Den officiella Canyon-tråden

Hällreänbra skrev:
> Men kräver inte dessa att hålen är gängade?
> Vilket dom väl inte är.
> /Eric

Hålen är gängade och skruvarna som följer med hållarna passar. Minns inte säkert, men tror det var M5.

Funderar på att beställa hem en spectral 7.0 ex 2016.
Hur funkar det? Betalar jag förskott, när dom skickar den eller när jag hämtar ut/får den levererad?
Inte för att ni kanske vet... Men hur lång tid tar de o få hem cykeljäveln? Har sett folk som väntat nån vecka till fyra-fem månader????

Mvh

Jonton skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att beställa hem en spectral 7.0 ex
> 2016.
> Hur funkar det? Betalar jag förskott, när dom
> skickar den eller när jag hämtar ut/får den
> levererad?
> Inte för att ni kanske vet... Men hur lång tid
> tar de o få hem cykeljäveln? Har sett folk som
> väntat nån vecka till fyra-fem månader????
>
> Mvh

När du beställer så betalar du...men pengarna dras först när Canyon lämnat över din cykel till UPS.
Sen står det ju på hemsidan att beräknad leverans för din cykel är 2-7/11...alltså mkt nära :)

Jonton skrev:
> Funderar på att beställa hem en spectral 7.0 ex
> 2016.
> Hur funkar det? Betalar jag förskott, när dom
> skickar den eller när jag hämtar ut/får den
> levererad?
> Inte för att ni kanske vet... Men hur lång tid
> tar de o få hem cykeljäveln? Har sett folk som
> väntat nån vecka till fyra-fem månader????
>
> Mvh

jag beställde för 2 månader sedan... blev lovad gång på gång att det kommer nästa vecka, nästa vecka( har inte fått cykeln än och det dröjer minst 3 veckor till).
svarar på mail gör den där stefan asakov när han känner för det verkar det som.
min erfarenhet nu i efterhand hade varit att beställa cykeln när dom får ingång allt som det ska.... om dom inte har tappat alla kunder innan dess.

Fick min cykel på 3 dagar, var listad som att den fanns i lager.
Nu har jag beställt ett växelöra, som inte kommit på ca 3 veckor...

Cyrix skrev:
> Fick min cykel på 3 dagar, var listad som att den
> fanns i lager.
> Nu har jag beställt ett växelöra, som inte
> kommit på ca 3 veckor...

När beställde du cykeln?

Cyrix skrev:
> Några månader sen, minns inte exakt. Nån vecka
> innan dom reade ut 2015 cyklarna. Augusti kanske?

Det var nog innan allt började strula för dom då, synd att dom byter system när dom själva säger att dom har högt tryck.

Som ni alla förstått så har vi problem i uppstartsfasen av den nya fabriken (med tillhörande datasystem). Man kan alltid diskutera när det är lämpligast att göra en sån här stor förändring och vi tror att det här är den bästa tiden för att säkerställa att leveranserna går som de ska när säsongen 2016 drar igång på allvar. Vi gör framsteg och skruvar upp leveranstakten successivt.

Vi ber om ert tålamod och förståelse.

@ thisismycat Cirka 155 cm beroende på dina övriga mått.

Canyon_Sverige skrev:
> Som ni alla förstått så har vi problem i
> uppstartsfasen av den nya fabriken (med
> tillhörande datasystem). Man kan alltid diskutera
> när det är lämpligast att göra en sån här
> stor förändring och vi tror att det här är den
> bästa tiden för att säkerställa att
> leveranserna går som de ska när säsongen 2016
> drar igång på allvar.

Angående det jag skrev om Nerve, ni har valt att helt enkelt plocka bort länken utan någon information. Nu har hen jag ville tipsa om Nerve köpt en överprisad Trek istället, bara så ni vet!

Canyon_Sverige skrev:
Vi
> beräknar att hemsidan ska vara uppdaterad i
> mitten av nästa vecka.

Har planerat beställa en Endurace CF 9.0 Large....bör jag vänta tills mitten nästa vecka då?
Får man besked när allt funkar igen hos er?

Hej Canyon! Eftersom ni inte svarar på mail eller chat men är aktiva här är det väl bäst att söka kontakt här. Det är dags att ta tu i mitt ärende nu tycker jag, ingen orderbekräftelse trots påtryckningar i snart två veckor. Er chat är nere hela dagen och ni har dragit pengar från mitt konto, jag har ingen aning om vad som händer och just nu har ni tagit 25k från mig utan att jag har några garantier om jag får nåt för pengarna. Steppa upp ert jobb lite, ni har det tufft men att behandla alla kunder med tystnad gör det inte bättre, transparens är en bättre väg att gå, era cyklar kan ju inte bara försvinna. Ni har mitt telefonnummer, mailade det till er igår. Med vänlig hälsning Jonas Karlsson

Senast ändrad:
Var förbi Canyon Sverige idag och frågade lite allmäna frågor.
Grymt trevliga och bra bemötande.
Fick även byta ut ett felbeställt växelöra utan nå krångel.

