Den officiella Canyon-tråden

Nerve CF.. Fan vad jag vill ha den hojen...Grym!!

Är det någon som vet var jag kan sälja 1 st Nerve MR och även möjligen en njure till bästa pris?

Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Har haft en GC CF 9.0 i storlek large med XTR och
> kan lova att de har växlarna åt rätt håll.

Tack för era svar! Ja jag är oxå övertygad nu om att växlarna går åt rätt håll!
Då gäller det bara å ta mod till sig å "våga" klicka på köp ;)

Ja då jag blivit övertygad att växlingen på XTR växeln är som vanligt...så blev det ikväll en beställning på en Grand Canyon CF 9,0 stl Large färg Team!
Betällde oxå ett par Shimano XTR PD-M980 pedaler!
Hoppas oxå jag kan få på Conti RK supersonic 2,2 däck fram (det sitter redan bak) älskar dom däcken!
Hoppas oxå jag får leveransen lika snabbt som sist när jag fick min Canyon Ultimate 9,0 ;)
Skulle var otroligt kul om den otroligt söta UPS chaffören även dök upp denna gång...men det är väl att hoppas på för mkt ;)

En snabb fråga, är första gången jag har en luft framgaffel, är det så att gaffeln får mindre fjädringsväg ju mindre luft man pumpar i den och tvärtom?, som exempel nu när jag har pumpat 100Psi i den så är det knappt 80mm fjädringsväg och gaffeln är ju en reba rl på 100mm. Något speciellt man annars bör tänka på när man fyller den med luft för första gången?

Tacksam för svar!
MVH. Henrik

I torsdags beställde jag ett växelöra, är det någon som vet ifall man får något bekräftelsemail om att Canyon har tagit emot ordern? Jag har i alla fall inte fått något och undrar om det verkligen stämmer.

Test av VCLS-sadelstolpe på mountainbike
Nu har jag fått min VCLS-sadelstolpe i kolfiber som jag monterat på min Canyon 29er. Har sedan tidigare landsvägsversionen på min Ultimate CF racer och där utför den underverk. Så nu sitter en mountainbike versionen på min Grand Canyon AL 9.9 SL. Den finns ännu inte på Canyons beställningssidor, utan man kontaktar Canyon Sverige via telefon eller e-post ifall man vill ha ett exemplar.

Har nu åkt några gånger och kan konstatera att den är bra i skogen/stigar. Den knirrade dock lite i början och till slut släppte sadeln lite och vickade bakåt. Hade helt enkelt dragit åt den för lite. Efter att justerat den i läge igen och dragit fast den med 6 Nm verkade den sitta bra och ljudet hade upphört, men i skogen i ett gupp vickade den ännu en gång och jag drog åt den med mitt multivertyg Topeak Hummer II som jag har med mig i sadelväskan. Nu verkar den dock sitta och har hårdtestat på väldigt skumpiga stigar, men är nu åtdragen med 8 Nm. Stolpen väger 42 gram mindre än originalstolpen Ritchey WCS i aluminium och tillsamman väger nu stolpe och sadel 425 gram, mot tidigare 467. Men det är inte vikten som är grejen, det är att stolpen sväljer vibrationer och stötar bättre och skonar rumpan och ryggen. Och det känns faktiskt i praktiken!

20120708b-002.jpg

20120708b-003.jpg

Supersonic:

Du borde få en bekräftelse på att du beställt. Känns konstigt annars. Jag beställde en cykel för ett tag sedan och fick direkt en bekräftelse på beställningen. Leveransen däremot dröjer det med. Den har fortfarande inte skickats trots att det gått dubbla den maximalt uppskattade leveranstiden... Men oavsett borde du få ett bekräftelsemail.

Hej

Tänkte beställa en Grand Canyon 29 9.9 men är osäker på storleken.
Enligt mina mått på hemsidan skall jag köpa en extra large. Men är kluven.
Jag brukar nämnligen köra på ramar runt 58-59. Kanske är lite korta längden men jag gillar det.

Vad tror ni som cyklar runt på en sådan cykel. Känns en Large liten eller stor. likaså med XL.

