Den officiella Canyon-tråden

Canyon_Sverige skrev:
-------------------------------------------------------

>
> @ marcus_ec & Mr.Danne: skicka oss ett mejl med
> kundnummer och/eller namn så ska vi kolla upp era
> ordrar.
>

Kom ett mail tidigare idag där det stod att orden skulle expideras inom 48h så det låter grymt.

1 fråga:
Kan jag ändra leveransadress, misstänker att jag inte kommer vara hemma dom dagarna som paketet kommer att levereras ? blev så till mig när jag såg att leveransdatumet på cykeln var ändrat så jag gjorde köpet blixtsnabbt och skrev min hemadress.

Grattis Mr.Danne jag har fortfarande några veckor innan min kommer.

Road_Runner skrev:
> 1 fråga:
> Kan jag ändra leveransadress, misstänker att jag
> inte kommer vara hemma dom dagarna som paketet
> kommer att levereras ? blev så till mig när jag
> såg att leveransdatumet på cykeln var ändrat
> så jag gjorde köpet blixtsnabbt och skrev min
> hemadress.
>
>
> Grattis Mr.Danne jag har fortfarande några veckor
> innan min kommer.

Kom ett till mail nyss med trackingnr så nu är det nära :)

Vad har du beställt för cykel?

@ Road_Runner: Innan cykeln har skickats så kan vi ändra leveransadress utan problem, skicka bara ett mejl. När cykeln väl har hämtats av UPS i Tyskland så blir det dock något krångligare, eftersom de alltid gör ett utkörningsförsök till ursprungsadressen även om man ändrat leveransadressen.

Skiljer det något på 2012 och 2013 års modell av Ultimate AL? Är främst intresserad av 9.0 modellen med Ultegra , som ju finns på outleten..

MVH
Rickard

Ok, pengarna dras från kontot vid leverans. Men vilken köpesumma gäller, den vid beställningen eller den som är aktuell vid leveransen?

@ n1klass: Fick svar från Tyskland att man inte monterat ett internt batteri på några andra cyklar än nya Speedmax CF. Sadelstolpsdiametern är dock standard 27,2 mm på övriga Di2-utrustade modeller, så eftermontering bör inte vara ett problem.

@ supreeme: Ramen och utrustningen är densamma på årets modell. Skillnaden är färgvalen samt att vi nu erbjuder en Ergospeed-modell.

@ Nilsen: Det är alltid priset som anges när du lägger ordern och får orderbekräftelsen som gäller. Pengarna dras när ordern skickas från Tyskland, precis som Gemon säger.

Tjena!

2 frågor:

Vad är det för skillnad på de 3 olika Ultmate Al strl S som ligger i outleten, Pure Cykling Ultimate AL 9.0 DI2 CT, Ultimate AL 9.0 DI2 samt Ultimate AL 9.0 DI2 CT?

På bilden av "Pure Cykling" hojen har klibborna texten "Ultimate" och inte det vanliga "Canyon" Kan detta stämma?

MVH //Evileas

@ Evileas: Pure Cycling Ultimate AL har inga Canyon-loggor, utan endast modellnamnet målat på ramen. CT-versionerna har ett kompaktvevparti, alltså utväxlingen 50-34 istället för 53-39 fram.

@Canyon_Sverige
Tack för svaret! Några frågor kring Nerve AL.
Vad skiljer egentligen mellan gafflarna på 9.9 och 7.9. Jag har surfar mig blå efter information om vikt och prestanda på dem. 9.9 har Factory med FIT och Trail adjust. Och 7.9 har Evolution med O/C istället för FIT och ingen Trail adjust. Och den skillnaden har jag fattat, men viktuppgifter och annat hittar jag inte. Kan ni få fram det?

Men ram och dämpare är den samma på båda modellerna, eller hur? I övrigt är det små skillnader mellan modellerna, förutom hjulen och bromsarna som diffar ordentligt.

Finns canyon nerve cf att provcykla nånstans i vår/sommar?
Bor i sthlm men har inga problem att åka.
Står mellan den och en trek fuel ex.

Hej!
Jag har skadat en tand på stora klingan fram (36T) på min Canyon AL 29 8.9 (SRAM 1400 vevparti).
Var kan jag få tag i en ersättningsklinga för bra pris. Vad ska den ha för bultdiameter osv?
Jag vill gärna passa på och gå upp två steg till 38T, läste artikeln om cykeln här på Happy att man kan göra detta utan problem. Behöver man byta även den lilla i så fall?
Hittade denna på bike-discount, funkar den? http://www.bike-discount.de/shop/a64981/chainring-chainsaw-38t-black.html

Har sökt överallt på nätet och hittar väldigt lite information om detta vevparti samt vilka drev som passar eller ens var man kan köpa dem. Verka inte finnas särskilt många 36 och 38 drev ute på nätet?

Tacksam för hjälp!
/David

telistobbe skrev:
> Hur feta däck kan man på en Grand Canyon CF SLX
> resp Grand Canyon AL 29? Går det att ha 2,4" utan
> att det slår i ramen?