Mvh Semlan/Jocke

jonaslukarlsson skrev:
> Hej Canyon! Eftersom ni inte svarar på mail eller
> chat men är aktiva här är det väl bäst att
> söka kontakt här. Det är dags att ta tu i mitt
> ärende nu tycker jag, ingen orderbekräftelse
> trots påtryckningar i snart två veckor. Er chat
> är nere hela dagen och ni har dragit pengar från
> mitt konto, jag har ingen aning om vad som händer
> och just nu har ni tagit 25k från mig utan att
> jag har några garantier om jag får nåt för
> pengarna. Steppa upp ert jobb lite, ni har det
> tufft men att behandla alla kunder med tystnad
> gör det inte bättre, transparens är en bättre
> väg att gå, era cyklar kan ju inte bara
> försvinna. Ni har mitt telefonnummer, mailade det
> till er igår. Med vänlig hälsning Jonas
> Karlsson

gör som många andra, avbeställ skiten och köp specialized.
mailar du till tyskland får du svar på engång och deras chat är dessutom öppen och LIVE

Trampatask'indian skrev:
> jonaslukarlsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej Canyon! Eftersom ni inte svarar på mail
> eller
> > chat men är aktiva här är det väl bäst att
> > söka kontakt här. Det är dags att ta tu i
> mitt
> > ärende nu tycker jag, ingen orderbekräftelse
> > trots påtryckningar i snart två veckor. Er
> chat
> > är nere hela dagen och ni har dragit pengar
> från
> > mitt konto, jag har ingen aning om vad som
> händer
> > och just nu har ni tagit 25k från mig utan att
> > jag har några garantier om jag får nåt för
> > pengarna. Steppa upp ert jobb lite, ni har det
> > tufft men att behandla alla kunder med tystnad
> > gör det inte bättre, transparens är en
> bättre
> > väg att gå, era cyklar kan ju inte bara
> > försvinna. Ni har mitt telefonnummer, mailade
> det
> > till er igår. Med vänlig hälsning Jonas
> > Karlsson
>
> gör som många andra, avbeställ skiten och köp
> specialized.
> mailar du till tyskland får du svar på engång
> och deras chat är dessutom öppen och LIVE

Tror du har missat att det finns fler märken än Canyon och Specialized. VÄlkommen in i matchen :)

Stämmer leveranstiderna på hemsidan. Jag skulle få min vecka 4 och om man beställer nu skickas den ibörjan av november. Tycker det är orättvist ;)

Nu jäklar börja det hända saker efter 4 veckor sedan jag la min beställning på en cykel så såg jag att dom idag hade dragit pengar. är det ett täcken på att dom har börjat sätta ihop den eller har dom överlämnat den till fraktbolaget? för jag har inte fått nå mer mail sedan jag fick orderbekräftelse,sorry for alla dumma frågor första gången jag beställer från Canyon

grollish skrev:
> Nu jäklar börja det hända saker efter 4 veckor
> sedan jag la min beställning på en cykel så
> såg jag att dom idag hade dragit pengar. är det
> ett täcken på att dom har börjat sätta ihop
> den eller har dom överlämnat den till
> fraktbolaget? för jag har inte fått nå mer mail
> sedan jag fick orderbekräftelse,sorry for alla
> dumma frågor första gången jag beställer från
> Canyon

Har köpt 5 cyklar av Canyon å varje gång dom dragit pengar på mitt konto så har cykeln även skickats under samma dag!
Har visserligen oxå då fått mejl från dom att cykeln lämnats över till UPS. Men jag tror din cykel är på gång :)

@ gizmo Vi håller på att gå igenom alla ordrar och ger dem ett uppdaterat leveransdatum. I de fall vi kan så tidigarelägger vi leveransen.

@ grollish När vi drar pengar så är leveransen mycket nära förestående, precis som Stuvarn säger. Men vi har fortfarande tekniska problem och det är inte alltid vi skickar ut trackingnumret. Har du inte fått något trackingnummer på måndag så är du välkommen att kontakta oss.

