Den officiella Canyon-tråden

Canyon_Sverige skrev:
-------------------------------------------------------
> @Stuvarn Inflites sadelrör har en ytterdiameter
> på 32,2 mm.

Ok tack! Då vet jag!

Canyon_Sverige skrev:
> @Stuvarn Sorry, jag mätte fel, det är 30,8 mm.

Ok det låter bättre :) Tack!

Hej Canyon

Funderar på en Lux 8.9. Hur är bakdämparen på den "tunad" är de tydliga skillnader mellan de tre lägena CTD eller är de knappt någon skillnad som ni tillämpar på tex Spectral AL 29?

Hur generösa med returrätten är Canyon egentligen?

Är det ok att spänna upp cykeln i trainern (med egen QR för att inte slita på den) och trampa några timmar för att känna så att storleken blev rätt och sen få byta storlek eller pengarna tillbaka? Skulle det vara ok även om jag beställer med lite utbyten/tillval?

Deras storleksgizmo tar i princip bara hänsyn till benlängden och det blir åt helsefyr fel, jag måste välja en mindre lite på känn.

Någon som har koll på vilket lager det skall vara till styrlagret i botten på en Grand Canyon AL 2014?

Pillade bort det för rengöring och smörjning men verkar vara någon halvintegrerad historia så alla kulor flög till höger och vänster.

När jag kollar guiden på Cane Creeks hemsida så måste jag komplettera med en massa information jag ej har, så där tog det stopp.

Edit: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/cane-creek-40-series-is52-40-bottom-assembly/rp-prod115643

Kan detta stämma?

Senast ändrad:
Jag undrar om det är ISCG05 fästen på Spectral 29? Det står det i beskrivningen, "ISCG05 Chainguide Compatible", men det ser inte ut så på bilden av ramen.
ScreenShot2014-11-18at20.09.14.png

För övrigt är också storleksguiden trasig, funkar iaf inte på OSX Chrome och Safari.

Nevermind, hittade detta:
ScreenShot2014-11-18at23.02.18.png

Så nu är jag lite klokare.

Även detta var intressant:
"For chainguides from other manufacturers, the following applies:
Canyon bikes with ISCG05 and E-Type (Torque ES, FR, EX, DHX and the Strive) adapter mounts will not accept other types of chainguide or derailleur as the position of the mounts disrupt the movement of the derailleur. All Nerve AM models are also incompatible with other chainguides due to positioning problems."

Edit: länk: https://www.canyon.com/en/supportce...es_id=18&supportcenter_articles_id=178&page=1

Senast ändrad:
3plE skrev:
> Har nån av oss som beställde en Reverb som
> dagens erbjudande fått den än?
> Antar att Canyon har mycket nu.

Fick min för två dagar sedan.

Jiv skrev:
> 3plE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har nån av oss som beställde en Reverb som
> > dagens erbjudande fått den än?
> > Antar att Canyon har mycket nu.
>
>
> Fick min för två dagar sedan.

Hmm, min verkar inte ens vara skickad än :(

Är riktigt sugen på Aeroad CF Slx med Reynolds och ultegra Di2. Finns två hinder för att beställa just nu....

1. Blir inte klok på om jag ska välja M eller L. Jag är 182 och har 86.5 i inre benmått. Hamnar precis mellan M och L med canyons storleksverktyg. Min förra cykel var en Trek Madone strl 58 och den passade mig fint. Vågar jag ta en L? Bör jag ta en L?....

2. Leveranstid..... Förra veckan kunde man få en strl L eller M för den delen i februari. Nu är det mitten april som gäller. Tre veckor sedan har jag för mig att det var också april.... Hur exakta är dessa datum egentligen. April är ju sista laget o man vill inte missa det datumet...

Är det någon som har koll...

När man beställer cykel OCH tillbehör från Canyon samtidigt, är det samma fraktkostnad? Kommer de t.o.m. i samma paket? Eller delas det upp, cykel en fraktkostnad och tillbehör sin egen?

Swoop skrev:
> När man beställer cykel OCH tillbehör från
> Canyon samtidigt, är det samma fraktkostnad?
> Kommer de t.o.m. i samma paket? Eller delas det
> upp, cykel en fraktkostnad och tillbehör sin
> egen?