Det måste gå hur bra som helst. Här kommer en bild med 2.25 däck som jag tog när jag förra året monterade ihop min sprillans nya cykel. Bildvinkeln är inte optimal och det finns mer plats än vad bilden säger...

20120310b-017.jpg

pastis och telistobbe skrev:
>hur feta däck?
>jättefeta, se bild!

pastis, kan du inte fota bak vid växeln det är där det brukar vara trångt? Problemen är om omkretsen gör att däcket tar i framväxeln, samt att däcksidan tar i eller går för nära kedjestagen.

Exempel på vad jag menar (överdrivet eftersom det är ett 650b i en 26" ram)

Norco-Sight-650b-conversion-26-rear-tire-clearance02.jpg

Gafflarna sväljer feta däck, alltid

Tyvärr har jag ingen bild på det och just nu har jag bara smala dubbdäck på cykeln. Suomi Tyres W240, 40 mm. Kan iofs fota i alla fall och sätta dit en meterstock om ni vill veta hur brett det är mellan stagen och fram till kedjelinjen. Säg till i så fall.

Senast ändrad:
Hej!
Sitter och väljer mella Grand Canyon 8.9 och 9.9, har lite svårt att bestämma mig.

Skiljer det sig i funktion mellan Elixir 5 och 7? Läste någonstans att det var inställningsmöjligheterna som skiljde dem åt men att funktionen i övrigt är lika.

Vilket kedjestagsskydd ska jag välja till en Grand Canyon AL 9.9?

Martin

7gardaddy skrev:
> Vilket kedjestagsskydd ska jag välja till en
> Grand Canyon AL 9.9?
>
> Martin

Det följer med ett när man köper en ny cykel.

@ Nilsen: Jag antar att det var du som mejlade oss angående din första fråga. Vad gäller ramen så är den densamma för alla modeller i serien. Bakdämparen är också av samma modell på 7.9:an och 9.9:an.

@ Fresa: Vi får in våra democyklar under våren, så från och med april/maj bör det vara möjligt att provköra den i Bålsta.

@ telistobbe: 2,4" är max på 26-tummaren, men jag dubbelkollar med Tyskland om detta gäller även 29:ern

@ n0ize: Framväxeln klarar upp till 38 tänder Det är dock rekommenderat att gå upp två tänder även på lillklinga om man byter till en 38t. Vår SRAM-leverantör har dock inga passande kling-set och kombinationen är som du säger inte den lättaste att få tag på löst. De enda de har är en SRAM X9 spindel-/kling-kombination med utväxlingen 38-24, men den ligger på strax över 900 kr i pris. Det är svårt att säga om klingan du länkade till skulle passa, eftersom det inte riktigt framgår vilken standard som den är anpassad för. Passande bultcirkeldiameter är dock 104 och 64 mm för de båda klingorna. En 36t-klinga kan vi dock få hem.

@ 7gardaddy: Kedjestagsskydd medföljer, precis som Pastis säger.
Full specifikationslista för Elixir 5 och 7 hittar du här:
http://www.sram.com/avid/products/elixir-5-hydraulic-disc-brake-0
http://www.sram.com/avid/products/elixir-7-hydraulic-disc-brake

@ Fresa: Enligt den tekniska dokumentationen så är 2,25" maximal däcksbredd som Grand Canyon AL 29 är godkänd för; det står dock att 2,35" i många fall kan passa.

Hej

Jag kollar på lite olika Canyon cyklar och funderar på vilken storlek jag bör ha, säkert en fråga ni fått tusen gånger men ändå.

Jag är 180 CM och har benlängd ca 85 CM. Och planen är att använda den till triathlon.

Cyklarna jag kollar på är:

- ULTIMATE CF 8.0
- Speedmax Al 9.0

Tack för hjälpen

@ Saerd: Sett till de måtten du angett så skulle strl. 56 passa bäst om du väljer Ultimate CF och Medium om du väljer Speedmax AL. Om vi visste din överkroppslängd skulle det dock vara lättare att ge en mer exakt rekommendation.

Hej,

Lite konstruktiv kritik i all välmening:

Även om det är snyggt med matt finish på cyklarna så verkar lacken vara ganska ömtålig utan klarlack överst. Jag missade att bunta fast slangen till frambromsen i vajerhöljena och på en enda tur åt den sig rakt igenom Canyonloggan på ramen och ner i det gråa (som också blev ganska hårt åtgånget runt om). Liknande skav har jag fått i det svarta på toppröret av kardborrebanden till lampbatteriet. Med några lager klarlack så får man ju lite marginal så att inte färgen försvinner direkt vid skav. (AL+ 7.0)

@ Gemon: Precis som på Grand Canyon AL 29 så är 2,25" den rekommenderade maxbredden, men 2,35" passar också i många fall.

@ Rattnalle: Tack för din feedback. Jag är ingen lackexpert, men jag gissar att problemet med flera lager klarlack är att det gör det svårare att behålla den matta looken. Den matta anodiserade färgen har dock andra födelar då den är tåligare mot ex. stenskott och inte spricker lika lätt som färgen på en konventionellt målad cykel.

