Den officiella Canyon-tråden

Hans Molin skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Har nu kört ett par rundor med min nya xc 7, kul
> som bara den! En fråga bara: kände när jag stod
> still och höll in frambromsen att det glappade i
> framgaffel. Skall det vara så eller behöver jag
> justera något?
>
> Med vänlig hälsning, Hans

Har faktiskt samma problem med min Fox också. Funderar på om det kommer sig naturligt eller om det är nån packning/bussning som inte är helt frisk. Orkar inte hålla på och skicka grejer fram och tillbaks nu igen...

Styrlagret är uteslutet. Jag sätter handen runt övre och nedre gaffelben och gör som Hans skriver ovan, och känner hur det "glappar" där. Inte mycket och inget man känner av när man kör, men det är ju drygt om det kommer bli värre.

Senast ändrad:
Hej.

Jag har en Canyon Nerve Am 6:a som jag köpt beggad. First off f*n va kul!!
Har dock ett lite krux med den, det låter som metall skrapas mot metall då jag gör hastiga svängar, med eller utan tramptag. Därför känns det inte som att det är vevlagret? Kan det vara naven? Ska jag spruta på teflonspray på dem eller hur åtgärdar man?

Det finns möjligen inte någon reparations/servicebok man kan ladda ner? Skulle vilja veta vad man ska "ta hand om". Vilka delar man bör smörja, på vilka intervall samt med vad för smörjmedel. Funkar teflonspray på allt utan kedjan? I nav och lager?

Mvh,
Fredrik

> Har dock ett lite krux med den, det låter som
> metall skrapas mot metall då jag gör hastiga
> svängar, med eller utan tramptag.

Med stor sannolikhet är det bromsskivan som smeker belägget... När du svänger så flexar gaffeln vilket gör att skivan nuddar beläggen. Ett inte helt ovanligt fenomen som det skrivits en del om i forumet. Inget fel och inget att göra något åt.

@ Hetsjägar´n Gör rent skruven och gängorna i ramen. Loctite 243 på gängorna. Åtdragningsmoment 22-25 Nm.

@ Hans Det kan ju även vara bromsklossarna som glappar. Du får gärna maila oss så ska vi nog hitta en lösning.

Canyon Sverige skrev:

"@ Hans Det kan ju även vara bromsklossarna som glappar. Du får gärna maila oss så ska vi nog hitta en lösning."

Tror inte att det är bromsklossarna för det klonkar i gaffeln. Kollat klossar. Mailar er

Mvh Hans

Hej!
Såg att de sålde en AL 6.0 se 2009 storlek small på outlet för 8582 kr. Duger den för träning på Sörmlandsleden och liknande stigar + några tävlingar per år? Blir small för liten för mig? Jag är 176 cm och cyklar på en 10 år gammal Scott Expert racing med V-bromsar storlek M idag.

@Hans

Jag har surfat runt lite på Fox hemsida (rätt mycket dessutom) och hittade en text som både du och jag kanske har glädje av

Bushings: Inspect for a diametric clearance of .0015”-.0090” between the upper tube and bushing. This small amount of clearance is a key part of the smooth action of FOX FORX. It is normal to feel this small amount of play during static testing (i.e. rocking the front wheel back and forth with the brake applied). If diametric clearance greater than .0090” is found, the lower leg assembly should be replaced.

Tydligen så är det normalt att ha lite spel i gaffelbenen.Förmodligen det vi känner på våra gafflar, men man blev ju lite fundersam när man aldrig har haft ett glapp på sin 11 år gamla Marzocchigaffel...

http://service.foxracingshox.com/consumers/index.htm

Senast ändrad:
Per-Erik skrev:
"Jag har surfat runt lite på Fox hemsida (rätt mycket dessutom) och hittade en text som både du och jag kanske har glädje av

Bushings: Inspect for a diametric clearance of .0015”-.0090” between the upper tube and bushing. This small amount of clearance is a key part of the smooth action of FOX FORX. It is normal to feel this small amount of play during static testing (i.e. rocking the front wheel back and forth with the brake applied). If diametric clearance greater than .0090” is found, the lower leg assembly should be replaced.

