Den officiella Canyon-tråden

@ Road_Runner: Skickade du mejlet till sverige@canyon.com eller den internationella addressen? I det senare fallet kan mejlet ha sorterats fel.

@ telistobbe: Jag tror att vi reda rett ut din fråga via mejl.

@Inov8: Du är kvalificerad för ett sponsrat rampris, mejla oss bara en kopia av licensen i samband med beställningen så justerar vi priset.

telistobbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett litet dilemma...
> Jag skulle precis skicka in en beställning på
> Grand Canyon CF SLX 8.9.
> Nu är det så att jag hamnar storleksmässigt
> precis mellan M och L.
> Min benlängd blev 87,5cm när jag mätte, och
> beroende på om jag fyller i 87cm eller 88cm så
> ändras storleken till M resp L.
> Hjälp! Vad ska jag välja?

Jag skulle rösta för en medium, det beror väl dock på två andra saker. Dels hur lång överkropp du har och dels på om du vill ha raceig eller mer upprätt position.

Det blev en Medium, efter inrådan av Canyon. Jag skulle tro att jag har en rätt normal överkropp. Givetvis vill jag ha en rejsig sittställning med tanke på cykeln ;-)

Hejsan jo jag skickade på sverige@canyon.com
Men cykeln är levererad redan :-)
Hade varit fint med svarta flaskor till Aeroaden. så kan det gå när jag inte hittade flaskorna på hemsidan i tid :-)

Jag undrar lite över slaglängden på Nerve AL 29. Det är ju 110 mm både bak och fram, men den slaglängden tycks liksom inte finnas om man kollar på lösa Fox-gafflar. Då finns bara 100, 120 och 140 mm slag att välja på för 29 tum. Sitter det en "kortad" 120-gaffel på Nerven, eller hur funkar det? Och skulle man i så fall kunna justera gaffeln och få 120 mm slag om man ville?

Någon som har erfarenhet av Yellowstone AL 5.0 Women? Känns som en perfekt nybörjarhoj för en tjej på 168 cm som gärna vill vara lite närmare backen.

Men vore som sagt kul att höra om någon har erfarenhet av hojen som sagt. :)

Har funderat på att beställa en Canyon Aeroad med nya Dura Ace. Jag är 193 cm lång och har en benlängd på 91 cm. Enligt modellen som räknar ut storleken på canyon.se, anges XL som storlek. Hur kommer jag att sitta på den cykeln. Jag är van att sitta lite "racigt". Hur kommer jag att sitta med XL?

Är det fler som har samma cykel och kan dela med sig av sina erfarenhetet.

mvh

Ekern slets av vid nippeln på min Canyon Strive ES 8.0.
Var hittar jag ny Nippel och eker?
Har letat men inte funnit något.
Det sitter SunRingle Charger Pro hjul med, vad jag se på sunringles hemsida, röda nipplar och svarta ekrar från Wheelsmith.
Tack på förhand
/Micke

Senast ändrad:
wakemaster skrev:
> @Canyon
>
> Vad är det för vevlagerkoppar som sitter på min
> Canyon Ultimate AL 8.0 från 2010, är det engelsk
> eller italiensk gänga?
>
> /Billy

Engelsk.

@ Nilsen: Jag har mejlat Tyskland angående detta.

@ Gemon: Vi kollar detta med våra Tyska kollegor och återkommer. Min gissning är att det är en 120-gaffel som har sänkts.

@ perhan: Tror att vi rett ut detta via mejl.

@ brummeln: Skicka oss ett mejl så ska vi fixa detta.

Storleksvelande: i färd med att beställa en Ultimate AL 7.0, velar om storleken: 187 cm grenmått 91 cm, långa armar. 58 eller 60 cm är frågan? Storlek enligt hemsidan 60...

Råd? Har bara kört mtb många år och känner en viss tvekan för att få för lång sittställning, men å andra sidan kanske en 58 blir kort med onödigt mkt drop?

@ Nilsen. Vi provcyklar alla cyklar innan de skickas, oavsett modell. Det har också funnits missförstånd om CTD-funktion på Fox´s gafflar. Climbläget är inte låst utan ett stark plattformsläge. Summa summarum så har vi inte haft några större problem med gafflarna.

Hej,

Jag tänkte köpa min första canyon cykel nu, men jag är lite fundersam till vilken storlek som skulle passa mig bäst.