Canyon_Sverige skrev:
> @ Gemon: Precis som på Grand Canyon AL 29 så är
> 2,25" den rekommenderade maxbredden, men 2,35"
> passar också i många fall.
>
> @ Rattnalle: Tack för din feedback. Jag är ingen
> lackexpert, men jag gissar att problemet med flera
> lager klarlack är att det gör det svårare att
> behålla den matta looken. Den matta anodiserade
> färgen har dock andra födelar då den är
> tåligare mot ex. stenskott och inte spricker lika
> lätt som färgen på en konventionellt målad
> cykel.

@Rattnalle @Canyon_Sverige: Jag har upplevt exakt samma sak med lacken just vad gäller slangen till frambromsen. Fick problem efter första turen. Jag har en AM 7.0 modell 2012.

kan instämma med den mattsvarta färgen, toppröret är blankt på sidorna efter kört med leriga byxor som "skavt" bort färgen, även frambromsslangen har tagit bort en hel del svart färg, löses med gladpack och gaffatejp ;-) ser det dock inte som något problem att färgen skavts bort, lite som att köpa stentvättade jeans :)

Simz skrev:
> Själv tänkte jag förebygga dessa problem med
> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/St
> yling/Exterior/Skyddsfilm-33584/
>
> Tycker det blev riktig bra.

Det där kräver att man förutser hur ömtålig lacken är. Eftersom min gamla cykel fortfarande ser rätt fräsch ut så hade jag inte en tanke på det :)

Tycker annars att Radons väldigt grova anodisering är bra för en matt yta. Känns väldigt oöm. Dock lite jobb att få rent eftersom ytan är så ojämn.

Jag ser det positivt: Blir lacken väldigt sliten så lämnar jag in cykeln och lackar rubbet lila eller nån annan häftig färg när det är dags att byta lager i svingen.

De senaste mtb som jag har ägt har alla haft problem med skavmärken från vajer flaskor m.m.
Så det verkar vara ett problem för alla märken.
Tror säkert att det går att lacka en cykel så man slipper dessa problem men det blir säker på bekostnad för något annat.
Sen tror jag att just mattsvart är den värsta färgen då det uppstår med friktion.
Skickar med några bilder. På lite avstånd syns det inte att det sitter skyddsfilm.

20130204_165737.jpg

20130205_065442.jpg

Senast ändrad:
Har även upplevt att det är svårt att få bort smuts/lera från de partier som är lackade vitt. Blötare lera verkar liksom "sätta sig" i lacken och det går inte att få bort med vatten, borste och diskmedel. När det däremot av misstag rann avfettningsmedel över samma område så försvann smutsen. Tyvärr blev det spår på de smutsiga vita ytorna där avfettningsmedlet runnit som nu är svårt att få snyggt.

Byggde ihop min Grand Canyon AL igår och noterade att frambromsslangen låg emot ramen. Eftersom min gamla cykel är polerad til metallrent där tänkte jag försöka förebygga på något sätt. Test 1 blir nog att norpa en sådan där stenskotssklisterlapp som ligger i handskafacket på bilen. Vi får se om det funkar.

Hällreänbra skrev:
> Jag har en Ultimate CF 2010. Där har Canyon varit
> väldigt duktig och satt små transparenta
> skavkydd på utsatta ställen. Har dom slutat med
> det?

På min cykel sitter det skydd på ganska många ställen men inte just mitt fram på styrröret.

Hejsan skickade ett mail ang ett 4st flaskor till min befintliga order som inte har gått iväg ännu fick inget svar men det är säkert under kontroll :-)

Simz skrev:
> Själv tänkte jag förebygga dessa problem med
> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/St
> yling/Exterior/Skyddsfilm-33584/
>
> Tycker det blev riktig bra.

Bra tips! Jag köpte sådan film idag för att sätta på cykeln som levereras imorgon! Det är en pendlare och jag brukar alltid stödja låset mot en viss punkt som nu borde skyddas.

Hällreänbra skrev:
> Jag har en Ultimate CF 2010. Där har Canyon varit
> väldigt duktig och satt små transparenta
> skavkydd på utsatta ställen.

Kan bara bekräfta att min Ultimate AL 2010 var väldigt väl skyddad med både transparenta skyddsklisterlappar och gummiskydd (med Canyon-logga) där vajerhöljena kunde gå emot ramen. Något sådant ser man inte på min Cannondale Flash Carbon 29er, trots att den kostade dubbelt så mycket.

Jag har ett litet dilemma...
Jag skulle precis skicka in en beställning på Grand Canyon CF SLX 8.9.
Nu är det så att jag hamnar storleksmässigt precis mellan M och L.
Min benlängd blev 87,5cm när jag mätte, och beroende på om jag fyller i 87cm eller 88cm så ändras storleken till M resp L.
Hjälp! Vad ska jag välja?

Hej!
Läste på hemsidan om det här med sponsring. Jag är licensierad triathlet och undrar om jag "kvalificerar" för sponsrigen?

Med vänlig hälsning, Axel

Tillbaka
Topp