Mina mått:

Längd: 192cm
vikt: 90kg
Överkropp: 64cm
Benlängd: 94cm
Armlängd: 70cm

Kan man justera sin beställning om man vill byta ut komponenter till andra ?
Mvh
Glenn

Måste tacka Canyon Sverige för ett bra bemötande och trevlig personal när jag hade problem med min knäppande cykel. Sånt får en som kund att känna sig trygg för framtida köp!

På tal om knäppande saker så har jag märkt att min Canyon Ultimate AL 9.0 knäpper till ibland om jag sittandes kör ner från en trottoarkant eller liknande. Får känslan att det kommer från sadel/sadelstolpen till, men kan inte se att sadelstolpen rört sig ens en millimeter, vilket man annars skulle kunna ha tänkt sig orsakade detta ljud. Nån som har nån idé om vad det skulle kunna vara?

GlennJohansson skrev:
> Hej
>
> Tänkte beställa en Grand Canyon 29 9.9 men är
> osäker på storleken.
> Enligt mina mått på hemsidan skall jag köpa en
> extra large. Men är kluven.
> Jag brukar nämnligen köra på ramar runt 58-59.
> Kanske är lite korta längden men jag gillar
> det.
>
> Vad tror ni som cyklar runt på en sådan cykel.
> Känns en Large liten eller stor. likaså med XL.
>
> Mina mått:
>
> Längd: 192cm
> vikt: 90kg
> Överkropp: 64cm
> Benlängd: 94cm
> Armlängd: 70cm
>
> Kan man justera sin beställning om man vill byta
> ut komponenter till andra ?
> Mvh
> Glenn

Själv har jag XL och vill inte ha någon annan. Se min sadelinställning här ovan på bilden...

Längd: 194
Vikt: 95-100
Benlängd: 94
Rygglängd: 68
Armländ: 86 (från mitten av kroppen ut till greppet vid tummen)

Det vore ju rent tjänstefel om de inte släpper en FS29:a nu på höstens Eurobike. Trycket är hårt på just en sådan och har varit så i flera år.

Sant, ska man säga något negativt om företaget Canyon så är det att de är som en stor oljetanker, det tar tid för dem att svänga och de är stelbenta när det gäller sina färdiga cykelkonfigurationer. De får passa sig för Rose, de är motsatsen. Fast Canyon gör fortfarande bättre cyklar... men som sagt lite stelbenta som företag...

Pastis skrev:
> Sant, ska man säga något negativt om företaget
> Canyon så är det att de är som en stor
> oljetanker, det tar tid för dem att svänga och
> de är stelbenta när det gäller sina färdiga
> cykelkonfigurationer. De får passa sig för Rose,
> de är motsatsen. Fast Canyon gör fortfarande
> bättre cyklar... men som sagt lite stelbenta som
> företag...

Ha ha...kan bara hålla med! Väntar på en Grand Canyon CF 9,0...får den imon ;)
Den har Conti X-King däck fram å Race King bak....å lilla jag ville ha RK även fram... men icke sa nicke...det gick inte ;)
Men jag är trots allt mkt nöjd med Canyon!!

castrello skrev:
> ...är löjligt sugen på att få reda på om det
> kommer någon FS29a från Canyon 2012-13.

Årets Eurobike kommmer att glädja många.

GlennJohansson skrev:
> Hej
>
> Tänkte beställa en Grand Canyon 29 9.9 men är
> osäker på storleken.
> Enligt mina mått på hemsidan skall jag köpa en
> extra large. Men är kluven.
> Jag brukar nämnligen köra på ramar runt 58-59.
> Kanske är lite korta längden men jag gillar
> det.
>
> Vad tror ni som cyklar runt på en sådan cykel.
> Känns en Large liten eller stor. likaså med XL.
>
> Mina mått:
>
> Längd: 192cm
> vikt: 90kg
> Överkropp: 64cm
> Benlängd: 94cm
> Armlängd: 70cm
>
> Kan man justera sin beställning om man vill byta
> ut komponenter till andra ?
> Mvh
> Glenn
Jag är 191 cm, har 92 i benlängd och väger in på nästan exakt 100 kg. De andra siffrorna har jag inte i huvudet, men det ligger i samma härad som dina. Jag tycker jag sitter perfekt på min large-ram (som PPS tyckte jag skulle ha). Jag upplever cykeln som relativt långsträckt och "rymlig".