@ Lingon. Vi hade planerat att lägga upp de resterande modellserierna denna vecka men beslöt att skjuta upp det en vecka pga de problem vi haft i samband med flytten. Men nu har det börjat rulla så smått igen och vi planerar lanseringen till nästa vecka.

Vi vill återigen tacka alla kunder för ert tålamod under dessa veckor!

hmm, leveransprognosen från i augusti sa v42, nu är cykeln (inflite 9.0s i large) i lager sedan förra fredagen. I måndags drogs pengarna, inget trackingnummer och nu är pengarna åter på kontot. Blir till att ringa på måndag då antar jag.

Senast ändrad:
galaxenspresident skrev:
> hmm, leveransprognosen från i augusti sa v42, nu
> är cykeln (inflite 9.0s i large) i lager sedan
> förra fredagen. I måndags drogs pengarna, inget
> trackingnummer och nu är pengarna åter på
> kontot. Blir till att ringa på måndag då antar
> jag.

Verkar vara ett stabilt företag att handla av!

Vernersson skrev:
> Verkar vara ett stabilt företag att handla av!

Det är min 4:de Canyon (en heldämpad skogscykel, 2 landsvägshojjar och nu en cyclocross), här varit väldigt stabilt hittills, nu har de dessutom gått ut och varnat för leveransproblem pga flytt till ny fabrik, så jag har förståelse även om jag suktar efter cykeln. Övertygad om att det löser sig snart. Mycket nöjd hittills även om det är lite strul nu. Däremot har jag extremt usla erfarenheter av SAP som verkar stå för största strulet i samband med flytten. http://news.sap.com/canyon-bicycles-innovation-wheels/

Senast ändrad:
Jag bumpar min fråga
Hej Canyon,

Ni har möjligtvis inte fått någon ny (tidigare) leverans på Urban-skärmarna? Jag har en beställning ligger, men har för mig att den ligger med december som lev tid.

/Fhloston

Hej nu ska jag dela med mig av mina erfarenheter när det strular till sig med cykeln, jag tar det från början så det kan bli ett långt inlägg. Egentligen ville jag aldrig skriva här men jag gör det för att jag inte vill att någon annan ska hamna där jag är idag.

Fick min nya canyon lux cf oneby strax innan jul 2014 försenad. Började använda den på våren och då efter ca 10 mil började den glappa i en bussning i övre dämpar infästningen. Lämnade in den och det konstaterades att det satt fel bussning där så hela dämparen röde sig i sidled när man cyklade. Va inge fara sa Canyon kör på till vi får fram rätt bussning, även gaffel låsningen fungerade inte från start. Körde vidare med cykeln men vid långa lugnet i falun hade det börjat glappa även där svingen sitter ihop med ramen, den lägre delen. Träffade på Stefan på Canyon där i deras tält och pratade med han om problemet, han hade inte hört om det tidigare och sa att det var konstigt att det tagit sån tid att få fram rätt bussning. Men han avslutade med att säga "om det kommer bli problem med andra delar så ska du inte oroa dig för då byter vi allt". Det kändes bra att höra det. När jag sedan lämnade in cykel för bussnings byte när dom fått tag i delar, så visade jag det nya glappet i ramen och bad dom kolla på gaffel låsningen som ej fungerat. Hämtade cykeln några dagar senare och då sa dom att den nya rätta bussningen löste alla problem. Men efter en cykel tur så fanns där samma glapp i ramen och gaffeln låsningen fungerade inte bra. Nu var dom kablagen shiftade, det satt fel monterat från start. Man ska kunna låsa bak och ha öppet i fram är det tänkt på RS 1. Lämnade in igen och visade problemen, hämtade några dagar senare. Glappet fanns kvar, meken sa till mig att den skruven som håller ihop allt skulle dras hårdare. Felet var där, fast det står stort och tydligt max 3 NM use locktite. Sen på första provcyklingen så brakar dela gaffeln ihop och packningarna släpper från gaffel benen. Tillbaks till Bålsta för att lämna cykeln, dom var ledsna. Sen lämnar jag den ytterligare en gång, jag vill häva köpet efter 3 gångers misslyckade försök att reparera cykeln. Till slut kommer vi fram till att ett rambyte kan fungera. Här händer något bra, jag får låna en fin hardtail så jag kan köra rännesläts turen och även sm på. Nu fick jag tillbaks min cykel här i förra veckan efter 5 st reparations tillfällen nu, den har var i Tyskland sen i Juli. Fick ett mail om att dom ej hittar något fel på cykeln. Testade den idag första gången och från början va glappet väldigt lite men redan efter en timma så glappa det betydligt. Hör och häpna, gaffeln fungerar bra iallafall. Så nu sitter jag här med en cykel som jag köpt för 46 xxx kr, som varit fel på sedan start men Canyon kan inte hjälpa mig mer idag. Detta glapp som finns kommer troligen orsaka rambrott inom snar framtid. Men jag vill ju ha en hel cykel, annars hade jag köpt begagnat. Så tänk efter för innan ni handlar.

