Den officiella Canyon-tråden

Fråga till Canyon_Sverige!

Såg på blocket att ni hade lite cyklar så jag klickade mig vidare in på hemsidan. Hittade då
en Canyon Yellowstone 5.0 W som jag fastnade för! (Utbudet på tjejmtbs är inte så stort..)
Har innan kikat på Scott Contessas cyklar och Cube Acess hade en schysst tjejmodell.
Men jag måste säga att Canyon 5.0 W är bäst i den prisklassen jag tänkt mig, sjukt snygg också! Men sen såg jag att den inte fanns i lager så jag undrar hur jag kan gå tillväga då?
Jag är rätt ny på det här med mtb men det är en rolig sport :)

gips(y)king. Vi servar inte dämpare, men alla reklamationsärenden går genom oss, så det hjälper vi till med. Vi samarbetar med de Nordiska/Svenska agenterna för DT Swiss, Fox och Rock Shox.

mtbtjej: Yellowstone 5.0 W i storlek small är slutsåld och kommer inte i lager i årets modell. Nästa års modeller kan dock beställas från och med okotber. Vanliga 5.0 i storlek small finns dock i lager och skillnaderna är ganska små mellan den och dammodellen.

Drakir skrev:

> Nedkomsten är beräknad till på onsdag, så jag
> tog ledigt torsdag och fredag..tadaa...

Grattis. Vad snabbt den kommer, jag betalade min Nerve AM 9.0 (i lager) för 8 dagar sen
och den är ännu inte skickat... och semestern är snart slut :(

Edit: skickades till slut idag. Snabba och bra svar från kundservice så det är bra...

Senast ändrad:
Okej vad bra då vet jag :)
Är i valet och kvalet mellan XS och S, är hela 160cm lång! ;) Vad skulle du rekommendera för storlek på cykeln då? (Om du bara ser till längden..)
Är så sugen på att klicka hem en hoj! :)

Salkin911 och mtbtjej: ni har fått mejl.

prahna: Torquen är tänkt för tuffare downhill så slaglängden är 180 mm istället för 160 mm som det är på Striven. Har dålig koll på cyklingen i Göteborg, så den frågan bollar jag gärna över till någon annan happyit.

Stirling: I nuläget har vi inga crossar i vårt sortiment.

@ Joel, det är som alltid en fråga om tillgång och efterfrågan ;-) Men jag har mycket svårt att tro att priserna kommer att sänkas ytterligare. Det har iaf inte hänt något tidigare år.

Hej!

Idag sprack växelörat på min 8 dagar gamla Ultimate al 9.0. Det borde väl inte hända på en så pass ny cykel... Växlarna var justerade och den svarta "aerodiscen" borttagen av min LBS och den växlade helt felfritt. Nu undrar jag hur jag ska göra för att få tag på ett, ska jag beställa från hemsidan eller?

Bilagor

• photo.JPG
    photo.JPG
    47.3 KB · Besök: 43
Hej

Har en cirka 1,5 månader gammal Canyon Roadlite 7.0 som tyvärr börjat få rost på bromsarna.

Är detta normalt för en så pass ny cykel? Om svaret är ja, hur gör man för att undvika att få rost då man cyklat under blöta förhållanden?

Bifogar en bild:

bild.jpg

Har senaste veckan märkt av att det kommer ett konstigt ljud från drivlinan när jag trampar på min Canyon Roadlite 7.0 som jag köpte för cirka 1,5 månad sedan.

Det är svårt att avgöra exakt vart ljudet kommer ifrån, min gissning är att det är från vevpartiet eller vevlagret.

Är det normalt att få denna typ av problem så kort efter att man köpt cykeln? Är rädd för att använda den nu i fall det finns risk att något går sönder..

Mvh Joel

belio skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Har en cirka 1,5 månader gammal Canyon Roadlite
> 7.0 som tyvärr börjat få rost på bromsarna.
>
> Är detta normalt för en så pass ny cykel? Om
> svaret är ja, hur gör man för att undvika att
> få rost då man cyklat under blöta
> förhållanden?
>
> Bifogar en bild:
>
> http://i1159.photobucket.com/albums/p628/beelio/bi
> ld.jpg

Ja, det blir så med stålskruvar men det gör inget. Klutta i lite fett i skruvskallen om du vill slippa det. Eller byt till titanskruvar.

Om jag köper en Canyon AL 6.0 i storlekt small.
Jag packar upp den och monterar den men tkr storleken är fel, kan jag skicka tillbacka den då?
Betalar jag frakten för det och vad kostar det att skicka tillbacka en cykel?
Bor i göteborg/kungsbacka finns något ställe canyon håller till?

@ Striker. Om det skett helt utan vurpa el dyl så skickar vi ett nytt till dig. Maila oss så löser vi det.

@ belio. Maila oss så skickar vi en checklista du kan börja med att gå igenom.

@ colan. Du får packa upp och provcykla på torrt fint underlag när du fått cykeln. Är storleken fel byter vi ut den kostnadsfritt, vi står för frakten. Vi håller till i Bålsta, Uppsala län.

