Den officiella Canyon-tråden

pewe skrev:
-------------------------------------------------------
> För nyfikenhets skull: hur justeras priserna på
> Canyoncyklarna beroende på Eurokursen? Sker det
> veckovis eller mer sällan?

Dagligen.

I juletider får man önska och då önskar jag att Canyon lanserar en Fatbike kommande år. Det hade i princip fullbordat befintlig Canyonsamling i garaget (...i alla fall temporärt). Förmedla gärna det till tomten!

Man får önska året runt! Jag tror inte vi har nån Fatbike på gång men du får gärna precisera hur den skulle vara specad etc. Vi samlar in alla önskemål från våra kunder och sammanställer dessa regelbundet.

Tiki skrev:
> I juletider får man önska och då önskar jag
> att Canyon lanserar en Fatbike kommande år. Det
> hade i princip fullbordat befintlig Canyonsamling
> i garaget (...i alla fall temporärt). Förmedla
> gärna det till tomten!

Räkna med att en cyclocross står före i kön. :-)

Oskar skrev:
Räkna med att en cyclocross står före i kön.

Nää störst går först. ;-)

@Canyon_Sverige: Kul att man får önska. :-) Personligen inbillar jag mig att jag skulle jag använda den från november och över vintern. Från blött kladd till vinterföre. Då den träder in istället för fulldämpade cyklar utgör den en kontrast med enkel stilren konstruktion. Inte en massa grejer som ska underhållas då den får gå mycket i blöt terräng. Inga dämpare alls, dämpningen sitter i däcken. Däck och fälgbredd vågar jag inte sia om då konceptet inte provats...

Den behöver inte finnas i fler än två- max tre utrustningsnivåer. För mig är den ett roligt komplement och inte den som man lägger mest pengar på så gärna en rimligt prissatt grundhoj. från 9000 kr och uppåt. Hela cykeln handlar om humor och glädje så varför inte en färgglad ram som ett alternativ till en neutral (typ svart eller vit)?

Inom rimliga gränser vad gäller vikten så föredras robusthet före lätta/skörare komponenter. Sram-växlar mellan X5 - X9 skulle funka fint. Det blir väl alltför trögtrampat med inbyggda växlar annars borde det vara en hit i lössnökörning? Glöm inte oss som är +190 cm i strumplästen, en 22 tummare behövs. Lite tillbehör att köpa till som exempelvis skärmar och någon lösning för att hålla händerna varma vore käckt. Plattisar känns logiskt att satsa på men det hör ju ändå inte till cykeln.

Bara att vänta nu då tills den kommer. :-)

Hej
Har fått hem den nya strive AL 7.0 blue ice. En liten fundering bara, på hemsidan ser det ut att ramen ska vara vit med svarta och blå dekaler. Min är aluminiumfärgad istället för vit. Ska det vara så borde nog bilderna på hemsidan ändras då de är väldigt missvisande.

/Fredrik

Fredd skrev:
> Hej
> Har fått hem den nya strive AL 7.0 blue ice. En
> liten fundering bara, på hemsidan ser det ut att
> ramen ska vara vit med svarta och blå dekaler.
> Min är aluminiumfärgad istället för vit. Ska
> det vara så borde nog bilderna på hemsidan
> ändras då de är väldigt missvisande.
>
> /Fredrik

Om man jämför noga mellan den gröna o blåa så ser man att den blåa är lite mattare i den (vita) färgen fasst jag tycker det går åt silver hållet. Men visst jag kan hålla med om att det är svårt att se skillnad på bilderna, kanske dom skulle byta namn på färgerna.

För övrigt har jag en fråga, jag går i köp tankarna och jag tittar på Strive AL7,0 eller 8,0
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3045#tab-reiter2 AL7,0
http://www.canyon.com/_se/mountainbikes/bike.html?b=3047#tab-reiter2 AL8,0

Är 8,0 värd dom extra tusenlapparna,villken hade ni sattsat på??

Kanske lite underlig fråga men vad är det för storlek på cykeln på bilden?:

ultimate-cf-slx-8_c1024.png

Köpte en Grand Canyon CF med Swiss DT gaffel i sommras (har cyklat 70-80mil) Undrar hur ofta jag ska göra service(oljebyte) på gaffeln....i Canyons manual står det bara varje år! Finns det nån som fixar detta i GBG-trakten?

Bjuder på nybörjarfrågor för att undvika att beställa fel och krångla: Vilken hårdhet på bakdämpare bör man köpa till en Canyon Nerve es 2007-års modell, 140mm i slag?

På Fox RP23 står det "Recommended for frames with a ratio of: 2.4 - 2.7: 1". Tittar man på en billigare bakdämpare som Rock shox Monarchen står det exempelvis "Mid reb / high comp" eller "mid reb / mid comp".

