Den officiella Canyon-tråden

Köpråd

Om jag vill ha en cykel som funkar bra uppför och nerför kanske nån bikepark ibland, ska jag satsa på spectralen eller är det striven som gäller? Jag gillar ju personligen att köra mycket utför =) striven i xc läge är den ungefär som spectralen?
race modellerna på strive är det enbart längre reach? Är det värt att vänta på nästa års modeller eller kommer lineupen att se ganska lika ut?
tack på förhand

Fråga till Canyon.
Jag hittar inte var på canyon.com man kan titta på och beställa samtliga bussningar och lager till svingen på min Nerve?

Har precis fått min spectral al 6.0, strl m, https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3563
Styret är ju otroligt brett; får det till 75 cm. På min förra cykel hade jag 60.
Själv är jag 174 cm (och har nog proportionerlig längd på armarna) och tänker att jag ska ta av lite på styret. Kanske börja med 3.5 cm i varje ände. Dels känns det för brett och sen känns det som att jag ska fastna i träden när det är trångt. Jag försöker alltid köra aktivt med armarna men med så brett styre får jag känslan att jag har för lite armlängd kvar att arbeta med. Två frågor (till både Canyoncrew och de med erfarenhet):
1. Kan jag såga av styret med bågfil (får jag på handtagen igen)?
2. Om jag drar av 7 cm (3.5*2) får jag ett styre som är 68 cm. Blir detta bra eller ska jag dra av mer eller mindre? Jag cyklar mest stökig stig och ibland snabb stig med flow.

Du kan såga av det men jag tycker du ska ge det en chans. Mycket en vanesak.
Mitt styre på Striven är 780mm (jag är 180cm) och det är väl mer eller mindre standard nuförtiden.

Tack, ok jag ska kanske testa lite mer innan jag tar fram sågen. En oinitierad fråga: vad är fördelarna med att ha så brett styre? Förutom att det ser bra ut...

ebiha skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack, ok jag ska kanske testa lite mer innan jag
> tar fram sågen. En oinitierad fråga: vad är
> fördelarna med att ha så brett styre? Förutom
> att det ser bra ut...

Du blir starkare och får bättre kontroll på hjulet när det är stökigt. Jag vande mig med brett styre redan efter halva första rundan och nu när jag cyklar på nått med smalt känns det allt annat än bra :-)

Jo, jag börjar nog vänja mig. Var ute på en tur nyss och tycker att det börjar funka. Enda nackdelen nu är att jag kommer väldigt nära träden ibland men det kanske är en vanesak - åker på samma stigar som innan.

ebiha skrev:
> Jo, jag börjar nog vänja mig. Var ute på en tur
> nyss och tycker att det börjar funka. Enda
> nackdelen nu är att jag kommer väldigt nära
> träden ibland men det kanske är en vanesak -
> åker på samma stigar som innan.

Jag tror du vänjer dig och automagiskt kompenserar så du inte är så nära efter ett tag. Om du vill labba runt kan du antagligen flytta in handtagen på styret och se vart det känns bäst.

Min shapeshifter på min strive slutade fungera för någon vecka sedan. Fast i DH-läget.
Hade lite mejlkontakt men sen fick jag inte svar på nästan två veckor. Ringde förra veckan och de meddelade att de väntade på svar från verkstaden och att de skulle höra av sig dagen därpå. Har fortfarande inte hört av de.

Tror ni det är lugnt om jag cyklar på den ändå? Ska upp till vallåsen i helgen och tänkte ta några pass i skogen också.
Lagom frustrerande

EDIT: Pratade med de nyss på telefon och var inga problem att köra på den.
Verkar som att jag kommer få en ny shapeshifter, så jag slipper i alla fall skicka tillbaka hela cykeln.
Känns som väldigt intim support när man pratar med de. Ytterst ovanligt att de minns en när man ringer supporten på ett företag men på canyon gör de det :)

Senast ändrad:
Har du testat att spänna vajern? Min fick jag lov att spänna nere vid shapeshiftern efter leverans.

bakteria skrev:
> Min shapeshifter på min strive slutade fungera
> för någon vecka sedan. Fast i DH-läget.
> Hade lite mejlkontakt men sen fick jag inte svar
> på nästan två veckor. Ringde förra veckan och
> de meddelade att de väntade på svar från
> verkstaden och att de skulle höra av sig dagen
> därpå. Har fortfarande inte hört av de.
>
> Tror ni det är lugnt om jag cyklar på den
> ändå? Ska upp till vallåsen i helgen och
> tänkte ta några pass i skogen också.
> Lagom frustrerande
>
>
> EDIT: Pratade med de nyss på telefon och var inga
> problem att köra på den.
> Verkar som att jag kommer få en ny shapeshifter,
> så jag slipper i alla fall skicka tillbaka hela
> cykeln.
> Känns som väldigt intim support när man pratar
> med de. Ytterst ovanligt att de minns en när man
> ringer supporten på ett företag men på canyon
> gör de det :)

Senast ändrad:
Hej, kör en Canyon Nerve AM 6 2012 26". Är det någon som försökt byta gaffel till en 27,5? Kan det funka och vad skulle det innebära, förutom geometriändringen/höjningen?