Så till Canyon: Eftersom ni är hopplösa att nå på telefon och mail så kan ni ju skriva något här, säga till blivande kunder hur ni ska lösa detta problem som jag skrivit om. Ni vet att allt detta är sanning och inget annat! Tack.

Jag har tyvärr backat från att göra affär, i detta fall på en Canyon Endurace, jag sedan i våras tänkt beställa, o detta pga strulet Canyon har haft nu under en längre tid. Blev en affär på en hoj hos min hojhandlare på byn istället.

Trist, trist, trist, då jag sett fram mot Canyonen, men det blev en annan, mycket trevlig hoj istället som nu är "bikefittad" och klar för våren.

Hade infon. fungerat schysst hade det varit en sak, men dålig info från ett nätbaserat företag är illa för förtroendet, även om problemen säkert löser sig med tiden.

Hoppas verkligen Canyon snabbt är tillbaks på banan igen! Har som jag skrivit tidigare köpt 5 st cyklar som levererades utom några som helst förseningar! Har alltid kunnat nå Canyon på både mejl å mobil...men kanske har jag haft tur då? :) Hade även ett bromsproblem på en av mina cyklar som Canyon fixade snabbt! Kommer själv beställa just en Endurace 9.0 inom en snar framtid :)

Senast ändrad:
galaxenspresident skrev:
> Däremot har jag extremt usla erfarenheter av SAP
> som verkar stå för största strulet i samband med
> flytten.
> http://news.sap.com/canyon-bicycles-innovation-wheels/

Har dom tagit in SAP innanför dörrarna på Canyon så är det inte konstigt att det är åt h-vete med allt. De få gånger (tack gode gud eller nåt sånt!) jag har nuddat vid SAPs tröskverk har varit plågsamma. Dessa SAP konsulter sedan.. Hela tiden "HA HA HA!!!!" på ett sådant där svinigt osäkert sätt. Flockbeteende.

Jag sätter mina kulor på att nästan allt är SAPs fel och lite fel hos någon på Canyon som släppte in dom.

PS. Det finns säkert snälla duktiga SAPare också..

Senast ändrad:
nyrakad skrev:
>
> Jag sätter mina kulor på att nästan allt är
> SAPs fel och lite fel hos någon på Canyon som
> släppte in dom.
>
> PS. Det finns säkert snälla duktiga SAPare
> också..

Inte ska det väl få bli politik av den här tråden (också) ?

;-)

NLC skrev:
> nyrakad skrev:
> -----
> >
> > Jag sätter mina kulor på att nästan allt är
> > SAPs fel och lite fel hos någon på Canyon som
> > släppte in dom.
> >
> > PS. Det finns säkert snälla duktiga SAPare
> > också..
>
> Inte ska det väl få bli politik av den här
> tråden (också) ?
>
>
> ;-)

Blev också förvånad, men sen såg jag att alla 2016-cyklar är röda med gröna detaljer. Spiken i kistan var att det är samma komponenter på de billiga och dyra cyklarna - allt efter devisen "Vi kan inte dela in våra cyklar i ett A- och B-lag".

;)

Hola Canyon, och andra Spectral-ägare!

Läste den här http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...oduct/review-canyon-spectral-al-9-9-15-49791/ recensionen av Spectral 9.9, och den nämner att cykeln har ISCG-05 fästen. Min Spectral 29 har INTE ISCG-05 fästen! Har kollat med Bikeradar och de säger att deras Spectral 9.9 definitivt har dessa fästen. Så, hur ligger det till egentligen?

Såhär ser ett ISCG-05 fäste ut för de som inte vet:
scalp-iscg05.jpg

Swoop skrev:
> Hola Canyon, och andra Spectral-ägare!
>
> Läste den här
> http://www.bikeradar.com/mtb/gear/category/bikes/m
> ountain-bikes/full-suspension/product/review-canyo
> n-spectral-al-9-9-15-49791/ recensionen av
> Spectral 9.9, och den nämner att cykeln har
> ISCG-05 fästen. Min Spectral 29 har INTE ISCG-05
> fästen! Har kollat med Bikeradar och de säger
> att deras Spectral 9.9 definitivt har dessa
> fästen. Så, hur ligger det till egentligen?
>
> Såhär ser ett ISCG-05 fäste ut för de som inte
> vet:
>

Det sitter inte en adapter på då som döljer?

