Den officiella Canyon-tråden

decaf: Inväntar svar från Tyskland, så du får ett mejl inom kort. Under sommaren har vi haft fler ordrar som skickats tidigare än uppskattat än motsatsen. Varför decafs cykel dröjer är dock märkligt.

SuperCharger: Båda fungerar, men Nr. 22 är det bästa valet. Den har gjorts lite längre för att bättre passa just SRAMs bakväxel.

NickeB: Om du mejlar oss en bild på den skadade delen så ska vi ta det med Skeppshult som är generalagent för DT Swiss i Sverige

jnilsen: Leveranstiden som står på hemsidan är beräknat leveransdatum, dvs. det datum som du förväntas få hem cykeln.

matte: Den är byggd för landsvägscykling; på MTB-sidan har vi en annan VCLS-stolpe, dock utan skjutbar setback. Den finns inte på hemsidan än, men vi kan beställa dessa manuellt. Den är byggd för monolink-sadlar, men med en adapter passar den även till vanlig räls.

@ Canyon_Sverige

Jag har tänkt beställa en Canyon Roadlite 6.0 och är nu lite tudelad angående vilken storlek jag ska ha. Jag har fyllt i mina mått på Canyons hemsida och enligt den ska jag ha storlek L (58). Jag vet dock flertalet andra som är i min längd som kör på storlek 56 (dock andra cykelmärken) och det är därför jag vill dubbelkolla innan jag lägger min beställning.

Jag är 182 cm lång och väger ca 76-77 kg. Mitt benmått är 88 cm, överkropp 62 cm, axelbredd 45 cm och armlängd 70 cm. Utifrån dessa mått, skulle ni då säga att L är rätt storlek för mig? Grejen är att om jag fyller i benmått 87 cm istället rekommenderas det storlek M...

Vad händer om det visar sig att jag beställt fel storlek. Går det då att skicka tillbaka den för att få den bytt?

Tack på förhand.

jnilsen skrev:
-------------------------------------------------------
> @ Canyon_Sverige
>
> Jag har tänkt beställa en Canyon Roadlite 6.0
> och är nu lite tudelad angående vilken storlek
> jag ska ha. Jag har fyllt i mina mått på Canyons
> hemsida och enligt den ska jag ha storlek L (58).
> Jag vet dock flertalet andra som är i min längd
> som kör på storlek 56 (dock andra cykelmärken)
> och det är därför jag vill dubbelkolla innan
> jag lägger min beställning.
>
> Jag är 182 cm lång och väger ca 76-77 kg. Mitt
> benmått är 88 cm, överkropp 62 cm, axelbredd 45
> cm och armlängd 70 cm. Utifrån dessa mått,
> skulle ni då säga att L är rätt storlek för
> mig? Grejen är att om jag fyller i benmått 87 cm
> istället rekommenderas det storlek M...
>
> Vad händer om det visar sig att jag beställt fel
> storlek. Går det då att skicka tillbaka den för
> att få den bytt?
>
> Tack på förhand.

Har precis beställt en Canyon Ultimate 9,0 storlek L (58) är 184 cm lång, benmått 90cm, tror det blir helt perfekt för mig! Men Canyon har lovat att det är inga som helst problem att byta stl, så du kan vara helt lugn ;)

Jag kan tillägga att jag även räkande ut mina mått på http://www.competitivecyclist.com/. Där skrev dom att det viktigtaste måttet är top tube range. Om man ska kolla på nåt så är det det. Enligt competitivecyclist.com ska jag ha 55,5 (och ev ngt större) på överröret. Det värdet stämmer mycket bra överens med överröret på Canyon Roadlite 6.0 storlek L har som är 55,4. Utifrån detta samt de värden jag angav i tidigare inlägg, vilken storlek anser ni passar bäst?

Nu är det service bokad för min knäppande Nerve AM iaf. Får väl se om Sportson hittar vad som är fel på min cykel. Finns ju inte så många ställen kvar att leta på nu efter all min smörjning. Försvinner inte knaket nu så måste det ju fan vara ramen eller nåt som inte är helt hundra och då måste det ju vara nåt gararantiärende?