Delarna kommer tillsammans med cykeln och till samma fraktkostnad!

*rant start*
Har fått min nya Spectral 7.9, tänkte byta till singelklinga fram på den... och det var ju inte så lätt. Tydligen är originalvevpartiet Race Face Evolve monterat så att det krävs en vevarmsavdragare, alltså specialverktyg. Blä för speciallösningar.
*rant end*

Hej!
Jag köpte en Roxshox reverb Stealth till min Nerve AL 8,0.
Jag funderar lite över slangfästena på ramen. Den nuvarande bromsslangen sitter i två skruvade fästen i nederkant och överkant av ramen och har plats för en slang. Mellan dessa sitter två mindre fästen som har plats för två slangar.
Nu när jag ska dra slangen från reverben skulle jag vilja ha två skruvbara slanghållare för två slangar. Jag har googlat runt lite utan att hitta något. Hur är det löst på nerve al 9,0?

joni6519 skrev:
> Hej!
> Jag köpte en Roxshox reverb Stealth till min
> Nerve AL 8,0.
> Jag funderar lite över slangfästena på ramen.
> Den nuvarande bromsslangen sitter i två skruvade
> fästen i nederkant och överkant av ramen och har
> plats för en slang. Mellan dessa sitter två
> mindre fästen som har plats för två slangar.
> Nu när jag ska dra slangen från reverben skulle
> jag vilja ha två skruvbara slanghållare för
> två slangar. Jag har googlat runt lite utan att
> hitta något. Hur är det löst på nerve al 9,0?

Säg gärna till om du får tag i några? Jag monterade min stealth stolpe endast med de dubbla slanghållarna och det fungerar iofs bra men skulle va bättre med två till dubbla slangfästen.

jag har exakt samma problem men valde att bara dra tre tunna svarta buntband runt både bromsslang och droppervajer, lagom hårt så de ligger på plats men utan att böjas. Två där uppe på vardera sida om övre slangfästet och ett där nere precis vid böjen. På en Nerve Al 6.0 då.

Kom så här ett halvår i efterhand på att jag glömt dela med mig om mina erfarenheter om hur det var att köra Cross på Mörksuggan 2014. Jag körde en magisk Canyon Inflite 9.0 al som jag saknar något enormt nu.
Läs hela min RR här:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/871703/2463878#msg-2463878
Hoppas RR:en kan ge lite inspiration och guidning i sökandet efter ny cykel.

I år har jag ett annat projekt på gång som också involverar Canyon och långlopp. Denna gång lovar jag att posta i denna länk också =)

Mo%CC%88rksuggejakten2014-1-2.jpg

Så det är alltså ett bra val med Infliten? Precis på väg att klicka hem en så länge de finns kvar, hydrauliska skivbromsar, kolfibergaffel etc. Det jag mest var intresserad av var användarrapporter och typ komfortbiten, vilket du verkade gilla.

Sedan kommer jag ha däcktrubbel då jag nog kommer köra typ 80% asfalt. 28 mm Gatorskin snackar några om som dito, funkar även på hårdare grusvägar, de som sitter på bör inte köras långa sträckor på asfalt ju (om man inte vill ta sönder dem dvs) Gatorskin har väl ett lite bättre punkaskydd än Grand Prix 4000S II, eller spelar det någon roll?

Gatorskin har lite bättre punkaskydd ja. Men Grand Prix 4000S II är inte fy skäms det heller. Har kört bra länge på ett par sådana på min fixie, och den har gått både på grusväg och asfalt utan en enda punktering på 3 år. Så slit ut dem och köp nya gatorskin i så fall är mitt råd.

Det som Gatorskin har men GP4000S (II) saknar är "DuraSkin anti cut fabric" vilket ger lite mer skydd mot skärskador på däckssidorna. Men visst funkar även 4000-däcken på grusväg. Liksom Vittoria Open Corsa Evo CX (men de slits rätt fort)...

