Den officiella Canyon-tråden

Serian skrev:
-------------------------------------------------------
> PROV. SHIPPING DATE 11/30/ - 12/04/2015
>
> Fick jag på mitt köp igår! Så låter väldigt
> skumt Wåhlis.

Jo stod annat igår med. Hoppas något buggar

Serian skrev:
> Beställde igår natt och redan fått cykeln
> skickad! Så verkar skumt.

Tog åtminstone ett dygn mellan klick och bekräftan, "cykeln monteras och packas" och någon timme senare mail om att den skickats. För ett år sedan innan allt strul började. Sedan tog ju själva transporten dryga två veckor. Sååå skumt kanske det ändå inte är.

Är det fler som beställt en Spectral 5.0 och fått lev datum? När beställde ni isf?

Jag beställde min den 30/10 och har inte fått något nytt datum än

Fick en ny orderbekräftelse igår:

PROV. SHIPPING DATE 04/18/ - 04/22/2016

Hoppas detta är ett skämt! Det må vara bra och prisvärda cyklar, men 5mån väntetid! Förstår inte hur de kan ändra sig från leverans i mitten på november, till att det kommer att bli 1-2veckor försenad till 5månad försenad!

Hoppas Canyon kan lösa det här på ett smidigt sätt, annars blir det till att leta cykel igen...

Jag har fått två nya orderbekräftelser den sista veckan, på en inflite 9.0s beställd 25 aug.
Båda de nya orderbekräftelserna säger 07/25/ - 07/29/2016, kollar de att det stämmer innan de skickar ut en kopia av den gamla?

johan123 skrev:
> Jag har fått två nya orderbekräftelser den
> sista veckan, på en inflite 9.0s beställd 25
> aug.
> Båda de nya orderbekräftelserna säger 07/25/ -
> 07/29/2016, kollar de att det stämmer innan de
> skickar ut en kopia av den gamla?

det är ju inte ens ett års leveranstid? har du tur får du ju den till nästa års crossäsong...
de kan ju bara inte stämma är detta på alla cyklar även på dem man går man in nu på hemsidan står de att man kan få en lux cf tills mitten av december. är de 2015 eller 2016 de avser?

Jag har frågat Canyon om detta verkligen kan stämma, men dessvärre ser det ut som att så är fallet... Kan iof inte svara för andra modeller än Spectral

johan123 skrev:
(...)
> Båda de nya orderbekräftelserna säger 07/25/ -
> 07/29/2016, kollar de att det stämmer innan de
> skickar ut en kopia av den gamla?

Köp en Focus Mares AX från Bike24. Eller Något från Westbrookcycles. Den senare kan jag verkligen rekommendera, oerhörd positiv köpupplevelse och uppföljning.

Beställde en spectral från factory outleten under black friday och valde förskottsbetalning. Någon som kan hjälpa mig med vilka uppgifter som ska fyllas i var när man betalar?
Jag har swedbank om det underlättar.

mvh

Jajjas skrev:
> Beställde en spectral från factory outleten
> under black friday och valde förskottsbetalning.
> Någon som kan hjälpa mig med vilka uppgifter som
> ska fyllas i var när man betalar?
> Jag har swedbank om det underlättar.
>
> mvh

Kund nummer och Order nummer om jag inte minns helt fel.

semlan92 skrev:
> Jajjas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Beställde en spectral från factory outleten
> > under black friday och valde
> förskottsbetalning.
> > Någon som kan hjälpa mig med vilka uppgifter
> som
> > ska fyllas i var när man betalar?
> > Jag har swedbank om det underlättar.
> >
> > mvh
>
>
> Kund nummer och Order nummer om jag inte minns
> helt fel.

Ja de bör ju hänga med som referens, men du kanske syftar på vilka av Canyons uppgifter som ska fyllas i var?
Senaste fakturan jag fick från Canyon innehöll bara uppgifter för att göra utlandsbetalning. Men de har ett plusgiro fortfarande, maila canyon om det är ovanstående som är problemet, verkar svara på mail hyfsat fort iaf...