Fick min Canyon Ultimate AL 9,0 idag som jag hade beställt i helgen! Bra jobbat där Canyon!
Å vad fin den var å mkt lätt att montera + allt var perfekt injusterat...känns som ett mkt bra å tryggt köp! Storleken L (58) passade perfekt (184lång+90benlängd)
@Canyon: Undrar om man kan få den extra plastskyddet(proppen) till styrstammen hemskickat i efterhand? Missade fylla i den rutan vid min beställning!

Mvh Janne

Ja, efter många om och men så har de nu äntligen skickat cykeln. Till slut blev den väl drygt tre veckor försenad, men har fått ett bra bemötande från svenska Canyon via mailsupport i alla fall, och de bjöd på ett par extra detaljer jag beställt och några bonusartiklar som plåster på såren, så överlag får jag nog säga att jag känner mig nöjd med affären. Nu ser jag med spänning fram emot att få hem cykeln. Bara nu UPS sköter sig också ;)

decaf skrev:
> Ja, efter många om och men så har de nu
> äntligen skickat cykeln. Till slut blev den väl
> drygt tre veckor försenad, men har fått ett bra
> bemötande från svenska Canyon via mailsupport i
> alla fall, och de bjöd på ett par extra detaljer
> jag beställt och några bonusartiklar som
> plåster på såren, så överlag får jag nog
> säga att jag känner mig nöjd med affären. Nu
> ser jag med spänning fram emot att få hem
> cykeln. Bara nu UPS sköter sig också ;)

Vad bra att det löste sig till sist! Tror du kan lita på UPS oxå..å jäklar vilken otroligt söt tjej som levererade min hoj ;) Häftigt oxå att kunna kolla transporten av cykeln(var den befann sig) Tänk bara på att hålla dig hemma du får inget samtal eller sms avisering innan!

Stuvarn skrev:
> Vad bra att det löste sig till sist! Tror du kan
> lita på UPS oxå..å jäklar vilken otroligt söt
> tjej som levererade min hoj ;) Häftigt oxå att
> kunna kolla transporten av cykeln(var den befann
> sig) Tänk bara på att hålla dig hemma du får
> inget samtal eller sms avisering innan!

Ja, jag har stannat hemma från jobbet idag bara för att kunna ta emot cykeln. (Tycker ju i och för sig att de borde kunne ge ett tidsintervall när leverans ska ske i dagens datoriserade samhälle, men det går ju tyvärr inte). Håller dock med om att trackingen på UPS är riktigt bra. Så jag får väl hoppas på en söt tjej här också då kanske ;)

Jnilsen: 58:an kommer nog att passa bra, överröret är 554 mm, vilket är något kortare än en del andra 58:or har. En 56:a skulle även den fungera (kanske med en lite längre styrstam), men då får du en lite lägre sittställning; styrhuvudet är nämligen kortare på den. Om du inte blir nöjd med storleken du beställt kan du dock returnera cykeln.

V70Anders: 2013:års modeller kommer ut på sidan i början av september.

Stuvarn: Vi kan skicka upp ett täcklock från oss i Sverige, skicka bara ett mejl så löser vi det.

decaf: Du kan ringa UPS på 020-788 799 och uppge ditt trackingnummer för att komma överens om leveransdag och tid.

Canyon_Sverige skrev:
> decaf: Du kan ringa UPS på 020-788 799 och uppge
> ditt trackingnummer för att komma överens om
> leveransdag och tid.

Dag vet jag att man kan bestämma, men vilken tid på dagen har jag aldrig lyckats få nån information om vid tidigare leveranser från UPS. Kanske är skillnad med större försändelser som en cykel. Får prova det nästa gång. :)

UPS skötte sig. Ingen söt tjej, men en väldigt söt (?) cykel :) Hann tyvärr bara cykla ett varv runt kvarteret innan himlen öppnade sig med åska och regn. Frågan är nu hur många bilar jag måste krocka med innan jag lär mig vart bromshandtagen sitter. ;)

decaf skrev:
> UPS skötte sig. Ingen söt tjej, men en väldigt
> söt (?) cykel :) Hann tyvärr bara cykla ett varv
> runt kvarteret innan himlen öppnade sig med åska
> och regn. Frågan är nu hur många bilar jag
> måste krocka med innan jag lär mig vart
> bromshandtagen sitter. ;)

Härligt allt gick bra...men jäkligt synd du inte fick leverans av min "UPS tjej".... får henne inte ur skallen ;)
Du får lägga in bild på dina "söta" cykel...fanns väl en tråd om det här ;)