Hade tänkt att köpa en Roadlite AL 6.0

Här är mina mått:

Inseam: 95
Trunk: 63
Forearm: 42
Arm: 78
Thigh: 56
Lower Leg: 62
Sternal Notch: 162
Total Body Height: 196

Tacksam för hjälp

//Tobias

Senast ändrad:
Jag behöver lite tips om hur *piiip* man installerar en gaffel på en canyon lvg-cykel. Jag har haft ett irriterande knakljud på min ultimate al och gått igenom hela cykeln nu i vintern och nu kommit till styrlagret. Gaffeln var ovanligt svår att få av. Fick slå på gaffelröret för att få ut den (ja alla "övre delar" var borta). Det är undre lagerdelen som klämmer fast gaffelröret. Jag är ingen nybörjare när det gäller att meka men nu vet jag inte vad jag ska göra. Så nu är frågan hur får jag på den igen? Ska jag verkligen behöva använda en träklubba för att få tillbaka gaffeln och var ska jag banka?? Känns som risken är stor att jag förstör något? Varför finns det ingen manual till denna specialvariant som verkar bara finnas hos canyon?

Vet inte vilken cykel du har men jag har en aeroad cf 9.0 på den sitter det någon liten skruv vid lagret som jag misstänker att man måste lossa på.
Vilda gissningar då jag inte har behövt meka ännu :-) men det följde med både instruktionsbok och vertyg för den operationen.

Jag är nära att trycka på "beställ-knappen" för en Aeroad 9.0. Var har du för erfarenheter av den? Vilken grupp valde du (SRAM/Shimano/Campa)? Jag sitter och velar fram och tillbaka men kan inte bestämma mig. Tittar även på en Rose Xenon CW-4000

Jag satt o kollade på rose också men tyckte inte dom kunde matcha 9.0 SL modellen.
Har inga erfarenheter alls ännu packade upp den igår :-)
Förutom att den ser och känns snabb :-)

Road_Runner skrev:
> Vet inte vilken cykel du har men jag har en aeroad
> cf 9.0 på den sitter det någon liten skruv vid
> lagret som jag misstänker att man måste lossa
> på.
> Vilda gissningar då jag inte har behövt meka
> ännu :-) men det följde med både
> instruktionsbok och vertyg för den operationen.

Tja, den skruven justerar man lagerspelet med så den har inte något att göra med mitt beskymmer. Jag har ju redan plocka bort dom delarna. Det står inget i dina fina instruktionsbok om hur man gör för att installera gaffeln? =] Min cykeln är från 2011 och då fick jag ingen instruktionsbok med.

Ok, SRAM RED och Reynolds Fortysix. Inte illa. Själv har jag spanat in den som bara heter 9.0 CF med nya Dura Ace och med Reynolds Assault.

Jag måste också säga att det är bristfälligt med manualler till de två Canyon cyklar jag fått leverad. Roadlite och Yellowstone. För det mesta så refereras det bara till den avancerade manualen.. som inte följde med i paketet.

t.ex. Ställa in växlar --> Läs mer i XXX --> finns ingen XXX i mitt paket.

Jo Aeroad 9.0 SL är ju sjukt fin, rejäl vill-hakänsla där. Men det som talar för Aeroad 9.0 är att den har den ny Shimano DA som Cyclingnews verkligen lovordar http://www.cyclingnews.com/reviews/shimano-dura-ace-9000-mechanical-groupset-review

Och jag vete tusan om Forty six-hjulen är värda de extra 4500 kr jämfört med Assault, plus att man då får Sram Red istället. Jag kör Red nu och det är inget fel på den, inte alls, men jag ny DA verkar vara strået vassare.

Om jag väljer en Aeroad 9.0 med Dura-Ace 9000, vilka pedalar (SL) ska jag sätta på den? Det verkar inte finns några Dura-Ace i Canyons shop.

Hej,

Lite fundersam på om jag ska välja en hardtail eller en FS-hoj. Cyklar mest på enklare grusvägar men vill samtidig ha möjlighet att göra en kul avstickare på en smal stig. Funderar på en Nerve AL 9.9, så frågan är - hur tar denna för sig på just enklare grusvägar. Är den bättre anpassad för knixiga stigar eller funkar den bra för båda? Eller kanske bör jag tänka om och köra vidare på hardtail? Vad säger ni som vet?

Med tanke på att det finns de som kör downhill på hardtail så tror jag att du överlever en och annan avstickare från grusvägarna på en sådan också. :) Fulldämpat på i första hand grus låter inte ens lite roligt.