Jag hade tänkt slå till på en Aeroad CF 8.0 Di2 men dom är ju slutsålda både med standard/compact i storlek M och färgen Stealth och jag antar att dom inte kommer komma i lager igen. Kommer det komma någon liknande modell nästa år? Alltså Aeroad med Ultrega Di2 i ungefär samma prisklass.

Kollat en del på MTBarna på eran hemsida,har ni ingen lista med komponenter till respektive modell?
Lite svårt att hitta fakta tycker jag.

Har ja missat att klicka på nått?

kallehzj78 skrev:
> Kollat en del på MTBarna på eran hemsida,har ni
> ingen lista med komponenter till respektive
> modell?
> Lite svårt att hitta fakta tycker jag.
>
> Har ja missat att klicka på nått?

Du missar att klicka på Utrustning*Geometri - halvvägs ner på sidan mellan Höjdpunkter och rambeskrivningen.

kallehzj78 skrev:
> Kollat en del på MTBarna på eran hemsida,har ni
> ingen lista med komponenter till respektive
> modell?
> Lite svårt att hitta fakta tycker jag.
>
> Har ja missat att klicka på nått?

Klicka på Utrustning+Geometri där får du all info du söker ;)

Är helnöjd med min Grand Canyon CF 9.0 ....men skulle vilja höja utväxlingen ett snäpp!
Har ju 42-30 fram å 11-36 bak! Kan jag jag gå upp till typ 44 på storklingan fram utan att öka på "lillklingan" ?

Bilagor

• Bild 062.jpg
    Bild 062.jpg
    195 KB · Besök: 38
Hallå

Jag hade tänkt köpa mig en cykel nu och har kollat runt lite men då jag är helt ny på cyklar så förstår jag inte specifikationerna dvs Shimano SLX 10-speed jämfört med Shimano Alivio säger mig ingenting.

Det jag har tittat på är yellowstone-serien hos Canyon men skillnaden på 5.0 och 4.0 säger inte mig någonting förutom priset som skiljer 1200.

Jag planerar att cykla kring 8mil i veckan som motionsform med landsväg och grusväg.

Stuvarn: Risken är att växlingen kan bli lite lidande, då steget blir större mellan dreven.

magnil: Nej, Ultimate AL är ny för 2012, så där blir det inga förändringar 2013.

molleben: Det är bara 2013 års modeller som gäller i det fallet. De kan beställas från och med oktober. Leverans under slutet av året är troligast.

heterinteså: generellt sett så blir vikten lägre och växling samt dämpningen lite vassare för varje steg man går upp i en modellserie. Shimanos MTB-grupper kan rankas i följande ordning (högst pris/lägst vikt/bäst funktion först):

1. XTR
2. XT
3. SLX
4. Deore
5. Alivio

Hej

Tack för svaret, då var ju den storleken jag funderade på slutsåld, ringde till er förut och fick det förklarat för mig.

Dock kom jag på lite andra frågor.

Hur ser den tekniska utvecklingen ut mellan olika årsmodeller?

Hej

Har en nästan helt ny Canyon Roadlite 7.0 som har fått rost på de skurvar som sitter på bromsarna och sadelfästet. Ska det vara så och i så fall – vad kan man göra åt det?

Mvh Joel

bild.jpg

Canyon_Sverige skrev:
> Stuvarn: Risken är att växlingen kan bli lite
> lidande, då steget blir större mellan dreven.

Tack Canyon för snabbt svar!

Ps Hoppar nog då att höja utväxlingen...får träna på att höja kadensen istället ;)

belio skrev:
> Hej
>
> Har en nästan helt ny Canyon Roadlite 7.0 som har
> fått rost på de skurvar som sitter på bromsarna
> och sadelfästet. Ska det vara så och i så fall
> – vad kan man göra åt det?
>
>
> Mvh Joel
>
> http://i1159.photobucket.com/albums/p628/beelio/bi
> ld.jpg

Så är det. Bara att putsa och droppa i lite olja eller fett så håller de sig rostfria, eller så byter du till titanskruvar.

Hur mycket efterservice och justering behöver Di2-gruppen (Ultimate AL 9.0 Di2) ?

Var och vem gör eventuell service i Stockholmstrakten vid behov ?

/Ari, Huddinge.

Kan man beställa en Torque 7 Trailflow med en 180mm gaffel istället, t.ex. samma som sitter på Alpinist?
I så fall hur påverkar det priset?

@ Ari.m Di2 behöver ingen efterjustering, vid behov av service hjälper vi dig gärna i Bålsta.

@ Jonne Nej, det är inte möjligt att byta ut komponenterna på våra cyklar.

Hej,
Jag har precis fått hem en Nerve AM 8.0X men slangen till Reverb sadelstolpen har gått av vit infästet till remoten. Stiftet/röret på remoten har också gått av.
Detta var alltså under transporten av cykeln.

Hur gör jag med detta?

Cykeln ser grym ut i övrigt.. Den råa "lacken" är riktigt fin i verkligheten.

Det har frågats om detta massor av gånger i den här tråden. Ja handlar man från Sverige betalar man svensk moms. Och nej priset är inte inklusive frakt.

Tillbaka
Topp