Stuvarn skrev:
> Härligt allt gick bra...men jäkligt synd du inte
> fick leverans av min "UPS tjej".... får henne
> inte ur skallen ;)
> Du får lägga in bild på dina "söta"
> cykel...fanns väl en tråd om det här ;)

Ja, bild (på cykeln alltså, inte din UPS tjej tyvärr) och hur jag upplevde min första tur finns nu att läsa här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1903483/1903483#msg-1903483

På ramen på min svarta Canyon Ultimate AL 9.0 satt ett litet vitt klistermärke som sade "Meets safety standards" eller nåt liknande. Detta tyckte jag inte var så snyggt, så jag tog bort det. Resultatet ser ni nedan:
DSC03510.png

Lacken är blankare där klistermärket satt. Och när jag skrapade lite försiktigt med nageln på kanten av detta område blev det samma resultat där. Nån sorts ytskikt som tycks lossnat. :(

Vad är detta ytskikt, varför sitter det inte fast bättre, och finns det något jag kan göra för att återställa det hela? Annars får man väl försöka hitta nåt nytt klistermärke och sätta dit antar jag. :/

Min knäppande Nerve AM verkar iaf till slut ha tystnat, tack å lov. Shit vad skönt det är att slippa höra det där evinnerliga knäppandet. Har precis varit ut och smiskat lite stig och inte ett enda knäppande hörde jag. Hoppas det håller i sig nu bara, peppar peppar...

Det verkade som om nån på Canyon slarvat och inte fettat in vevlagret tillräckligt samt inte dragit åt ena vevlagerskålen ordentligt. Drygt att såna simpla grejer ska få såna konsekvenser.

Senast ändrad:
decaf skrev:
> På ramen på min svarta Canyon Ultimate AL 9.0
> satt ett litet vitt klistermärke som sade "Meets
> safety standards" eller nåt liknande. Detta
> tyckte jag inte var så snyggt, så jag tog bort
> det. Resultatet ser ni nedan:
>
>
> Lacken är blankare där klistermärket satt. Och
> när jag skrapade lite försiktigt med nageln på
> kanten av detta område blev det samma resultat
> där. Nån sorts ytskikt som tycks lossnat. :(
>
> Vad är detta ytskikt, varför sitter det inte
> fast bättre, och finns det något jag kan göra
> för att återställa det hela? Annars får man
> väl försöka hitta nåt nytt klistermärke och
> sätta dit antar jag. :/

Hmm, märkligt. Jag tog bort mitt utan annat än lite limrester som satt kvar.

Fizbo skrev:

> Hmm, märkligt. Jag tog bort mitt utan annat än
> lite limrester som satt kvar.

Hade du också en ALU-ram i "black anodised"?

decaf skrev:
> Fizbo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Hmm, märkligt. Jag tog bort mitt utan annat
> än
> > lite limrester som satt kvar.
>
> Hade du också en ALU-ram i "black anodised"?

Japp, samma finish.
Du är säker på att det är ytbehandlingen som lossnar och inte bara är nogot från limmet som går bort med lite sprit/bensin eller liknande?

Fizbo skrev:
> Japp, samma finish.
> Du är säker på att det är ytbehandlingen som
> lossnar och inte bara är nogot från limmet som
> går bort med lite sprit/bensin eller liknande?

Jag trodde också det kunde vara något sådant, vilket var varför jag skrapade lite försiktigt med nageln i gränsen mellan där klistermärket satt och den orörda ytan. Resultatet syns på bilden. Dvs, den orörda ytan antog samma glansiga finish som ytan där klistermärket suttit. Så det är definitivt nåt ytlager som tycks ha lossnat, och sitta tillräckligt löst för att man ska kunna få bort det genom lätt skrapande med nageln. Det ger ju lite halvdant förtroende för lackeringen i allmänhet om man säger så. Om det nu inte är ett ytskikt som egentligen inte ska vara där då, men det verkar ju också aningen märkligt.
Med tanke på att ytan verkar en aning känslig, så har jag ingen direkt lust att prova hur den reagerar på bensin eller sprit.

