Den officiella Canyon-tråden

GurraG skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett 7,2mm hål i ramen nedanför främre
> nedre flaskställs-fästskruven är tydligen det
> som krävs förutom nytt batteri inkl fäste.

Jag vet inte om det är jag som missförstår ngt så här sent på fredagskvällen,
men jag tycker att batterimonteringen ser VÄLDIGT besvärlig ut
2014-Campagnolo-EPS-internal-battery-power-pack3.jpg

Tex: Hur är det tänkt att man skall hålla batteriet på plats medans man fäster skruvarna?
Dessutom undrar jag vilket avstånd det är mellan fästskruvarna? Det kan ju skilja en del mellan olika ramar.
Samma sak med laddkontakten, hur är det tänkt att man skall kunna få den på plats?

> Se
> http://glorycycles.blogspot.se/2013...2013/07/campagnolo-2014-new-internal-eps.html

/Håkan

HåkanC skrev:
> GurraG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ett 7,2mm hål i ramen nedanför främre
> > nedre flaskställs-fästskruven är tydligen
> det
> > som krävs förutom nytt batteri inkl fäste.
>
> Jag vet inte om det är jag som missförstår ngt
> så här sent på fredagskvällen,
> men jag tycker att batterimonteringen ser VÄLDIGT
> besvärlig ut
> Tex: Hur är det tänkt att man skall hålla
> batteriet på plats medans man fäster skruvarna?

Det är det mekanikern får ta hand om :-)

> Dessutom undrar jag vilket avstånd det är mellan
> fästskruvarna? Det kan ju skilja en del mellan
> olika ramar.

Jag tror nog att det är ett rörligt mutterstycke i batterifästet, konstigt vore annat.

> Samma sak med laddkontakten, hur är det tänkt
> att man skall kunna få den på plats?

Samma här: Det är det mekanikern får ta hand om. Jag tror jag vet hur jag ska fixa det.

Håller dock med om att det ser ut som en onödigt krånglig lösning.

>
>
> > Se
> >
> http://glorycycles.blogspot.se/2013/07/campagnolo-
> 2014-new-internal-eps.html#!/2013/07/campagnolo-20
> 14-new-internal-eps.html
>
>
> /Håkan

GurraG skrev:
> Jag tror nog att det är ett rörligt mutterstycke
> i batterifästet, konstigt vore annat.

Det hade varit elegantare med laddkontakten integrerad i fastsättningsskruven.
Vare sig spänning, eller ström, är särskilt hög vilket gör att kontaktstiften kan vara riktigt små.

> > Samma sak med laddkontakten, hur är det tänkt
> > att man skall kunna få den på plats?
>
> Samma här: Det är det mekanikern får ta hand
> om. Jag tror jag vet hur jag ska fixa det.

Hur då?
Det jag spontant kommer på är att "fiska" laddkontakt, och skruvar, på rätt plats mha trådar genom hålen som fästs på motsv plats på batteriet.

> Håller dock med om att det ser ut som en onödigt
> krånglig lösning.

+ massor.
Men det behöver förhoppningsvis endast göras en enda gång!

Men man bör se till att parkera, och förvara, cykeln i skuggan. Hög temperatur förkortar livslängden hos LiION-batterier SNABBT.

/Håkan

Hej.
Jag har ett litet problem med min Nerve AL+ 6.0. Bulten/axeln som håller kedjestaget på höger sida gängar ur sig. Det har hänt 2ggr nu. När jag tittade efter 1:a gången fanns där ingen gänglåsning. Lika dant när jag kollar på vänstersidan. Ska det vara gänglåsning där, så att det är en monteringsmiss? Kan jag lägga på gänglåsningsvätska (typ blå eller röd loctite) eller får man aldrig isär grejorna igen då? Det är inte kul att släpa cykel 1,5 mil genom skogen....man kommer ju inte åt att dra den på höger sida med mindre än att man plockar bort dreven fram....

Senast ändrad:
Ska skaffa ny hoj till i vår och just nu ligger en Canyon närmast. Min fråga är då hur det fungerar med service osv eftersom ni bara kör med onlinebutik. Har ni nått serviceavtal med någon butik eller blir man tvungen att skicka iväg cykeln till Tyskland varje gång?

Kommer ni att uppdatera alla modeller till 2014 eller är det bara dom som syns på hemsidan nu? Sen undrar jag även om ni kommer närvara på Sweden Bike Expo i Kista i november så man kan få klämma och känna på era cyklar?