Beställde en spectral AL 9.9 på Onsdagen förra veckan
och fick den hem till dörren på Måndagen. Allt har funkat fint för mig. Blev en cykel från factory outlet därav den snabba leveransen. Fick även ta del av den extra 10% som erbjöds på black friday. Blev en kanondeal.
Tack för det !

marr skrev:
> Ju mer det spårar ur, ju mindre svar blir det
> här...
>
> Riktigt jävla tråkigt för er som råkat ut för
> detta. Själv skäms jag för alla jag någon
> gång rekommenderat att köpa en canyon...

+1

Jajjas skrev:
> Beställde en spectral från factory outleten
> under black friday och valde förskottsbetalning.
> Någon som kan hjälpa mig med vilka uppgifter som
> ska fyllas i var när man betalar?
> Jag har swedbank om det underlättar.
>
> mvh

För att svara på min egen fråga om någon annan undrar senare så fick jag ett pg nummer av canyon att betala in till som inte stod med på fakturan. Maila, fråga på facebook eller ring till dom för info.

Jag förstår inte at någon vågar beställa och ännu mindre betala i förskott nu när det är fullständigt kaos hos Canyon! Hur ser det ut ekonomiskt för dom?

Nicathu skrev:
> Jag förstår inte at någon vågar beställa och
> ännu mindre betala i förskott nu när det är
> fullständigt kaos hos Canyon! Hur ser det ut
> ekonomiskt för dom?

De har redan svarat längre upp i tråden. De håller INTE på att gå i konkurs. Däremot behöver de anställa fler, även i Sverige. Och cyklar rullar iväg (lär ju efter det riktiga stoppet, som skulle ta två dygn men tog, tja flera månader) vara kö utan like, därav leveranstiderna... Tack för att man köpte innan allt började och det tog knappa tre veckor tills kartongen stod i hallen, helt okej leveranstid enl mig.

Har hört rykten om problem med material till fabriken som tillverkar bland annat canyons ramar. Kan detta vara en anledning utöver byte av system?

Tydligen går det fort att få outletcyklar.

Kan inte säga att jag är så imponerad av deras nya system. Beställde en cykel i storlek L. I deras plock står det storlek M och det var vad jag fick. Hoppas deras kundtjänst är bra att ha att göra med!

Är 189 lång, grenlängd 88. Medium borde vara för litet?

Canyon Lux 29"

De har ju även flyttat leveransdatum för exempelvis LUX. För ett par veckor sedan var leveranstiden 7-12 december, för någon vecka sedan låg den plötsligt i slutet av februari och nu är den tillbaka första veckan i januari. Det känns som det börjat stabilisera sig något.

Serian: Ja medium kommer vara för litet. Du har förhållandevis lång överkropp vilket gör att du kommer få ett väldigt kort överrör. Canyon är ju kända för att vara korta i överröret som de är, och för dig kommer en medium bli superkort.
Jag är själv 182 cm med 88 benlängd och är väldigt nöjd med min LUX i large.
Som tillägg ska väl sägas att deras storleksrekommendationer går relativt hårt på benlängd, vilket gör att rekommendationen kan missa eller nedgradera lång överkropp eller armlängd.

Senast ändrad:
Serian skrev:
> Kan inte säga att jag är så imponerad av deras
> nya system. Beställde en cykel i storlek L. I
> deras plock står det storlek M och det var vad
> jag fick. Hoppas deras kundtjänst är bra att ha
> att göra med!
>
> Är 189 lång, grenlängd 88. Medium borde vara
> för litet?
>
> Canyon Lux 29"

Kundtjänst är bra. Du råkade möjligtvis inte klicka fel?Låter extremt konstigt i mina öron att systemet skulle ändra storlek på en beställning. Sådana buggar torde vara omöjliga.

Inget fel på kundtjänst. Super trevligt bemött. Skulle återkomma under morgondagen med en lösning.

Har inte klickat fel. På min orderbekräftelse står det storlek L. På deras packlista står det storlek M. Så problemet måste ligga i deras system.