Grejen är ju att jag bara har 25-or gp 4000s ||, och då var ju frågan om jag skulle ha bredare och satsa på något annat... Nu gäller det väl mest att hitta några godtagbara skärmar (som gärna går att ta av) Och trampor inte minst ;-)

Kör på dem då. Sen när de är slut köper du både GP4000S II och Gatorskins (eller motsvarande från annan tillverkare). Och så heter det pedaler, inte "trampor" ;-)

Jag kör med SKS RaceBlade på min cross och de funkar hyfsat. Fördelen är att man enkelt kan ta av dem. Nackdelen är som med alla sådana system att de inte riktigt sitter fast heller så de kan justera sig själva under turen. Men då är det bara att justera tillbaka om man är så petig.
Sedan är de inte fullt så långa heller så de tar inte allt. Men säg den skärm som gör det ;)

Jag har en Grand Canyon CF SLX med XX1 grupp. Jag är bra sugen på att ge den en hisspinne och då helst en RockShox Reverb Stealth.

Min tanke är att dra remoten från styret, in där framväxelvajern brukar gå in och sedan upp via vevlagret. Vet någon om detta går?
Det som oroar mig främst är om det går att dra remote-slangen via vevlagret.

Försökte rita men det blev inte vackert.

Canyonmed.jpg

implor skrev:
> Är så sjukt sugen på en Inflite 8.0S. Gillar
> verkligen nya färgen, tyvärr är enda ordet jag
> kan beskriva den med är "Fabulous" :). Någon som
> har en Inflite? isf är ni nöjda?
>
> EDIT: Jag får i kalkylatorn att en Small är
> rätt ram åt mig. Jag är 175cm. Kan det stämma?

Hahah det är väl inte vikten man bryr sig om först? Dämpare bromsar växlar, ett bra hjulset mm man betalar för inte mindre vikt. Men det e skönt med en lättare hoj när man har den p ryggen över floder, stenrös m.m. Jag beställde en 8.0. Hoppas den kommer nästa vecka.

Jag fick hem min Inflite 9.0 för ca 2 veckors sen å är mkt nöjd! Helt underbar cykel å såklart gillar jag dom hydraliska skivbromsarna extra mkt! Dom tar mjukt men ändå mkt effektivt!
Är oxå mkt imponerad över hur bra Canyon ställer in allt! Bara justera in rätt sadelhöjd sen stämmar allt perfekt!

Bilagor

• IMGP6666.JPG
    IMGP6666.JPG
    181.8 KB · Besök: 128
Senast ändrad:
skogsmulle101, mätte själv först, då blev det xs. Tog hjälp och riktigt måttband, då small, är 170, men det är ju såväl ben-, arm och inte minst överkroppslängd (som är det lite trixiga att få rätt, rak i ryggen!) Small räknade den slutligen ut, vilket ju var bra eftersom xs var definitivt slutsåld och kommer inte produceras förrän 2016. Nu har den vackra skickats från dem, UPS kör runt den i Tyskland än så länge... Bara man kan vara hemma när den väl kommer hit!

Aliide skrev:
> skogsmulle101, mätte själv först, då blev det
> xs. Tog hjälp och riktigt måttband, då small,
> är 170, men det är ju såväl ben-, arm och inte
> minst överkroppslängd (som är det lite trixiga
> att få rätt, rak i ryggen!) Small räknade den
> slutligen ut, vilket ju var bra eftersom xs var
> definitivt slutsåld och kommer inte produceras
> förrän 2016. Nu har den vackra skickats från
> dem, UPS kör runt den i Tyskland än så
> länge... Bara man kan vara hemma när den väl
> kommer hit!

Verkar som alla storlekar nu finns på lager...kollade precis :)

9.0??? Canyon Sverige sa att uppgifterna på hemsidan stämde helt, att xs är definitivt slutsåld, har de haft lagerinvetering och hittat ett antal ramar??? Nåja, hoppas verkligen att S är precis rätt storlek för mig...

Aliide skrev:
> 9.0??? Canyon Sverige sa att uppgifterna på
> hemsidan stämde helt, att xs är definitivt
> slutsåld, har de haft lagerinvetering och hittat
> ett antal ramar??? Nåja, hoppas verkligen att S
> är precis rätt storlek för mig...

Japp 9.0...först var den som du sa slutsåld sen i veckan stod det lev. v 6 å nu finns den på lager!
Ps Men jag tror en small kommer passa dig perfekt!