Senast ändrad:
Du kommer få olika svar beroende på svarspersonens preferenser. Givet att du cyklar mest grusväg menar jag att du kommer förlora för mycket på grusvägen för att väga upp vinsten på stig.

Supersonic skrev:
> Ähh du köper dem billigast här
> http://www.bike-discount.de/shop/k418/a32059/spd-sl-pedals-pd-7900-dura-ace.html

Det där är ju den gamla DA 7900-pedalen,
den är inte särskilt snygg tycker jag
dura-ace-pedal-spd-sl-pd-7900.jpg

Ultegra kolfiber-pedalen är snyggare
ultegra-pd-6700-spd-sl-pedale-carbon.jpg

Men nu finns det en snygg DA kolfiber-pedal;
den nya DA 9000-modellen
dura-ace-pedale-spd-sl-pd-9000.jpg

http://www.bike-discount.de/shop/k418/a73047/dura-ace-pedale-spd-sl-pd-9000.html
http://www.bike-discount.de/shop/k418/a73048/dura-ace-pedale-spd-sl-pd-9000-4mm.html

/Håkan

Fräulein misstänker att innan jag har hunnit läsa igenom den bibeln som medföljde ink cd skiva så har nog Canyon själva hunnit svara.

Perhan misstänker att du kommer bli sjukt nöjd över den.

Supersonic vad kan jag säga har kört på assault hjulen och är sjukt nöjd så jag hoppas på att 46 är ännu bättre :-) och shimano sram vet faktiskt inte vilket som är bäst men jag måste säga att jag gillar sram bättre, och detta har jag inga tekniska förklaringar på :-)

På Canyon vill dom ha 894:- för SHIMANO SH PD-6700 ULTEGRA CARBON.
Dom nya Dura-ace DA 9000, vill dom ha 1550:- när jag samtidigt handlar hoj. Verkar som det är helt ok priser... frågan är bara om stil-polisen tar mig om jag sätter ultegra pedaler på en i övrigt Dura-Ace utrustad hoj. Misstänker dock att jag knappast kommer känna någon skillnad mellan pedalerna... eller?

Canyon_Sverige, svarade med ett PM efter kl 22 på kvällen på en fråga jag ställde inte många minuter tidigare. Det är vad jag kallar service!

Hej!
Jag köpte en nerve för någon månad sedan som enligt specifikationen var utrustad med en fox float performance rp2 boost valve xv. Är verkligen den här av boost valve-modell?

Bilagor

• 20130215_015036.jpg
    20130215_015036.jpg
    65.6 KB · Besök: 38
Senast ändrad:
@ Fräulein Jag misstänker att det nedre lagret är trasigt. Har lagret delat på sig? Jag tror det är enklast att du mailar oss ditt telefonnummer så ringer vår mekaniker upp dig. Du bör för övrigt ha fått med en manual men vi kan skicka en till dig.

@ Trabobank Duroplast. Ja det ser onekligen lite konstigt ut. De brukar vara märkta Boost Valve. Maila oss dina kunduppgifter så ska vi se om du fått fel dämpare.

Tack för bilden! Jag har en 8.0W (ville ha xs), köpt på outleten. Jag fick nyss ett pm av Canyon_Sverige där han skrev att detta beror på att men velat spara vikt på w-modellen. Hur som helst anges det faktiskt på canyons hemsida att den har boost valve, och det var det jag trodde jag skulle få.

En fundering bara, hur bra fungerar boost valve? Har för mig att en av fördelarna ska vara att man inte bottnar dämpen lika lätt vid motsvarande inställning jämfört med modellen utan?

Halloj canyon

Jag undrar om det fungerar att vända på min sadelstolpe för att få bättre sitt position. Jag har en Ultimate AL 9.0 från 2012 strlk 60, med en VCLS seatpost. Jag har den nu så långt fram det går, men skulle vilja komma fram lite till. Vilket jag trorskulle kunna lösas om man vänder på stolpen.
Hur skulle detta påverka cykeln med avseende på hållfasthet m.m?

Hallå

Undrar om man kan beställa en nerve cf 8 med blank klarlack?
Mest för att jag är lite trött på att allt ska vara matt nu för tiden.

Hur ser det ut med leveranstider på Ultimate CF SLX ramset nu? När jag beställde min ram i storlek L var det vecka 16, och det står även leverans vecka 16 på orderbekräftelsen, men nu står det vecka 21 på hemsidan. Vad är det som gäller?

Tillbaka
Topp