Den officiella Canyon-tråden

lassbo skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej
>
> Kommer VCLS Post 2.0 i 30,9 storlek?
>
> /Simon

Nej, iaf inte i förstaläget utan bara 27,2 mm.

Hejsan såg att ni kommer ställa ut på cykelmässan nu till helgen.
Kommer det möjligtvis att finnas en Aeroroad CF 9.0 SL i storlek medium i montern ?

Road_Runner skrev:
> Hejsan såg att ni kommer ställa ut på
> cykelmässan nu till helgen.
> Kommer det möjligtvis att finnas en Aeroroad CF
> 9.0 SL i storlek medium i montern ?

Nej, den Aeroad vi har med kommer vara den Rodriguez körde Giro d´Italia med. Och han kör en lite mindre storlek ;-)

Canyon_Sverige skrev:
> @ husssar. Vi kommer visa cyklar från dessa
> serier:
>
> Yellowstone AL 29 | Grand Canyon AL 29 | Grand
> Canyon CF SLX 29 | Nerve CF | Nerve AL + | Nerve
> AL | Nerve AL 29 | Roadlite AL | Ultimate AL |
> Ultimate CF SLX | Aeroad CF | Speedmax CF och AL

NickeB:
En till som lyckats förstöra infästningen till växelörat. Då är jag inte ensam, men kanske först.
Själv så gick den helt av (bild i visa ditt rambrott). Fick kasta ramen men hade tur att hitta en begagnad. Löste sig till slut med hjälp av hemförsäkringen med allrisk

Jag slängde iväg frågan till Canyon nyss men nån här kanske redan vet?

Jag sitter och kollar på Aeroads geometri och får inte ihop det riktigt. Det står att det antingen är 15 eller 25mm spacers beroende på om man väljer Compact eller inte. Sen står det att det är inklusive i-Lock som är 16mm. Det måste väl vara exlusive i-Lock?? Eller var kommer de 16 mm in? Eller fattar jag allt helt fel?

Framförallt så är det stack-måttet jag undrar över egentligen. På en XL, blir det då 593+16mm i-Lock utan spacers eller är stack-måttet inkl i-Lock?

Petsson skrev:
> Jag som hade velat klämma på en Strive på
> mässan, se till att fixa dit en sån nu : )

+1 på det

Men örk...

Fick tillbaks min Foxgaffel från service men den klonkar och glappar fortfarande mellan inner och ytterben. Fick gå i retur till BikeToyz. Tycker cykeln kan fungera nu snart. Har ju hållt på och skickat cykel och cykeldelar kors och tvärs över landet (och utlandet) ända sen jag fick den känns det som.

Jag måste ju vara måndagsexemplarens herre...

Senast ändrad:
resandeman skrev:
> Petsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag som hade velat klämma på en Strive på
> > mässan, se till att fixa dit en sån nu : )
>
> +1 på det

Jag fingrade på en strive nu på mässan. Jag fick dock inte ta med den hem, trist tycker jag.

Sen en fråga till Canyonfolket(representaterna alltså): Hur kommer det sig att man väljer at satsa på dyrare Foxgafflar på alla hojar men Reverb bara på de finare. Jag tror att de billigare hojarna i Nerve AL+ serien skulle bli ännu mer attraktiva med en något billigare gaffel och en justerbar sadelstolpe istället för den dyrare FOxgaffeln. För min egen del gör hisspinnen bra mycket större skillnad på hur bra jag upplever cykeln jämfört med ett par tusenlappar extra i framgaffel. En enklare RockShox Revelation fram borde ge finansiellt utrymme för en justerbar sadelstolpe även på de billigare hojarna.

Jag misstänker att det ligger något avtal med Fox bakom det faktum att alla hojarna numera har Foxgafflar och då kanske det inte går att göra en sån rokad. Men För min del skulle det se bättre ut i specarna om det var hisspinne istället för Räv-gaffel :)

Om man beställer en Ultimate CF SLX med beräknad leveranstid vecka 11 men lägger till att man vill ha en VCLS Post 2.0 riskerar man längre leveranstid då?

@ luthman photgraphy. Tack för dina synpunkter angående specifikationerna. Vi samlar in alla synpunkter och sammanställer årligen.

@ bvs. Nej, isåfall skickar vi sadelstolpen i efterhand.