Nu blir jag faktiskt rätt sur, den skulle inte produceras på nytt förrän 2016 enligt han jag snackade med på Canyon Sverige. Men S kanske är rätt ändå, ingen aning eftersom storleksguien pendlade mellan xs och s. Fanns ju också inget annat alternativ tidigare i veckan heller för den delen.

Aliide skrev:
> Nu blir jag faktiskt rätt sur, den skulle inte
> produceras på nytt förrän 2016 enligt han jag
> snackade med på Canyon Sverige. Men S kanske är
> rätt ändå, ingen aning eftersom storleksguien
> pendlade mellan xs och s. Fanns ju också inget
> annat alternativ tidigare i veckan heller för den
> delen.

Inte ovanligt att folk avbeställer eller skickar tillbaks cyklar på öppetköp. När det händer så blir ju ex av tidigare slutsålda modeller åter tillgängliga för försäljning.

joni6519 skrev:
> Hej!
> Jag köpte en Roxshox reverb Stealth till min
> Nerve AL 8,0.
> Jag funderar lite över slangfästena på ramen.
> Den nuvarande bromsslangen sitter i två skruvade
> fästen i nederkant och överkant av ramen och har
> plats för en slang. Mellan dessa sitter två
> mindre fästen som har plats för två slangar.
> Nu när jag ska dra slangen från reverben skulle
> jag vilja ha två skruvbara slanghållare för
> två slangar. Jag har googlat runt lite utan att
> hitta något. Hur är det löst på nerve al 9,0?

Jag hittade slangfästen som kanske passar... http://www.yt-industries.com/en/products/equipement/spare-parts/265/hose-clamp-quadruple?c=247

nån som vet vad det sitter för vevlager på en spectral al 29 från 2014? nån sorts prssfit ser det ut som iaf, hur gör jag om jag vill byta till säg en gxp eller hollowtech 2 vev? vilken typ tar ramen?

svartskägg skrev:
> Någon som vet vad det är för utväxling bak på
> en Endurance CF 7.0 ?
> Står range 11-35 ?
> https://media.canyon.com/download/manuals/CS-5800.pdf
>
> Så som jag förstår det kan man bygga om sin
> utväxling? Men kommer den med alla kuggar då
> så får man bygga som man vill? Någon som vet
> vad den levereras med?

Enklast är nog att byta kassett till den utväxling du vill ha, på
https://www.canyon.com/sv/roadbikes/bike.html?b=3693 står det dock att 7.0 leveras med CS-6800 11-28, inte CS-5800 som du länkade till och absolut inte i 11-35 (eftersom den kassetten inte finns).

NLC skrev:
> svartskägg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Någon som vet vad det är för utväxling bak
> på
> > en Endurance CF 7.0 ?
> > Står range 11-35 ?
> >
> https://media.canyon.com/download/manuals/CS-5800.
> pdf
> >
> > Så som jag förstår det kan man bygga om sin
> > utväxling? Men kommer den med alla kuggar då
> > så får man bygga som man vill? Någon som
> vet
> > vad den levereras med?
>
> Enklast är nog att byta kassett till den
> utväxling du vill ha, på
> https://www.canyon.com/sv/roadbikes/bike.html?b=36
> 93 står det dock att 7.0 leveras med CS-6800
> 11-28, inte CS-5800 som du länkade till och
> absolut inte i 11-35 (eftersom den kassetten inte
> finns).

Du länkar till Endurance CF 7.0 SL, TS ställer frågor map Endurance CF 7.0.

Aha, f'låt satt shotgun med mobilen och klickade lite fel. Men oavsett så stämmer det företagande att inget av alternativen för 7.0 är en CS-5800 11-35 (utan 11-28, 11-32 och 12-25) och att man lättat ändrar utväxling bak genom är byta kassett (även om det går att "bygga egna" kombinationer).

Jag har en gammal grand canyon 6.0 från 2010 och jag tänkte eventuellt byta hjul. Jag har inte kvar specifikationerna längre så jag tänkte mig på att ställa först en fråga om det här hjulparet passar; http://www.bike-discount.de/en/buy/...0-wheel-set-disc-black-green-270598/wg_id-215 och om det kanske är bättre att byta lager på de befintliga crossridehjulen som följde med förutsatt att det understiger kostnaden för nya hjul?

Tillbaka
Topp