Senast ändrad:
Hej! Har en Grand Canyon 8.9 där Yttre kedjehjulets (36T) lilla aluminium tapp i höjd med vevarmen lossnat efter att kedjan fastnat i den. Vill nu få tag på ett nytt kedjehjul (36t), vilket inte verkar vara så lätt... Var kan jag köpa en ny och vad har den för betäckning? Hittar den inte hos Sram eller hos svenska återförsäljaren. Behövs tappen överhuvudtaget?? Eller är den bara till för att lättare få upp kedjan när den hoppat av?
Med vänlig hälsning, Tomas

Senast ändrad:
decaf skrev:
> Fizbo skrev:
> -----
> > Japp, samma finish.
> > Du är säker på att det är ytbehandlingen
> som
> > lossnar och inte bara är nogot från limmet
> som
> > går bort med lite sprit/bensin eller liknande?
>
> Jag trodde också det kunde vara något sådant,
> vilket var varför jag skrapade lite försiktigt
> med nageln i gränsen mellan där klistermärket
> satt och den orörda ytan. Resultatet syns på
> bilden. Dvs, den orörda ytan antog samma glansiga
> finish som ytan där klistermärket suttit. Så
> det är definitivt nåt ytlager som tycks ha
> lossnat, och sitta tillräckligt löst för att
> man ska kunna få bort det genom lätt skrapande
> med nageln. Det ger ju lite halvdant förtroende
> för lackeringen i allmänhet om man säger så.
> Om det nu inte är ett ytskikt som egentligen inte
> ska vara där då, men det verkar ju också
> aningen märkligt.
> Med tanke på att ytan verkar en aning känslig,
> så har jag ingen direkt lust att prova hur den
> reagerar på bensin eller sprit.

Du har med 99% säkerhet smetat ut limmet. Nej. Jag ändrar mig. 110 % säker.

Mayhem skrev:
> Förhandstitt på nästa version av Ultimate CF
> på BikeRadar. Spännande sadelstolpe!

Sadelstolpen har väl iofs visats tidigare, även här om jag kommer ihåg rätt
Var det inte ngt Eurobike-repotage?

pewe skrev:
> Det där var lite OMG-varning på den nya CF
> SLX...Ser grym ut.

Att Canyon skulle ändra på sin Ultimate CF har ju varit känt ganska länge
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1345402/1868684#msg-1868684
och
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1345402/1868700#msg-1868700

Det verkar ju vara en hel del förutom sittgeometrin och internt dragna vajrar som de har ändrat.Ul
Hoppas bara att den inte blir alltför dyr, 3000 € för en Ultegra-utrustad låter dyrt...

/Håkan

castrello skrev:
> Du har med 99% säkerhet smetat ut limmet. Nej.
> Jag ändrar mig. 110 % säker.

Tyvärr är jag personligen 110% säker på att det inte är limrester som är utsmetade. De satt lite limrester kvar i början, men de var ju bara att gnugga bort. Problemet är ju att det inte är där klistermärket satt som det går att gnugga bort nånting, utan att det går att gnugga bort saker där klistermärket *inte* satt.

decaf skrev:
> castrello skrev:
> -----
> > Du har med 99% säkerhet smetat ut limmet. Nej.
> > Jag ändrar mig. 110 % säker.
>
> Tyvärr är jag personligen 110% säker på att
> det inte är limrester som är utsmetade. De satt
> lite limrester kvar i början, men de var ju bara
> att gnugga bort. Problemet är ju att det inte
> är där klistermärket satt som det går att
> gnugga bort nånting, utan att det går att gnugga
> bort saker där klistermärket *inte* satt.
-----------------------------------------------------------
Har du prövat ta bort limmet med lämpligt borttagningsmedel eller gnuggar du fortfarende ? :-) T

Little Stereo skrev:
> Har du prövat ta bort limmet med lämpligt
> borttagningsmedel eller gnuggar du fortfarende ?
> :-) T

Ja, nu finns det ju inget lim att ta bort. Ytan är helt ren och torr. Men vad jag än gör verkar mest göra det värre känns det som, så nu gör jag nog bäst i att bara låta det vara innan all lack helt försvunnit från cykeln :(

Senast ändrad:
Vart kan man få tag på geometritabeller för äldre Ultimate Al modeller. Årsmodellerna 09 och 10, kanske är samma. Finns dom att hämta hem som pdf eller liknande?