Tydligen så är det normalt att ha lite spel i gaffelbenen.Förmodligen det vi känner på våra gafflar, men man blev ju lite fundersam när man aldrig har haft ett glapp på sin 11 år gamla Marzocchigaffel... "

Hej

Verkar konstigt då att jag bara känner glappet på vänster sida. Hörde med min lokala handlare han lät mkt förvånad och sa att fox-dämpare skal var döda i gaffeln. 0.0015-0.0090 inch e ju ingenting, typ 0.23mm. Mitt känns tydligt. Känns som om mitt problem är det vi hittar i slutet av den förklaringen du hittat.

Ha det!!!
Mvh Hans

pfjord: Den duger helt klart för det du vill använda den till. Du står på gränsen mellan small och medium, men så länge du inte har en förhållandevis lång överkropp så skulle den passa bra.

Per-Erik / Hans Molin: Lite spel är inga problem, men då Hans även har ett klonkande ljud i sin så är det läge att ta det med generalagenten för Fox.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Hetsjägar´n Gör rent skruven och gängorna i
> ramen. Loctite 243 på gängorna.
> Åtdragningsmoment 22-25 Nm.
>

Ska göra det. Tack båda två för tipset! (Castrello och Canyon_Sverige)

Vi har specialerbjudanden och nedsatt pris på några modeller under Tour de France och sedan utförsäljning av de modeller som finns kvar när nästa års modeller kommer in (brukar börja i september). I år kan det också finnas några extra erbjudanden under OS.

Hej!

Jag köpte en Nerve AM 7.0 i oktober 2010. I dag (dagen innan jag skall tävla i MTB-O i Oringen) gick baknavet sönder, det "frihjular" åt båda hållen. Om jag förstått det rätt är det två års garanti på fälgar och nav från DT Swiss. Stämmer det och hur gör jag isf för att reklamera?

mvh
Marcus

Hej

Är det någon som vet hur man demonterar lös swingen från ramen ?
Det sitter täckbrickor för lagren och jag får inte lös dom.
Hoppas på svar !

Mvh:Robert

Bilagor

• 2012-07-23 14.03.20.jpg
    2012-07-23 14.03.20.jpg
    104.4 KB · Besök: 51
Denna information kom precis ut:

"Le Tour De France is history, and our betting game too. Thank you very much for your participation and congratulations to all winners. The signed Katusha jerseys go to Seguin from France, to Marcel and to Matthias, both from Germany.
The choice between Aeroad CF frame, Ultimate CF SLX frame and the Grand Canyon AL 9.9 mountain bike have Alex Garcia from Spain, Matt from Northern Ireland and Heiner from Germany.
Congratulations to all winners."

(https://www.facebook.com/photo.php?....201357886564238.51046.190241427675884&type=1)

Vad är det för styrlinda som sitter på en Canyon Ultimate AL 9.0 vid leverans? Alternativt om nån har nåt tips på en som liknar denna då jag tyckte den var ganska trevlig. (Den svarta varianten om de nu möjligen skiljer sig åt)

Senast ändrad:
Canyon_Sverige skrev:
> decaf: Alla cork-styrlindor är väldigt snarlika.
> Prorace, Deda och SRAM är några tillverkare som
> har liknande styrlindor.

Tack för svaret! Då provar jag att köpa någon av dessa.

Såg att man släppt Nerve CF serien till försäljning. Klart intressant!
Tyvärr så såg jag inte Nerve CF 9.0 SL. Fans info om den i happys artikel i maj.

Kommer SL modellen?
När?
Pris?
Vikt?