Senast ändrad:
Tänkte mest på garantiärenden. Av tidigare erfarenhet har jag stött på handlare som inte brukar va så pigga på att fixa cyklar som inte är köpta i just dem butiken.

Reflektion över 2014 nyheterna

Intressant med både 650b hjul på +120 mm slaglängd och en ny cross till 2014 modellerna.

MTB
Är det bara jag som vill ha låsbar fjädring med reglage på styret för slaglängd +120mm?
Fox har fått kritik i tester för att låsningen inte funkar så bra och Rockshock fått positivare kritik. Ironiskt nog verkar Nerve Al som lockar mig mest sakna dämparkontroller på styret och alla bättre modeller verkar dessutom ha Fox dämpare. Är det prisbilden som gör att man snålar in på dålig dämparlåsning? Hoppas på bättring till nästa år då jag tänkte byta ut skogshojen!

Cross
Crossen verkar vara en bra pendlarhoj, men stämmer verkligen ryktet om att det bara är mekaniska skivor? Både shimano och sram har ju hydrauliska bromsreglage för bockstyre! Wirebroms = mer strul på vintern. Dvs årets hojbyte går nog till den andra postordetysken som kan fixa vätskereglerade bromsar, om nu inte ryktet var felaktigt.

Byraggarn skrev:
> Cross
> Crossen verkar vara en bra pendlarhoj, men
> stämmer verkligen ryktet om att det bara är
> mekaniska skivor? Både shimano och sram har ju
> hydrauliska bromsreglage för bockstyre! Wirebroms
> = mer strul på vintern.

Varför skulle det innebära mer strul? Jag pendlade hela förra vintern med mekaniska skivor. Det funkade klockrent. Har haft betydligt mer strul med hydrauliska skivbromsar på mtb:n. Har råkat ut för att 5st XT bromsok börjat läcka bromsvätska nere vid oket inom 1 år från att de var nya.

@ cyklaiskogen. Det skall vara Loctite 243. Du är välkommen till oss med din cykel så hjälper vi dig.

@ nirre. De flesta garantiärenden sköter vi i Sverige. Det är mycket sällan något behöver skickas till Tyskland. Vi kommer inte finnas med på mässan i Kista men kommer att ha demoevents längre fram under säsongen (datum ej klara ännu). Samtliga modeller kommer att uppdateras inför 2014, vi beräknar att hela programmet ska finnas på hemsidan i början av oktober.

@ Byraggarn. Tack för dina synpunkter beträffande dämparna. Inflite har mekaniska skivbromsar.

Oj, designen på lvg-hojjarna för 2014 gör mig ledsen att jag köpte en 2012 som jag hunnit cykla ca 5ggr på.

@ Canyon_Sverige: "vardags-modellen" (den med skärmar) av Inflite, kommer den ha pakethållarfästen och så också?

När dyker de sista modellerna för 2014 upp i webbshoppen? Det kom ju en del nytt på Eurobike, och enligt tidigare information skulle de finnas för beställning direkt efteråt.

fredrikw skrev:
> När dyker de sista modellerna för 2014 upp i
> webbshoppen? Det kom ju en del nytt på Eurobike,
> och enligt tidigare information skulle de finnas
> för beställning direkt efteråt.

Två inlägg ovanför...

Canyon_Sverige skrev:
> Samtliga modeller kommer att uppdateras
> inför 2014, vi beräknar att hela programmet ska
> finnas på hemsidan i början av oktober.

Mayhem skrev:
> Två inlägg ovanför...

Jo det såg jag, fast tidigare så har Canyon_Sverige sagt att exempelvis Lux CF 29 kommer att börja säljas direkt efter Eurobike, alltså typ nu.

Jag kollar på nerve al9.9 sl 2014 och ser att det fortfarande sitter fox ctd dämpare på den. Vad jag har kunnat läsa om dom det senaste året så är det många som haft problem med dom att bla climb läget dämpar för mkt och att dom skickat dämpare fram och tillbaka på reparation och dom bara fungerat några timmar innan dom blivit dåliga igen.

Är det samma dämpare eller har dom gjort om dom inför 2014? Ni kanske inte haft det problemet på era cyklar?

Fox har gjort om dämparna inför 2014. Det problemet du beskriver tror jag mig inte känna igen, däremot att decend mode inte var tillräckligt progressiv.