Nu när Specialized släppt en Roubaix med skivbromsar kan man ju fråga om Canyon planerar en landsvägshoj med skivor? Möjliga svar är väl "Nej" eller "Ingen kommentar". ;)

Canyon_Sverige skrev:
> Ett tredje svarsalternativ är "Ja".

+1 för detta svarsalternativ! :)

Halloj jag köpte mig en canyon 8.0 alu som jag cyklat ca 130 mil sen början på maj. Den knakar och knäpper så som jag upplever det nere ifrån vevpartiet vad kan det vara är det vevlagrena som redan är slut eller vad tror ni???[knäpper och knakar vid tung belastning)

Jag funderar starkt på en Ultimate AL 9 Di2. Jag är 186cm lång och har 87 cm långa ben.
I konfiguratorn blir jag rekommenderad en Medium.
Kan detta vara korrekt?

kave skrev:
> Jag funderar starkt på en Ultimate AL 9 Di2. Jag
> är 186cm lång och har 87 cm långa ben.
> I konfiguratorn blir jag rekommenderad en Medium.
> Kan detta vara korrekt?

Jag är 184cm lång å 90cm i ben ,blev rek. å köpte en Ultimate AL 9,0 Large...passar mig perfekt!

Jag är på väg att köpa en CX... Det skulle glädja mig mkt om mitt favoritmärke Canyon skulle pryda även den ramen!

Tror ni att det kommer presenteras en CX i sortimentet nån gång?

Stuvarn skrev:
> kave skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag funderar starkt på en Ultimate AL 9 Di2.
> Jag
> > är 186cm lång och har 87 cm långa ben.
> > I konfiguratorn blir jag rekommenderad en
> Medium.
> > Kan detta vara korrekt?
>
>
> Jag är 184cm lång å 90cm i ben ,blev rek. å
> köpte en Ultimate AL 9,0 Large...passar mig
> perfekt!

Ok, får köpa en Large då, vill ju inte ha för lite cykel.

Tack

Jag skulle också säga large, har själv 88 cm långa ben och är 183 cm. Canyons storleksmaskin säger att jag ska ha en 58:a och det stämmer bra. Har tidigare kört en ultimate CF 56:a men kör nu en SLX 58:a och den passar mycket bättre i storlek. Fast det är ju jag och smaken skiljer sig en del mellan olika personer.

Senast ändrad:
@ Irsta. Jag har svårt att tänka mig att vevlagret är slut redan. Så ta isär, gör rent och fetta in så kommer det förmodligen tystna.

@ dubbel-V Vi kommer alldeles säkert med en CX nångång men förmodligen inte till 2013.

@ raider. Den stolpen kommer 2013. Katusha använder den redan på TdF.

Har problem på min Nerve 7.0 årsmodell 2012 med att skruven till baksvingen på höger sida skruvar upp sig. Det har hänt fyra gånger på någon månad och allt oftare. Ett par gånger har den verkligen trillat ut och hindrats bara av drev och kedja.

Tyder det på att lagret kärvar och drar med sig skruven eller är det bara att lägga dit lite Locktite och dra åt?

Är det någon med Nerve som känner igen det?

Är det ett vanligt problem, Canyon_Sverige, och vad rekommenderar ni?

Bilagor

• 223909_10151016598785610_88239480_n.jpg
    223909_10151016598785610_88239480_n.jpg
    27.5 KB · Besök: 34
Hej

Har nu kört ett par rundor med min nya xc 7, kul som bara den! En fråga bara: kände när jag stod still och höll in frambromsen att det glappade i framgaffel. Skall det vara så eller behöver jag justera något?

Med vänlig hälsning, Hans

Hetsjägar´n skrev:
> Har problem på min Nerve 7.0 årsmodell 2012 med
> att skruven till baksvingen på höger sida
> skruvar upp sig. Det har hänt fyra gånger på
> någon månad och allt oftare. Ett par gånger har
> den verkligen trillat ut och hindrats bara av drev
> och kedja.
>
> Tyder det på att lagret kärvar och drar med sig
> skruven eller är det bara att lägga dit lite
> Locktite och dra åt?
>
> Är det någon med Nerve som känner igen det?
>

Rejält med locktite. Problem solved. Min lux är likadan.

> Är det ett vanligt problem, Canyon_Sverige, och
> vad rekommenderar ni?

Tillbaka
Topp