Är väldigt inne på att skaffa mig en MTB igen. Jag kommer cykla främst i Linköping med omnejd och det är de stigar, skog och stök som finns där som gäller.

Har fått upp ögonen för Nerve AL 7.0 men får man en ok FS i den prisklassen? Komponenterna ser ju iaf ut att vara helt ok?

Ett alternativ skulle vara att skaffa en HT och då en Grand Canyon AL SLX 8.9 för samma pris eller spara lite pengar och skaffa en Grand Canyon AL SLX 7.9.

Frågan är om Nerven är värd, FS verkar riktigt trevligt i stöket? Hur mycket underhåll är det på en FS kontra en HT? Några råd?

3plE skrev:
> Nerven är absolut helt ok!

Fint. Nerve 7 finns ju som 29" med, till samma pris. Den finns dessutom i lager i stl M som borde vara rätt för mig som är 180cm, 74kg, 84cm inseam, 65cm arm? Frågan är om 29" blir för stort o osmidigt?

Den diskussionen har ju förts tusen gånger på Happy. Kortfattat. Visst en 29:a blir mer osmidig men du vinner å andra sidan i grepp och förmåga att rulla över hinder.

Tjejen har en Nerve AL 29:a och körde Mörksuggan på den i helgen, hon var jättenöjd.

Supersonic skrev:
> Den diskussionen har ju förts tusen gånger på
> Happy. Kortfattat. Visst en 29:a blir mer osmidig
> men du vinner å andra sidan i grepp och förmåga
> att rulla över hinder.

Sant. Tackar för infon!

emilkarl skrev:
> 3plE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nerven är absolut helt ok!
>
>
> Fint. Nerve 7 finns ju som 29" med, till samma
> pris. Den finns dessutom i lager i stl M som borde
> vara rätt för mig som är 180cm, 74kg, 84cm
> inseam, 65cm arm? Frågan är om 29" blir för
> stort o osmidigt?

Om det inte är snabbast på nästa långlopp som gäller så handlar det mer om vilken känsla man vill ha när man cyklar. Kvick/rapp och lekfull eller mer dundra på.

ebiha skrev:
> Har precis fått min spectral al 6.0, strl m,
> https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?
> b=3563
> Styret är ju otroligt brett; får det till 75 cm.
> På min förra cykel hade jag 60.
> Själv är jag 174 cm (och har nog proportionerlig
> längd på armarna) och tänker att jag ska ta av
> lite på styret. Kanske börja med 3.5 cm i varje
> ände. Dels känns det för brett och sen känns
> det som att jag ska fastna i träden när det är
> trångt. Jag försöker alltid köra aktivt med
> armarna men med så brett styre får jag känslan
> att jag har för lite armlängd kvar att arbeta
> med. Två frågor (till både Canyoncrew och de
> med erfarenhet):
> 1. Kan jag såga av styret med bågfil (får jag
> på handtagen igen)?
> 2. Om jag drar av 7 cm (3.5*2) får jag ett styre
> som är 68 cm. Blir detta bra eller ska jag dra av
> mer eller mindre? Jag cyklar mest stökig stig och
> ibland snabb stig med flow.
750 mm är inte brett. Kör med det ett tag så tror jag du ändrar uppfattning. Jag kapade mitt 780 en halv cm på var sida. Har 770 mm på alla mina mtb. Du åker stökstig. Klart du bör ha brett styre. 760 mm är vanligt.

Rörkapare för 31.5 mm för att kapa. Var försiktig när du skruvar åt skärhjulet. Bara lite åt gången.

Senast ändrad:
Supersonic skrev:
> Den diskussionen har ju förts tusen gånger på
> Happy. Kortfattat. Visst en 29:a blir mer osmidig
> men du vinner å andra sidan i grepp och förmåga
> att rulla över hinder.
>
> Tjejen har en Nerve AL 29:a och körde Mörksuggan
> på den i helgen, hon var jättenöjd.

Jo men man rullar inte över hinder på en bergscykel man hoppar över dom. (Bunny hop-teknik?)
Köp en 27a?

Finns det någon i närheten av Falun/Blge/Leksand området som har en Nerve AL (27,5) 2015 i storlek L att få prov sitta/cykla? Modell nr spelar ingen roll. Svara gärna via PM

Senast ändrad:
@Canon

Har en ny nerve 6.0 och har stora problem med att när jag har haft av framhjulet och sen ska sätta på det så får jag mecka en hel del för att det inte ska skrapa mot skivbromsbellägen alltså själva skivbromsen då. Så det blir ett skrapljud! Så får jag lösa snabbkopplingen och rätta till hjulet men detta kan jag hålla på med ett bra tag innan det blir bra. Ska det vara så.