Nästa fråga: Längden exempelvis 190 * 51mm, är väl avståndet mellan centrum på infästningen av dämparen när den är omonterad (förstås)?

Edit: Hittade dämparens längd i en gammal Canyonbroschyr från 2007. Den ska vara 190 mm.

Tack på förhand!

/Jonas

Senast ändrad:
Postat av: Canyon_Sverige
Datum: idag 11:43
------------------------------
@ Tiki. RP23 är en luftdämpare som du själv pumpar till önskat tryck/sag.
-----------------------------
Okey bra, min tanke var mest om det fanns olika "grundstyvhet" i bakdämparna och att det skulle väljas utifrån länkagets funktion. Då vet jag jag, tack!

Tiki skrev:
> Postat av: Canyon_Sverige
> Datum: idag 11:43
> ------------------------------
> @ Tiki. RP23 är en luftdämpare som du själv
> pumpar till önskat tryck/sag.
> -----------------------------
> Okey bra, min tanke var mest om det fanns olika
> "grundstyvhet" i bakdämparna och att det skulle
> väljas utifrån länkagets funktion. Då vet jag
> jag, tack!

Det som beskrivs med low/mid/high-comp/reb är hur hård dämpningen är för kompression respektive retur. Vilken du ska ha vet jag däremot inte, men kanske du kan prova att maila Rockshox och fråga? (Kommer nog snart maila de själv i samma ärende...)

Jaha tack då undersöker jag med dem. Misstänker att det är lämpligt med en high comp då länkaget tydligt kräver lockout för att vara trampeffektivt och jag är ingen fjäderviktare med 90 pannor.

Är det någon som har servicemanualen för DT Swiss XRC 100? Alltså en steg för steg-beskrivning av hur service går till vid olje- och packningsbyte. Jag har haft den själv tidigare i pdf-format men kan nu inte hitta den.

rutan skrev:
> hejsan canyon...
>
> har ni några planer på att göra en cyclocross?
>
> om ni har..när kan den tänkas komma då?
>
> mvh roland

står nånsida bak i tråden. Svaret är "inga kommentarer" från canyon

Behöver ett nytt styrlager (Acros i-Lock) till min Canyon Ultimate CF Evo Årsmod 2010.

Fråga 1: Går det att köpa bara lagren som reservdel?
Fråga 2: Går det att köpa ett komplett styrlager?
Fråga 3: Samt pris på ovanstående artiklar.

Mvh Robert

Senast ändrad:
dobi skrev:
> rutan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > hejsan canyon...
> >
> > har ni några planer på att göra en
> cyclocross?
> >
> > om ni har..när kan den tänkas komma då?
> >
> > mvh roland
>
>
> står nånsida bak i tråden. Svaret är "inga
> kommentarer" från canyon

Vilket inofficiellt innebär att de absolut tittar på det, men hur långt eller om det blir eller ej inte behöver vara bestämt.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Stuvarn. Oljebyte ska göra efter 50 h. Se
> manualen här:
>
> http://www.dtswiss.com/Resources/Support/FORKS/DT-
> Swiss-Forks-User-Manual.pdf
>
> CykelCity gör enklare service på gafflarna. För
> den årliga servicen rekommenderar jag Skeppshult
> som har agenturen. Maila Leif-Arne Carlson,
> Leif-Arneskeppshult.se så hjälper han dig.

Ok tack för snabbt svar Canyon!
Har kontaktat CykelCity å det var inga problem dom fixar servicen!
Kunde tom tidsbeställa å få cykeln/gaffeln tillbaks på dan...bra där!!

Jag har en fråga om Nerve AL+ 6.0 och 7.0:

Sitter alla reglage (broms, växel & reverb) med varsin egen klämma på styret så att de går att flytta eller montera av helt oberoende av varandra eller utnyttjar de någon sorts kombinationsklämmor där flera saker sitter ihop?

Sen hade det varit trevligt med fler högupplösta bilder på varje modell (eller om ni gör bilderna på huvudsidan för varje serie zoombara).

Tjejen var fruktansvärt inställd på att köpa Yellowstone AL 5.9 i storlek S nu när alla julklapps pengar och sånt rullat in, men när vi tittade och hade bestämt storleken såg vi att den inte var leveransklar förrän vecka 15. Stämmer tidsangivelsen eller kan det gå fortare?

Mvh N

@ Rattnalle: Nerve AL+ 6.0 har separata klämmor för alla delar, medan Nerve AL+ 7.0 har en kombinationsklämma för alla delarna.

@ Konkret: Tyvärr så är just storlek small inte tillgänglig just nu, men leveranstiderna stämmer bra. För 5.9:an är det alltså v. 15 i strl. S och för 6.9:an i samma storlek är det vecka 9.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Rattnalle: Nerve AL+ 6.0 har separata klämmor
> för alla delar, medan Nerve AL+ 7.0 har en
> kombinationsklämma för alla delarna.