MrJazze skrev:
> Canyon har gått under jord, nu har dom slutat
> helt att svara på mail!

De svarade på tredje signalen när jag ringde igår.

Hej alla glada !!
- Canyon svarar i telefon, det kan ta tid ibland att komma fram.

- Tråkigt med allt strul vid flytt, väntar själv på min 3e Canyoncykel, Inflite Al 9.0
Den ska dock vara på g snart.

- Canyon gör väldigt bra cyklar, mycket nöjd med mina 2 Aeroad som jag köpt innan.

- Fick fel kassett på min Aeroad, dom skickade en ny kassett ( DuraAce ) utan knot.

- Canyon ökar konstant sin försäljning, kunder måste väl vara nöjda om dom ökar o ökar.

- Visst blir det fel ibland, men en bra leverantör tar ansvar, det tycker jag Canyon gör.

Önskar alla en bra dag // Raceit

Kung_Gustaf skrev:
> Swoop skrev:
> -----
> > Hola Canyon, och andra Spectral-ägare!
> >
> > Läste den här
> >
>
> >
>
> > n-spectral-al-9-9-15-49791/ recensionen av
> > Spectral 9.9, och den nämner att cykeln har
> > ISCG-05 fästen. Min Spectral 29 har INTE
> ISCG-05
> > fästen! Har kollat med Bikeradar och de säger
> > att deras Spectral 9.9 definitivt har dessa
> > fästen. Så, hur ligger det till egentligen?
> >
> > Såhär ser ett ISCG-05 fäste ut för de som
> inte
> > vet:
> >
>
> Det sitter inte en adapter på då som döljer?

Huh? Menar du att jag inte ser fästena pga en adapter? Du måste skämta med mig.

Har din Spectral ISCG-05 fästen?

Swoop skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Swoop skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hola Canyon, och andra Spectral-ägare!
> > >
> > > Läste den här
> > >
> >
>
> >
> > >
> >
>
> >
> > > n-spectral-al-9-9-15-49791/ recensionen av
> > > Spectral 9.9, och den nämner att cykeln har
> > > ISCG-05 fästen. Min Spectral 29 har INTE
> > ISCG-05
> > > fästen! Har kollat med Bikeradar och de
> säger
> > > att deras Spectral 9.9 definitivt har dessa
> > > fästen. Så, hur ligger det till egentligen?
> > >
> > > Såhär ser ett ISCG-05 fäste ut för de som
> > inte
> > > vet:
> > >
> >
> > Det sitter inte en adapter på då som döljer?
>
> Huh? Menar du att jag inte ser fästena pga en
> adapter? Du måste skämta med mig.
>
> Har din Spectral ISCG-05 fästen?

Det var så på min Strive för att kunna fästa kedjestyraren (eller Hammersmith). Vi har troligtvis olika årsmodeller så att uttala mig om jag har det eller ej är ointressant.

Swoop skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
> -----
> > Swoop skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hola Canyon, och andra Spectral-ägare!
> > >
> > > Läste den här
> > >
> >
>
> >
> > >
> >
>
> >
> > > n-spectral-al-9-9-15-49791/ recensionen av
> > > Spectral 9.9, och den nämner att cykeln har
> > > ISCG-05 fästen. Min Spectral 29 har INTE
> > ISCG-05
> > > fästen! Har kollat med Bikeradar och de
> säger
> > > att deras Spectral 9.9 definitivt har dessa
> > > fästen. Så, hur ligger det till egentligen?
> > >
> > > Såhär ser ett ISCG-05 fäste ut för de som
> > inte
> > > vet:
> > >
> >
> > Det sitter inte en adapter på då som döljer?
>
> Huh? Menar du att jag inte ser fästena pga en
> adapter? Du måste skämta med mig.
>
> Har din Spectral ISCG-05 fästen?

På min Canyon Torque 2014 följde det med en adapter för ISCG-05 (Bytte ut gamla E13 med canyons ISCG mönster och monterade på en E13 LG1+ ISCG-05). Canyon har en egen standard. Jag mätte på min Strive CF nyligen för att ev köpa en chainguard från Blackspire, Finns inga mått som stämmer med ISCG eller ISCG-05 så då tröttnade jag. Canyon säljer inga egna Chainguards/guides. Vet inte riktigt vad som Canyon fabriken vill få ut av det..

Kan det bli krångligare!! Går att få fram ISCG mått på bild g00gle.

Tillbaka
Topp