att jag kanske hade kunnat få ett inbetalningskvitto skannat och mailat eller eventuellt ett kontonummer på direkten så jag hade kunnat göra överföringen innan jag åker hemifrån så kvittot inte kommer under tiden jag befinner mig på annan ort?

MVH. Henrik

En fråga om man beställer en ny Ultimate CF SLX. Är intresserad av en 54:a men ser att styrets bredd är 400mm, skulle behöva 420 mmm istället. Går det att vid beställning direkt få ett 420 mmm styre istället?

Jag kan tänka mig att det diskuterats innan men en snabb sökning gav mig inget. Vissa cyklar är fullproppade med dekaler på både övre och undre kedjestag, sadelrör, överrör, underrör och styrrör. Vilka möjligheter finns att välja bort dekaler? Jag vill ha en stilren cykel, så underrör hade varit nog.

Gällande knak och liknande: Pedallager och pedalklossar kan ibland vara orsaken till missljud, så det är en källa som är värd att kolla upp.

Stuvarn: Du kan se båda färgerna på hemsidan, klicka på "välj färg" under bilden. Ditt storleksval låter bra, men du kan byta kostnadsfritt om du mot förmodan skulle var missnöjd med storleken.

MRobson: Du har fått mejl!

emilh: Outletcyklarna är färdigbyggda, så du kan räkna med ca. fyra arbetsdagar från beställning till leverans hemma hos dig.

henke_89: Du har också fått mejl.

pewe: du kan välja till en annan styrbredd och/eller styrstamslängd när du beställer cykeln.

ol__: Målningen och färgsättningen kan vi tyvärr inte styra, men de svarta ramarna har färre loggor än de vita.

Canyon_Sverige skrev:
>
>
> Stuvarn: Du kan se båda färgerna på hemsidan,
> klicka på "välj färg" under bilden. Ditt
> storleksval låter bra, men du kan byta
> kostnadsfritt om du mot förmodan skulle var
> missnöjd med storleken.

Tack Canyon!

Allt har löst sig (det med pedalerna oxå) å min cykel är redan på G

Tror jag kommer bli himmla nöjd ;)

Hur lång leveranstid är att vänta på Canyon Roadlite 6.0? Jag behöver en av storlek L vilket enligt lagerstatusen betyder leverans v.28/v.32 beroende på färg. På det tillkommer leveranstid på ca 8 dagar om jag inte fått det fel? Jag läste dock i en annan tråd att en som beställt fått den skickad redan dagen efter, trots att beräknad leverans var 2-3 veckor bort. Så finns det chans att leveranstiden är kortare än vad som är angivet?

Tyvärr har jag fått erfara att leveranstiden kan vara längre än det utlovade också. Beställde en Ultimate AL som skulle levererats vecka 23 enl. hemsida/order. Efter att inte ha hört något kontaktade jag Canyon, och efter ett par mail fick jag veta att cykeln blivit två veckor försenad vilket borde innebära leverans v. 25. Nu är det vecka 26 och fortfarande ingen leverans, trots att det på hemsidan nu står "Finns i lager för omedelbar leverans" om man kollar lagerstatusen på exakt samma modell. Så får väl hoppas att de får iväg den snart nu i alla fall.

Per-Erik skrev:

>
> Fick naturligvis lov att också testa detta, men
> såklart blev det inte det minsta skillnad på min
> hoj. Det jag har märkt är iaf att om jag står
> på cykeln och belastar tex vänster pedal så
> knäpper det till och sen kan jag belasta den hur
> mycket som helst utan mer knak, byter jag däremot
> till höger pedal och belastar den så knäpper
> DEN till. Växlar jag så sen fram och tillbaks
> så knäpper det varje gång jag byter pedal så
> att säga.

Exakt lika har jag på min Canyon Grand Canyon 9.0. Skall prova med QR, testat allt annat.

Mina klingbultar har en tendens att gänga upp sig efter en stund. Har dragit dom bra. Och nu har jag även lyckats tappa en, har ersatt den med en shimano, passar 99%. Kan ljudet komma även härifrån?
Nya skall beställas....

En fråga till?
De små "pinnarna" som håller reglaget för remote´n, har gått av för mig, 2 st. Så remoten fungerar för närvarande inte.. Kontaktar man DT för nya? Beställningsvara? Eller en ny remote?
Dämparen är en XRM100 Single med remote från 2011.

pro.jpg

Senast redigerad av en moderator:
decaf skrev:
> Tyvärr har jag fått erfara att leveranstiden kan
> vara längre än det utlovade också. Beställde
> en Ultimate AL som skulle levererats vecka 23 enl.
> hemsida/order. Efter att inte ha hört något
> kontaktade jag Canyon, och efter ett par mail fick
> jag veta att cykeln blivit två veckor försenad
> vilket borde innebära leverans v. 25. Nu är det
> vecka 26 och fortfarande ingen leverans, trots att
> det på hemsidan nu står "Finns i lager för
> omedelbar leverans" om man kollar lagerstatusen
> på exakt samma modell. Så får väl hoppas att
> de får iväg den snart nu i alla fall.

Märkligt...jag beställde en Canyon Ultimate AL 9,0 nu i helgen...å fick besked redan idag (måndag) att den är på väg till mig ;)
Ring å kolla (076-7650596) Dom hjälpte mig tidigt idag att ändra min beställda utväxling + pedaler!
Detta ger en verkligen förtroende för kommande cykelinköp...för det lär bli fler...många fler ;)

Vilket växelöra till en Canyon Ultimate CF Evo, årsmodell 2010 med SRAM komponenter?

Ser på Canyon's hemsida att växelöra Nr: 14 rekommenderas för 2008 tom. 2012 års modeller av Ultimate CF.

Står även att växelöra Nr: 22 rekommenderas för 2012 års modeller av
Ultimate CF med SRAM komponenter.

Hmm.. ska jag beställa Nr 14 eller Nr 22?

Stuvarn skrev:
> Märkligt...jag beställde en Canyon Ultimate AL
> 9,0 nu i helgen...å fick besked redan idag
> (måndag) att den är på väg till mig ;)

Det är inte utan att jag kan känna att världen är lite orättvis ibland. Men jag får hoppas det innebär att de skickar min snart också då. (Har redan mailat dem igen, men får väl prova att ringa som du tipsade om om jag inte får svar den vägen).

Tillbaka
Topp