LUX CF RS1.LTD 2015
Art.-Nr. 000000000000104668
28.999,00 SEK

Ramfärg: COLOR 1
Storlek: L

Oki, spännande. De är nog inte så impade själva. Eller så kan man väl säga att det är imonerande hur ett affärssystem kan bete sig... ;-)

(när jag tänker efter hade min frissa samma problem när de var några stycken som öppnade ny salong. Man kan boka på nätet och vad händer? Bokar tid och dagen innan får man påminnelse, bara det att det var en helt annan dag än vad jag bokat och fått bekräftelse på, en dag som jag absolut inte kunde. Så ja, det går att få till spännande buggar...).

Aliide skrev:
> Nicathu skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag förstår inte at någon vågar beställa
> och
> > ännu mindre betala i förskott nu när det är
> > fullständigt kaos hos Canyon! Hur ser det ut
> > ekonomiskt för dom?
>
>
> De har redan svarat längre upp i tråden. De
> håller INTE på att gå i konkurs. Däremot
> behöver de anställa fler, även i Sverige. Och
> cyklar rullar iväg (lär ju efter det riktiga
> stoppet, som skulle ta två dygn men tog, tja
> flera månader) vara kö utan like, därav
> leveranstiderna... Tack för att man köpte innan
> allt började och det tog knappa tre veckor tills
> kartongen stod i hallen, helt okej leveranstid enl
> mig.
Det vore ju konstigt om dom svarade något annat men givetvis har den här höst/vinter kostat Canyon enormt mycket, både i pengar och förtroende.

Och där dök den upp, helt oannonserat. Utan trackingnummer och med ett Canyon som inte vet vart den är utan de letar fibrilt i fabriken och hos UPS. Men nu är den här och väntan är över. 2 månader efter beställning på dagen, och ca 6 veckor senare än utlovat från start.

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    90.9 KB · Besök: 38
Serian skrev:
> Välj en cykel, tryck på leveranstid så finns
> pps där som är storleksguiden.

Nej hittar inget!? är ja blind?

Någon som varit med om att canyon inte ger utlovade rabatter? Köpte en cykel på black friday sale där priserna ännu inte justerats ned, noterade i beställningen att de inte skulle dra pengarna utan att ge rabatten, och ringde även kundtjänsten som lovade att rabatten skulle ges. Sedan dess har inte kundtjänsten gått att nå och nu har pengarn dragits utan rabatt...

Min undran är väl o de brukar lösa sånthär eller måste jag returnera cykeln?

Kedjeupphängaren (eller vad den heter) försvann på min Spectral 29 idag. Finns de bara hos Canyon eller har andra leverantörer det?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    38.1 KB · Besök: 43
Serian skrev:
> Hahaha, den är ju schysst. Fast förväntar mig
> lite mer av Canyon än min frissa ;)

Jag klipper mej själv och kör Scott.

Såja!

Då var den beställd. En Aeroad CF SLX 8.0 DI2 med Reynols Strike i Asphalt Grey. Beräknad leverans är 1:a februari.

Velade länge mellan vilken färg och hade tänkt beställa den röda men efter att leveransdatumet var satt till april så blev jag lite kluven. Såg ett filmklipp på den svarta Aeroaden och den såg mycket bättre ut på film än på bilderna på siten:
http://www.cyclingweekly.co.uk/video/bike-of-the-year-199024

Velade länge mellan storlek men efter att ha suttit och räknat på stack/reach så blev det en medium. Ser fram emot att få köra en ny hoj och att äntligen få testa DI2.

2 månader kvar! :)

Wops, glömde mata in mina mått i PPS:en när jag gjorde beställningen.

Antar att någon från Canyon kommer höra av sig för längd på H11 Aerocockpit/styrstamslängd.

Någon som råkat ut för att eran kreditkortsgräns överskidits när dom äntligen skall skeppa hojen?
Det verkar som om dom drar typ hela beloppet när dom "reserverar" pengarna, sen räknas beloppet igen när dom verkligen skall dra pengarna?
Vilket ofelbart ledde till att maxgränsen på 30-dagarsbasis överskreds och hojen inte skeppades :-(
Har i alla fall ringt banken och höjd gränsen, bara dom inte räknar detta som ett tredje köp...

Det positiva är ju att hojen verkar vara klar att skickas, så leveranser verkar dom få ut :-)
Beställde 17:e Nov och nu vill dom skicka den, helt ok för mig!
Gällde en Lux 9.9

Tillbaka
Topp