Själva bromsen som sitter på gaffeln flyttar ju sig lite när jag systerbarn hjulet rätt men det är kanske som,det ska vara?

Mvh

Senast ändrad:
Hej!

Jag har relativt korta ben,

Längd 186
Ben 84
(Överkropp 70)

Canyons kalkylator varnar att det är lite ovanliga mått och rekommenderar sen storlek M . Är det någon annan som har liknande mått och kan kommentar hur M funkar? Annars hade jag ju gissat att det skulle passa med en L.

Jag funderar på en 29-tums Nerve, men hjärtat klappar egentligen lite mer för en Dude. Viktigare med kul och bekvämt än fortast -- än så länge. :)

Jag tittar själv på en Dude för tillfället. Mäter 189/87/71 på respektive mått och rekommenderas också M om jag anger dessa mått. Om jag byter till 88 på ben flippar den till L. Pratade med Canyon på tfn för en stund sen och de tyckte L var rätt val för mig.

binwheel skrev:
> Hej!
>
> Jag har relativt korta ben,
>
> Längd 186
> Ben 84
> (Överkropp 70)
>
> Canyons kalkylator varnar att det är lite
> ovanliga mått och rekommenderar sen storlek M .
> Är det någon annan som har liknande mått och
> kan kommentar hur M funkar? Annars hade jag ju
> gissat att det skulle passa med en L.

Canyons kalkylator är inte särskilt bra för de som har ett förhållande mellan grenmått/kroppslängd som skiljer sig från medel.
Den tar nämligen endast hänsyn till grenmåttet, prova att ändra på dina siffror så ser du det själv.

/Håkan

Ok, tack för input.

För min del:

186/84 -> M med varning
186-1/84 -> M utan varning

186/84+4 -> L

Och det är samma resultat för båda modellerna. Så det är väl en M som gäller då.

Men du kommer i så fall få en väldigt upprätt ställning pga ett för kort överrör. Kompensation genom längre styrstam går ju men då påverkar du kvickstyrdheten i hojen.

Jag är 183 cm med 88 i benlängd och kör en large. Har kört en medium tidigare men den gav mig en känsla av för kort hoj så jag bytte till large. Detta alltså klart kortare överkropp än dig.

Jag säger att du bör prova en Canyon-cykel innan du gör en beställning.

Supersonic skrev:
> Jag säger att du bör prova en Canyon-cykel innan
> du gör en beställning.

+1
Eller åtminstone en cykel med jämförbar sittställning, dvs stack och reach.

/Håkan

Ja, det bästa vore ju såklart om man kunde provsitta...

Under tiden konstaterar jag att måtten på stack/reach för de två modellerna är ganska olika, vilket inte gör det enklare. Men de är ju ganska olika på många sätt, så det kanske inte är konstigt.

Dude M 628/425
Dude L 652/455

Nerve 8.9 M 597.9/410
Nerve 8.9 L 616.6/430

Jag vill av någon anledning också rösta på L, men utan att ha provsuttit så har jag egentligen inga bra skäl. Siffrorna säger mig inte så mycket. Ok, får väl ge mig ut med måttband och smygsitta.

Gurra101 skrev:
> @Canon
> Så får jag lösa snabbkopplingen och
> rätta till hjulet men detta kan jag hålla på
> med ett bra tag innan det blir bra. Ska det vara
> så.
>
> Själva bromsen som sitter på gaffeln flyttar ju
> sig lite när jag systerbarn hjulet rätt men det
> är kanske som,det ska vara?

Enligt min erfarenhet är det inget ovanligt problem och löses enklast genom att först justera oket med snabbkopplingen lagom/rätt spänd och sen försöka att alltid spänna lika hårt varje gång hjulet varit av.

NLC skrev:
> Gurra101 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > @Canon
> > Så får jag lösa snabbkopplingen och
> > rätta till hjulet men detta kan jag hålla på
> > med ett bra tag innan det blir bra. Ska det
> vara
> > så.
> >
> > Själva bromsen som sitter på gaffeln flyttar
> ju
> > sig lite när jag systerbarn hjulet rätt men
> det
> > är kanske som,det ska vara?
>
> Enligt min erfarenhet är det inget ovanligt
> problem och löses enklast genom att först
> justera oket med snabbkopplingen lagom/rätt
> spänd och sen försöka att alltid spänna lika
> hårt varje gång hjulet varit av.

ett annat sätt (om hjulet verkar rakt) är att lossa på bromsoket, klämma åt broms och skruva fast beläggen igen. Då brukar mitt skrapljud försvinna. Sen kan ju bromsskivan också vara sned. Min är lite vind och har varit det sen köpet. Inte orkat byta ännu bara

Canyon släpper den första smygtitten på nästa års cykelmodeller på cykelmässan Eurobike i slutet av augusti. I mitten på september kör de en större rea på årets hojar. Nästa års modeller brukar man kunna beställa från oktober.

De kommer inte med några bättre priser på nästa års hojar förrän om ungefär ett år.

Tillbaka
Topp