We gave FOX a lot of heat for their 2013 CTD-spec forks, often criticizing their performance relative to what an aggressive rider would be looking for from their high-end suspension. We weren't the only ones, though, as many consumers felt the same way. It turns out that, much to their credit, FOX was listening to those complaints and working hard on a much improved damper that would silence the critics. The three days we spent on their newest offerings, while far from being a true test, have shown that the California company has made a giant leap forward in regards to performance for advanced riders. Those who have 2013 CTD forks haven't been left out in the cold, either, with FOX offering a relatively inexpensive upgrade program that lets riders have their forks converted to use 2014 spec CTD damping levels. The parts to make the change retail for $35 USD, with labour costing $65 USD if you send your entire fork in, or $45 if you ship them only your CTD cartridge. We're looking forward to putting more time on the 2014 Factory 34 TALAS CTD fork and Factory Float X CTD Trail Adjust shock that have been fitted to our Norco Range - stay tuned for a full length review down the road once we have more time on both. - Mike Levy

http://www.pinkbike.com/news/FOX-34-TALAS-FLOAT-X-FIRST-IMPRESSIONS.html

Utförligare tester finns säkert om du googlar, förstår om många tkr dom gjort bort sig och inte vill kasta sina surt förvärvade pengar på dom igen.

Obs ta mig inte på orden. ME = NOOB

Senast ändrad:
Lingon skrev:
> Byraggarn skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Cross
> > Crossen verkar vara en bra pendlarhoj, men
> > stämmer verkligen ryktet om att det bara är
> > mekaniska skivor? Både shimano och sram har ju
> > hydrauliska bromsreglage för bockstyre! Wirebroms
> > = mer strul på vintern.
>
> Varför skulle det innebära mer strul? Jag
> pendlade hela förra vintern med mekaniska skivor.
> Det funkade klockrent. Har haft betydligt mer
> strul med hydrauliska skivbromsar på mtb:n. Har
> råkat ut för att 5st XT bromsok börjat läcka
> bromsvätska nere vid oket inom 1 år från att de
> var nya.

Man kan ju anta att det hade blivit en helt annan prislapp med hydrauliska skivbromsar (på landsvägsreglage). Tror det är svårt att sälja större volymer av en dyr cross med aluram, fel fönster så att säga.

mxHOLGE skrev:
> när faen kommer Strive -14 då...tar lite lång
> tid tycker jag! Dom får öka!

Relalalaxa - tryck på paus å softa
det gör man ju för sällan alldeles för ofta

Ta en kasse till parken
slå dej ner på marken å öppna en stark en
(tolkning av JustD).

De kommer snart ut för försäljning, denna månad om man ska tro Canyon Sverige.

lovet skrev:
> Jag kollar på nerve al9.9 sl 2014 och ser att det
> fortfarande sitter fox ctd dämpare på den. Vad
> jag har kunnat läsa om dom det senaste året så
> är det många som haft problem med dom att bla
> climb läget dämpar för mkt och att dom skickat
> dämpare fram och tillbaka på reparation och dom
> bara fungerat några timmar innan dom blivit
> dåliga igen.
>
> Är det samma dämpare eller har dom gjort om dom
> inför 2014? Ni kanske inte haft det problemet på
> era cyklar?

Dämparna skall vara omgjorda för 2014. Blir fundersam bara om det är 2014 dämpare på Nerve. Tittar man på 9,9SL så år det förra årets remote och 2013 och 2014 skall inte vara kompatibla.

Ok. Tackar för erbjudandet om service, men jag bor strax utanför Norrköping så det känns en aning krångligt att ta sig till Bålsta för att loctitea två bultar. Däremot blir jag tacksam om ni kan tala om vilket moment dom ska dras med. Mvh: Oscar

magnil skrev:
> Dämparna skall vara omgjorda för 2014. Blir
> fundersam bara om det är 2014 dämpare på Nerve.
> Tittar man på 9,9SL så år det förra årets
> remote och 2013 och 2014 skall inte vara
> kompatibla.

detta undrar jag också,
är det de nya dämparna på 2014 Nervemodeller samt är det separat remote för fram o bakdämparen, så som jag kan läsa att luxen får, eller är det samma kombinationsreglage som 2013?

Hurdan är den interna vajerdragningen i en Ultimate AL 2013 - är det bara att pilla in nya rör, eller riskerar jag att inte få in nya vajerhöljen ifall jag drar ut de gamla? Min fråga är alltså den, att finns det "styrare" för vajern internt, eller är det bara två hål i ramen?