Finns vanliga VCLS stolpen för mtb fortfarande till salu, dvs något som är 400 mm långt? Vill ha en komfortstolpe till min HT... men hittade inget på hemsidan (bara nya VCLSstolpen).

Deus skrev:
> Ingen som sitter på viktinfo för grand canyon 29
> AL/CF? Ut i garaget och väg (så blir jag glad)!

Vi anger vikten för strl m och vikterna brukar stämma. Men visst vore det lite kul om någon ägare kunde springa ut i garaget och konfirmera ;-)

Må säga att Nerve AL29-serien är förjäkla fin, en av få cyklar på mässan i Kista som verkligen gjorde mig cykelbyt-sugen. Trevligt att priserna för ett vettigt specad FS-29er nu inte är överdrivet mycket högre än för motsvarande FS-26er.

Men jag lyckas intala mig att jag behöver minst 120mm och helst 130 mm slag även på en 29er så jag inväntar nästa 2014-modellen som säkert åtgärdat det. Kanske finns finare färgkombo då också än grå-grönt / svart.

Senast ändrad:
Kort fråga, funderar på att byta ut min trotjänare, en Kuota KOM, mot en ny Aeroad CF 9.0 SL eller CF SLX 9.0 SL...
Nu undrar jag om det finns någon möjlighet att flytta över mitt vevparti, ett SRAM S900 Power2Max (watt-vevparti gjort för vanlig GXP) till denna cykel, eller behövs någon form av adapter?
Båda dom nya Canyon har "Pressfit GXP"...

La en beställning på en Canyon CF SLX igår.
Hoppas att det skall bli bra utan att jag sett den i verkligheten.
Lång leveranstid bara då jag ville ha röd färg.

Hejsan!
Är på gång att beställa en Grand Canyon AL 9.9.
Ska gå cykelvasan men även träning på grusväg och fina stigar med mycket rötter.
Är 1.87 lång 93kg och 93cm grenmått. Körde er PPS och fick fram att jag skulle ha en XL.
Drog av en cm på grenmåttet, då ramlade det ner till en L.
Nu har jag en jäkla ångest vad jag ska ta :-( . Vill ju inte att den blir klumpig samtidigt vill jag inte hissa upp sadeln allt för mycket på grund av min vikt och få en alltför framåtlutad sittställning.
Vad tycker ni jag ska välja?

Senast ändrad:
Henrik69 skrev:
> Hejsan!
> Är på gång att beställa en Grand Canyon AL
> 9.9.
> Ska gå cykelvasan men även träning på grusväg
> och fina stigar med mycket rötter.
> Är 1.87 lång 93kg och 93cm grenmått. Körde er
> PPS och fick fram att jag skulle ha en XL.
> Drog av en cm på grenmåttet, då ramlade det ner
> till en L.
> Nu har jag en jäkla ångest vad jag ska ta :-( .
> Vill ju inte att den blir klumpig samtidigt vill
> jag inte hissa upp sadeln allt för mycket på
> grund av min vikt och få en alltför framåtlutad
> sittställning.
> Vad tycker ni jag ska välja?

Jag är 185 å har 91 i benmått å köpte en large Crand Canyon CF ...passar mig perfekt(Har 7cm kvar på stolpen till maxmarkeringen) Men tror du ligger precis på gränsen så det beror på lite vad du själv gillar ;)

Bilagor

• Bild 058.jpg
    Bild 058.jpg
    186.6 KB · Besök: 49
Senast ändrad:
Lingon skrev:
> 29:orna har inte samma mått som småhjulingarna.

Shit.....missade det...utgick från att det var en 26"....förlåt ;)

Ps Då jag själv tänker beställa en Grand Canyon CF SLX 29" så gjorde jag en PPS ....å fick fram att jag skulle ha en Large 19" även på den ;)

Senast ändrad:
Kanske skulle ta en XL och försöka få bytt styrstammen till en 80mm istället för original 100. Då är ju "Reach" ungefär samma som L. Går det att göra så?

arnehavre skrev:
> Kort fråga, funderar på att byta ut min
> trotjänare, en Kuota KOM, mot en ny Aeroad CF 9.0
> SL eller CF SLX 9.0 SL...
> Nu undrar jag om det finns någon möjlighet att
> flytta över mitt vevparti, ett SRAM S900
> Power2Max (watt-vevparti gjort för vanlig GXP)
> till denna cykel, eller behövs någon form av
> adapter?
> Båda dom nya Canyon har "Pressfit GXP"...