Är det någon sorts standardklämma som går att få tag i lös? Eller beställa till extra av tillsammans med cykeln?

Canyon_Sverige skrev:
> @ Rattnalle: Är det reverbens lock-out som du
> vill ha ett löst fäste för?

Egentligen både den och bromsarna. Eftersom jag pekfingerbromsar vill jag ha den absoluta toppen av bromsreglaget i pekfingerhöjd så att jag inte ens kan nå det med långfingret. Jag utgår från att den ursprungliga placeringen ska fungera även för de som bromsar med två fingrar.

Sen är jag väldigt förtjust i bromsarna jag redan har och skulle gärna vilja ha möjligheten att byta dem mellan cyklarna om jag skulle känna för det senare. Eller för den delen för att lättare kunna byta saker som råkar gå sönder vilket de ju gör förr eller senare.

Men är det krångligt så köper jag 6.0 och eftermonterar en Reverb istället. Värre än så är det inte.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Rattnalle: MatchMaker-fästen bör kunna
> användas för växlarna, men utan broms och vice
> versa eftersom fästbulten är genomgående, så
> med ett extra par kan du byta fram och tillbaka om
> du vill:
>
> http://www.sram.com/avid/products/matchmaker-x-pai
> r
>
> Dessa går att beställa extra med cykeln.

Jag antar att Reverben då fästs i den där växelreglaget sitter fast?

Vad blir priset från er och hur går jag tillväga för att beställa till dem? Jag kan nämligen inte hitta dem bland de lösa tillbehören i er shop.

Jag sitter med alla mina mått tagna och har tänkt beställa så fort jag fått rätsida på det här :)

Tack för alla svar :)

@ Rattnalle: Om du vill kunna ha samtliga växelreglage, bromsreglage samt reverbens lock-out monterade separat så behöver du ett extra vänster- samt två högerfästen. De kostar 27-28 Euro styck. Skicka oss i så fall ett mejl efter att du har lagt beställningen så lägger vi till detta till ordern.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Rattnalle: Om du vill kunna ha samtliga
> växelreglage, bromsreglage samt reverbens
> lock-out monterade separat så behöver du ett
> extra vänster- samt två högerfästen. De kostar
> 27-28 Euro styck. Skicka oss i så fall ett mejl
> efter att du har lagt beställningen så lägger
> vi till detta till ordern.

Tack för alla svar. Jag behöver nog ändå se det i verkligheten och pilla lite på det innan jag vet exakt vad jag vill ha så blir bara cykeln till att börja med.

Är 2013 års Di2 ramar gjorda för det nya sadelstolpsbatteriet? Och hur fungerar det med VCLS 2.0 stolpen isåfall, det kanske går att montera batteriet i sadelröret också?

En liten fråga: När jag tittar på lite olika cyklar på Canyons hemsida så är det flera modeller inte verkar gå att köpa, inte ens beställa med väntetid. Är 2012 års cyklar som listas på deras hemsida nu och när kommer isf 2013 års modeller?

Eller är det slut på cyklar i Tysklandet?!!

Hej jag sitter och funderar på att beställa en strive al 8.0, är lite osäker på om jag ska ha en medium eller small i ram storlek. Enligt mätprogramet ska jag ha en small, känner mig dock lite osäker på om jag inte ska ha en medium. Jag är 177cm och väger ungefär 77 kg.

Upptäckte att jag hade valt fel benlängd så det blev medium när jag mätte igen, ignorera bara det här inlägget.

Senast ändrad:
marcus_ec skrev:
> Hur set det ut med vecka 4 på Canyon CF CLX 29
> som ni skickade ut papper på, ser det ljust ut?

Undrar också det, vore fint å få cykeln, gör ju inget annat än kollar mailen.

@ n1klass: Återkommer med svar på din fråga.

@ LilleNo: Cyklar som har lagerstatusen "slutsåld" förväntas inte komma i lager igen 2013. Med tanke på hur snabbt några enskilda modeller har sålt slut så är det dock inte osannolikt att man kan komma att ta fram fler av dessa under säsongen. Om det står "ingen uppgift" så är det för att man väntar på leveransbesked från en eller flera leverantörer. Detta är fallet med Speedmax CF 2013.

@ marcus_ec & Mr.Danne: skicka oss ett mejl med kundnummer och/eller namn så ska vi kolla upp era ordrar.

@ Niklas2000: Vi väntar otåligt på en cross, men anledningen till att vi inte ännu har en på hemsidan är att efterfrågan inte är lika stor i Syd- och Centraleuropa. Vi fortsätter dock med att påminna tyskarna om den stora efterfrågan här i Norden.

Tillbaka
Topp