Anders

Aadler skrev:
> Hurdan är den interna vajerdragningen i en
> Ultimate AL 2013 - är det bara att pilla in nya
> rör, eller riskerar jag att inte få in nya
> vajerhöljen ifall jag drar ut de gamla? Min
> fråga är alltså den, att finns det "styrare"
> för vajern internt, eller är det bara två hål
> i ramen?
>
> Anders

På 2012:orma finns inga rör för vajrarna, & jag tror det är samma lösning fortfarande. Höljena sitter bara utanpå ramen, inte inne i ramen. Man använder medföljande hylsor/plaströr som man trär på den gamla vajern innan man drar ut den, och sedan trär man bara in den nya vajern i hylsan. Hopas du förstod vad jag menade...

Canyon_Sverige skrev:
>
> @ nirre. De flesta garantiärenden sköter vi i
> Sverige. Det är mycket sällan något behöver
> skickas till Tyskland. Vi kommer inte finnas med
> på mässan i Kista men kommer att ha demoevents
> längre fram under säsongen (datum ej klara
> ännu). Samtliga modeller kommer att uppdateras
> inför 2014, vi beräknar att hela programmet ska
> finnas på hemsidan i början av oktober.
>

Någon speciell anledning att ni inte kommer på mässan i Kista?

Hej,
Jag har tänkt köpa en ny mountainbike och funderar på en Canyon Grand Canyon AL29. Jag är dock osäker på vilken storlek som blir rätt för mig. Jag har vid två olika tillfällen mätt och angivit mina mått på Canyons hemsida för att hitta den optimala ramstorleken. Förmodligen har jag mätt något olika för rekommendationen ena gången var storlek Medium (18,5") och andra gången Large (20"). Jag är 183 cm och väger 75 kg så jag antar att jag ligger mitt emellan M och L. Någon som vet vad som är att föredra för min stocklek? Någon som har denna modellen och är i min längd/vikt? Är det att föredra en cykel som är något för stor eller en cykel som kanske blir något för liten?

Tacksam för hjälp!

Jag är 187 och har en L som passar helt ok. Skulle TRO att bästa valet för dig är en M, man brukar säga att det är bättre att ta den mindre storleken om man väljer mellan två då det är lättare att justera en lite mindre med styrstam och sadelstolpe osv... en för stor kan så att säga inte justeras nedåt så mycket.

Maila Canyon direkt också, jag har alltid fått snabb och bra hjälp därifrån.

Jag är också 183 cm lång och har ägt Canyonhojar i både storlek M och L. Det handlar ganska mycket om vilken form av sittställning man föredrar. Kan man tänka sig lite mer utsträckt position är det L som gäller och om man föredrar mer upprätt så är det M.

För en månad sedan införskaffade jag en ny LUX fulldämpad hoj i storlek L och är jättenöjd med den men då har jag bytt styrstamen till en som var en cm kortare än originalet.

Så det är svårt att ge ett klockrent råd, men som någon sa, är man mitt imellan är rådet att ta den mindre storleken. Men då beaktat vilken sittställning man vill ha.

Någon som har en VCLS 2.0 stolpe och kan hjälpa...? Jag har beställt en ultimate cf sl 9.0 och fundera på att kanske uppdatera till den nya stolpen när jag ändå håller på. Men om jag har en storlek xl och sitter på ca 80,5 cm sadelhöjd kommer jag då att få tillräcklig setback? Jag brukar ofta försöka få sadelspetsen ca 8-9 cm bakom vevlagrets mitt...

Känns ju som att det är svårt att veta men vore surt att beställa stolpen och sen inte få den rätt inställd...

Kommer det möjligtvis en 29:er med stel gaffel & lite lägre vikt? Det vore trevligt! :)
Det verkade vara ett ganska gångbart koncept på CykelVasan om jag såg rätt.

Frid!

castrello skrev:
> Någon som har en VCLS 2.0 stolpe och kan
> hjälpa...? Jag har beställt en ultimate cf sl
> 9.0 och fundera på att kanske uppdatera till den
> nya stolpen när jag ändå håller på. Men om
> jag har en storlek xl och sitter på ca 80,5 cm
> sadelhöjd kommer jag då att få tillräcklig
> setback? Jag brukar ofta försöka få
> sadelspetsen ca 8-9 cm bakom vevlagrets mitt...
>
> Känns ju som att det är svårt att veta men vore
> surt att beställa stolpen och sen inte få den
> rätt inställd...

Dom visade upp en ny version med setback på eurobike.

Tror det blir svårt att få till på den nuvarande eller i alla fall på gränsen. Kan kontrollmäta lite i morgon.

Tillbaka
Topp