Ja det bör funka, du behöver köpa ett nytt Pressfit GXP-lager. Kostar lite drygt 300 kr.

Henrik69 skrev:
> Kanske skulle ta en XL och försöka få bytt
> styrstammen till en 80mm istället för original
> 100. Då är ju "Reach" ungefär samma som L. Går
> det att göra så?

Ja, du kan byta styrstamslängd vid beställning. Men jag rekommenderar dig storlek L.

Henrik69 skrev:
> Då kör jag nog på en L.

Du får provcykla på torrt fint underlag när du får den, känns den för liten får du byta kostnadsfritt.

Jag har en Ultimate CF som jag köpte i höstas och har haft lite problem med växlarna från start. Dom sitter liksom aldrig perfekt, både när man växlar upp och ner. Jag har ställt växlarna efter konstens alla regler men det blir aldrig spot on.
Det är Ultegra 6700 på cykeln och i min värld ska dom vara helt ok och inte sitta lite halvt. Växlarna sitter mycket bättre på min gamla MTB med betydligt sämre komponenter. Jag har även provat min kompis cykel med dura ace växlar och det är ganska stor skillnad.
Jag har gått över vajrarna och det jag kan se är att växelvajern ligger an lite mot ramen under vevpartiet. Kan detta vara ett problem?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    31.2 KB · Besök: 49
  • image.jpg
    image.jpg
    37.1 KB · Besök: 43
@ Blank. Ofta är det växelörat som är lite skevt när växlarna inte riktigt vill sitta. Men växelvajern ska inte heller ta i ramen så jag skulle vilja titta på cykeln. Du kan väl maila oss så hittar vi en lösning?

Till Canyon: kommer ni erbjuda kompletta cyklar till sponsringspriser om man har tävlingslicens? (Ramseten finns ju redan till rabatterat pris om man tävlar). Är främst intresserad av Ultimate CF SLX 2013.

Pewe jag fick information att det endast gäller ramset, inte kompletta cyklar.
Men cyklarna är så billiga att dom är prisvärda utan sponsringspriser.

Canyon_Sverige skrev:
> Henrik69 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske skulle ta en XL och försöka få bytt
> > styrstammen till en 80mm istället för
> original
> > 100. Då är ju "Reach" ungefär samma som L.
> Går
> > det att göra så?
>
> Ja, du kan byta styrstamslängd vid beställning.
> Men jag rekommenderar dig storlek L.

Tack för rådet!
Fick hem den igår och storleken var perfekt.

En liten fråga till Canyon.

Var inne på sidan och såg att leveransdatum på CF SLX 8.9 är nu är V.52 i team färg.
När jag beställde den 19 nov var det V.7
Innebär det att jag kommer att få cykeln V.52 ?

Jag vet att det varit uppe tidigare, men jag undrar när Canyon släpper en cx med discbromsar? Finns det några planer :)

Senast ändrad:
@ pewe. Nej. Sponsringspriserna gäller endast för ramseten.

@ Simz. Det beror lite på din plats i "kön".

@ ercaen. Jag kan tyvärr inte svara på det. "Inga kommentarer."

Pekko skrev:
> Kommer Ultimate CF med Campagnolo Athena EPS under
> 2013, eller ändras aldrig specarna/modellerna
> under året?

Ibland tillkommer det modeller men det är mycket sällsynt och vad jag planerar vi ingen sådan modell.

Finns det någon chans att lev.tiderna blir kortare på CF SLX modellerna? Vecka 11 eller t.o.m vecka 17 på vissa modeller känns väldigt långt bort.

Pelle Hå skrev:
> Finns det någon chans att lev.tiderna blir
> kortare på CF SLX modellerna? Vecka 11 eller
> t.o.m vecka 17 på vissa modeller känns väldigt
> långt bort.

Nej, den chansen är väldigt liten tyvärr.

Hej
Köpte en Canyon AL 8.9 i sommras. Såg nu för någon dag sedan något som såg ut som en spricka på sadelröret i höjd med infästningen för flaskhållaren. Jag vet inte om det är en spricka i aluminiumet eller i (klar) lacken. "Sprickan är cirka 2 dm lång, inga knakljud när jag belastar ramen dock. Kan det bli en garantifråga? Har inte märkt något på prestandan.
Tacksam för svar.

Henrik, Huskvarna

Tillbaka
Topp