Tack på förhand

Byraggarn: Pris viktmässigt så kommer den att ligga mellan 9.0 Ltd och 9.0. Har inte fått ett datum än, men kollar detta med Canyon Tyskland.

schiphorst: Skicka ett mejl med namn, adress och cykeltyp så hjälper vi dig.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Irsta. Jag har svårt att tänka mig att
> vevlagret är slut redan. Så ta isär, gör rent
> och fetta in så kommer det förmodligen tystna.
>

Jag gissar att det här egentligen är en fråga för "Frågor man inte vågar ställa, egentligen...."-tråden men nu blev det så här :-)

Äger en Grand Canyon AL 9.0 som jag köpte förra sommaren, även jag har drabbats av knak och tyckte att ditt tips lät som en god idé. Dessvärre måste jag fråga hur man gör, har inte lust att lämna in till cykelhandlaren för minsta lilla utan lär mig vartefter problemen uppstår. Har sökt här och på övriga nätet utan att hitta någon enkel förklaring.

Edit: Det är ett Truvativ GXP BB-lager om det är intressant.

/Andreas

Senast ändrad:
sjooons skrev:
> Mjölksyra skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Förväntad leveranstid på en Speedmax AL nu?
>
> Från
> http://www.canyon.com/_se/triathlonbikes/bike.html
> ?b=2524
>
> Storlek \ Färg team
> XS PÅ LAGER***
> S PÅ LAGER***
> M PÅ LAGER***
> L Slutsåld**
> XL Slutsåld**

* Detta är en beräknad och inte bindande uppgift om leveranstid vid beställning idag. Notera att vårt lager kan förändras från en minut till en annan. Notera också att en leverans utanför Tyskland tar i snitt 8 dagar.

Leveranstiderna gäller endast för kommande ordrar. Redan lagda ordrar påverkas inte av förändringar av leveranstiderna.

** Var vänlig kontakta Canyon Sverige
076 - 765 05 96

***En cykel som finns på lager skickas från oss inom 2-5 arbetsdagar. Därefter kan försändelsen följas via speditörens trackingtjänst.

Jag är osäker på vilken storlek jag skulle behöva på en Roadlite 7.0 eller Ultimate Al 9.0.
Jag är 194 cm lång och har ett grenmått på ca 98 cm. Skulle jag kunna ha XL(60) eller är det 2XL(63) jag måste ha? Tror jag skulle trivas bättre med en lite mindre cykel men det får ju inte bli för litet.
Jag har ju ganska långa ben men inte så lång överkropp och armar. Hur kort styrstam kan man få? Är det bäst med en XL och lång sadelstolpe eller XXL och kort styrstam?

Försöker montera en kedjesträckare och -styrare från Superstar Components, Plasma (http://superstar.tibolts.co.uk/product_info.php?cPath=56&products_id=363), på min Nerve 7.0 av årets modell men lyckas inte få till det.

Kör med bara mellanklingan och den tar i själva plattan som sträckaren och styraren sitter på. Är det någon som känner igen problemet eller är det bara jag som inte fattar?

nds123: Hur lång överkropp och hur långa armar ha du? Rent spontant skulle jag säga 2XL, eventuell med en lite kortare styrstamm. Vi har styrstammar på ner till 80 mm, men så långt ska vi definitivt inte gå i det här fallet.

Mjölksyra: Ja, Visa/Mastercard eller faktura är betalmöjligheterna som finns.

Hej!

Tänkte jag skulle köpa en grand canyon. Har köpt racer av er tidigare.

Får rekomendationen large vilket jag tycker verkar rimligt. Vad är max att höja sadeln? Sitter på 82, blir det mycket drop då?

Mina mått.
Gender M
Inseam 91 cm
Trunk 70 cm
Forearm 35 cm
Arm 72 cm
Thigh 65 cm
Lower Leg 59 cm
Sternal Notch 151 cm
Total Body Height 187 cm

Tack för all hjälp :)

Hej, en eker i mitt Citec-hjul (3000 aero) gick precis av.. Måste de ekarna beställas från canyon eller är det någon slags standard ekrar som man kan få tag i på exempelvis Cykel city? (eller nått annat någorlunda lättillgängligt ställe..)

Niclas87: Du har fått mejl från oss.

pfjord: vilken modell är du ute efter? Vi har inte democyklar hemma som vi haft tidigare år.

Rekordolof: Ekrarna kommer med posten enligt överenskommelse.

Tillbaka
Topp