hejsan skulle kolla lite bara om al 9.0 sl cycklarna finns det många på lager mm för tänkte ev köpe en i slutaet av aug för då kommer det in pengar från skatten mm eller då kanske många redan är borta

decaf: Mycket märkligt, om du kan du mejla över en bild så ska jag vidarebefodra detta till Tyskland för att höra vad de säger.

looström: Den klingan du behöver är en "Chain Ring MTB 36T S1 104 AL3", men den är restad hos vår leverantör och kommer först i lager i början av Augusti. Klackens funktion är att förhindra kedjan från att hamna mellan vevarm och klinga. Den bör dock kunna ersättas med en skruv eller liknande som fyller samma funktion.

n1klass: vi har inga PDF-filer, utan använder oss av gamla kataloger. Vilka mått är du ute efter? 2009:an och 2010:an har samma geometri.

Fengir: Vi kan inte se exakt hur många cyklar som är planerade och hur många som förväntas säljas; komponenter tas hem i omgångar. Vilken AL 9.0 SL är det du är ute efter? Grand Canyon, Nerve MR, Nerve XC, Nerve AM, Aeroad, Ultimate CF SLX eller Ultimate AL? :-)

Fick min Canyon Al 6.0 igår, dock så saknades pumpen till framdämparen :/ Ringde direkt till canyon när jag såg att den saknades, nu till min fråga, kommer pumpen också att skickas ifrån tyskland och också ha en veckas leveranstid som cykeln? Herren jag pratade med i telefon sa att den borde komma fredag senast måndag, antar att han menade fredag nästa vecka eller senast måndag om 2 veckor eller?

MVH. Henke

henke_89: Den gick iväg med posten från Bålsta igår, så du bör ha ha den inom kort.

n1klass:

Ultimate AL strl. 58, 2009/2010
Sadelrör: 570 mm
Överrör:565 mm
Styrrör:170 mm
Vinkel, styrhuvud: 73,5 grader
Vinkel, sadelrör:73,5 grader
Kedjestag: 410 mm
Hjulbas: 990 mm

Halloj Canyon!

Är så himmla nöjd med min nya Canyon Ultimate AL 9,0 så nu funderar jag på att byta upp mig på mtb sidan oxå! Är mkt sugen på en Grand Canyon CF 9,0 team stl L.
Men har en fråga om XTR bakväxeln...hade en mtb för ca 15 år sen med XTR växel bak ... å där var växellägen helt tvärs om...lärde mig det aldrig...växlade jämnt fel :(
Vad gäller idag? Har XTR dom rätta/normala växellägen å inte tvärs om ?

PS Tack Canyon för täcklocket(till räsern) fick det igår!

Tjo!

Är en numera stolt ägare till strive åttan. Det är som dag och natt mot min gamla skogslirare. HT men men.. Undrar bara vart man kan få redan på lufttrycket för fram respektive bakdämpen. har ställt in sag på bakdämparen men om jag står plant på en parkering eller nått och hoppar rakt upp bara med bakhjulet så slår dämparen igenom.. Detta känns lite konstigt.. Hoppas ni förstår.

MRobson skrev:
> Stuvarn skrev:
> -----
> > Halloj Canyon!
> >
> > Är så himmla nöjd med min nya Canyon
> Ultimate
> > AL 9,0 så nu funderar jag på att byta upp mig
> > på mtb sidan oxå! Är mkt sugen på en Grand
> > Canyon CF 9,0 team stl L.
> > Men har en fråga om XTR bakväxeln...hade en
> mtb
> > för ca 15 år sen med XTR växel bak ... å
> där
> > var växellägen helt tvärs om...lärde mig
> det
> > aldrig...växlade jämnt fel :(
> > Vad gäller idag? Har XTR dom rätta/normala
> > växellägen å inte tvärs om ?
> >
> > PS Tack Canyon för täcklocket(till räsern)
> fick
> > det igår!
>
> Finns, om jag förstått det rätt, två olika
> typer av bakväxlar (förutom längden) av samma
> märke.
> Den idag vanligaste sorten är att vid ospänd
> vajer så ser fjädern till att hålla kedjan på
> minsta drevet bak, men det motsatta finns också.
> http://en.wikipedia.org/wiki/Derailleur_gears#Rela
> xed_position

Ja om jag fattat det hela rätt så vill jag ha en "top normal-växel" å inte en "low normal/rapid rise växel" ...väntar ändå på svar från Canyon innan beställning! Hoppas dom svarar fort...är så sugen ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp